Sommarföräldrar 2020

Vi har bara fått veta siffrorna när vi frågat efter det, annars har de bara sagt att allt ser bra ut och att det är väldigt låg sannolikhet. Så jag vet inte vad siffrorna var på för första barnet men nu med andra så frågade jag bara för nyfikenhetens skull. Får en känsla av att de helst inte säger siffror (om allt ser ok ut dvs) för att man ska börja googla eller oroa sig över det😁
Så är det nog! Är ju en bit kvar för mig, skönt för er som är på andra sidan vecka 12 ❤️
 
En liten uppdatering från mig 😊 Har precis gått in i vecka 16 och någon mage syns inte alls, så att dölja graviditeten är inga problem 🤣 Har gått upp 2 kg i vikt, men allt har nog satt sig på brösten 🙈🙈 Men annars mår jag oförskämt bra, har förstått varför dessa veckor kallas spökveckor, känner mig ju knappt gravid 🤔 Det enda som skvallrar om det är mitt ökade behov av att kissa oftare samt att jag blir extremt flåsig vid ansträngning 😁 Längtar tills RUL så att man får se den lilla igen 😊
Hur går det för er andra?
 
En liten uppdatering från mig 😊 Har precis gått in i vecka 16 och någon mage syns inte alls, så att dölja graviditeten är inga problem 🤣 Har gått upp 2 kg i vikt, men allt har nog satt sig på brösten 🙈🙈 Men annars mår jag oförskämt bra, har förstått varför dessa veckor kallas spökveckor, känner mig ju knappt gravid 🤔 Det enda som skvallrar om det är mitt ökade behov av att kissa oftare samt att jag blir extremt flåsig vid ansträngning 😁 Längtar tills RUL så att man får se den lilla igen 😊
Hur går det för er andra?

Härligt att du mår så bra!
Går in i v 18 på lördag, och har fortfarande superömma bröstvårtor och blir snabbt andfådd, utöver det inga symtom. Inte gått upp något i vikt än, förra graviditeten gick jag inte upp något första 20 veckorna, sedan small det till så gick jag upp 18kg tills han var ute 😱 använder mina vanliga kläder men tycker att det putar en del. Känner att det rör sig därinne, i stort sett varje dag🥰 längtar väldigt mycket till rul, imorgon är det 2 veckor kvar!
 
Vecka 17 nu och jag mår faktiskt (äntligen) riktigt bra! Har börjat känna av ligamenten en del då magen börjat växa, jag fasar lite för om det ska bli som förra gången, då kändes det som knivar som slet sönder ljumskarna på mig, en helt sjuk smärta. 😑 Förhoppningsvis är jag mer uttöjd från början denna gången. 🙏

Jag har dragit på mig min tredje förkylning sen i julas, plus att jag fått lock i örat igen! Var halvdöv förra graviditeten på grund av det och det är också en sån där ovälkommen påminnelse om hur det var. Tips mottages gärna för att bli av med eländet, det beror på slemhinnorna som svullnar och jag har inte hittat nåt som fungerar mot det.

Gud vad gnälligt det blev insåg jag nu, men på det stora hela mår jag strålande jämfört med vad jag gjort innan. 😁
 
Vad bra att man verkar få kontroller! Jag är inte inskriven på mödravården än, tänkte vänta tills början på mars när jag varit och checkat så hjärtat tickar.

Jag är lite konfunderad över siffrorna man får, 1:100 tex, det är ju också liten risk. Får man vägledning i tolkningen?

Lite sen på bollen kanske, men kan säga att resultatet från KUB gjorde oss mest förvirrade och oroliga. Vi fick ingen direkt vägledning mer än att risken var förhöjd (jag fick 1 på 600-någonting..) Tyckte det var jättesvårt att förhålla mig till resultatet. Verkar ju finnas de som får liten risk på KUB men ändå får ett barn med kromosomavvikelse. Man kan ju vara den där personen på 1000 eller vad det nu är - även om risken är väldigt liten. Näe, så här i efterhand skulle jag nog gjort NIPT direkt, men det är ju inte billigt direkt. Inga lätta beslut heller, så tror det kan vara bra att fundera några varv innan så man har en strategi.
 
En liten uppdatering från mig 😊 Har precis gått in i vecka 16 och någon mage syns inte alls, så att dölja graviditeten är inga problem 🤣 Har gått upp 2 kg i vikt, men allt har nog satt sig på brösten 🙈🙈 Men annars mår jag oförskämt bra, har förstått varför dessa veckor kallas spökveckor, känner mig ju knappt gravid 🤔 Det enda som skvallrar om det är mitt ökade behov av att kissa oftare samt att jag blir extremt flåsig vid ansträngning 😁 Längtar tills RUL så att man får se den lilla igen 😊
Hur går det för er andra?

Då har vi det väldigt lika! 😄 Jag går in i vecka 18 imorgon och har nog visserligen gått upp en del - kan inte dölja magen längre och kan inte ha mina vanliga kläder. Men annars känner jag inte mycket. Blir lätt andfådd - that's it! Så klart skönt, men undrar ibland om jag är gravid och ifall allt är bra därinne.. längtar så till jag kan känna bebisen!
 
Denna veckan har vi varit på RUL, och allt såg fint ut! 🥰

Det märks att det händer grejer i magen, bubblar och spänner, men är svårt att veta vad som är vad. Jag har fortfarande restriktioner att ta det väldigt lugnt, så det är himla tråkigt. Men överlag så mår jag hyfsat bra ändå.

Det börjar kännas tungt att det fortfarande inte har gått halva tiden än, känns som att det här ska hålla på en hel evighet till, och bara bli värre och värre under tiden 😒
 
I fredags gjorde jag glukosbelastning, pga övervikt. Bm hade förvarnat mig om att i stort sett alla hennes patienter fått graviditetsdiabetes senaste tiden eftersom de sänkt gränsvärdena drastiskt. Gränsen för fastevärdet är nu 5,1 istället för 7 som det var när jag gjorde det förra året. Jag hade 5,3 i fastevärde, och 5,8 två timmar efter glukosen, där tror jag den nya gränsen var 8,5.

Detta innebär massa extrabesök och blodsockermätningar och just nu känns det skit. Bm suckade och tycker det är överdrivet och sa att jag ska tänka lite extra på kosten och motionera typ. Förmodligen var det lite högre för jag legat sjuk i 2 veckor precis innan😣 känns så himla trist! Även att det egentligen inte är så dåliga värden eller katastrof.
 
I fredags gjorde jag glukosbelastning, pga övervikt. Bm hade förvarnat mig om att i stort sett alla hennes patienter fått graviditetsdiabetes senaste tiden eftersom de sänkt gränsvärdena drastiskt. Gränsen för fastevärdet är nu 5,1 istället för 7 som det var när jag gjorde det förra året. Jag hade 5,3 i fastevärde, och 5,8 två timmar efter glukosen, där tror jag den nya gränsen var 8,5.

Detta innebär massa extrabesök och blodsockermätningar och just nu känns det skit. Bm suckade och tycker det är överdrivet och sa att jag ska tänka lite extra på kosten och motionera typ. Förmodligen var det lite högre för jag legat sjuk i 2 veckor precis innan😣 känns så himla trist! Även att det egentligen inte är så dåliga värden eller katastrof.

Känner igen känslan, jag fick det vid förra graviditeten dock var mitt tvåtimmars värde 20.1 så inte så mycket att prata om utan jag fick insulin direkt. Men om du mäter blodsocker regelbundet lär det ju snabbt visa sig om du alltid ligger normalt. Lite konstigt att de bara gick på fastevärdet kan jag tycka när det andra var normalt. Men ja whos riktlinjer är visst 5.1. Här i dk ligger de fortfarande högre men jag är med i ett studiet som ska försöka hitta andra möjligheter till tidig diagnostisering.

Jag ska på tidig belastning nästa vecka, har inga större förhoppningar om att klara mig igenom det. :meh:
 
Här är en till som ska få göra glukosbelastning framöver. Jag ligger alltid fint men i mitt fall är det ändå önskvärt eftersom jag fick en stor bebis sist. Jag förstår att det känns skräp, samtidigt som det är kanon att vi har en mödrahälsovård som ändå screenar, upptäcker och gör sitt bästa för att optimera graviditeterna. Hellre då att de är lite stränga åt det hållet än att de skiter i det. Med det sagt, jag hade heller inte varit överlycklig och jag kanske också kommer kräkas på det om jag faller igenom på belastningen 😁

Jag lovade mig själv (och min bm) att tänka på kosten hur som helst, eftersom jag rasslade iväg så dant de första veckorna, plus att jag vet ju hur jag borde äta egentligen. Kan ju inte säga att jag uppfyllt det löftet precis, snarare tvärtom. 😑 Tröstar mig med att jag är ute och jobbar mellan 3-7 timmar nästan varje dag nu istället så jag tänker unna mig. 😊
 
Känner igen känslan, jag fick det vid förra graviditeten dock var mitt tvåtimmars värde 20.1 så inte så mycket att prata om utan jag fick insulin direkt. Men om du mäter blodsocker regelbundet lär det ju snabbt visa sig om du alltid ligger normalt. Lite konstigt att de bara gick på fastevärdet kan jag tycka när det andra var normalt. Men ja whos riktlinjer är visst 5.1. Här i dk ligger de fortfarande högre men jag är med i ett studiet som ska försöka hitta andra möjligheter till tidig diagnostisering.

Jag ska på tidig belastning nästa vecka, har inga större förhoppningar om att klara mig igenom det. :meh:

Påverkade det dig eller barnet förra graviditeten? Försvann det direkt efter förlossningen?

Tycker också att det var väl hårt eftersom värdet inte ändrades så mycket av sockerlösningen, menmen!

Innebär studien att man bara gör tidigare belastning eller mer än så?
Lycka till iaf! 😊
 
Här är en till som ska få göra glukosbelastning framöver. Jag ligger alltid fint men i mitt fall är det ändå önskvärt eftersom jag fick en stor bebis sist. Jag förstår att det känns skräp, samtidigt som det är kanon att vi har en mödrahälsovård som ändå screenar, upptäcker och gör sitt bästa för att optimera graviditeterna. Hellre då att de är lite stränga åt det hållet än att de skiter i det. Med det sagt, jag hade heller inte varit överlycklig och jag kanske också kommer kräkas på det om jag faller igenom på belastningen 😁

Jag lovade mig själv (och min bm) att tänka på kosten hur som helst, eftersom jag rasslade iväg så dant de första veckorna, plus att jag vet ju hur jag borde äta egentligen. Kan ju inte säga att jag uppfyllt det löftet precis, snarare tvärtom. 😑 Tröstar mig med att jag är ute och jobbar mellan 3-7 timmar nästan varje dag nu istället så jag tänker unna mig. 😊

Jo det väl inte bara negativt att det följs upp, det bästa är väl att det blir tillväxtultraljud så man får se den lite mer😁

Fick du stor bebis trots bra värden?
Det gör nog stor nytta med motionen/rörelse. Förra gången jag var gravid jobbade jag med tunga lyft och uppåt 20tusen steg per dag. Nu när jag är föräldraledig med en liten blir det långt ifrån dom stegen tyvärr.
Lycka till även du!😊
 
Påverkade det dig eller barnet förra graviditeten? Försvann det direkt efter förlossningen?

Tycker också att det var väl hårt eftersom värdet inte ändrades så mycket av sockerlösningen, menmen!

Innebär studien att man bara gör tidigare belastning eller mer än så?
Lycka till iaf! 😊

Jag tyckte inte riktigt jag hade några symtom innan det hittades socker i urinen men visst efteråt så märkte jag att jag drack mindre och sov bättre när sockret blev stabilt. Påverkade mig inte mer än att jag såklart behöver tänka mer på allt och skulle ta o insulin inför varje måltid och innan jag gick i säng. Dottern var normalstor och vi blev följt noga de sista veckorna (upptäcktes i v 32 ungefär). Jag hade dock så högt värde att läkarna misstänkte att jag var på väg att utveckla riktig diabetes. Jag fick tid till igångsättning på bf dagen men hon kom av sig själv dagen innan.
Risken är ju att barnet får lågt blodsocker efter födseln så åtminstone här i dk bliver man inlagt de första 3 dagarna och barnet får ersättning var 3:e timme intill sockret är stabilt.

Sen har ju både barnet och föräldern större risk för att utveckla typ 2 diabetes senare i livet.

Mina värden blev normala ett par dagar efter förlossningen och uppföljande belastning har varit normal. Men det lär med största sannolikhet komma tillbaka denna graviditeten och nu blir jag kollar tidigare så det förhoppningsvis upptäcks lite tidigare med.
Kan tipsa om appen gravid med diabetes, menar den finns på svenska med, finns mycket bra info och förklaringar där även om graviditetsdiabetes.
 
Just det studien, man tar några extra blodprov och blodtryck samt ska på tidig belastning (hoppas dock inte jag behöver gå på en till för det är inte helt hållbart med iobbet) och så tillväxtiltraljud, men det räknar jag med att få iaf.
 
Jo det väl inte bara negativt att det följs upp, det bästa är väl att det blir tillväxtultraljud så man får se den lite mer😁

Fick du stor bebis trots bra värden?
Det gör nog stor nytta med motionen/rörelse. Förra gången jag var gravid jobbade jag med tunga lyft och uppåt 20tusen steg per dag. Nu när jag är föräldraledig med en liten blir det långt ifrån dom stegen tyvärr.
Lycka till även du!😊
Ja, han var stor trots att allt såg fint ut, det var aldrig nåt avvikande på vare sig glukosen eller SF-måtten. Det kan ha berott på att jag gick över 11 dagar med honom, och ibland så kommer det bara ut "klunsar", som min barnmorska uttryckte det 😅 Min sambo var tydligen väldigt stor också, så det kan också spela in, men svärmor är 1.75 lång och han var andra barnet, jag är 1.64 så det blir lite annan belastning att bära runt på en 55 cm bebis 😁
 
Vi körde b-glukos och blodtryck på mig igår i skolan, tänkte passa på och köra lite extra kontroller på mig själv här framöver. 6,0 en timme efter lunch med gräddpasta och ett blodtryck på 110/70, helt OK. 😊
Jag har fortfarande inte berättat om graviditeten för någon alls nästan, det är bara en klasskamrat som vet om det. Det börjar ju helt klart synas, så mina kvinnliga kursare har säkert tänkt på det, däremot är jag väldigt spänd på när polletten ska trilla ner för min manliga klasskompis sen gymnasiet att det inte bara är fett och luft i den där magen, han har inte sagt nåt än. 😅
 
Vi körde b-glukos och blodtryck på mig igår i skolan, tänkte passa på och köra lite extra kontroller på mig själv här framöver. 6,0 en timme efter lunch med gräddpasta och ett blodtryck på 110/70, helt OK. 😊
Jag har fortfarande inte berättat om graviditeten för någon alls nästan, det är bara en klasskamrat som vet om det. Det börjar ju helt klart synas, så mina kvinnliga kursare har säkert tänkt på det, däremot är jag väldigt spänd på när polletten ska trilla ner för min manliga klasskompis sen gymnasiet att det inte bara är fett och luft i den där magen, han har inte sagt nåt än. 😅

Åh jag tycker det är en svår period att vara i nu! Magen syns, men inte tillräckligt för de som inte vet och som inte vill fråga (tack för det iofs!). Det blir lite märkligt i vissa (läs professionella) sammanhang där jag leder möten, projekt och andra team - och så säger jag inget 🙈 Jag gillar inte att vara privat i dessa sammanhang så jag kör på som om det regnar :angel: medan folk flackar med blicken och ser ut som frågetecken. Får nog ta och ändra strategi snart :o
 
Idag var vi på RUL! Blev tidigarelagt pga vissa omständigheter, men jag är så glad att jag fick se bebis igen 🙏 och det gick bra och allt såg fint ut. Det är en liten lillebror där inne 🥰 är så glad!

Hur har ni det, känner ni era bebisar än?

Va härligt att få se den lille igen och allt var bra❣ vi räknar ner till rul på fredag!

Har ju som sagt känt av den väldigt tidigt men det sista har det lugnat sig, tycker att jag känner något tydligare men mer sällan. Så är lite nervös för rul men hoppas att allt är okej 😊
 
Åh jag tycker det är en svår period att vara i nu! Magen syns, men inte tillräckligt för de som inte vet och som inte vill fråga (tack för det iofs!). Det blir lite märkligt i vissa (läs professionella) sammanhang där jag leder möten, projekt och andra team - och så säger jag inget 🙈 Jag gillar inte att vara privat i dessa sammanhang så jag kör på som om det regnar :angel: medan folk flackar med blicken och ser ut som frågetecken. Får nog ta och ändra strategi snart :o
Haha jag håller med, nu växer magen i raketfart så det börjar snart bli löjligt om man inte märker det. Jag såg hur en klasskamrat sneglade i förra veckan men jag är som du och kommer inte in självmant på ämnet. 😅

Jag har RUL nästa vecka, det ska bli spännande men tiden liksom bara flyger förbi och det är så mycket annat hela tiden. Igår scannade vi tackor och vi kommer få nästan 10 lamm samtidigt som fölningen så jag lär ju ha att göra. 😊 Det är lite samma med rörelserna, jag tror det är bebis jag känner men jag stannar inte upp och känner efter som med storebror.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
833
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp