Sommarföräldrar 2019

Här går det ganska bra. J är snart 7 månader. Äter mestadels vanlig mat, blandad lite smått plockmat och att vi matar henne. Ammar henne fortfarande fm, em, inför läggning och en gång på natt/tidig morgon.
Hon sitter själv. Kan inte krypa än. Har hasat sig lite bakåt, men blir oftast väldigt sur när hon är i magläge. Inga tänder i sikte.
Har lite problem med torra utslag. Är inne på våran tredje salva vi testar nu, hoppas den ger resultat.
Sömnen är *peppar peppar* rätt så bra nu. Men det räcker väl att jag skriver det så kommer det ändra sig :p
 
Lilla S blir 8 månader den 4e februari.

Hen kryper snabbt, reser sig och går längs med möbler och klättrar på allt. Heeelt tvärtemot storasyskonet som satt still sina två första år typ. :D

Hatar mat, ammar varje till varannan timme dygnet runt. Tar varken napp eller flaska. Har blivit cirka tusen grå hår rikare sen hen föddes!
 
Så roligt att läsa om alla barn! Kul 😃 Intressant att fler vägrar flaska, det var aldrig några problem med storasyster så jag känner mig snuvad på amningsavslutet den här gången 😄 Hoppas det kan gå smidigt ändå. Här testades smörgås med smör för första gången idag, det var en hit!
 
Så roligt att läsa om alla barn! Kul 😃 Intressant att fler vägrar flaska, det var aldrig några problem med storasyster så jag känner mig snuvad på amningsavslutet den här gången 😄 Hoppas det kan gå smidigt ändå. Här testades smörgås med smör för första gången idag, det var en hit!

Är så kul att se de testa nya grejer de gillar 😃.
J äter små bitar smörgås med smör och små bitar leverpastej till frukost tillsammans med gröt. Hon är så duktig på att plocka upp de. Är så kul att titta på henne när hon grejar :love:
 
Är så kul att se de testa nya grejer de gillar 😃.
J äter små bitar smörgås med smör och små bitar leverpastej till frukost tillsammans med gröt. Hon är så duktig på att plocka upp de. Är så kul att titta på henne när hon grejar :love:

Åh vad go då! Ska bli bättre på att ge det till frukost, smart. Här gillas ju inte gröt så vi behöver hitta på annat. Bra tips med leverpastej! Det smakades det på här idag också, med betyget mycket väl godkänt 👍🏼
 
Kul med uppdateringar!
Här är det fullt ös, vår tjej är 7 1/2 månad och sedan nyår har hon utvecklats motoriskt i raketfart 😅 hon kryper (växlar mellan riktigt och likt en mask) kan sätta sig själv och nu även börjat så smått med att resa sig mot saker 😬 barngrind är monterad..

Matmässigt är amning huvudföda men hon får gröt till frukost, har fruktstund vid lunchtid och får mat till middag. Smörgåsrån med smör är gott att få knapra på men blir lite hård i magen av det så måste backa mängden. Äter med god aptit det mesta men det som är favoriten är otippat fisk! Vill ha helt slät mat, så fort det är minsta bit (förutom rån) är hon inte nöjd. Nåja, försöker med lite slarvigare mosad frukt och tänker att det löser sig längre fram. På sjumånadersdagen tittade första tanden ut och sedan har den fått sällskap av ytterligare en.

sömnen som den här fröken har varit en mästare på har helt spårat ur. Vi tror att det är pga den snabba motoriska utvecklingen (måste processa alla intryck) som gör att hon far runt i sängen som en tornado på natten -> vaknar ofrivilligt. har inte ammat henne på natten sedan hon var en pyttebebis men nu ska det ammas 1-3 ggr/ natt. Hoppas att det blir bättre snart igen.
 
Snart 6 månader och har precis börjat kunna sitta korta stunder utan stöd. Han har fått testa mat i smaknapp och tycker att det är jätteroligt men det där med att svälja är svårare. Idag fick han prova mosad banan på sked för första gången och det mesta åkte ut igen. Lite annorlunda mot storasyster som direkt svalde allt som erbjöds. Men vi har inte bråttom. Däremot har vi märkt att han tenderar att sova bättre på nätterna efter att ha fått i sig lite mat så förhoppningsvis går han med på att svälja lite gröt framöver så vi får lite mer sömn :)
 
Hur går det för alla sommarbebisar? Om en vecka blir dottern 7 månader, tiden har verkligen gått så fort! Hon äter lite vanlig mat med blandat resultat, hittills är hon som storasyster och tycker endast om lasagne eller spagetti och köttfärssås i burkmatsväg. Gröt och välling är hon inte heller så förtjust i och hon vägrar fortsatt flaska och napp. Jag ammar fortfarande men skulle gärna se att det gick att trappa ner lite, främst på natten. Just nu har vi lite stökiga nätter och ingen skulle bli gladare än jag om hon tog napp...

Vi har det fortsatt bra, var tvungen att räkna men hon blir ju 6 mån nästa vecka. Äter det vi äter men mixat och om möjligt mindre salt vid middagen och i övrigt ersättning. Det enda hon inte gillat är avocado, annars har det mesta inkl ostron gått ner med gott betyg. Sover fortsatt bra, oftast 21.30-9 utan uppvak vi vaknar av. Provat barnvakt 3 timmar, kom hem till toknöjd unge med tusen leksaker framme.. jag gick på föräldraledigt igår och kommer bara forska, konsulta och hålla lite utbildningar fram till oktober. Känns rätt skönt!
 
Vi har det fortsatt bra, var tvungen att räkna men hon blir ju 6 mån nästa vecka. Äter det vi äter men mixat och om möjligt mindre salt vid middagen och i övrigt ersättning. Det enda hon inte gillat är avocado, annars har det mesta inkl ostron gått ner med gott betyg. Sover fortsatt bra, oftast 21.30-9 utan uppvak vi vaknar av. Provat barnvakt 3 timmar, kom hem till toknöjd unge med tusen leksaker framme.. jag gick på föräldraledigt igår och kommer bara forska, konsulta och hålla lite utbildningar fram till oktober. Känns rätt skönt!

Låter jättehärligt! 😃
 
Vad roligt med uppdateringar! Tösen är 5,5månad. Älskar allt hon fått smaka än så länge. Blir lite gröt och frukt puré 1 gång om dagen annars helamning. Hon kan sitta korta stunder utan stöd, pratar som tusan och rullar gärna typ hela tiden från mage till rygg.
 
Det går bra för oss också! Han är nu 7 månader och 1 vecka. Tycker inte att mat är sådär jättekul, men äter gröt på morgonen och smakar på någon annan puré under dagen. Katrinplommon är favoriten hittills!

Annars är det fullt ös hemma, han vänder helt obehindrat från mage till rygg och tillbaka - snurrar i alla riktningar och tar sig framåt i nån slags ålning på golvet. Ser jättejobbigt ut men han verkar nöjd och fort går det :D Vi går på babysim en gång i veckan, andra terminen nu och det är väldigt roligt!
 
Ikväll vid läggning rullade hon bara över till mage hela tiden och la sig och spanade, hopplöst 😄 Så jag tog henne till spjälsängen (hon sover annars i vår dubbelsäng) och vaggade henne och tro fasen att hon somnade! Har vaggat om henne en gång så nu hoppas jag att jag i alla fall kan få fem minuters sömn själv innan hon vaknar 😁
 
När jag läser här inser jag att L verkligen är barn nr2, jag har liksom skitdålig koll denna gång på faser och när hon borde äta si eller så osv. Kanske dags att styra upp lite, hon lever främst på ersättning skulle jag säga.
Hon är inte supertaggad på att röra sig, rätt skönt måste jag säga då jag minns hennes virvelvind till brorsa :crazy:.
L verkar mer inne på att snacka, hon pratar konstant med allt och alla om allt.
Börjar bli blyg för främmande men de får fortfarande ett leende innan hon gömmer sig mot mamma/pappa.

hennes största bekymmer är att kärleken till katterna inte är besvarad, hon vill så gärna dra lite i pälsen och prata med dem men de går bara förbi. Hon sitter rätt stadigt tills hon ska kolla åt andra hållet rätt plötsligt och får lite g-kraft i kroppen liksom. boink. 67 lång och 8 kg sist. tror jag.
 
När jag läser här inser jag att L verkligen är barn nr2, jag har liksom skitdålig koll denna gång på faser och när hon borde äta si eller så osv. Kanske dags att styra upp lite, hon lever främst på ersättning skulle jag säga.
Hon är inte supertaggad på att röra sig, rätt skönt måste jag säga då jag minns hennes virvelvind till brorsa :crazy:.
L verkar mer inne på att snacka, hon pratar konstant med allt och alla om allt.
Börjar bli blyg för främmande men de får fortfarande ett leende innan hon gömmer sig mot mamma/pappa.

hennes största bekymmer är att kärleken till katterna inte är besvarad, hon vill så gärna dra lite i pälsen och prata med dem men de går bara förbi. Hon sitter rätt stadigt tills hon ska kolla åt andra hållet rätt plötsligt och får lite g-kraft i kroppen liksom. boink. 67 lång och 8 kg sist. tror jag.
Jag tycker det låter rätt skönt. Att inte ha koll alltså. Jag har ju hittills inte riktigt haft huvudansvaret men ska börja ha det om någon vecka, får se om jag börjar leta faser då..Mat tycker jag är svårt, hon är rätt långt ifrån att äta en hel portion men äter gärna det mesta, lever inte de flesta 6-månaders på ersättning/mjölk mest?
 
Här äts det mat som tusan! Jag ammar endast på kvällen och natten, i övrigt äter hon vanlig mat. Blev sju månader för några dagar sedan.
 
Hur mkt äter hon per portion då? Alltså hur mkt ska man (gissa iaf ;)) få i dem för att ta bort ett mål?

Hon är inte så förtjust i gröt annars hade hon fått det till frukost. Hon äter en smörgås med smör istället :) Till mellanmål kan det bli banan, absolut inte en hel och knappt ens en halv. Lunch brukar hon få i sig en halv burk med barnmat alternativt något eget vi har lagat men ungefär så stor portion. Sen är det mellanmål igen, kanske en smörgås eller en halv apelsin eller någon annan frukt. Till middag är det samma som på lunch och sen ammar hon till kvällsmat.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 210
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 682
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 089
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp