Sommarföräldrar 2019

Hur går det för alla mammor (och pappor?) som kämpar på här? För oss går det lite upp och ner, vissa dagar och nätter är bra och vissa dåliga. Går generellt bättre att söva honom på dagarna nu vilket gör hans humör bättre. Hoppas på att det ska fortsätta bli bättre och bättre!
Vi har det bra, bebisen sover hela nätter (peppar peppar), är oftast glad dagtid, började skratta för typ två veckor sen och den största frustrationen för henne verkar vara allt hon inte kan (greppa vissa saker, pricka munnen med saker och sitta). Maten kan vara lite kinkig med mkt rapar och pruttar men hon går stadigt upp så antar att evolutionen styr det där ;).
 
Vi börjar se ljuset i tunneln efter den dåliga perioden vi hade. Det var gnälligt, dålig sömn, en släng av feber, osv. Hon är dock inte nöjd med att ligga i nåt babygym på golvet utan ska vara uppe i famnen och helst stå. Babysittern går bra korta stunder. Tror vi kommer ha nytta av gåstolen så småningom :up:

Vi har börjat väldigt försiktigt med smaksensationer och hon har även fått smaka en sked med gröt, det såg ut som att hon gillade det.
 
Har ni några rutiner med era små? Vet inte om det är för tidigt när de är fem månader men vi har noll och inga rutiner. Vore intressant att höra hur ni andra har det på den fronten :) Görna eventuella läggningsrutiner!

Storasyster var så otroligt svårsövd så där införde vi rutiner tidigt för att hon skulle ha lättare att somna.
 
Har ni några rutiner med era små? Vet inte om det är för tidigt när de är fem månader men vi har noll och inga rutiner. Vore intressant att höra hur ni andra har det på den fronten :) Görna eventuella läggningsrutiner!

Storasyster var så otroligt svårsövd så där införde vi rutiner tidigt för att hon skulle ha lättare att somna.

Min son fyller snart 4 månader och vi har senaste månaden haft rutin på natten. Eller vi siktar på en rutin:). Runt kl 19 så sätter jag på babblarnas vaggvisa på Spotify, byter blöja, byter till pyjamas och ammar med den musiken i bakgrunden. Lägger sedan ned honom i sin sovorm i vår säng och ligger och vyssjar bredvid, stryker över pannan vid behov. Om han blir ledsen tar jag upp och vaggar i famnen tills han blir lugn men fortfarande är vaken, då lägger jag ned igen. Upprepar vid behov. Många kvällar somnar han på 5 minuter själv!

På dagarna har vi inga fasta rutiner utan jag söver honom i famnen, vagnen eller sängen när han visar tecken på trötthet.

Enligt min barnmorska "bör" man försöka införa nattrutiner vid 4 månader.

Jag ser det som att vi siktar på vår rutin, och blir det inte så är det också okej. De är ju så små :)
 
A och storebror nattas av mig (maken nattar dottern) så det blir per automatik ungefär samma rutin varje dag. Nattningen brukar vara att A ammar sig till sömns medan vi läser bok för storebror.
Ofta somnar A ca 19.30. Senaste veckan har han sovit lite oroligt och fått nattas om några gånger innan han sover djupare.
 
Har ni några rutiner med era små? Vet inte om det är för tidigt när de är fem månader men vi har noll och inga rutiner. Vore intressant att höra hur ni andra har det på den fronten :) Görna eventuella läggningsrutiner!

Storasyster var så otroligt svårsövd så där införde vi rutiner tidigt för att hon skulle ha lättare att somna.

Vi har lite läggningsrutiner vi försöker hålla oss till. Införde dessa när våran dotter hade lite svårt att somna på kvällen och tycker att det blivit bättre *peppar peppar*

Runt 18 släcker vi ner lite lampor. Har inte på nån tv eller andra skärmar. Försöker varva ner lite och inte busa för mycket.
Runt 18.30 Byter blöja, sätter på pyjamas. Hämtar snutten och sätter oss i soffan och läser en bok (har två vi varvar mellan).
Runt 19 Säger godnatt till pappa, går in i sovrummet och säger godnatt till snutten och lägger den i spjälsängen. Sen ammar vi, jag sitter i sängen mot huvudgaveln. Oftast (de senaste iaf) somnar hon då. Då tar jag upp henne mot axeln och buffar rumpan en stund och myser. Ställer mig upp och vaggar en stund innan jag lägger ner henne. Somnar hon inte vid amningen så vaggar jag henne sittandes i sängen och sjunger 'Alla ska sova för nu är det natt' på repeat.

Det där med sömnen växlar hela tiden tycker jag. Men mesta problemen vi har är att dottern är så svårsövd på dagarna, och blir trött och gnällig till följd av det. Har dock blivit lite bättre, men som sagt växlar det ju väldigt.
 
Kom på att jag kanske ska lägga till att dottern är 5mån och 11 dagar.

Och dagsrutinerna ja.
Har gjort ett litet schema i dagarna för sömn och mat.
Försöker få sömn Kl 09, 12.30 och 16 på dagen (efter rulla vagns sömnschema). Det lyckas ibland, ibland inte. Oftast sover hon 30min när hon sover på dagen.
Är som sagt rätt svårsövd emellanåt. Ibland somnar hon vid amning. Men vaknar oftast när jag lägger ner henne, så händer det så får hon sova på mig.
Ibland lyckas jag vagga henne till sömn med lugn musik.
Ibland funkar det att åka bil.
Och ibland blir det vagnen. Emellanåt ganska långa promenader i regn och blåst, men vi får ju iaf motion :D.

Håller på med matintroduktion nu också. Hon är väldigt intresserad av mat (i puréform) och i samrådan med bvc matar jag på så mycket jag vågar (för magen då) och ammar emellan.

Hej korta inlägg:laugh:
 
Har ni några rutiner med era små? Vet inte om det är för tidigt när de är fem månader men vi har noll och inga rutiner. Vore intressant att höra hur ni andra har det på den fronten :) Görna eventuella läggningsrutiner!

Storasyster var så otroligt svårsövd så där införde vi rutiner tidigt för att hon skulle ha lättare att somna.
Vi försöker ha rutiner för att sova en stund när hon varit vaken två timmar på dagen och nattar sent (runt 22-23). Tror inte pyjamas etc gör så stor skillnad i denna åldern så hon sover i vanliga kläderna. Min sambo lägger i princip alltid eftersom jag är kvällstrött.
 
Vår tjej blev precis sex månader ❤️

våra sovrutiner är att inte ha några bestämda sovrutiner 😅 vi är iväg varierande tider varje dag och att då ha speciella sovtider skulle bara stressa oss. men hon sover ett tag på förmiddagen och somnar oftast ett längre pass någon gång mellan 13-16. sen blir det oftast några naps på allt från 5-60 minuter. somnar för kvälllen runt 19-20 och sover sen hela natten till 06-07 när det är dags för Amning, ibland somnar hon om ibland inte.

Helammar fortfarande men har börjat introducera mat och gluten försiktigt, så nu äter hon gröt morgon och oftast även kväll. När jag jobbar får hon ersättning vilket fungerar bra för henne men sämre för mina bröst 😅

Händer så mycket kul just nu, hon tränar på att ta sig framåt och har kommit på att det är kul att säga ”papa” och ”muuuuuuum” för då får man så mycket reaktioner från päronen 😂😍
 
Vad roligt med så mycket svar! :D

Vi är också iväg olika tider om dagarna och har dessutom en storasyster att anpassa oss efter, därför har rutinerna uteblivit. Märker dock på bebis att hon kanske skulle behöva lite rutiner för att slippa bli så trött och gnällig emellanåt. Hon sover oftast i vagnen till och från förskolan när vi lämnar och hämtar samt någon sväng mitt på dagen. Ibland även en sen eftermiddagslur för att sedan somna för natten allt mellan 18 och 21. Igår somnade hon 18 och sov till 07 idag (hon åt ett par gånger under natten) och snart är det väl dags för första napen 👍🏼

Hon sover väldigt olika lång tid på dagarna så det är nog mycket därför som rutiner har uteblivit också.
 
Inga uttalade rutiner, blir dessutom olika då jag och pappan delar FL. Men hon sover en längre stund på fm sen 2-3 kortare em/kväll. Sover sen hela natten mellan 21-08 typ.

Inatt var hon hos mina föräldrar och sov lika bra, sååå skönt!
 
S är 6 månader och eh.. lite mer.
Inga rutiner alls, mycket stor skillnad från första barnet. Ibland somnar hen i sängen (samsover) men oftast i soffan vid bröstet och sen får hen bara hänga på när jag går och lägger mig.

Vaknar någon gång mellan 7 och 11 typ, vaknar hen innan 9 så får pappa ta över så jag kan sova längre.

Får annan mat än bröstmjölk när vi orkar ungefär. Hatar burkmat så hen äter mest av våran mat om det inte är för starkt eller för salt.

Har börjat krypa sen en månad, också en stor skillnad mot stora barnet. Stora S började stå på alla fyra vid 8 månader men "pratade" väldigt tidigt. Lilla S började gunga i krypposition vid 5 månader men pratar nästan inte alls.
 
S är 6 månader och eh.. lite mer.
Inga rutiner alls, mycket stor skillnad från första barnet. Ibland somnar hen i sängen (samsover) men oftast i soffan vid bröstet och sen får hen bara hänga på när jag går och lägger mig.

Vaknar någon gång mellan 7 och 11 typ, vaknar hen innan 9 så får pappa ta över så jag kan sova längre.

Får annan mat än bröstmjölk när vi orkar ungefär. Hatar burkmat så hen äter mest av våran mat om det inte är för starkt eller för salt.

Har börjat krypa sen en månad, också en stor skillnad mot stora barnet. Stora S började stå på alla fyra vid 8 månader men "pratade" väldigt tidigt. Lilla S började gunga i krypposition vid 5 månader men pratar nästan inte alls.

Roligt att det kan vara sådana skillnader mellan syskon tycker jag. Här märks det också skillnader även om lillasyster endast är fem månader. Tycker dock hon blir mer och mer likt storasyster, ivrig och inget tålamod 🙈 Hon sover dock myyycket bättre på nätterna och har överlag lättare att somna.
 
Roligt att det kan vara sådana skillnader mellan syskon tycker jag. Här märks det också skillnader även om lillasyster endast är fem månader. Tycker dock hon blir mer och mer likt storasyster, ivrig och inget tålamod 🙈 Hon sover dock myyycket bättre på nätterna och har överlag lättare att somna.

Men vad skönt att inte ha två sömnhatare! :D
Lilla S sover knappt på dagarna, har inte tid att varken äta eller sova eftersom stora S tydligen är så otroligt spännande. Tror det är därför hen är snabbare motoriskt, har liksom ett storasyskon att hänga på.

Stora S var nöjd med cirka allt i livet, fanns liksom ingen anledning att lära sig att ta sig framåt eller ens sitta. En riktig Ferdinand.
 
Men vad skönt att inte ha två sömnhatare! :D
Lilla S sover knappt på dagarna, har inte tid att varken äta eller sova eftersom stora S tydligen är så otroligt spännande. Tror det är därför hen är snabbare motoriskt, har liksom ett storasyskon att hänga på.

Stora S var nöjd med cirka allt i livet, fanns liksom ingen anledning att lära sig att ta sig framåt eller ens sitta. En riktig Ferdinand.

Haha ja! 😁

Vad skönt med en Ferdinand, såna barn får inte vi. Storasyster gick väldigt tidigt, innan hon kunde krypa. Blir spännande att se hur lillasyster har tänkt sig.

Hur gammal är er äldsta?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 200
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 656
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 082
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp