Sommarföräldrar 2019

Idag har jag varit jätteledsen och orolig på jobbet.
Fick rapport idag (jobbar inom vården) om att en av våra cancerpatienter varit på sjukhuset igår och att han fått en behandling som våra sköterskor inte visste om den var farlig för gravida eller inte (likt cytostatika) så det var bäst jag inte gick in till honom. Bara att jag fick den rapporten en dag för sent. Jag hjälpte honom massor med hygienen igår efter hans sjukhusbesök, visste inte att han hade fått någon typ av behandling när han hade vart iväg.
Tankarna hann snurra massor i huvudet och jag bara kände tårarna rinna, men försökte hålla inne. Min kollega som rapportera såg ju att jag blev ledsen och gick in och prata med sköterskan som fick ringa sjukhuset. Som tur var ska det inte vara någon fara. Vilket är skönt såklart, men ingen bra start på kvällen. Sen har det vart massa stress resten av kvällen. Längtar tills jag får gå hem på gravidpenning känner jag...

Usch, förstår dig. Vi har som rutin på vårt jobb att gravida inte går in till vissa patienter, bland annat de med cytostatikabehandling. Skönt att de kontaktade sjukhuset och att du fick lugnande besked :)
 
Idag har jag varit jätteledsen och orolig på jobbet.
Fick rapport idag (jobbar inom vården) om att en av våra cancerpatienter varit på sjukhuset igår och att han fått en behandling som våra sköterskor inte visste om den var farlig för gravida eller inte (likt cytostatika) så det var bäst jag inte gick in till honom. Bara att jag fick den rapporten en dag för sent. Jag hjälpte honom massor med hygienen igår efter hans sjukhusbesök, visste inte att han hade fått någon typ av behandling när han hade vart iväg.
Tankarna hann snurra massor i huvudet och jag bara kände tårarna rinna, men försökte hålla inne. Min kollega som rapportera såg ju att jag blev ledsen och gick in och prata med sköterskan som fick ringa sjukhuset. Som tur var ska det inte vara någon fara. Vilket är skönt såklart, men ingen bra start på kvällen. Sen har det vart massa stress resten av kvällen. Längtar tills jag får gå hem på gravidpenning känner jag...

Förstår din oro! Vad skönt att det visade sig inte var någon fara sen 🙂

Har din chef gått igenom riskbedömningen i samband med graviditet? För att minska risken att det blir samma miss i kommunikationen en annan gång tycker jag att du ska påtala detta för chefen, helst skriva en avvikelse.

Jag har ett kliniskt pass kvar innan jag flyttas över till kontorsjobb på heltid, vet även att det kommer dröja länge innan jag kommer vara åter ute på golvet då jag kommer prioritera att komma tillbaka till mina projekt. Känns konstigt, men samtidigt lite skönt att få ett 100% break från akutsjukvård efter sju år..
 
Ja den känslan fanns också :devil:, strax efter oron :(

Förstår det! Hoppas nu att allt är okej, läste som att det var det?

Jag jobbar ju numer bara på timmar (även om jag är uppe på en rejäl procent ändå) ihop med mina studier och jag känner också att det skall bli skönt att sluta jobba ett tag och vila upp mig lite.
Jag kommer inte att jobba längre än till slutet på Maj (i samband med att vi får sommarlov) och min chef skall skriva ett intyg från då så att jag får mammapenning där minst 2 månader innan.
Min chef sa att hon kan skriva från nu om jag vill, dom har det som rutin att man får känna efter själv, så himla bra! :) (Har BF i Augusti)
Men eftersom att jag ännu mår bra och tycker att det är kul att vara igång praktiskt bredvid studierna så kör jag på men jag springer ju inte längre på larm och är kanske inte först fram i tuffare situationer som förr :)
 
Senast ändrad:
@Guldaskig
Nej, som gravid så ska man ju inte gå in till såna patienter och det gör vi ju inte här heller. Bara man vet om det. Sån tur var det ju ingen fara här trots allt.
@bigwig Nej, vi har inte gått igenom nån riskbedömning. Men jag ska ta ett samtal med chefen om det här. Hade för några veckor sedan en patient med MRSA och ESBL och där hajjade jag till och fick fråga sköterskorna själv om det var någon fara för mig att gå in där. De visste inte säkert, så tyckte jag skulle undvika att gå in där och då höll jag mig därifrån såklart. Jag tycker det är väldigt fel att jag ska ta reda på allt själv och att de inte informerar mig direkt om smittor och risk vid graviditet så jag behöver ta upp det med chefen att jag inte känner mig riktigt trygg i att jag får rätt information.
 
@Guldaskig
Nej, som gravid så ska man ju inte gå in till såna patienter och det gör vi ju inte här heller. Bara man vet om det. Sån tur var det ju ingen fara här trots allt.
@bigwig Nej, vi har inte gått igenom nån riskbedömning. Men jag ska ta ett samtal med chefen om det här. Hade för några veckor sedan en patient med MRSA och ESBL och där hajjade jag till och fick fråga sköterskorna själv om det var någon fara för mig att gå in där. De visste inte säkert, så tyckte jag skulle undvika att gå in där och då höll jag mig därifrån såklart. Jag tycker det är väldigt fel att jag ska ta reda på allt själv och att de inte informerar mig direkt om smittor och risk vid graviditet så jag behöver ta upp det med chefen att jag inte känner mig riktigt trygg i att jag får rätt information.

Fy, jag var också med om två liknande scares min första graviditet. Jag blev tillsagd att ge medicin till en patient. Precis när jag givit tabletten så kom en sköterska och sa att den medicinen får jag inte hantera, den kan ge könsmissbildningar om det är ett pojkfoster. Som tur var så var tabletten oskadad så det var trots allt ingen fara.
Andra gången så skedde en bajsolycka hos en patient som jag var tvungen att ta hand om. Fick senare veta att patienten hade ESBL.
 
@Energi Fy :nailbiting:.
Det hann gå så jäkla många tankar i mitt huvud när jag fick rapport om att jag inte skulle gå in hos den patienten och jag visst att jag hade vart där dagen innan och hjälpt patienten massor. Kommer mitt barn dö? Kommer den få skador? Som man inte är nog orolig ändå :(
 
@Guldaskig
Nej, som gravid så ska man ju inte gå in till såna patienter och det gör vi ju inte här heller. Bara man vet om det. Sån tur var det ju ingen fara här trots allt.
@bigwig Nej, vi har inte gått igenom nån riskbedömning. Men jag ska ta ett samtal med chefen om det här. Hade för några veckor sedan en patient med MRSA och ESBL och där hajjade jag till och fick fråga sköterskorna själv om det var någon fara för mig att gå in där. De visste inte säkert, så tyckte jag skulle undvika att gå in där och då höll jag mig därifrån såklart. Jag tycker det är väldigt fel att jag ska ta reda på allt själv och att de inte informerar mig direkt om smittor och risk vid graviditet så jag behöver ta upp det med chefen att jag inte känner mig riktigt trygg i att jag får rätt information.

Arbetsgivaren ska i direkt samband med att anställd berättar om graviditet gå igenom riskbedömningen. Det innefattar i vården allt från ergonomi, exponering av farliga ämnen och smittor till läkemedel som gravida och ammande inte ska handhava.
Låter som det är dags för dig att gå till chefen och säga till om en riskbedömning, informera gärna ditt fackliga ombud om detta så att rutiner och åtgärder görs.

Det låter även som att era arbetsplatser behöver ha ett besök av vårdhygien för att öka tryggheten kring smittor och rutiner av dessa.

Till exempel är varken ESBL, MRSA, VRE farliga för gravida att vårda. Följ bara hygienrutiner som alltid 🙂
 
Vilket bra inlägg @bigwig! Hoppas du får bättre info från jobbet nu @underensten.

Jag har planerat att jobba hela tiden ut, jag kan göra det på datorn från en hängmatta så känns inte så betungande. Förra gången gick jag hem i samband med semestern, kändes hattigt att komma in 2-3v efter så bidde 8 hela veckor hemma. Riktigt skönt!
 
Kom idag ner på tvåsiffrigt i dagar till BF i appen och det känns lite som en milstolpe👏 egentligen vet jag inte varför men tror det kan ha o göra med att det känns som jag befinner mig i en ganska grå vardag med inget annat speciellt att se fram emot närmsta tiden.. påsken ligger närmst tillhands men de är ju 4 veckor tills dess o det känns väldigt långt bort just nu🙈

I övrigt så mår jag oförskämt bra just nu! Värken i ryggen har släppt och jag känner mig pigg o smidig, men ska kanske inte jinxa för mycket :angel:

Hur går det för er andra? Var ett tag sedan det uppdaterades här😊 hur länge tänkte ni jobba? Är det många som ska söka graviditetspenning?

Trevlig kväll från ett i nuläget soligt Stockholm!:banana:
 
Imorgon är det dags för RUL och jag är i vecka 19 (18+1) idag, ska bli kul o se om datumet justeras eller inte, hade ju känts snopet att backa bak nu när jag längtar efter att komma framåt!
Borde bara kunna diffa på typ 4 dagar om man skall se till menskalender och ägglossningstest.

Skall bli så oerhört mysigt att få se bäbis igen :love: och ÄNTLIGEN få veta om det blir en pojke eller flicka så att vi vet vilka tapeter det blir :idea::D

Förra gången vid KUB var bäbis jättevild och både viftade med händerna, klappade sig på höfterna och drack fostervatten så vi hoppas på en fortsatt livlig och välmående bäbis såklart! :heart

(Förövrigt spelar könet inte någon roll, vi har namn till båda :))
 
Kom idag ner på tvåsiffrigt i dagar till BF i appen och det känns lite som en milstolpe👏 egentligen vet jag inte varför men tror det kan ha o göra med att det känns som jag befinner mig i en ganska grå vardag med inget annat speciellt att se fram emot närmsta tiden.. påsken ligger närmst tillhands men de är ju 4 veckor tills dess o det känns väldigt långt bort just nu🙈

I övrigt så mår jag oförskämt bra just nu! Värken i ryggen har släppt och jag känner mig pigg o smidig, men ska kanske inte jinxa för mycket :angel:

Hur går det för er andra? Var ett tag sedan det uppdaterades här😊 hur länge tänkte ni jobba? Är det många som ska söka graviditetspenning?

Trevlig kväll från ett i nuläget soligt Stockholm!:banana:

Jag kommer som sagt jobba in i kaklet och börja omgående efter är planen. Är i v23, en bit kvar till 2siffrigt. Tror tyvärr att jag känner av fogar, det är som om jag suttit i sadeln för länge. Hoppas de håller ihop!

Mysigt iaf med vild bebis i magen som
känns av ofta :)
 
Jag mår också väldigt bra just nu. Haft halsbränna som varken Gaviscon eller Samarin har kunnat bota, men äter Omeprazol nu och det går bra :up:.
Bebis hade nog hicka häromkvällen, kittlade i magen så jag knappt kunde ligga still :D
Börjar räkna ner arbetspassen nu, drygt en månad kvar till min gravidpenning.
 
Imorgon är det dags för RUL och jag är i vecka 19 (18+1) idag, ska bli kul o se om datumet justeras eller inte, hade ju känts snopet att backa bak nu när jag längtar efter att komma framåt!
Borde bara kunna diffa på typ 4 dagar om man skall se till menskalender och ägglossningstest.

Skall bli så oerhört mysigt att få se bäbis igen :love: och ÄNTLIGEN få veta om det blir en pojke eller flicka så att vi vet vilka tapeter det blir :idea::D

Förra gången vid KUB var bäbis jättevild och både viftade med händerna, klappade sig på höfterna och drack fostervatten så vi hoppas på en fortsatt livlig och välmående bäbis såklart! :heart

(Förövrigt spelar könet inte någon roll, vi har namn till båda :))

Åh va spännande!:love: Haha ja det där med val kan ju bli lite jobbigt om den inte är samarbetsvillig och vill visa men det går nog fint!

Vi backade bak fyra dar och det tog någon vecka innan jag kom in i det nya ”schemat”. Blev lite snopet precis som du säger även om jag var fullt medveten om att det kunde hända:D
 
Jag kommer som sagt jobba in i kaklet och börja omgående efter är planen. Är i v23, en bit kvar till 2siffrigt. Tror tyvärr att jag känner av fogar, det är som om jag suttit i sadeln för länge. Hoppas de håller ihop!

Mysigt iaf med vild bebis i magen som
känns av ofta :)

Då har vi liknande planer kring arbetet! Tänkte nog ta semester från veckan innan men tror att jag skulle bli väldigt rastlös av att va hemma för länge:o iaf som jag mår nu!

Kände av smärta i ländryggen i cirka 3 veckor men nu är det som bortblåst (v. 27 på fredag). Var lite rädd för att dras med det hela tiden ut men vips sa det bara:) Så det går alltid att hoppas att den försvinner!
 
Jag mår också väldigt bra just nu. Haft halsbränna som varken Gaviscon eller Samarin har kunnat bota, men äter Omeprazol nu och det går bra :up:.
Bebis hade nog hicka häromkvällen, kittlade i magen så jag knappt kunde ligga still :D
Börjar räkna ner arbetspassen nu, drygt en månad kvar till min gravidpenning.

Åh va jobbigt men skönt att du hittat något som funkar!👏 Hihi ja jag tror att vår hade det med för kände av rytmiska små rörelser, men kittlades gjorde det inte:D

Oj va nära de måste kännas:o ska det bli skönt?☺
 
@Sedär håller med dig om att det var en milstolpe att komma under 100-sträcket!

På måndag är det dags för ny kontroll hos BM, då har det redan gått drygt tre veckor sedan första SF-mätningen och hjärtljudkontrollen. Direkt efter är det dags för första tillfället på föräldrakursen, känns helt galet att vi redan är där :D

Jag går två veckor innan BF, har så mycket komp så passar på att ta ut 80 timmar när det väl är möjligt. Sen är planen att börja arbeta 20% from 1/9, men först ska vi ha en långledig sommar tillsammans jag, min man och bebis :love:
 
Jag mår bra! Nyss frisk från andra (!) magsjukan den här månaden. Fått skjuta lite på besöket hos BM pga det men ska boka nytt besök idag.

Går hem på gravledigt om drygt en månad (två månader innan BF) då vi inte kan omplaceras på jobbet.
 
Kom idag ner på tvåsiffrigt i dagar till BF i appen och det känns lite som en milstolpe👏 egentligen vet jag inte varför men tror det kan ha o göra med att det känns som jag befinner mig i en ganska grå vardag med inget annat speciellt att se fram emot närmsta tiden.. påsken ligger närmst tillhands men de är ju 4 veckor tills dess o det känns väldigt långt bort just nu🙈

I övrigt så mår jag oförskämt bra just nu! Värken i ryggen har släppt och jag känner mig pigg o smidig, men ska kanske inte jinxa för mycket :angel:

Hur går det för er andra? Var ett tag sedan det uppdaterades här😊 hur länge tänkte ni jobba? Är det många som ska söka graviditetspenning?

Trevlig kväll från ett i nuläget soligt Stockholm!:banana:

Jag mår bra tack! Det enda som är jobbigt just nu är att brösten är så otroligt ömma och då gör det galet ont att amma storebror. :(

Hade besök hos BM idag, lyssnade på hjärtljudet, mätte järn och socker och magen. Magen ligger över kurvan även denna graviditet, även om jag inte har gått upp lika mycket i vikt den här graviditeten som i den förra. Jag kommer få göra en glukosbelastning denna gång då jag låg högt i förra graviditeten + blev igångsatt för stort barn.
 
Glömde ju att svara på jobbfrågan också. Jag siktar på att kunna jobba hela vägen fram. Sen får vi se. Med storebror jobbade jag halvtid från början, men nu kommer vi ha en 17-månaders och en nyfödd så kanske blir det svårt? Å andra sidan ska min man vara hemma i fyra månader den här gången, förra vändan jobbade han heltid i början så kanske får vi ihop det så att jag kan jobba lite ändå. Det vore bra, då jag är egenföretagare och egentligen har svårt att lyfta mig själv helt ur ekvationen. :)
 
Jag har också varit hos barnmorskan idag, v 25+1, mätte magen för första gången och ligger precis under kurvan med 24 cm. Fick bokat in en tid för glukosbelastning i nästa vecka då de tyckte att mitt blodsocker var lite högt. Jag hade ett värde på 8, men det togs ca 30 minuter efter att jag avslutat frukosten så enligt vad jag kunnat läsa mig till är det inte alls särskilt högt? Hur som helst är det väl lika bra att hålla koll och göra belastningen nästa vecka så får vi se hur det verkar. Är inte särskilt orolig :)

Annars mår jag ganska bra, har lite halsbränna ibland och får snabbt ont i fogarna om jag anstränger mig längre stunder. Inget som inte går att överleva just nu, men jag hoppas att det inte tänker bli så himla mycket värre.

Planerar inte att jobba så tätt inpå bf, tar nog ut all min semester före och någon vecka över beräknat datum. Min sambo jobbar som lärare, så vi blir också långlediga tillsammans över sommaren och han kan dryga ut sin ledighet med pappadagarna på slutet så får vi iallafall augusti ut tillsammans. Sen är planen att jag ska jobba 40 % från oktober och han jobbar 60 % från september :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 425
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
Svar
19
· Visningar
525
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
25 922
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp