Sommarföräldrar 2019

Det här med att vara höggravid och ha barn sen innan är en dålig kombination 🙈 Jag sover dåligt på natten, som många andra gravida, och vaknade inatt kl 03. När jag precis började slumra till igen runt 04.30 hör jag dottern komma tassandes från sitt rum. Sen kunde varken hon eller jag eller pappan somna om 😳 Idag blir en rolig dag! 😂
 
Jag börjar fundera lite på det där med känslor för de båda barnen, intressant och bra att du tar upp det. Igår kväll låg jag vaken och tänkte att vi utsätter vår dotter för ett trauma som ska behöva dela uppmärksamheten med ett till barn. Hon är drygt 1,5 och förstår ju inte riktigt vad det är som väntar även om vi försökt göra henne delaktig i förberedelserna utan att trycka på för mycket. Blir lite nervös och får nästan lite ont i magen av det. Och i samma veva undrar jag hur det ens är möjligt att älska nästa barn lika mycket som jag älskar dottern....

Plockar upp det här lite sent. Jag funderar också jättemycket över det här med hur jag ska kunna finnas till för båda barnen och hur jag ska känna. Sonen fyller snart 17 månader så han är ju liten. Igår hade vi middag hemma hos oss och jag fixade allting med maten, plus att min brorsdotter på två år var på besök och tog mycket av mitt fokus. Sonen fick därmed stå tillbaks lite, annars har han min fulla uppmärksamhet. Han tar det med ro, vill han verkligen visa något eller bli sedd så säger han "mamma!" men annars så är han rätt fine med att någon annan uppmärksammar honom. Jag tror därför att han kommer att ta det så bra det går med ett syskon, men ändå fastnar jag i en stor orosklump kring vad jag egentligen utsätter honom för.. även fast jag innerst inne vet att det är positivt för honom att få ett syskon till (han har två halvbröder också).

Tycker också att det är lite jobbigt att jag inte alls kunnat knyta an till lillasyster i magen på samma sätt som jag gjorde med sonen. Idag har jag 9 dagar till BF och när jag var här med sonen längtade jag ju såååååå mycket. Nu är det mer sådär "åh, inte nu, kanske ikväll, imorgon skulle vara bra timing om hon kom" osv. Det är mer en praktisk sak som ska avhandlas när det passar känslomässigt än att jag är pepp över det enorma mirakel som det ändå är att få ett barn. Det gör mig lite sorgsen, men jag hoppas att det ska rätta till sig när hon kommer.
 
BF +3 idag. Jag tror inte jag inser att jag ska få nått barn. Längtar inte ens längre, för det känns så långt borta. Känns bara som jag kommer gå gravid resten av livet. Kommer nog få en liten chock när det väl drar igång :D.

Igår hade jag världens slöaste dag och orkade ingenting. Inte blev det bättre av att våran älskade katt blev påkörd igår kväll heller :cry:. Sovit dåligt inatt och vaknat med brutal huvudvärk, svullna ögon och snorig. En kombination av pollenallergi och gråt skulle jag tro. Så bebis får gärna vänta till en dag då jag är utvilad och pigg.

Stort grattis @Harmonie1234 :heart.
Och lycka till @Sedär
 
BF +3 idag. Jag tror inte jag inser att jag ska få nått barn. Längtar inte ens längre, för det känns så långt borta. Känns bara som jag kommer gå gravid resten av livet. Kommer nog få en liten chock när det väl drar igång :D.

Igår hade jag världens slöaste dag och orkade ingenting. Inte blev det bättre av att våran älskade katt blev påkörd igår kväll heller :cry:. Sovit dåligt inatt och vaknat med brutal huvudvärk, svullna ögon och snorig. En kombination av pollenallergi och gråt skulle jag tro. Så bebis får gärna vänta till en dag då jag är utvilad och pigg.

Stort grattis @Harmonie1234 :heart.
Och lycka till @Sedär

Usch vad hemskt med katten. Beklagar verkligen! :cry:
 
BF +3 idag. Jag tror inte jag inser att jag ska få nått barn. Längtar inte ens längre, för det känns så långt borta. Känns bara som jag kommer gå gravid resten av livet. Kommer nog få en liten chock när det väl drar igång :D.

Igår hade jag världens slöaste dag och orkade ingenting. Inte blev det bättre av att våran älskade katt blev påkörd igår kväll heller :cry:. Sovit dåligt inatt och vaknat med brutal huvudvärk, svullna ögon och snorig. En kombination av pollenallergi och gråt skulle jag tro. Så bebis får gärna vänta till en dag då jag är utvilad och pigg.

Stort grattis @Harmonie1234 :heart.
Och lycka till @Sedär

Nej va jobbigt med katten! 😔
 
Här går det långsamt fram:meh: haft konstant molande sen igår eftermiddag och värkarna kom igång inatt men avtog vid 5-5.30 och jag fick sova i 3 timmar! Dröm!:love: men kroppen jobbar nog på i sin takt, magen o ryggen värker så gissar att det händer något iaf😊
 
Här går det långsamt fram:meh: haft konstant molande sen igår eftermiddag och värkarna kom igång inatt men avtog vid 5-5.30 och jag fick sova i 3 timmar! Dröm!:love: men kroppen jobbar nog på i sin takt, magen o ryggen värker så gissar att det händer något iaf😊

Spännande att det är på G i alla fall :up:. Här händer ingenting och jag gissar att jag kommer att hinna gå och träffa barnmorskan för sista gången på fredag och boka tid för igångsättning :)
 
BF +3 idag. Jag tror inte jag inser att jag ska få nått barn. Längtar inte ens längre, för det känns så långt borta. Känns bara som jag kommer gå gravid resten av livet. Kommer nog få en liten chock när det väl drar igång :D.

Igår hade jag världens slöaste dag och orkade ingenting. Inte blev det bättre av att våran älskade katt blev påkörd igår kväll heller :cry:. Sovit dåligt inatt och vaknat med brutal huvudvärk, svullna ögon och snorig. En kombination av pollenallergi och gråt skulle jag tro. Så bebis får gärna vänta till en dag då jag är utvilad och pigg.

Stort grattis @Harmonie1234 :heart.
Och lycka till @Sedär

Vad hemskt med kissen :cry:
 
Spännande att det är på G i alla fall :up:. Här händer ingenting och jag gissar att jag kommer att hinna gå och träffa barnmorskan för sista gången på fredag och boka tid för igångsättning :)

Jag var så inställd på att gå över och att det skulle behövas vräkning så att vattnet gick på den dag som jag först var beräknad på blev lite av en överraskning😳

Hoppas din kommer igång snart!😊
 
Varit på ett tillväxt ultraljud idag, 31+5. Allt såg fint ut med bebis som är helt normalstor 😊 väger omkring 1,9kg. Mitt blodtryck är fortfarande inget bra så fortsätter med koll 2ggr i veckan.
 
Nu behöver jag gnälla, eller fråga om råd kanske? Jag har gått ur alla gravidgrupper på Facebook för att jag bara blev irriterad, här är mycket bättre stämning! Eller så litar jag mer på svaren från hästmänniskor ;)

Torsdag för två veckor sedan, ett par dagar efter besök hos BM, släppte en relativt stor del slempropp. Var då prick på 34 hela veckor, så jag tänkte inte så mycket på det. Den återbildas ju. Men sedan dess har ungefär allting ändrat karaktär. Varje dag, med några undantag, har jag haft: Ont i ländryggen, MASSOR med sammandragningar som gör ont (dock inte superont), molande "mensvärk", hugg bakom blygdbenet och konstigt magknip. Det är omöjligt att klocka för det kan t.ex börja när jag går till tåget med mensvärk och hugg, sedan är det igång och så avlöser de olika typerna av ont varandra med ganska få pauser. Dessutom känner jag av bebisen mer än innan, det är mycket race där inne!
36 fulla veckor imorgon, ringde förlossningen i förrgår kväll för då var det ganska rejält jobbigt och kom mer slempropp. Hon var supersnäll, tyckte att jag ju får lov att ha sammandragningar men det ska inte göra ont. "Ta två Alvedon, ring tillbaka om 1.5 timme om det inte blivit bättre, annars be din BM imorgon om undersökning". Gjorde som hon sade, sov ett tag och när jag vaknade hade jag fortfarande mensvärk men jag ORKADE inte ringa in igen. Tänkte att har inte ungen kommit de senaste timmarna gör hon det knappast nu heller, det har ju inte blivit värre precis.
Så var jag då hos BM igår, en ny eftersom min ordinarie har semester. Jättetrevlig men gav inga svar egentligen. Hon TRODDE att kroppen bara tränar. Hon TRODDE inte att det var något på gång. Samtidigt tyckte hon inte att det var normalt att det höll i sig i så många timmar åt gången. Bebis ligger rätt och har sjunkit men är inte fixerad. Jag är öm vid palpation. Hon ville inte undersöka livmodertappen pga infektionsrisk (?).
Och så de vanliga uttalanden om att "du känner garanterat när det är på gång på riktigt!", trots att jag pratat med massor med människor som inte känt hejdundrande smärta i latensfasen.

Vad jag vill med det här vet jag inte riktigt, kanske bara skriva av mig. Jag är inte alls orolig, får jag en sådan omgång igen som jag fick i förrgår så får jag ju åka till förlossningen på en kontroll bara, vi bor en kvart från Lund. Men jag funderar ju på varför det så abrupt ändrat karaktär, i anslutning till slemproppen. Och så undrar jag väl om jag bara ska behöva ha det så här ett par veckor till eller om jag kan se fram emot 44 dagar av det här eländet...... Senast 8 augusti plockar de ju ut ungen om hon inte kommer "när hon ska" :P
 
Nu behöver jag gnälla, eller fråga om råd kanske? Jag har gått ur alla gravidgrupper på Facebook för att jag bara blev irriterad, här är mycket bättre stämning! Eller så litar jag mer på svaren från hästmänniskor ;)

Torsdag för två veckor sedan, ett par dagar efter besök hos BM, släppte en relativt stor del slempropp. Var då prick på 34 hela veckor, så jag tänkte inte så mycket på det. Den återbildas ju. Men sedan dess har ungefär allting ändrat karaktär. Varje dag, med några undantag, har jag haft: Ont i ländryggen, MASSOR med sammandragningar som gör ont (dock inte superont), molande "mensvärk", hugg bakom blygdbenet och konstigt magknip. Det är omöjligt att klocka för det kan t.ex börja när jag går till tåget med mensvärk och hugg, sedan är det igång och så avlöser de olika typerna av ont varandra med ganska få pauser. Dessutom känner jag av bebisen mer än innan, det är mycket race där inne!
36 fulla veckor imorgon, ringde förlossningen i förrgår kväll för då var det ganska rejält jobbigt och kom mer slempropp. Hon var supersnäll, tyckte att jag ju får lov att ha sammandragningar men det ska inte göra ont. "Ta två Alvedon, ring tillbaka om 1.5 timme om det inte blivit bättre, annars be din BM imorgon om undersökning". Gjorde som hon sade, sov ett tag och när jag vaknade hade jag fortfarande mensvärk men jag ORKADE inte ringa in igen. Tänkte att har inte ungen kommit de senaste timmarna gör hon det knappast nu heller, det har ju inte blivit värre precis.
Så var jag då hos BM igår, en ny eftersom min ordinarie har semester. Jättetrevlig men gav inga svar egentligen. Hon TRODDE att kroppen bara tränar. Hon TRODDE inte att det var något på gång. Samtidigt tyckte hon inte att det var normalt att det höll i sig i så många timmar åt gången. Bebis ligger rätt och har sjunkit men är inte fixerad. Jag är öm vid palpation. Hon ville inte undersöka livmodertappen pga infektionsrisk (?).
Och så de vanliga uttalanden om att "du känner garanterat när det är på gång på riktigt!", trots att jag pratat med massor med människor som inte känt hejdundrande smärta i latensfasen.

Vad jag vill med det här vet jag inte riktigt, kanske bara skriva av mig. Jag är inte alls orolig, får jag en sådan omgång igen som jag fick i förrgår så får jag ju åka till förlossningen på en kontroll bara, vi bor en kvart från Lund. Men jag funderar ju på varför det så abrupt ändrat karaktär, i anslutning till slemproppen. Och så undrar jag väl om jag bara ska behöva ha det så här ett par veckor till eller om jag kan se fram emot 44 dagar av det här eländet...... Senast 8 augusti plockar de ju ut ungen om hon inte kommer "när hon ska" :P

Låter som att din kropp jobbar på det men tyvärr finns det ju inga svar. Vissa har svinjobbiga förvärkar, andra eftervärkar.

Mitt helt amatörmässiga tips är att du nog föder före bf. Och görs en del av jobbet nu borde det underlätta förlossningen säger jag :)

V37 idag. Shit nu börjar jag inse att der kommer en bebis snart. Jag längtar! Efter bebis men också efter att slippa vara så otymplig och osmidig och kunna sova på rygg igen!
 
Låter som att din kropp jobbar på det men tyvärr finns det ju inga svar. Vissa har svinjobbiga förvärkar, andra eftervärkar.

Mitt helt amatörmässiga tips är att du nog föder före bf. Och görs en del av jobbet nu borde det underlätta förlossningen säger jag :)

V37 idag. Shit nu börjar jag inse att der kommer en bebis snart. Jag längtar! Efter bebis men också efter att slippa vara så otymplig och osmidig och kunna sova på rygg igen!

Då tippar du som jag, jag tänker att det tar ett tag till av jobbighet (som kanske intensifieras) och att det blir om.... 3 veckor-ish? Men inte att det drar ut och håller på i 6 veckor till. jag kör en gissning på 16 juli, sambons första semesterdag är den 15 juli så det känns så himla lägligt. Dessutom hinner vi gå på Metallica 11 juli då också :P

Hur känns det för dig förutom otympligheten? Tycker du att det börjar dra ihop sig? :)
 
Imorse kom vår lilla tjej. :heart 4038 g tung och 51 cm lång, född i vecka 38+5.


Jag hade inte känt något alls när jag gick och la mig, tvärtom jobbat en extra lång dag och sen lagat middag till hela familjen. Vaknade vid 22 av att vattnet gick och det med råge! Vi har 50 min till förlossningen så bara att kalla in farmor. Kom in och var öppen 3 cm, hade väldigt starkt värkarbete. Sen skenade det och jag öppnade mig 4 cm till på en timme. Hade så himla ont då och kom in värkstorm. Fick då epidural (HALLELUJA!!! Vilken grej!! I min förra förlossning tog den inte, men nu? Oh my - den gjorde förlossningen till en enbart positiv grej, jag NJÖT av min förlossning). Fortsatte öppna mig i en rasande takt och hade riktigt kraftiga krystvärkar. Då min förra förlossning slutade i akut snitt beslutades det att sätta in Bricanyl för att bromsa värkarbetet, då ett för snabbt skede tydligen kan sätta sån press på snittet att ärrvävnaden spricker. Efter det stannade allting av mer eller mindre och jag kunde äta, sova och återhämta mig. Var vid 03 öppen 10 cm. Strax före 05 var det dags att köra igång igen, men då var kroppen inte riktigt med på notorna så det sattes in värkstimulerande dropp. Strax före 08 körde vi igång med krystarbetet och 08.36 var hon ute. Att föda vaginalt var lätt det häftigaste jag gjort och den här förlossningen var bara en sån himla fantastiskt upplevelse. Visst gjorde det ont att krysta ut huvudet, men jag upplevde varken ”the ring of fire” eller någon outhärdlig smärta. Det var helt klart OK hela vägen.

Tyvärr förlorade jag lite mycket blod, 1 l, och blev rätt yr och svag av det. Får därför vara kvar en natt istället för att åka hem till dom större barnen, men det är ganska mysigt att hänga kvar i bebisbubblan lite också. Amningen fungerar toppen och bebis mår bara finfint.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 181
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
38
· Visningar
2 497
Senast: Harrysen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 074
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp