Sommarföräldrar 2019

Tack alla för er input! Jag har beslutat mig för att fortsätta amma när mitt mammahjärta säger att han vill äta, vilket är hela tiden haha. Jag lider inte SÅ mycket av sömnen då jag nog skrapar ihop en 7 timmar per natt, men med typ 5 uppvak då. Han har ju gått upp i vikt så bra så vill inte förstöra det och det känns inte bra för mig att begränsa honom.

Vi har diskuterat om att pumpa och ge flaska men precis som ni diskuterat vill jag inte förvirra honom. Men blir det för jobbigt ska jag såklart överväga det. Han ammar fortfarande bra trots att han får napp så skulle kunna gå bra tror jag.
Och jag tror du kan vara trygg i att det är helt rimligt att han äter så ofta. Jag har ju aldrig helammat eg i den bemärkelsen att min sambo gett 1-2 mål varje kväll när jag sovit och oftare nu när jag är borta mer, kombination av mjölk och ersättning, men hon åt som sagt ofta flera x timmen fram tills för ngn vecka sen och nu när jag varit iväg dagtid vill hon amma ca 1 gång/h när hon är vaken, kanske inte för att hon är hungrig men säkert för trygghet/närhet och troligen oxå för att det är inbyggt i dem att säkerställa mjölkproduktionen med sitt sugbehov som ju inte alls blir lika tillfredsställt med flaska (hon tar inte napp mer än enstaka gånger).
 
Tack alla för er input! Jag har beslutat mig för att fortsätta amma när mitt mammahjärta säger att han vill äta, vilket är hela tiden haha. Jag lider inte SÅ mycket av sömnen då jag nog skrapar ihop en 7 timmar per natt, men med typ 5 uppvak då. Han har ju gått upp i vikt så bra så vill inte förstöra det och det känns inte bra för mig att begränsa honom.

Vi har diskuterat om att pumpa och ge flaska men precis som ni diskuterat vill jag inte förvirra honom. Men blir det för jobbigt ska jag såklart överväga det. Han ammar fortfarande bra trots att han får napp så skulle kunna gå bra tror jag.
I den åldern ammade vår son ofta ofta. Men korta stunder. Svägerskans dotter, som är tre veckor yngre, ammade mer sällan men desto längre stunder. Alla barn är individer.
Jag gick på sonens signaler, han fick amma när han ville. Samsov med honom uppepå mitt täcke, under egen tunn filt. Och så liggammade vi, på så sätt hade jag lätt att somna om.
Sov dock inte hela nätter förrän han slutade amma, men om det blir en till kommer jag förhoppningsvis amma den med på samma sätt.
 
Och jag tror du kan vara trygg i att det är helt rimligt att han äter så ofta. Jag har ju aldrig helammat eg i den bemärkelsen att min sambo gett 1-2 mål varje kväll när jag sovit och oftare nu när jag är borta mer, kombination av mjölk och ersättning, men hon åt som sagt ofta flera x timmen fram tills för ngn vecka sen och nu när jag varit iväg dagtid vill hon amma ca 1 gång/h när hon är vaken, kanske inte för att hon är hungrig men säkert för trygghet/närhet och troligen oxå för att det är inbyggt i dem att säkerställa mjölkproduktionen med sitt sugbehov som ju inte alls blir lika tillfredsställt med flaska (hon tar inte napp mer än enstaka gånger).

Ja han är ju i behov av mycket närhet så lite är nog amning för trygghet. Hon från bvc sa att orsaken till att min kille är gasig och fiser mycket kan vara att han äter så ofta, plus att hans magsäck inte kommer stretcha ut sig om han äter små portioner ofta. Men som ni säger måste man ju göra det som känns rätt för en själv och för mig känns det rätt att erbjuda bröstet när jag misstänker att han vill ha det.
 
Ja han är ju i behov av mycket närhet så lite är nog amning för trygghet. Hon från bvc sa att orsaken till att min kille är gasig och fiser mycket kan vara att han äter så ofta, plus att hans magsäck inte kommer stretcha ut sig om han äter små portioner ofta. Men som ni säger måste man ju göra det som känns rätt för en själv och för mig känns det rätt att erbjuda bröstet när jag misstänker att han vill ha det.

Om han är mycket besvärad av gaser så prova pysventiler!

Sen är det ju också så att amning och bröstmjölk lindrar och/eller distraherar från smärta, så även om det kan kännas knasigt att mata en bebis som är gasig, så ger det lindring.
 
Om han är mycket besvärad av gaser så prova pysventiler!

Sen är det ju också så att amning och bröstmjölk lindrar och/eller distraherar från smärta, så även om det kan kännas knasigt att mata en bebis som är gasig, så ger det lindring.
Ja vi har provar det men han verkar få ut gasen själv så har inte känt så mycket behov av dem. Han skriker aldrig utan grimaserar och blir röd i ansiktet och sedan kommer gasen. Men ibland vill han amma då också som du säger.
 
Att diskutera evidens hör kanske inte helt till tråden, men samtidigt är det högst relevant att som förälder söka efter svar på sina frågor och då såklart vill man få det mest riktiga svaret. Visst har vi behandlingsmetoder och rekommendationer som det har forskats för lite på, det går inte att forska tillräckligt mycket inom ett område, därav att vårdprogram och nationella rekommendationer tas fram i vårdprogramgrupper med experter. Där evidens och beprövad erfarenhet vägs in i utlåtandet. Med det sagt: det går alldeles utmärkt för allmänheten att förlita sig på 1177.

En uppdatering från oss: Vår tjej är snart tre månader och förra veckan fick hon sista dosen rota och första sprutorna vaccin! Vi har tur och har en nöjd bebis som gillar att leka på mage i sitt gym, gå promenader i sjal eller i vagnen och sover hela nätterna. Amningen har flutit på (helammar), började arbeta 1 dag/ vecka förra veckan och då accepterade hon ersättning. Mina bröst vill inte släppa mjölk till pumpen så har ammat på lunchen för att inte brösten ska sprängas 😅
Det enda hon inte gillar är att åka bil, som tur är bor vi så pass till att vi inte behöver åka bil speciellt mycket.
 
Att diskutera evidens hör kanske inte helt till tråden, men samtidigt är det högst relevant att som förälder söka efter svar på sina frågor och då såklart vill man få det mest riktiga svaret. Visst har vi behandlingsmetoder och rekommendationer som det har forskats för lite på, det går inte att forska tillräckligt mycket inom ett område, därav att vårdprogram och nationella rekommendationer tas fram i vårdprogramgrupper med experter. Där evidens och beprövad erfarenhet vägs in i utlåtandet. Med det sagt: det går alldeles utmärkt för allmänheten att förlita sig på 1177.

En uppdatering från oss: Vår tjej är snart tre månader och förra veckan fick hon sista dosen rota och första sprutorna vaccin! Vi har tur och har en nöjd bebis som gillar att leka på mage i sitt gym, gå promenader i sjal eller i vagnen och sover hela nätterna. Amningen har flutit på (helammar), började arbeta 1 dag/ vecka förra veckan och då accepterade hon ersättning. Mina bröst vill inte släppa mjölk till pumpen så har ammat på lunchen för att inte brösten ska sprängas 😅
Det enda hon inte gillar är att åka bil, som tur är bor vi så pass till att vi inte behöver åka bil speciellt mycket.
Absolut, men man ska inte ta det för given sanning och det stämmer inte alltid med vårdprogram som ofta är regionala. Däremot står det ju inget farligt på 1177, men man ska vara medveten om att det ofta är expertens egen åsikt som lyser igenom och att den i te alltid överensstämmer med det bredaste underlaget
 
Tror att vi börjar ta oss ur utvecklingssprång två här, bebis har varit extremt närhetstörstande men har nu två dagar i rad somnat ett par gånger i vagn/spjälsäng istället för sele/sjal. Hon är dessutom mer vaken och med och starkare i nacken. Nu är det väl nån vecka kvar innan nästa språng ger sig till känna 😅
 
Uppdatering från oss! Bebis är ikväll 8 dygn gammal och har gått över sin födelsevikt, föddes 3628 g och vägdes idag till 3790 g :) BVC sköterskan sa att det brukade ta längre tid för ens första barn att gå om födelsevikten, pga ovana med amning och så. Så vi är helnöjda! Skönt att få bevis på att hon äter ordentligt. I och med det fick vi också OK att börja med napp, hon använder ofta mina boobs som napp vilket blir lite påfrestande efter några timmar och inte så skönt för min ena bröstvårta som är lite sårig... Hon har legat ett par timmar nu och sovit fint på sin pappa med napp i munnen :D

Försökte ha henne sovandes i babynest i spjälsäng bredvid mig inatt men ingen av oss sov mer än slumrade medan hon liggammade... så vi kör på med babynest mellan sambon och mig. Hon sover då ca 3 timmar, ammar en timme, sover 3 osv mellan ungefär kl 23 och 11 så vi får bra med sömn tycker jag. Blir lite nojjig att hon ska bli för varm, att vi ska rulla på henne och sånt (har lite baby blues/katastroftankar på kvällarna...) men det funkar så bra att ha henne där. Hoppas vi kan få henne att sova i spjälsängen om någon/några veckor, saknar att sova intill sambon. Sista månaden av graviditeten var jag så varm så jag sov så långt bort ifrån honom i sängen som möjligt :angel:
 
Hur går det med alla bebisar? :)

Här har lilla S hunnit bli 3.5 månad. Sömnen på dagen har börjat krångla lite men sover oftast mellan 5-7 timmar i sträck på natten.

Helammas fortfarande och det går bra, även om BVC inte är helt nöjd med viktuppgången.
 
Min lilla J är ca 2,5mån. Tycker hon känns så stor nu :D. Har fått en liten kusin som föddes sex veckor efter henne, vilket gjort att hon knappt känns som en bebis längre.

Tycker att allt går ganska bra. Sömnen på nätterna har varit bra ett tag nu (peppar, peppar). Har sovit ca 7h i sträck, ätit och sovit ca 3h till. En natt sov hon tom 10h utan matuppehåll. Hon hade gnällt till 2ggr under natten, men blev nöjd när jag pilla in nappen och somnade om. Jag fick en chock när jag kollade på klockan och såg att den var 08 och hon inte ätit :o.
På dagarna är det lite svårare att få henne att sova bra. Somnar ofta i babyskyddet när man åker bil, men är man bara hemma så är det svårare. I vagnen somnar hon oftast max 30min. Är vi inne så kan hon gärna somna på bröstet/mot axeln efter amning, men lägger man ner henne vaknar hon ofta efter några minuter. Så därför låter jag henne ofta sova kvar hos mig på bröstet medan jag kikar tv.
Tycker det blir roligare och roligare att umgås med henne på dagarna ju mer hon utvecklar sig. Så mysigt att få leenden och ha pratstunder tillsammans :love:. Och hon är oftast nöjd att sitta i babysittern en stund och kika så man kan få lite saker gjorda.
Vi fortsätter att helamma. Det funkar bra, med amningsnappen.
Har även pumpat ur så pappa har kunnat mata med flaska när jag varit iväg på tjejkväll och druckit lite vin :). Varit lite skönt att kunna lämna henne lite när man umgås hela dagarna (även fast man såklart saknar henne när man varit iväg en stund :heart
 
Hur går det med alla bebisar? :)

Här har lilla S hunnit bli 3.5 månad. Sömnen på dagen har börjat krångla lite men sover oftast mellan 5-7 timmar i sträck på natten.

Helammas fortfarande och det går bra, även om BVC inte är helt nöjd med viktuppgången.

Min lille kille är 4 veckor idag. Blir avis på er som har bebisar som sover så länge på natten :D. Han sover 1-2 timmar, sen vill han amma eller får ont i magen och behöver pysventil. På dagen kan det gå 3 timmar mellan amning ibland. Hade varit så skönt att få sova en hel natt, men ska inte klaga. Han är helt okomplicerad i övrigt. Jag helammar.
 
Här går det också bra, bebis sover bra på natten (det gjorde inte storasyster så det här känns väldigt lyxigt) och allt rullar på. Tycker det blir roligare ju äldre hon blir och nu är hon tio veckor imorgon. Tiden går snabbt!
 
Min lille kille är 4 veckor idag. Blir avis på er som har bebisar som sover så länge på natten :D. Han sover 1-2 timmar, sen vill han amma eller får ont i magen och behöver pysventil. På dagen kan det gå 3 timmar mellan amning ibland. Hade varit så skönt att få sova en hel natt, men ska inte klaga. Han är helt okomplicerad i övrigt. Jag helammar.
Vår son (och således jag) sov inte hela nätter förrän vi slutade amma. De nätter jag fick sova fyra timmar i sträck kan jag räkna på en hand. Passa på att sova när han sover på dagen, är mitt tips.
 
Min lille kille är 4 veckor idag. Blir avis på er som har bebisar som sover så länge på natten :D. Han sover 1-2 timmar, sen vill han amma eller får ont i magen och behöver pysventil. På dagen kan det gå 3 timmar mellan amning ibland. Hade varit så skönt att få sova en hel natt, men ska inte klaga. Han är helt okomplicerad i övrigt. Jag helammar.

Hel natt för bebis är typ 5 timmar. Min 2,5-åring sover aldrig en hel natt med den måttstocken.
På nätterna i den åldern vaknade båda minst nån gång i timmen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
9 211
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 683
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 090
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp