Sommarföräldrar 2019

Alltså tack alla, ni är bäst! Finns ingen bättre stöttning än andra småbarnsföräldrar 🥰.

Oh nej, ni är inte ensamma och du är verkligen inte misslyckad på något sätt! Bebisar är olika bara. Min 4-månaders vill också äta varannan, ibland varje, timma dygnet runt. Eller nu det allra senaste så har det gått lite längre mellan amningarna på dagen, men fortfarande så ofta på natten. Jag tyckte det var jättejobbigt så länge jag föreställde mig något annat och försökte med det, men sedan jag bara släppte det och la honom intill mig med "fri tillgång" hela natten så har det känts mycket lättare. För mig blir det liksom jobbigare om jag tänker på att han BORDE kunna sova fler sammanhängande timmar, i egen säng dessutom, för att någon annan bebis gör det eller för att bvc säger det. Då undrar jag vad jag gör för fel. Men om jag släpper allt jag hört om sovande bebisar och bara går på instinkten och på min bebis signaler så känns det inte alls så jobbigt att han vaknar så ofta. Obs jag kan ändå känna mig riktigt trött och sliten, och ibland förtvivlad efter femtioelfte uppvaket en natt, det är okej att göra det!

Tack för stöd! Jag tycker det låter himla vettigt det du skriver! Tycker ibland det är jobbigt att berätta för folk att han vaknar varannan timme för man får så jobbiga reaktioner.

Nätterna är jobbiga men eftersom vi ligger ca 10-12 h i sängen per natt så får vi ändå oftast ihop ok.mängd sömn (om än avbruten). Dock märker jag att dagar som igår när jag inte kan söva honom på dagen och han blir övertrött och skriker, så blir jag väldigt snabbt sliten. Beror nog på att jag inte har mycket extra energi.

Idag känns det än så länge bättre! Var på promenad i vagnen där han somnade och han sover hör och häpna fortfarande 45 min senare trots att vagnen står still. Kommer missa öppna förskolan men så får det vara 😅.

Jag ska definitivt köpa färdigblandad ersättning och göra som ni säger, sambon är lite tveksam till ersättning men samtidigt vill han ju att jag ska få sova. Får öva lite på dagen också!
 
@Pontevecchio @Lakritsnapp Ja, känns som alla andras bebisar sover bra, iaf jämfört med mitt hjärta. Man känner sig verkligen misslyckad som mamma :(. Hoppas verkligen det blir bättre snart

Du är en jättebra mamma! Du ser ju ditt barns behov och ser till att bebis mår bra :heart Jag tror att många nyblivna föräldrar känner sig osäkra och tar till sig lite för mycket av vad andra mer "erfarna" föräldrar säger och gör och glömmer bort att lyssna på sina egna tankar och idéer. Våga lyssna på din egen kropp och känn efter vad som känns rätt för dig även om det går emot "hur man ska göra eller vara".
 
Alltså tack alla, ni är bäst! Finns ingen bättre stöttning än andra småbarnsföräldrar 🥰.



Tack för stöd! Jag tycker det låter himla vettigt det du skriver! Tycker ibland det är jobbigt att berätta för folk att han vaknar varannan timme för man får så jobbiga reaktioner.

Nätterna är jobbiga men eftersom vi ligger ca 10-12 h i sängen per natt så får vi ändå oftast ihop ok.mängd sömn (om än avbruten). Dock märker jag att dagar som igår när jag inte kan söva honom på dagen och han blir övertrött och skriker, så blir jag väldigt snabbt sliten. Beror nog på att jag inte har mycket extra energi.

Idag känns det än så länge bättre! Var på promenad i vagnen där han somnade och han sover hör och häpna fortfarande 45 min senare trots att vagnen står still. Kommer missa öppna förskolan men så får det vara 😅.

Jag ska definitivt köpa färdigblandad ersättning och göra som ni säger, sambon är lite tveksam till ersättning men samtidigt vill han ju att jag ska få sova. Får öva lite på dagen också!
Vill man inte ge ersättning går det ju att pumpa också, det blir ju jobbigare mitt i natten att värma mjölk men ett alternativ är ju isf att din sambo ger sista eller första målet (eller båda..) mat så han slipper hacka upp sömnen för mkt och du får sova över ett mattillfälle.
Men det är nog klokt att öva på dagen när alla är lite piggare/vaknare om han inte är van vid flaska så ni lär er allihopa :)
 
Vill man inte ge ersättning går det ju att pumpa också, det blir ju jobbigare mitt i natten att värma mjölk men ett alternativ är ju isf att din sambo ger sista eller första målet (eller båda..) mat så han slipper hacka upp sömnen för mkt och du får sova över ett mattillfälle.
Men det är nog klokt att öva på dagen när alla är lite piggare/vaknare om han inte är van vid flaska så ni lär er allihopa :)

Ja jag har provat att pumpa innan och det gick bra, men när jag ammar så mycket slipper jag helst att pumpa också 😅
 
Vi kokar vatten i vattenkokare som vi sen använder när det svalnat. inför natten häller jag upp vatten i nappflaskan och har pulver i behållare bredvid. När hon piper häller jag i pulver, blandar och ger. jag tar oftast upp henne då hon behöver rapa efter.

Ang svårt att somna så var det förut lättare för henne att somna hos pappa, jag luktade mat och hon kunde inte riktigt slappna av.
 
Här pågår ”den stora hårfällningen”, jag hoppas att det lugnar sig snart för just nu är det hårstrån överallt.
 
Ja alltså det här med sömn... det är på ett sätt skönt att läsa att andras bebisar också är krångliga, men samtidigt är det så tråkigt att flera har det jobbigt. Det är så påfrestande när de inte sover och blir gnälliga och man själv är för trött för att orka hantera det egentligen...

Vår lilla tjej somnar ingen annanstans än i bärsele på dagtid, och senaste dagarna vaknar hon när man lägger ner henne, innan kunde man lägga ner henne efter att ha burit en timme och hon sov vidare oftast men inte nu inte... och hon vägrar barnvagn, somnar aldrig oavsett körteknik eller underlag så man är rätt låst nu. På nätterna har hon (peppar peppar) hittills sovit bra, vaknar var 3e timme för mat och somnar igen, funkar så mellan 22 (sövd i sele) och 8-9 tiden sen kan hon inte somna utanför selen igen. Men inatt vaknade hon varje timme mellan 4 och 7, problem med magen förmodligen för hon lät som en fabrik :banghead: Hon blir 2 månader på lördag, så jag hoppas att det här är en utvecklingsstegsgrej, men hon har redan varit så i ett par veckor och det ska ju inte hålla i så länge vad jag vet. Men lite bättre kanske hon kan bli ändå hoppas jag.

För övrigt brukade sambon ge utpumpad mjölk första matningen för natten när han var ledig så jag fick sova lite längre, men nu vägrar bebis flaska :meh: Hon är inte så väldigt omtyckt den här veckan kan jag säga! (om man nu vågar skriva så om sitt barn) vi är ärligt talat rätt less på henne båda två, tur att hon är söt när hon ler...
 
Ja alltså det här med sömn... det är på ett sätt skönt att läsa att andras bebisar också är krångliga, men samtidigt är det så tråkigt att flera har det jobbigt. Det är så påfrestande när de inte sover och blir gnälliga och man själv är för trött för att orka hantera det egentligen...

Vår lilla tjej somnar ingen annanstans än i bärsele på dagtid, och senaste dagarna vaknar hon när man lägger ner henne, innan kunde man lägga ner henne efter att ha burit en timme och hon sov vidare oftast men inte nu inte... och hon vägrar barnvagn, somnar aldrig oavsett körteknik eller underlag så man är rätt låst nu. På nätterna har hon (peppar peppar) hittills sovit bra, vaknar var 3e timme för mat och somnar igen, funkar så mellan 22 (sövd i sele) och 8-9 tiden sen kan hon inte somna utanför selen igen. Men inatt vaknade hon varje timme mellan 4 och 7, problem med magen förmodligen för hon lät som en fabrik :banghead: Hon blir 2 månader på lördag, så jag hoppas att det här är en utvecklingsstegsgrej, men hon har redan varit så i ett par veckor och det ska ju inte hålla i så länge vad jag vet. Men lite bättre kanske hon kan bli ändå hoppas jag.

För övrigt brukade sambon ge utpumpad mjölk första matningen för natten när han var ledig så jag fick sova lite längre, men nu vägrar bebis flaska :meh: Hon är inte så väldigt omtyckt den här veckan kan jag säga! (om man nu vågar skriva så om sitt barn) vi är ärligt talat rätt less på henne båda två, tur att hon är söt när hon ler...

Låter riktigt tufft! Nu är ju er bebis så liten än men vår fyramånaders har faktiskt fått byta till sittdelen på vagnen redan och är numera hur nöjd som helst där. Stor skillnad.

Sömnen är verkligen det svåraste med bebisar, har nog skrivit det förr angående vår förstfödda som sov som en kratta. Viktigt att komma ihåg att alla bebisar är olika och att man ska lyssna på sin egen magkänsla, inte alla andras tips och råd.
 
Ja alltså det här med sömn... det är på ett sätt skönt att läsa att andras bebisar också är krångliga, men samtidigt är det så tråkigt att flera har det jobbigt. Det är så påfrestande när de inte sover och blir gnälliga och man själv är för trött för att orka hantera det egentligen...

Vår lilla tjej somnar ingen annanstans än i bärsele på dagtid, och senaste dagarna vaknar hon när man lägger ner henne, innan kunde man lägga ner henne efter att ha burit en timme och hon sov vidare oftast men inte nu inte... och hon vägrar barnvagn, somnar aldrig oavsett körteknik eller underlag så man är rätt låst nu. På nätterna har hon (peppar peppar) hittills sovit bra, vaknar var 3e timme för mat och somnar igen, funkar så mellan 22 (sövd i sele) och 8-9 tiden sen kan hon inte somna utanför selen igen. Men inatt vaknade hon varje timme mellan 4 och 7, problem med magen förmodligen för hon lät som en fabrik :banghead: Hon blir 2 månader på lördag, så jag hoppas att det här är en utvecklingsstegsgrej, men hon har redan varit så i ett par veckor och det ska ju inte hålla i så länge vad jag vet. Men lite bättre kanske hon kan bli ändå hoppas jag.

För övrigt brukade sambon ge utpumpad mjölk första matningen för natten när han var ledig så jag fick sova lite längre, men nu vägrar bebis flaska :meh: Hon är inte så väldigt omtyckt den här veckan kan jag säga! (om man nu vågar skriva så om sitt barn) vi är ärligt talat rätt less på henne båda två, tur att hon är söt när hon ler...

Låter väldigt tufft! Som du säger så är det skönt att veta att man inte är ensam. Men det är säkert en utvecklingsfas som du säger! Stor kram! Det är helt ok att känna så när barnet suger all energi ur en. Om några veckor svänger det säkert igen. Men sen är det viktigt att man skiljer på trötthetskänslor och depression.
 
Det är så mycket som händer med bebis just nu, och det är väldigt roligt.

Hon utvecklas så fort och nu i dagarna har hon börjat sitta med stöd.
I Måndags började vi babysim, så mysigt!
Vi har börjar lite smått med smaksensationer.
Snart ska vi börja babymassage.
Sömnen har blivit lite sämre det sista, men är forfarande bra.

4 Månader på Söndag 😀
 
Skönt att höra att vi är fler som upplever dålig sömn.

Lilla S vaknar en gång i timmen och vill amma när jag gått och lagt mig. Hen somnar för natten vid 21 ungefär och sover då sitt längsta pass, 3-4 timmar. Drömmen hade varit att få gå och lägga sig samtidigt.

Meeeen så har vi ju då stora S som hatar sömn. Så förutom att det tar nära en timme att få i säng så tar det ytterligare 2 timmar innan hen somnar.

Jag är minst sagt död, och faktiskt jävligt less på att vara mamma. Säger ungefär 20 gånger om dagen "jag säger upp mig nu, JAG ORKAR INTE MER!".

Annars är allt superkul.....
 
Skönt att höra att vi är fler som upplever dålig sömn.

Lilla S vaknar en gång i timmen och vill amma när jag gått och lagt mig. Hen somnar för natten vid 21 ungefär och sover då sitt längsta pass, 3-4 timmar. Drömmen hade varit att få gå och lägga sig samtidigt.

Meeeen så har vi ju då stora S som hatar sömn. Så förutom att det tar nära en timme att få i säng så tar det ytterligare 2 timmar innan hen somnar.

Jag är minst sagt död, och faktiskt jävligt less på att vara mamma. Säger ungefär 20 gånger om dagen "jag säger upp mig nu, JAG ORKAR INTE MER!".

Annars är allt superkul.....

Nä fy. Att inte få sin sömn är ju värsta tortyren :meh:. Men det förändrar sig säkert snart till det bättre. Håll ut :heart
 
@kolfinnur vår äldsta var ungefär som du beskriver ert barn och det är väldigt jobbigt för alla. Våra två andra barn har varit annorlunda och sovit väldigt bra och då också varit nöjdare när de är vakna. Min syster fick en nöjd bebis först och därefter en mer orolig/närhetsönskande vilket visar att bebisar helt enkelt är individer och att det inte är föräldrarna som påverkar barnet, även om man med jämna mellanrum träffar på personer som påstår att barnet är oroligt för att mamman är nojig/ammar för ofta/är borta för mycket eller vilken anledning de nu kan hitta på.

Oombett tips:
En sak som jag inte kände till med vår etta och därför inte vet om det hjälpt honom, men som vi testat med de två andra i omgångar när varit lite mer lättväckta är ”white noise” dvs att ha tex dammsugaren på med låg effekt i bakgrunden när de sover dagtid.
 
Skönt att höra att vi är fler som upplever dålig sömn.

Lilla S vaknar en gång i timmen och vill amma när jag gått och lagt mig. Hen somnar för natten vid 21 ungefär och sover då sitt längsta pass, 3-4 timmar. Drömmen hade varit att få gå och lägga sig samtidigt.

Meeeen så har vi ju då stora S som hatar sömn. Så förutom att det tar nära en timme att få i säng så tar det ytterligare 2 timmar innan hen somnar.

Jag är minst sagt död, och faktiskt jävligt less på att vara mamma. Säger ungefär 20 gånger om dagen "jag säger upp mig nu, JAG ORKAR INTE MER!".

Annars är allt superkul.....

Usch vad jobbigt det låter. Måste vara tufft att ha 2 barn som inte sover bra. Jag kör mantrat att det kommer bli bättre i huvudet flera gånger per dag 😅. Kram!
 
Min sambo fyller år idag, åkte och skulle handla lyxfrukost. Sonen skrek när jag handlade om jag inte konstant rullade vagnen = stressad mamma = glömde såklart viktiga saker. Lyxfrukosten fick även avbrytas mitt i pga gråt från bebis så han fick sövas i min famn. Grattis älskling 😅
 
Det är oerhört tufft när inte sömnen fungerar. En stor kram till er och hoppas det vänder för er snart. Mitt första barn var sömnen också mkt sämre men med barn nr 2 mkt bättre. Trevlig Halloween 🎃
 
Ja alltså det här med sömn... det är på ett sätt skönt att läsa att andras bebisar också är krångliga, men samtidigt är det så tråkigt att flera har det jobbigt. Det är så påfrestande när de inte sover och blir gnälliga och man själv är för trött för att orka hantera det egentligen...

Vår lilla tjej somnar ingen annanstans än i bärsele på dagtid, och senaste dagarna vaknar hon när man lägger ner henne, innan kunde man lägga ner henne efter att ha burit en timme och hon sov vidare oftast men inte nu inte... och hon vägrar barnvagn, somnar aldrig oavsett körteknik eller underlag så man är rätt låst nu. På nätterna har hon (peppar peppar) hittills sovit bra, vaknar var 3e timme för mat och somnar igen, funkar så mellan 22 (sövd i sele) och 8-9 tiden sen kan hon inte somna utanför selen igen. Men inatt vaknade hon varje timme mellan 4 och 7, problem med magen förmodligen för hon lät som en fabrik :banghead: Hon blir 2 månader på lördag, så jag hoppas att det här är en utvecklingsstegsgrej, men hon har redan varit så i ett par veckor och det ska ju inte hålla i så länge vad jag vet. Men lite bättre kanske hon kan bli ändå hoppas jag.

För övrigt brukade sambon ge utpumpad mjölk första matningen för natten när han var ledig så jag fick sova lite längre, men nu vägrar bebis flaska :meh: Hon är inte så väldigt omtyckt den här veckan kan jag säga! (om man nu vågar skriva så om sitt barn) vi är ärligt talat rätt less på henne båda två, tur att hon är söt när hon ler...

Ang vagnen, hur har ni inrett den?
Jag tycker det gör mer skillnad än körstil.
 
Vi har väl inte inrett den direkt, senast boat in med fårskinn och en filt till henne, såg mysigt ut i alla fall... men ingen leksak hade vi. Osäker på om det är vagnen det är fel på egentligen, hon har så svårt att somna öht... i sele eller famnen är enda sätten som funkat hittills. Så ligger hon i vagnen och inte somnar så blir hon övertrött och arg efter ett tag tror jag.
Hur har ni andra i tråden inrett era barnvagnar?

I natt vet jag inte vad som hände, vaknade av att hon gnällde kl 2.20 (då hade hon sovit sedan kl 21.30 ca!), ammade, bytte blöja, sövde om, sen låg jag vaken till nästa amning kl 6 :banghead: Då gav jag upp och gick upp. Hon sov fram till 6, men tidvis högljutt som vanligt. Tror jag grät större delen av de där timmarna, vad ska jag hålla på och ligga vaken för?! Får sån ångest av att ligga vaken, så stressad över all missad sömn, så ledsen över att aldrig få sova ordentligt och så.jävla.förbannad. över att min sambo kan sova, både för att han inte behöver vakna för att amma och för att han kan sova igenom vad som helst. Jag är så fruktansvärt lättväckt, fortfarande. Tänkte att jag skulle vänja mig vid hennes ljud och kunna sova igenom dem, men efter 9 veckor är jag lika lättväckt ändå :( Så även om hon sover 3 timmar så väcks jag i 9 fall av 10 minst en gång under den tiden av något knorrande, trots öronproppar! Så himla värdelöst att sova dåligt själv av ingen anledning, känns som man inte har råd att slösa den undermåliga sömnen man får ihop på sånt. Mina sömnproblem oroar mig också eftersom det är typiskt depressionssymptom, ska göra PPD-enkäten på BVC på onsdag, känns mycket möjligt att jag får dåligt resultat...

Usch vad gnälligt det här blev, så blir det med 3.5 timmes sömn med onödigt uppvak varje timme :meh: Inte en chans i helvete att jag skaffar ett barn till säger jag bara, jag kan ju uppenbart inte hantera hormonerna och bristen på sammanhängande sömn.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 188
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
38
· Visningar
2 521
Senast: Harrysen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 075
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp