Sommarföräldrar 2021

Vad jobbigt att de inte hittar vad det beror på, men skönt att hon är pigg och glad ändå. Hoppas utredningen ger snabbt svar! Det räcker med den vanliga ångesten kopplat till de små. Jag måste fortfarande kolla ibland att E andas och går med en konstant rädsla för att något ska hända. Det är verkligen som att kroppen hela tiden är i något slags beredskapsläge.
Ja, det är sjukt jobbigt. :( Oftast är hon ju nöjd trots att hon inte äter, men som idag är det massor av missnöje och vad jag tolkar som hungersskrik och ändå vägrar hon äta :( Magen krånglar mer och mer och nu får vi använda pysventil för att hon öht ska bajsa, kanske inte så konstigt att bajset blir hårdare och magen krånglar när hon får i sig mindre vätska...

Har velat på om det ens är lönt att ringa BVC innan vår bokade tid som är uppföljning just för detta, men efter den här helvetesdagen (på ren svenska) får jag nog ringa imorgon ändå och hoppas på svar..
 
Ja, det är sjukt jobbigt. :( Oftast är hon ju nöjd trots att hon inte äter, men som idag är det massor av missnöje och vad jag tolkar som hungersskrik och ändå vägrar hon äta :( Magen krånglar mer och mer och nu får vi använda pysventil för att hon öht ska bajsa, kanske inte så konstigt att bajset blir hårdare och magen krånglar när hon får i sig mindre vätska...

Har velat på om det ens är lönt att ringa BVC innan vår bokade tid som är uppföljning just för detta, men efter den här helvetesdagen (på ren svenska) får jag nog ringa imorgon ändå och hoppas på svar..
Men fy så jobbigt för er alla! Hoppas du får bra hjälp på BVC.
 
Hemma igen, läkaren höll med om att det antagligen är rejält förstoppat i magen så att hon helt enkelt inte är hungrig/är sugen på att äta. Hon har fått lavemang (kom dock ej ut så mycket, även om sköterskan tyckte det) och ska få laxerande medicin tills vidare.

Nu hoppas jag magen reder upp sig och att hon kan börja äta lite bättre. Ska också försöka sluta hålla sån järnkoll på hur mycket hon äter och utgå från att hon mår bra så länge hon är pigg och glad...
 
Fortsätter förstoppningsföljetongen här, kanske någon som är intresserad iallafall :p

Onsdagen efter sjukhus och lavemang var bra, hon åt mer än på länge! Torsdag urdåligt, men hon bajsade iallafall på egen hand. Åt en stor flaska dock 21.15 igår, men sen inget mer När vi åkte till BVC idag kl10 för extra vägning hade vi fortfarande inte fått i henne mer.

Sköterskan erbjöd lavemang igen, och nu har det faktiskt hänt grejer! Två fulla blöjor direkt vi kom hem, sen dess har lilltjejen sovit ett par timmar, och ätit pyttelite. Återstår att se om det ordnar upp sig nu, eller om det finns mer därinne... (Uttrycket "sitta långt inne" har fått ett ansikte i lilla E...)

Vägningen var inte toppen, ungefär 75g upp på 1,5 vecka...
 
Fortsätter förstoppningsföljetongen här, kanske någon som är intresserad iallafall :p

Onsdagen efter sjukhus och lavemang var bra, hon åt mer än på länge! Torsdag urdåligt, men hon bajsade iallafall på egen hand. Åt en stor flaska dock 21.15 igår, men sen inget mer När vi åkte till BVC idag kl10 för extra vägning hade vi fortfarande inte fått i henne mer.

Sköterskan erbjöd lavemang igen, och nu har det faktiskt hänt grejer! Två fulla blöjor direkt vi kom hem, sen dess har lilltjejen sovit ett par timmar, och ätit pyttelite. Återstår att se om det ordnar upp sig nu, eller om det finns mer därinne... (Uttrycket "sitta långt inne" har fått ett ansikte i lilla E...)

Vägningen var inte toppen, ungefär 75g upp på 1,5 vecka...
Men lille vännen då 💕
Vad skönt att dom hitta en möjlig orsak
Får hoppas hon äter lite bättre nu när hon får ur sig skiten.
 
Men lille vännen då 💕
Vad skönt att dom hitta en möjlig orsak
Får hoppas hon äter lite bättre nu när hon får ur sig skiten.
Tack :heart
Hon har velat äta betydligt oftare igår och idag iallafall, det känns positivt. Håller sig mer runt var 3-4e timme, och blir inte "arg" när man erbjuder flaskan. Däremot inga jättemängder, hon är dels ganska brötig och ofokuserad (utvecklingssprång kanske) och har antagligen krympt magsäcken också... Så länge det går åt rätt håll är jag glad iallafall :)

Magen har fortfarande inte riktigt kommit igång ordentligt, hoppas det blir bättre i veckan.

Imorgon har vi ett nytt hörseltest också... Hon har ju inte fått godkänt på ena örat på standardtestet de gör, trots 2 försök, så imorgon ska det göras nytt test på annat sätt. Lite nervös för det, men är ju bra att veta om hon hör på båda öronen...
 
Hörseltestet gick toppen, allt funkar som det ska :) Gick så bra, lilltjejen kunde sitta kvar i bärselen så klistrade dom små elektroder som mätte *nåt*, och det var inga konstigheter. Antagligen var det öronvax/fosterfett/förkylning som ställde till det de två första gångerna.
 
Hur går det för alla? :)

Här rullar allt på. E har till min stora fasa fått sina första tänder redan :nailbiting: Tyvärr så blir det så att han bits ibland vilket gör jätteont. Hoppas verkligen inte att det eskalerar för amningen har funkat så bra annars.

Han har inte börjat krypa och kan inte sitta själv, men ligger gärna på golvet och snurrar runt och undersöker saker. Han vill verkligen krypa och försöker få upp rumpan, så får se om han inte knäcker koden snart. Dock ganska skönt att han inte är så flyttbar än ;)
 
Bara bra med oss :)
Första tanden har kommit. Han kryper inte heller, men sitter typ själv. Lyfter oxå rumpan och försöööööker!
Så det verkar som våra barn kommit lika långt 😁
 
Sigrid är 3 månader igår så hon har inte kommit så långt än, men jobbar mot att kunna rulla över snart, hon lägger sig på sidan nu!
Lilla E är tre månader och en vecka imorgon och har kommit lika långt ungefär :D dock inte jättemotiverad är rulla men har lagt sig på sidan ett par gånger. Jag tycker hon är långsam jämfört med storebrorsan 🙈😁 men det kan ju vara lite bra också.

Hon har börjat intressera sig mer för leksakerna och är ganska snabb fram med en näve om något ska fångas. Missar bara ibland 😂 Oftast glad, fortfarande lite liten i maten men inte så det oroar längre.
 
F är snart 4 månader.
Kan rulla från rygg till mage men gör det inte så ofta.
slickar på allt, snuttar på händerna konstant och dreglar 😄
Provar nya ljud här och där.
Pruttar med munnen så det flyger dregel 🙄
Får sitta i barnstol när vi äter.

Har sällan ont i magen nu längre och sover ibland hela nätter 21-08.
Ibland vaknar hon vid 2-3 och vill ha en slurk.
 
F är 7 månader. Sitter stadigt, på väg att börja krypa men inte där ännu. Äter med sked (och smetar av lite i håret också …). Backar in under soffan och blir förbannad.

Sover lite tjorvigt just nu. Stört omöjligt att amma annat än i eget, stilla rum.

Börjat säga ma-ma-ma. 😍
 
Så gulligt att hon börjat säga ma-ma-ma :love: Det är vi nog ganska långt ifrån här, men jag försöker träna honom;)

E är 6,5 månad nu och kryper inte heller än, men lyckas ibland trycka sig lite framåt istället för bara bakåt. Också hittat honom under soffan några gånger :p. Han är ganska rörlig ändå och kan snurra runt och gripa tag i det han får tag i.

Det har varit ganska gnälligt i ett par dagar, framtänderna uppe är på väg ut och kommer säkert igenom vilken dag som helst nu. En natt fick vi till och med ge alvedon för att få någon sömn, han bara grät den lille stackaren :( Har era fått några tänder?
 
Lilla E är 4,5 månad och har en tand på väg upp i nederkäken, ganska precis samtida med storebror som också började få tänder i samma ålder.
Hon är däremot inte så tidig motoriskt som han var. (Försöker verkligen komma ifrån jämförelserna, men det är svårt :p Dock utan värdering...) Hon har vänt sig några gånger från mage till rygg. Tvärtom är svårt, även om hon försöker en himla massa så hänger varken huvudet eller fötterna med :D

Ligger iallafall mer och mer gärna på mage så det tränar vi på. Hon sitter med oss korta stunder i matstol och smakar grejer i smaknapp. Är ju annars superkrånglig med maten och äter helst i barnvagnen utomhus på dagarna, annars vrålar hon bara... Eftersom hon också sover i vagnen ute är det ett himla knatande ut och in :laugh:

Hon är fortsatt en lättviktare, 5,8 kg till drygt 64cm, så kläderna räcker länge :p
 
Så gulligt att hon börjat säga ma-ma-ma :love: Det är vi nog ganska långt ifrån här, men jag försöker träna honom;)

E är 6,5 månad nu och kryper inte heller än, men lyckas ibland trycka sig lite framåt istället för bara bakåt. Också hittat honom under soffan några gånger :p. Han är ganska rörlig ändå och kan snurra runt och gripa tag i det han får tag i.

Det har varit ganska gnälligt i ett par dagar, framtänderna uppe är på väg ut och kommer säkert igenom vilken dag som helst nu. En natt fick vi till och med ge alvedon för att få någon sömn, han bara grät den lille stackaren :( Har era fått några tänder?
Stackarn! 😞 Inga tänder här ännu.
 
F är 5 månader och någon vecka.
Krånglar med mat och sömn lite några dagar här och där annars sover hon bra och äter.
Inte knäckt koden än hur man rullar från mage till rygg, men trivs bra på mage så lär nog dröja.

Inga tänder på g än och 68.5 cm lång och väger 7.5 Kg.

Stackarn fick vaccin häromdagen och den här gången gick det bättre, ingen feber osv.
 
Jag kör en lite personlig fråga i denna tråden för pepp. Hur länge har ni varit ifrån era bebisar?

Jag har utbildat mig till doula efter att lilla F kom och nu har det börjat trilla in förfrågningar.

Jag kommer vara med på två förlossningar i mars och det innebär ju att jag måste vara hemifrån i max 13 h (därefter tar back up över om det blir längre). Men jag har bara varit borta lite över 3 h tidigare från min snart 8 månaders. Hon äter gott om vanlig mat men jag ammar fortfarande en hel del mys- och näringsmässigt samt samsover. Matmässigt tror jag är fine, förutom att jag måste vara försiktig med mjölkstockning.

Det dåliga mammasamvetet börjar dock krypa fram, det känns i hjärtat att vara borta från bebis. ❤️Min man har nytt jobb som han börjar i mars så känner även dåligt samvete mot honom att han kanske blir uttröttad (han har NPF så vissa saker tar mycket på krafterna) och att det stör hans jobb i början om han måste vara hemma en dag pga mitt jobb.

Jag har min mamma som jag kan ringa in också men hon kan inte trösta bebis så som jag och min man kan.

Jag vet att det finns folk som är borta mycket längre än så och mycket tidigare men jag tror problemet delvis bottnar i halvdant stöd från min man (även om han inte vill neka mig till det) och oro att det ska bli för mycket för honom med nytt jobb och vara ensam med båda barnen ett halvt dygn (han kan krascha ibland pga sin NPF).

Långt skrivet men tacksam för någon tanke/pepp/råd what ever.🙏❤️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 866
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp