Sommarföräldrar 2020

Vill ju inte förstöra förväntningarna för er som fortfarande går i väntans tider, men tycker bilden sammanfattar rätt bra läget i vår familj just nu. Totalt slut i rutan allihopa, på olika sätt. Notera sambons hörselkåpor... Kom tillbaka från mockningen ikväll och fann honom i färd med att googla efter sterilisering för män. 😂😂 Vårt barn ääääälskar sin mammas tutte. Enbart. Och hon blir vansinnigt förbannad när hon inte får använda den som napp (som hon för övrigt hatar, tillsammans med babynestet, babyskyddet, spjälsängen, bärsjalen pappas bröst, babysittern, osv osv osv i all evighet). Babybjörnen bärsele funkar faktiskt, men den kan jag inte använda ännu på grund av en envis navel som vägrar läka helt. Trevlig fredagkväll på er, hoppas få se många bebisar titta ut snart efter mitt extremt peppande inlägg 😁
Visa bifogad fil 55747
Puha jag vill definitivt inte vara gravid mer men det där ser jag heller inte framemot... :p

Nu är dotter skickad hem till Sverige med mormor och jag försöker mentalt ställa in mig på eventuellt förlossning imorgon, jättekonstigt!
 
Lycka till @MalanMjöl !

Vad jobbigt @Fritidsryttare, hoppas att det ändrar sig snart. Min sambo brukar säga snipp snipp när det är kaos här, och då syfta på sterilisering 🤣

Här rullar det på, bebis 8 veckor på söndag. Visade igår att han faktiskt kan skrika, och höll då låda ett bra tag innan han totaldäckade i sele på pappan. Samtidigt som vår 14 månaders hade en orolig kväll, då var jag lite extra tacksam att vi båda är lediga.
Lillen var troligtvis övertrött för när han somnade sov han 21.30-05.30 utan uppvak, sen åt han och somnade om igen. Det fick mig att tänka på att vi inte har tänkt på att han behöver en del sömn dagtid, han har bara hängt med liksom. Så idag har vi aktivt sövt honom efter ca 2 timmars vakentid, och peppar peppar är det hur lugnt som helst.

Jag kan dock inte släppa oron om hans andning ( behövde syrgas första dygnen). Han är så himla snabbandad att han kan liksom aldrig bara ligga och titta för han typ hyperventilerar och slänger med kroppen. Räknade andetag innan och de är långt över ok enligt mig. Frågade på BVC vid läkarbesök men läkaren sa bara att han var hungrig, hon lyssnade inte på att jag sa att han var nymatad och alltid är sån.
Så på måndag blir det nog att ringa barnmottagningen för en koll, så man kan sluta oroa sig.

Har börjat komma lite början till joller nu, jag längtar så tills man får svarsleende också!
 
Lycka till @MalanMjöl !

Vad jobbigt @Fritidsryttare, hoppas att det ändrar sig snart. Min sambo brukar säga snipp snipp när det är kaos här, och då syfta på sterilisering 🤣

Här rullar det på, bebis 8 veckor på söndag. Visade igår att han faktiskt kan skrika, och höll då låda ett bra tag innan han totaldäckade i sele på pappan. Samtidigt som vår 14 månaders hade en orolig kväll, då var jag lite extra tacksam att vi båda är lediga.
Lillen var troligtvis övertrött för när han somnade sov han 21.30-05.30 utan uppvak, sen åt han och somnade om igen. Det fick mig att tänka på att vi inte har tänkt på att han behöver en del sömn dagtid, han har bara hängt med liksom. Så idag har vi aktivt sövt honom efter ca 2 timmars vakentid, och peppar peppar är det hur lugnt som helst.

Jag kan dock inte släppa oron om hans andning ( behövde syrgas första dygnen). Han är så himla snabbandad att han kan liksom aldrig bara ligga och titta för han typ hyperventilerar och slänger med kroppen. Räknade andetag innan och de är långt över ok enligt mig. Frågade på BVC vid läkarbesök men läkaren sa bara att han var hungrig, hon lyssnade inte på att jag sa att han var nymatad och alltid är sån.
Så på måndag blir det nog att ringa barnmottagningen för en koll, så man kan sluta oroa sig.

Har börjat komma lite början till joller nu, jag längtar så tills man får svarsleende också!
Ligger han konstant högt i andningsfrekvens? Min pendlar också en del, och ligger ofta väldigt högt. Tänker att det stabiliserar sig framöver, men din är ju ett antal veckor äldre..
 
Ligger han konstant högt i andningsfrekvens? Min pendlar också en del, och ligger ofta väldigt högt. Tänker att det stabiliserar sig framöver, men din är ju ett antal veckor äldre..

Ja enda gången det är under 60 är när han sover, de gånger jag räknat. Han låg på gränsen när vi blev hemskickade men tycker det blivit värre🤔
Minns att storebror var snabb emellanåt , liksom pendlade som du säger och det ska ju vara normalt. Men nu upplever jag att det är jobbigt för bebis.
 
Ja enda gången det är under 60 är när han sover, de gånger jag räknat. Han låg på gränsen när vi blev hemskickade men tycker det blivit värre🤔
Minns att storebror var snabb emellanåt , liksom pendlade som du säger och det ska ju vara normalt. Men nu upplever jag att det är jobbigt för bebis.
Låter klokt att kolla det då. Har ni koll på temp osv? Brukar vara första tecknet på en ev infektion, att AF ökar. (obs, säger absolut inte att det är så, men tänker eftersom du ändå noterat det, men det kan även vara helt normalt, jag är ingen expert på bebisar utan tänker generellt). 😊
 
Låter klokt att kolla det då. Har ni koll på temp osv? Brukar vara första tecknet på en ev infektion, att AF ökar. (obs, säger absolut inte att det är så, men tänker eftersom du ändå noterat det, men det kan även vara helt normalt, jag är ingen expert på bebisar utan tänker generellt). 😊

Tempen är normal osv, och de tog prover flera ggr på neo för att utesluta infektion, så det är ifall det har tillkommit något nu på senare tid. Kom på att vi har tid på bvc på tisdag, får se om jag ringer på måndag ändå eller avvaktar 😊
 
Tempen är normal osv, och de tog prover flera ggr på neo för att utesluta infektion, så det är ifall det har tillkommit något nu på senare tid. Kom på att vi har tid på bvc på tisdag, får se om jag ringer på måndag ändå eller avvaktar 😊
De brukar ha stenkoll på Neo, jag håller tummarna att det är helt normalt 👍😊
 
Var inte tillräckligt öppen för att de skulle kunna ta vattnet, dessutom ligger han tydligen inte helt fast i bäckenet ännu. Så har startat upp på tabletter och är redan trött på att vänta. Sambon och jag har flytt till parken utanför sjukhuset då det är 30 grader utanför och rummet inte har ac...
 
Var inte tillräckligt öppen för att de skulle kunna ta vattnet, dessutom ligger han tydligen inte helt fast i bäckenet ännu. Så har startat upp på tabletter och är redan trött på att vänta. Sambon och jag har flytt till parken utanför sjukhuset då det är 30 grader utanför och rummet inte har ac...
Fy så jobbigt med varmt väder, under igångsättning och förlossning hoppas att allt går bra för er!
 
Hur går det @MalanMjöl ?

Idag var vi på bvc besök, bebis (som numera går under namnet puddingen här hemma😅) fortsätter spikrakt uppåt på kurvan. 8 veckor nu, 5,7 kg och 58 cm lång. Hade han fötts vid bf så skulle han legat en bit över den högsta kurvan i både vikt och längd nu enligt sköterskan. Angående andningen tyckte hon vi skulle boka en tid på barnmottagningen så vi kan släppa den oron.
Han är så mycket mer vaken och med nu, och vi börjar få kläm på hans rutiner med med mat och sovtider 😊
 
Ja, hur går det @MalanMjöl ?
Här var det BVC-besök igår, 300 g upp på en vecka så mat får det lilla livet, nu är hon 55 lång också som tre veckor. Jag åkte på mastit så det smällde om det häromkvällen med feber, influensakänning och ett rödflammigt bröst, fy alltså. Febern är borta och jag känner mig inte lika sjuk längre, men får ta maxdos alvedon + Ipren ett par gånger varje dygn för att orka och vänster bröst ser ju ganska misshandlat ut och det svider och är ömt. Vet inte när det är läge att ta läkarkontakt när man gjort det man kan hemma? Drar mig ju verkligen för att söka vård till mig själv, ironiskt nog...

Den lilla fian sover bra och är på rätt bra humör på dagen, även om hon helst ligger vid tutten då med. Kvällarna är mindre skoj, då är det tuttfest varvat med skrikfest och att då ha strulande bröst är _inte_ roligt vill jag lova. För att skona mina tuttar så har jag fått sätta hårt mot hårt nu - aktivt ätande vid tutten, annars åker den bort. Att ligga bara i famnen är inte populärt alls, igår kväll höll jag på att bryta ihop totalt för hon accepterar ju varken napp eller annat substitut heller, utan gallskriker av ilska. Så fort hon får tutte - supernöjd.

Jag vet ju att det går över, och att det är värst i början, men att få en sån liten närhetsnarkoman som nummer två är inte helt enkelt, storebror är den som blir mest lidande för jag orkar absolut ingenting med honom.
 
Ja, hur går det @MalanMjöl ?
Här var det BVC-besök igår, 300 g upp på en vecka så mat får det lilla livet, nu är hon 55 lång också som tre veckor. Jag åkte på mastit så det smällde om det häromkvällen med feber, influensakänning och ett rödflammigt bröst, fy alltså. Febern är borta och jag känner mig inte lika sjuk längre, men får ta maxdos alvedon + Ipren ett par gånger varje dygn för att orka och vänster bröst ser ju ganska misshandlat ut och det svider och är ömt. Vet inte när det är läge att ta läkarkontakt när man gjort det man kan hemma? Drar mig ju verkligen för att söka vård till mig själv, ironiskt nog...

Den lilla fian sover bra och är på rätt bra humör på dagen, även om hon helst ligger vid tutten då med. Kvällarna är mindre skoj, då är det tuttfest varvat med skrikfest och att då ha strulande bröst är _inte_ roligt vill jag lova. För att skona mina tuttar så har jag fått sätta hårt mot hårt nu - aktivt ätande vid tutten, annars åker den bort. Att ligga bara i famnen är inte populärt alls, igår kväll höll jag på att bryta ihop totalt för hon accepterar ju varken napp eller annat substitut heller, utan gallskriker av ilska. Så fort hon får tutte - supernöjd.

Jag vet ju att det går över, och att det är värst i början, men att få en sån liten närhetsnarkoman som nummer två är inte helt enkelt, storebror är den som blir mest lidande för jag orkar absolut ingenting med honom.

Det låter inte alls skönt med mastit. Har tyvärr inga råd där då mina är flaskbarn. Hoppas att det blir bättre snart!

Kämpigt med en tuttgalning, vår kille gillar också att snutta men oftast funkar det med napp bara det att han inte kan hålla kvar den så länge själv utan man får sitta med ett finger och hålla emot ett tag först😅
Han är dock nöjd i pappas famn nästan jämt men inte lika ofta i min, då söker han mest efter bröstet.

Jag har lite motsatt problem med syskon. Storebror kräver full uppsyn hela tiden då han nyligen lärt sig gå och klättra, så har dåligt samvete över den lilla som inte gör något väsen ifrån sig utan bara får hänga med. Hinner sällan ligga och mysa så som man gjorde med första!

Skickar lite styrkekramar, och om det är till någon tröst så har båda våra barn varit lite extra krävande just runt 3 veckor och sen blivit mer tillfreds igen.
 
Hur går det @MalanMjöl ?

Idag var vi på bvc besök, bebis (som numera går under namnet puddingen här hemma😅) fortsätter spikrakt uppåt på kurvan. 8 veckor nu, 5,7 kg och 58 cm lång. Hade han fötts vid bf så skulle han legat en bit över den högsta kurvan i både vikt och längd nu enligt sköterskan. Angående andningen tyckte hon vi skulle boka en tid på barnmottagningen så vi kan släppa den oron.
Han är så mycket mer vaken och med nu, och vi börjar få kläm på hans rutiner med med mat och sovtider 😊
Ja, hur går det @MalanMjöl ?
Här var det BVC-besök igår, 300 g upp på en vecka så mat får det lilla livet, nu är hon 55 lång också som tre veckor. Jag åkte på mastit så det smällde om det häromkvällen med feber, influensakänning och ett rödflammigt bröst, fy alltså. Febern är borta och jag känner mig inte lika sjuk längre, men får ta maxdos alvedon + Ipren ett par gånger varje dygn för att orka och vänster bröst ser ju ganska misshandlat ut och det svider och är ömt. Vet inte när det är läge att ta läkarkontakt när man gjort det man kan hemma? Drar mig ju verkligen för att söka vård till mig själv, ironiskt nog...

Den lilla fian sover bra och är på rätt bra humör på dagen, även om hon helst ligger vid tutten då med. Kvällarna är mindre skoj, då är det tuttfest varvat med skrikfest och att då ha strulande bröst är _inte_ roligt vill jag lova. För att skona mina tuttar så har jag fått sätta hårt mot hårt nu - aktivt ätande vid tutten, annars åker den bort. Att ligga bara i famnen är inte populärt alls, igår kväll höll jag på att bryta ihop totalt för hon accepterar ju varken napp eller annat substitut heller, utan gallskriker av ilska. Så fort hon får tutte - supernöjd.

Jag vet ju att det går över, och att det är värst i början, men att få en sån liten närhetsnarkoman som nummer två är inte helt enkelt, storebror är den som blir mest lidande för jag orkar absolut ingenting med honom.

Lillebror A kom ut med raketfart söndag kväll 1.5 timme efter att de tog vattnet. :D
Vi fick komma hem tisdag middag och är så smått vid att landa här hemma med två barn mm. Skriver längre förlossningsberättelse senare.
 
Sorry for roman!
Kom in lördag kl 11 för igångsättning. Undersöktes och huvudet var fortfarande ruckbart och jag var minimalt öppen men med mycket av livmoderhalsen kvar. Blev sätt igång med angusta tabletter varannan timme och var 6 timme. Hände typ inget, fick några svaga förvärkar där kändes lite på kvällen och lite generellt menstruationsmurren. Det var typ 30 grader varmt och sambon och jag flydde ut i skuggan i parken vid sidan av sjukhuset större delen av tiden. Sjukt segt iaf. Sambon fick åka hem över natten och man höll paus med tabletterna, sov typ ingenting då det var så varmt på rummet trots vidöppna fönster.
Söndag samma procedur med tabletter igen, barnmorskan pratade lite löst om ny undersökning vid 14 tiden. När det närmare sig började hon dock istället att prata om att först göra det kl 20 för att se om jag skulle behöva ballong och ifall jag var öppen nog till att ta vattnet där ville de ändå inte göra det förrän morgonen efter. Då blev jag mätt modlös och bad om en undersökning nu, hade behov rent mentalt att höra att någonting hände. Hon var ganska överraskad när jag då var 3 cm öppen och de kunde ta vattnet. Hon tyckte dock vi skulle fortsätta lite mer med tabletter. Tog två tabletter till och började få lite mera riktiga värkar, dock fortfarande väldigt svaga som inte gjorde riktigt ont. Ny barnmorska som tyckte att vi kunde ju ta vattnet och där var plats på förlossningen ett par timmar senare. Tydligen skall där gå 4 timmar mellan tablett och de tar vattnet så det passade bra att jag inte tog fler.
De tog vattnet ca 18.40 då var jag 4 cm öppen. Fick att veta att kroppen fick 2 timmar på sig att få igång riktiga värkar annars blev det dropp. Låg med ctg i 20-30 min efteråt och värkarna tilltog i styrka. Bm sa att det var skift av avdelningsledarna kl 19 så hon räknade med att de kom och hämtade mig kort därefter. Skyndade mig ut på gången, skrämde säkert upp alla förstegångsfödande på igångsättning i takt med att värkarna tilltog i intensitet och styrka :angel:. Vi började gå mot förlossningsavdelningen i andra änden av korridoren där vi möttes av bm där hade tagit vattnet och henne där skulle överta. De kom lugnt gående men fick fart på när de såg mig. Kl var ca 19.40
Bm var super, fångade direkt min profylaxandning och ropade strängt till mig att bli i den när jag tappade fokus. Hon trodde han var på väg ut men visade sig att jag bara var 6 cm öppen, men som hon sa, det dröjer inte länge. Fick lustgas i mellan värkarna vilket primärt hjälpte mig att få tagit några djupa andetag. Epidural var där inte tid till och 20.12 kom han ut efter en relativt kort pressfas.
 
Ja, hur går det @MalanMjöl ?
Här var det BVC-besök igår, 300 g upp på en vecka så mat får det lilla livet, nu är hon 55 lång också som tre veckor. Jag åkte på mastit så det smällde om det häromkvällen med feber, influensakänning och ett rödflammigt bröst, fy alltså. Febern är borta och jag känner mig inte lika sjuk längre, men får ta maxdos alvedon + Ipren ett par gånger varje dygn för att orka och vänster bröst ser ju ganska misshandlat ut och det svider och är ömt. Vet inte när det är läge att ta läkarkontakt när man gjort det man kan hemma? Drar mig ju verkligen för att söka vård till mig själv, ironiskt nog...

Den lilla fian sover bra och är på rätt bra humör på dagen, även om hon helst ligger vid tutten då med. Kvällarna är mindre skoj, då är det tuttfest varvat med skrikfest och att då ha strulande bröst är _inte_ roligt vill jag lova. För att skona mina tuttar så har jag fått sätta hårt mot hårt nu - aktivt ätande vid tutten, annars åker den bort. Att ligga bara i famnen är inte populärt alls, igår kväll höll jag på att bryta ihop totalt för hon accepterar ju varken napp eller annat substitut heller, utan gallskriker av ilska. Så fort hon får tutte - supernöjd.

Jag vet ju att det går över, och att det är värst i början, men att få en sån liten närhetsnarkoman som nummer två är inte helt enkelt, storebror är den som blir mest lidande för jag orkar absolut ingenting med honom.
Låter tufft, vi hade också en sån period när storasyster var liten, men då var hon ju som tur var ensam. Det gick över men i lång tid var det bara jag som dög vid nattning och på kvällarna. Bästa tipset är väl att försöka få henne att acceptera nappen. Vi tragglade ganska länge innan den blev accepterad.
Jag hoppas lillebror är lite mer förlåtande i kombination med att sambon är mer rutinerad. Men visst, redan 5 dagar gammal så vet han vem som kommer med maten och blir tyst så fort jag tar han och bara väntar på bröstet.

Hoppas bröstet mår bättre nu, det är väl det du har gjort som gäller samt att mjölka ur så mycket som möjligt!
 
Generellt så njuter jag mycket mer den här gången och tycker redan tiden springer iväg, imorgon är han en vecka gammal liksom. :p
Med första tyckte jag inte småbarnstiden var något speciellt, det var mycket roligare när de passerade 4-5 mdr. Men nu njuter jag av den lilla människan så mycket mer, men det kanske ändrar sig igen när han inte sover 90 procent av tiden :laugh:
Spelar säkert in att jag är ganska säker på att det här är sista barnet.

Ringde dock sjukhuset i morse då jag fick akut ont i magen, kändes som en värk/eftervärk men sätt primärt i höger sida och höll i sig i 15-20 min, gjorde rejält ont. Men bm menade att det bara var smärtor från ligament/livmoder och så länge jag inte hade feber/blödde var hon inte orolig. Det försvann igen, men kan känna att det stramar när jag sträcker på mig t.ex.
 
Hur går det för alla? A. Bliver 3 veckor på söndag (hjälp vad tiden går snabbt! :crazy: )
Han är än så länge väldigt lätt men sover fortfarande säkert i snitt 20 h per dygn. Dock kortast intervaller om natten så de är lite slitiga men kunde varit värre. Har accepterat nappen utan problem vilket helt klart avlastar min bröst lite! Tog en växtspurt och gick upp 280gram sin andra vecka i livet.
Idag har sambon gett flaska med utpumpad mjöl när jag var i stallet och red (skrittade) en runda.
Går typ bara och väntar på när det hela vänder, han är ju trots allt bara 3 veckor ännu. :D
 
Hur går det för alla? A. Bliver 3 veckor på söndag (hjälp vad tiden går snabbt! :crazy: )
Han är än så länge väldigt lätt men sover fortfarande säkert i snitt 20 h per dygn. Dock kortast intervaller om natten så de är lite slitiga men kunde varit värre. Har accepterat nappen utan problem vilket helt klart avlastar min bröst lite! Tog en växtspurt och gick upp 280gram sin andra vecka i livet.
Idag har sambon gett flaska med utpumpad mjöl när jag var i stallet och red (skrittade) en runda.
Går typ bara och väntar på när det hela vänder, han är ju trots allt bara 3 veckor ännu. :D

Visst går tiden fort! Skönt att det flyter på bra för er, mina har också sovit som bäst dagtid i början😅

Lillfisen här blir 11 veckor på söndag, han har fortfarande bara skrikit ordentligt en gång, när han var övertrött. Han märks knappt av här hemma, han ligger bara och ler och spanar. Han älskar storebror mer än oss, han skiner upp och tittar efter honom så fort han hör att han är i närheten. Storebror vill hålla hand, krama och pussa honom, och jag fäller lite tårar ibland när jag sitter och tittar på dom. ❤

Vi började få in bra rutin här men så kom utvecklingssprång 2 så nu har vi haft 2 dygn med minimal sömn både för honom och oss. Han skriker som sagt inte men knorrar och är orolig och vill bara ligga på oss. Peppar peppar ligger han och snarkar i nestet jämte mig nu, så kanske att det vänder igen.

Nästa helg är det dags för dop! Inte ens ett år sen storebror döptes, här går det undan😅
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 560
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
831
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp