Sommarföräldrar 2020

Drygt en månad kvar till BF. Börjar kännas tungt och jobbigt nu. Precis hemkommen från bm. Bebis låg med huvudet neråt nu men helt rörlig så vi ska hålla lite koll. Tul och träff med specmvc om 2 veckor för att följa upp gravdiabetes och se hur stor bebis är. Har fått börja med metformin då mitt blodsocker stigit senaste veckorna.

Bm är suverän och sa att om jag vill kan vi ev börja med hinnsvepningar ett par ggr i veckan from v 38 så jag inte behöver oroa mej för att bebis ska bli alldeles för stor😊
Skrev sammanfattning inför förlossningen och just nu är jag skitpepp på att föda barn😁 men det svänger från dag till dag!

Just nu har jag känslan av att det är så himla långt bort, men samtidigt så nära 🙈
 
Puffar fram den senaste listan jag hittade på bf:

Juni

Juli
15 - Blomsterkrans, 25år, första barnet
17 - Kecipeyniri, 35 år, andra barnet
17 - naemi, 25 år, andra barnet
28 - SummerOfJoy, 35 år, första barnet

Augusti
3 - Cicci, 31 år, första barnet
7 - iloveyou, 29 år, andra barnet
15 - MalanMjöl 32, andra barnet
 
Juni

Juli
15 - Blomsterkrans, 25år, första barnet
17 - Kecipeyniri, 35 år, andra barnet
17 - naemi, 26 år, andra barnet
28 - SummerOfJoy, 35 år, första barnet

Augusti
3 - Cicci, 31 år, första barnet
7 - iloveyou, 29 år, andra barnet
15 - MalanMjöl 32, andra barnet

Uppdaterat ålder😊
 
Har 3 arbetsdagar kvar att jobba, och sen ska jag inte jobba på över 1 år - känns jättekonstigt men bra 😊
6 veckor kvar till BF och jag känner mig så klar med graviditeten, jag har verkligen inte tålamod att vara gravid 🙈
Jag och maken har börjat bunkra på oss mat inför förlossningen, tänkte försöka undvika att träffa folk de sista veckorna för att se till att vi håller oss friska. Hur gör nu andra inför förlossningen? Lever ni som vanligt eller tänker ni försöka hålla er i någon slags karantän?
 
Ironin efter dagens barnmorskebesök... Mina värden är kanonbra, hbt har hoppat upp till 131 (aldrig haft så högt i hela mitt liv!), vikten +2 kg sen sist, blodtryck på 110/60 och ett b-glukos på 4,1 en timme efter ett sött mellanmål. Men lillan tappar på SF-kurvan och ligger på - 10% nu. Så fantastiskt olikt första ungen.

Hon ligger fixerad men är fortfarande ruckbar med gott om plats i bäckenet, min bm känns grymt duktig så jag tror hennes uppskattningar stämmer utmärkt men jag blir lite nojig. Kan de sjunka på kurvan när de sjunker neråt i förlossningskanalen? Vi kör ny koll om 14 dagar, och jag är svintrött Så förhoppningsvis tillväxtspurtar hon här framöver, men jag blir helt nervös. Här har jag oroat mig för ett stort barn och så verkar hon liten?? Total chock för mig verkligen...
 
Ironin efter dagens barnmorskebesök... Mina värden är kanonbra, hbt har hoppat upp till 131 (aldrig haft så högt i hela mitt liv!), vikten +2 kg sen sist, blodtryck på 110/60 och ett b-glukos på 4,1 en timme efter ett sött mellanmål. Men lillan tappar på SF-kurvan och ligger på - 10% nu. Så fantastiskt olikt första ungen.

Hon ligger fixerad men är fortfarande ruckbar med gott om plats i bäckenet, min bm känns grymt duktig så jag tror hennes uppskattningar stämmer utmärkt men jag blir lite nojig. Kan de sjunka på kurvan när de sjunker neråt i förlossningskanalen? Vi kör ny koll om 14 dagar, och jag är svintrött Så förhoppningsvis tillväxtspurtar hon här framöver, men jag blir helt nervös. Här har jag oroat mig för ett stort barn och så verkar hon liten?? Total chock för mig verkligen...

Min ligger ju på -14 % vilket de inte är oroliga för, dock följer han ännu som kurva (var på -19 % vid första tul). Men bra med koll igen om 14 dagar så att de kan se att hon inte droppar mer.
 
Min ligger ju på -14 % vilket de inte är oroliga för, dock följer han ännu som kurva (var på -19 % vid första tul). Men bra med koll igen om 14 dagar så att de kan se att hon inte droppar mer.
OK, har han legat lågt hela tiden sen ni började mäta? Min har ju legat precis på mittenkurvan och nu har hon sjunkit precis under den, så det är inte så att hon sjunkit brant och min bm var inte orolig, utan det är jag eftersom jag varit så mentalt inställd på en stor bebis igen.
 
OK, har han legat lågt hela tiden sen ni började mäta? Min har ju legat precis på mittenkurvan och nu har hon sjunkit precis under den, så det är inte så att hon sjunkit brant och min bm var inte orolig, utan det är jag eftersom jag varit så mentalt inställd på en stor bebis igen.

Bara mätt två gånger, nytt tul den 29, så ja, första gången -19% vilket inte direkt oroade dom eftersom han låg precis innanför nedersta kurvan, men de ville ändå ha en extra mätning innan den 29 för att se så han följde kurvan. Det är ju dock pga diabetesen de mäter så ofta.
 
Bara mätt två gånger, nytt tul den 29, så ja, första gången -19% vilket inte direkt oroade dom eftersom han låg precis innanför nedersta kurvan, men de ville ändå ha en extra mätning innan den 29 för att se så han följde kurvan. Det är ju dock pga diabetesen de mäter så ofta.
Det är skönt att de har koll, man inser hur priviligerad man är med mödravården när något faktiskt avviker, det är lätt att glömma annars..
 
Det är skönt att de har koll, man inser hur priviligerad man är med mödravården när något faktiskt avviker, det är lätt att glömma annars..
Precis, även om jag ibland känner att jag inte gör annat än gå till diverse koll där de på 5 min konstaterar att det ser bra ut och så har jag spenderat typ 1 timme på transport och minst 30 min väntetid så är det ju fantastiskt att de ändå offrar så mycket på en.
 
Precis, även om jag ibland känner att jag inte gör annat än gå till diverse koll där de på 5 min konstaterar att det ser bra ut och så har jag spenderat typ 1 timme på transport och minst 30 min väntetid så är det ju fantastiskt att de ändå offrar så mycket på en.
Ja jag förstår att det inte är ett dugg kul. Samtidigt hade det ju varit fruktansvärt om något hände för att de nonchalerat eller inte uppmärksammat det över huvud taget.
Hela familjen vaccinerade sig igår privat, TBE och påfyllnad tetanus för mig och jag frågade min BM om rutiner för vaccination under graviditet. I Sverige har vi ju ett grundskydd iom vaccinationsprogrammet men internationellt vaccineras ofta gravida då smittskyddet är...lite annorlunda. Hon sa att i vissa kulturer har de som tradition att lägga kodynga på det nyfödda barnets navelstump, t.ex.. Det låter helt absurt, men man får ju perspektiv, det var inte länge sen vi var där själva (tänker hygienrutiner historiskt sett).
 
Grattis! 🥰

Nu har jag semester för att sedan vara FL, så jag har jobbat min sista dag för i år, känns ganska konstigt.. 🙄 Så nu går jag mest hemma och väntar. Försöker hitta på lite roliga projekt att göra, men kroppen är ivägen för det mesta
 
Tack allihopa❤ jag och lillfisen ligger på neo, och pappan är hemma med storebror. Han har ingen infektion, men han har fostervatten kvar i lungorna så vi får vänta ut det. Han är lite snabb i andningen fortfarande men verkar klara sig bra utan syrgasen nu.

Han är så otroligt lik storebror, och det är så mysigt att få gosa bebis igen❤
Idag kommer pappan och storebror på besök och jag längtar ihjäl mig!
 
Tack gode gud för air condition när utomhustemperaturen håller 27 grader. Jag hade dött utan den. ❤️
Som det är nu kan jag växla mellan att vara utomhus kortare stunder och sen gå in och svalka mig. Jag har tagit storebrors pool i besittning, där sitter jag och badar fötterna medan de är iväg och badar i plurren. 😊

Låg och vilade i eftermiddags och vaknade med en del mensvärk i framför allt ena sidan av magen. Vet inte om det var förvärkar för det kom och gick lite, eller om hon bara låg mot nåt ligament. Vecka 37 på fredag så om typ en vecka är hon väldigt välkommen, men hon lär väl dröja som sin bror...
 
Hur går det för er?
Här är det full rulle med bebis och ettåring 😁 tänkte jag skulle dela med mig av förlossningsberättelse, lite snabbt skriven ifall någon vill läsa.

På lördag eftermiddag 20/6, midsommardagen hade jag varit hos några vänner, när jag kom hem kände jag att det ilade till genom kroppen. Jag skojade med min sambo och sa att det kanske blir bebis snart. Det pratade vi bort snabbt, det var ju en hel månads väntetid kvar.

På kvällen kunde jag inte släppa känslan av att något var på gång, även att jag inte hade några kroppsliga känningar. Jag gick och la mig och googlade på hur "färdiga" barn är i vecka 36. Hann inte mer än ett klick, sen kände jag att vattnet gick! Upp och packa väska, duscha och ringa efter barnvakt.

Vi kom in strax efter kl 24, 3 cm öppen men inga värkar. Kl 02 börjar värkarna dra igång, jag kämpar på med lustgasen, men vid 5 cm stannar det upp lite grann. Bm vill att jag ska ta eda för att slappna av och inför att värkstimulerande ska ges, jag vill helst inte ha eda men beslutar mig för att testa efter lite övertalning. In kommer en hyrläkare som är väldigt irriterad och skäller på mig hela tiden när han sätter den, redan där börjar jag ångra mig. Jag känner att den inte hjälper något trots att de ökar dosen.

Efter en stund är ena benet helt avdomnat och jag kan inte ens ändra ställning i sängen själv. Samtidigt som alla värkar sätter sig i ryggen på andra sidan som inte är bedövad. Detta var den värsta smärta jag någonsin upplevt, det kändes som ren tortyr att inte kunna röra sig samtidigt som det kändes som ryggen gick av.

12.32 tittade vår kille ut, 3600 gram och 48cm lång, så stor för att vara så tidig.

Som sagt så var han lite påverkad i andningen så det blev 4 nätter på neo. Han har passerat sin födelsevikt och det rullar på bra. Han skriker inte, men knorrar och låter som ett litet lamm när han är hungrig😁

Storebror var inte så nöjd när jag kom hem med en bebis, men nu har han börjat vänja sig och vill gärna ge honom napp och flaska, och klappar honom 💓
 
Hur går det för er?
Här är det full rulle med bebis och ettåring 😁 tänkte jag skulle dela med mig av förlossningsberättelse, lite snabbt skriven ifall någon vill läsa.

På lördag eftermiddag 20/6, midsommardagen hade jag varit hos några vänner, när jag kom hem kände jag att det ilade till genom kroppen. Jag skojade med min sambo och sa att det kanske blir bebis snart. Det pratade vi bort snabbt, det var ju en hel månads väntetid kvar.

På kvällen kunde jag inte släppa känslan av att något var på gång, även att jag inte hade några kroppsliga känningar. Jag gick och la mig och googlade på hur "färdiga" barn är i vecka 36. Hann inte mer än ett klick, sen kände jag att vattnet gick! Upp och packa väska, duscha och ringa efter barnvakt.

Vi kom in strax efter kl 24, 3 cm öppen men inga värkar. Kl 02 börjar värkarna dra igång, jag kämpar på med lustgasen, men vid 5 cm stannar det upp lite grann. Bm vill att jag ska ta eda för att slappna av och inför att värkstimulerande ska ges, jag vill helst inte ha eda men beslutar mig för att testa efter lite övertalning. In kommer en hyrläkare som är väldigt irriterad och skäller på mig hela tiden när han sätter den, redan där börjar jag ångra mig. Jag känner att den inte hjälper något trots att de ökar dosen.

Efter en stund är ena benet helt avdomnat och jag kan inte ens ändra ställning i sängen själv. Samtidigt som alla värkar sätter sig i ryggen på andra sidan som inte är bedövad. Detta var den värsta smärta jag någonsin upplevt, det kändes som ren tortyr att inte kunna röra sig samtidigt som det kändes som ryggen gick av.

12.32 tittade vår kille ut, 3600 gram och 48cm lång, så stor för att vara så tidig.

Som sagt så var han lite påverkad i andningen så det blev 4 nätter på neo. Han har passerat sin födelsevikt och det rullar på bra. Han skriker inte, men knorrar och låter som ett litet lamm när han är hungrig😁

Storebror var inte så nöjd när jag kom hem med en bebis, men nu har han börjat vänja sig och vill gärna ge honom napp och flaska, och klappar honom 💓
Skönt att höra att ni har kommit hem och att allt gick bra trots tidig ankomst.
Här rullar veckorna på, jobbade sista dagen i fredags och har nu två veckors semester innan föräldraledighet. Så försöka roa storasyster själv här hemma och hoppas på att sommarvädret snart återkommer!
Vaknade av molvärk långt nere i morse och blev påmind om att det kanske är dax att börja kolla kläder, fixa ihop sängen mm.sån himla skillnad mot första barnet när man förberedde allt långt innan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 245
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp