Sommarföräldrar 2019

Hon är inte så förtjust i gröt annars hade hon fått det till frukost. Hon äter en smörgås med smör istället :) Till mellanmål kan det bli banan, absolut inte en hel och knappt ens en halv. Lunch brukar hon få i sig en halv burk med barnmat alternativt något eget vi har lagat men ungefär så stor portion. Sen är det mellanmål igen, kanske en smörgås eller en halv apelsin eller någon annan frukt. Till middag är det samma som på lunch och sen ammar hon till kvällsmat.
Då kan vi säkert börja byta ut ett mål snart, idag fick hon i sig säkert 0,75 dl 30 min efter ersättning.. fick ngt papper på BVC där det i princip verkade som att barnet skulle få i sig 2-3 dl innan det var ett riktigt mål. Som sagt äter hon ju bra men tröttnar/blir mätt rätt snabbt :) varit lite rädd för rån etc eftersom hon fick tänder vid 4 mån och rädd att hon ska bita av större bitar än vad som är hanterbart..
 
Då kan vi säkert börja byta ut ett mål snart, idag fick hon i sig säkert 0,75 dl 30 min efter ersättning.. fick ngt papper på BVC där det i princip verkade som att barnet skulle få i sig 2-3 dl innan det var ett riktigt mål. Som sagt äter hon ju bra men tröttnar/blir mätt rätt snabbt :) varit lite rädd för rån etc eftersom hon fick tänder vid 4 mån och rädd att hon ska bita av större bitar än vad som är hanterbart..

I början ammade jag henne efter varje mål mat som hon fick, både frukost, mellanmål, lunch och middag. När hon var ointresserad av att amma tolkade jag det som att hon var mätt och belåten av maten :) Det tog ett tag innan hon kändes nöjd så amma eller ge ersättning efter måltider om du känner dig osäker.
 
Min dotter äter också massor med mat. Ammar em, inför läggning och en gång på natten/tidig morgon. Slutade amma efter måltiderna för hon var inte intresserad utan kollade bara på allt annat.

Hur stora måltiderna är varierar. Men jag tror min dotter äter stora måltider för sin ålder då folk har reagerat på att jag har gjort stora portioner till henne, som hon ätit upp.
Nu äter hon mest samma mat som mig, men har fått burkmat när vi ätit ute. Sist åt hon en hel burk mat och satte i sig en 100g smoothieklämmis efteråt
 
I början ammade jag henne efter varje mål mat som hon fick, både frukost, mellanmål, lunch och middag. När hon var ointresserad av att amma tolkade jag det som att hon var mätt och belåten av maten :) Det tog ett tag innan hon kändes nöjd så amma eller ge ersättning efter måltider om du känner dig osäker.
Ja det är ju himla logiskt egentligen, det sitter nog kvar från när hon var pytteliten att amma först, ge ersättning sen med maten. Men hon är knappast undernärd ( har aldrig varit ;))så vi ändrar ordningen vid middagen nu tänker jag ;)
 
De börjar bli stora nu bebisarna! Vår dam snackar massor, första tänderna har kommit och hon sitter stabilt och det kommer mer och mer att hon rör sig runt men inget krypande än. 8 månader och 10 dgr gammal.
 
De börjar bli stora nu bebisarna! Vår dam snackar massor, första tänderna har kommit och hon sitter stabilt och det kommer mer och mer att hon rör sig runt men inget krypande än. 8 månader och 10 dgr gammal.
Helt plötsligt blev hon väldigt stor ja, efter 3-4 veckors konstant frustration knäckte hon krypkoden och sätta sig upp koden för några veckor sen, och blev så mycket nöjdare. Nu när hon kan är det tydligen inte så viktigt att krypa mer än nödvändigt utan helt ok att sitta still och pyssla med leksaker, men det ändrar sig säkert. Tänder verkar det inte vara någon hejd med, de första två kom runt jul, sen kom nästa för några veckor sen och nu tror jag det är 8 stycken.. men det verkar inte störa påtagligt när de kommer förutom att det verkar klia. Blir 8 månader i början av april.
 
I veckan blir bebis 10 månader, går utmed möbler och står själv korta stunder. Inte en endaste liten tand i sikte, skönt nog i och med att hen hatar vanlig mat och bara vill amma..
 
Snart nio månader här och har hittat på ett eget sätt att krypa. Eftersom hon varit en väldigt frustrerad bebis trodde vi att allt skulle bli lite lugnare när hon kunde förflytta sig men nu ska hon istället lära sig att gå. Jag är helt slut, hon har så sjukt mycket humör och det är ganska påfrestande. Hon sover väldigt oförutsägbart på dagarna och ganska kasst på nätterna så vi kämpar på här 😄 Vi tyckte storasyster var krävande men detta är tio gånger värre 😅 Ska försöka oss på ett amningsavslut nattetid i helgen, får se om det går....
 
Visst är de stora nu :love: . Min lille kille har ju också varit krävande sedan födsel och är fortfarande, men är betydligt lättare nu än innan. Vi har börjat på babysim och det gillar han! Ammar fortfarande typ 5 ggr på natten :grin:. Äter någon fruktklämmis och lite gröt/mat per dag också.

Kan nääästan krypa nu, ålar snabbt. Är 7 månader.
 
A är snart 8 månader och lärde sig sitta från en dag till en annan och har nu kunnat sitta sen två månader tillbaka. Sitta still är dock inget för honom 😅 Två tänder tittade fram för en månad sedan och i samma veva började han kräla. Han är supersnabb med sin ödlegång. Nu är han på g att få till krypställningen så snart lär det gå ännu fortare.

Han börjar äta mer mat för varje dag som går men ammar ändå ett par gånger både dag och natt.
 
Kul med uppdateringar.

9 Månader imorgon. Är en så rolig och go tjej :heart.
Äter bara mat nu, plockar i sig själv förutom gröten.
Har en tand.
Inget krypande än. Har dock gått med stöd sen 8 månader och blir stadigare och stadigare (aj för våra ryggar dock!).
Har börjat stå korta stunder utan stöd .
Har precis lärt sig klappa händerna, ger mig en puss (med helt öppen mun :D) om jag ber om det och har vinkat ett tag. Blir så galet glad och stolt för varje ny grej som händer.

Flyttade in på eget rum för några veckor sen. Går ganska bra. Ibland om hon vaknar på natten och har svårt att somna om bär vi in henne till våran säng så får hon sova hos oss. Det är dock inte så mysigt längre, för hon börjar bli rätt bra på att sparkas :laugh:.
 
Roligt med uppdateringar 😀 min tös blir snart 8 månader. Hon började åla sig vid 6 månader och fick då även sina första två tänder. Lärde sig även sitta stabilt då. Nu står hon i kryp position men har inte riktigt fått grepp om hur hon ska göra. Hon slutade amma helt för en vecka sedan, vilket känns bra då hon började bitas. Dock gör det sjukt ont i brösten då hon slutade så tvärt. Får handpumpa . Hon älskar mat, gröt och frukt puré. Dricker endast vatten från flaska, tvärvägrar nan och välling. Så gör smoothie på nan en gång om dagen. Hade känns bra om hon ville dricka ersättning men hon tvärvägrar.
 
Här är det nya att hon ska vakna på natten och ta två timmar att få att somna om :down:. Det funkar inte längre att bära in henne till våran säng om hon är knusslig, för det är likadant där.
Passar perfekt just denna veckan då sambon är väldigt sjuk i nån sorts influensa eller Corona så vi försöker hålla oss borta från honom så gott vi kan. Alltså får jag ta hand om henne själv.
 
Hur går det med sommarbebisarna? Tänk att de snart fyller ett år 😳

Här rullar allt på med en bebis som kryper snabbt som blixten och även går längs möbler. Hon är drygt 10 månader och tar saker lite mer långsamt än storasyster som gick betydligt tidigare. Ingen stress dock men lillasyster är en väldigt frustrerad och temperamentsfull liten krabat så det är mycket arga skrik när hon inte får som hon vill tillräckligt snabbt 🙄 Hon klättrar på allt och kan ställa sig upp i sin stol så vi kan inte lämna henne en sekund. Hon äter allt utom päron och ägg och sover oftast riktigt bra på nätterna.

Vi har fått plats på förskola som hon kommer börja på till hösten. Jag hade gärna väntat lite längre med inskolning men tack vare mitt jobb går barnen inte så mycket på förskolan ändå. Storasyster är den största idolen och hon älskar att vara utomhus!
 
Sedan igår har vi en ettåring här hemma och idag blir det kalas. Så fort tiden går, samtidigt känns det som om vi alltid haft henne hos oss :) .

Hon är en rolig liten tjej. Vi tränar för fullt på att gå, hon kan gå några meter mellan oss men balansen och tekniken är inte alltid med.
Har fortfarande en del sömnkrångel och kan vara så svår att söva om, men har fler tänder på väg så håller tummarna för att det är dem som stör.

Jag ska börja jobba i September och sambon ska vara hemma med henne till November, då hon ska börja förskolan lite smått. Sambon ska då vara föräldraledig på halvtid.

Hoppas allt är bra med er och era småttingar :).
 
Sedan igår har vi en ettåring här hemma och idag blir det kalas. Så fort tiden går, samtidigt känns det som om vi alltid haft henne hos oss :) .

Hon är en rolig liten tjej. Vi tränar för fullt på att gå, hon kan gå några meter mellan oss men balansen och tekniken är inte alltid med.
Har fortfarande en del sömnkrångel och kan vara så svår att söva om, men har fler tänder på väg så håller tummarna för att det är dem som stör.

Jag ska börja jobba i September och sambon ska vara hemma med henne till November, då hon ska börja förskolan lite smått. Sambon ska då vara föräldraledig på halvtid.

Hoppas allt är bra med er och era småttingar :).
Tycker det är något väldigt speciellt det här med att fylla 1år. En riktig milstolpe på något vis. Känns som man inte ska behöva oroa sig för plötslig spädbarnsdöd då längre och sen så går dem från bebis till ett barn 🥰 min dotter är 10 månader. Hon kan stå själv korta stunder. Hon är oftast glad och nyfiken av sig. Säger bara mamma än så länge. Säger era barn något? Blir inskolning i september och jag börjar jobba i oktober.
 
Sedan igår har vi en ettåring här hemma och idag blir det kalas. Så fort tiden går, samtidigt känns det som om vi alltid haft henne hos oss :) .

Hon är en rolig liten tjej. Vi tränar för fullt på att gå, hon kan gå några meter mellan oss men balansen och tekniken är inte alltid med.
Har fortfarande en del sömnkrångel och kan vara så svår att söva om, men har fler tänder på väg så håller tummarna för att det är dem som stör.

Jag ska börja jobba i September och sambon ska vara hemma med henne till November, då hon ska börja förskolan lite smått. Sambon ska då vara föräldraledig på halvtid.

Hoppas allt är bra med er och era småttingar :).

Kul att höra lite uppdateringar!

Vår tjej fyller ett år på onsdag och har lärt sig gå för någon månad sedan, skönt! En något mer nöjd bebis sedan dess även om hon fortfarande har ett extremt närhetsbehov. Vill gärna bli buren och vill gärna att man är med och leker på golvet tillsammans med henne, läsa böcker tycker hon är kul :) I september börjar hon förskolan.
 
@Elinapril
Ja, verkligen speciellt :) . Insåg förut att jag ju faktiskt inte behöver undvika att ge henne bladgrönsaker och honung längre. Kommer nog kännas konstigt och fel i början. Ungefär som när hon fick äta tårta igår på kalaset, första sötsaken för henne :d.

Pratet har gått lite fram och tillbaka. En period kunde hon säga mamma, men verkar ha glömt bort det. Pappa säger hon däremot. Ibland kortar hon ner det till papp. Hon brukar skrika ut det när vi står och kikar i fönstret när pappa kommer hem från jobbet.
Tack har hon sagt länge också. Inte för att hon direkt lär förstår vad det betyder. Sen är det hej, katt, träd. Ev gröt. Är ju lite svårtolkat ibland.
 
A ”pratar” mycket och har några riktiga ord (mamma, pappa, dä, titta och hundens namn). Han står, men lite svajigt och vill inte gå utan stöd. Han är så glad och en helt underbar person! Väldigt bestämd och tjuter som en liten gris om (när) syskonen tar något som han vill ha :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 018
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 950
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 156
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp