Sommarföräldrar 2021

Jag har sorterat alla sparade barnkläder upp till stl 80, till förvåning och glädje hade vi nästan inget i 50 och 56! Första barnet var en pyttis när han föddes men minns jag rätt så levde han nästan bara i blöja första tiden,trots att han är född mitt i vintern. Så jag kommer köpa en del nytt, antagligen mest på Tradera :)

Barnvagn har vi en som sonen nästan aldrig använder, köpt begagnad när han var 10 månader så liggdelen har vi aldrig testat men tror den är bra. Fördel jämfört med första vagnen vi hade är att det finns adaptrar till babyskyddet att köpa, tänker helst inte kånka omkring så som jag gjorde förra gången!

Det enda jag saknade sist var ett bra babynest, så det kanske jag köper. Och så lite kläder,annars känner vi oss ganska väl förberedda.
 
Nu har jag köpt vagn! Men måste nog ställa ut den i förrådet så länge för det var en treåring som blev lite väl förtjust i ”kojan” (liggdelen) som följde med. Han berättade glatt att ”jag hade en sådan imorgon när jag var bebis” :D Får se hur han ställer sig till att det blir bebisens koja och inte hans.
Härligt uttalande och tempus :D undrar också hur det ska bli när bebis ska ta över 3åringens grejer... Han har redan sagt att den inte får leka med hans bebisleksaker :o fast jag kontrade med att dom tillhör alla bebisar i vår familj och det accepterade han just då iallafall.

Att lämna över vagnen tyckte han var en sådär bra idé, men han blev väldigt pepp på att få en ståbräda istället, jag hoppas det kommer underlätta :) och i nödfall har han en sittvagn som han kan ha.
 
I eftermiddag är det dags för RUL här. Lite nervös men tycker samtidigt att jag känt några buffar i magen i helgen så mest en bra känsla faktiskt. Kroppen mår ganska bra även om fogarna känns en del,ska prata med bm om det på onsdag. Och humöret är riktigt svajigt,hade verkligen förträngt hur mycket hormonerna påverkar mig...
 
... och det visade sig vara en fullt normalutvecklad liten pys därinne, som vinkade, vickade på fötterna och vägrade ligga i profil :D :love: Barnmorskan tyckte det såg ut som en tjej,vilket magkänslan viskat också :heart

Fick också bekräftat att moderkakan låg i framvägg så det förklarar ju varför jag känt så himla lite. :)
 
50% avklarat idag enligt gravidappen. Känns supermärkligt, fast jag varit med om det innan har jag så svårt att fatta hur bebis ska hinna växa färdigt på den tiden som är kvar :p
Senaste veckan har jag känt rörelser varje dag, tycker det är ganska bestämda knuffar och inte så fladdrigt, undrar vad det ska bli av detta...

Min kropp har bestämt sig för att 04:20 är en bra tid att vakna på, slår upp ögonen punktligt vid det klockslaget varje "morgon". Är sådär kul med sömnbrist, men det var likadant sist (och egentligen har jag sovit dåligt mer eller mindre konstant sen stora barnet föddes trots att sambon tagit huvuddelen av nätterna där...) så antar jag får vänja mig.

Annars mår jag hyfsat, iallafall fysiskt. Var hos bm i onsdags och ska få kallelse till dels kurator eftersom jag haft en del humördippar under graviditeten, samt tid hos "amningsaurora" eftersom amningen med första var ganska misslyckad och jag känner mig osäker på hur jag ska göra denna gång. Vet inte om något av det kommer hjälpa men skadar väl aldrig att prata om det, tänker jag...

Hur mår ni andra? :)
 
50% avklarat idag enligt gravidappen. Känns supermärkligt, fast jag varit med om det innan har jag så svårt att fatta hur bebis ska hinna växa färdigt på den tiden som är kvar :p
Senaste veckan har jag känt rörelser varje dag, tycker det är ganska bestämda knuffar och inte så fladdrigt, undrar vad det ska bli av detta...

Min kropp har bestämt sig för att 04:20 är en bra tid att vakna på, slår upp ögonen punktligt vid det klockslaget varje "morgon". Är sådär kul med sömnbrist, men det var likadant sist (och egentligen har jag sovit dåligt mer eller mindre konstant sen stora barnet föddes trots att sambon tagit huvuddelen av nätterna där...) så antar jag får vänja mig.

Annars mår jag hyfsat, iallafall fysiskt. Var hos bm i onsdags och ska få kallelse till dels kurator eftersom jag haft en del humördippar under graviditeten, samt tid hos "amningsaurora" eftersom amningen med första var ganska misslyckad och jag känner mig osäker på hur jag ska göra denna gång. Vet inte om något av det kommer hjälpa men skadar väl aldrig att prata om det, tänker jag...

Hur mår ni andra? :)
Det är skönt när det känns som att det går framåt! Jag mår i det stora hela bra, börjat längta så mycket efter den nya lilla bebisen som ska komma. Så nyfiken på vad det är för en, hur kommer hans personlighet vara?

Visste inte att det fanns amningsaurora, hur funkar det? Låter ju bra att det finns om man behöver hjälp med amningen redan innan bebis kommit.
 
Det är skönt när det känns som att det går framåt! Jag mår i det stora hela bra, börjat längta så mycket efter den nya lilla bebisen som ska komma. Så nyfiken på vad det är för en, hur kommer hans personlighet vara?

Visste inte att det fanns amningsaurora, hur funkar det? Låter ju bra att det finns om man behöver hjälp med amningen redan innan bebis kommit.
Visste inte heller att det fanns och har egentligen ingen aning om hur det funkar, mer än att man nog kan få prata med en barnmorska ifall man har funderingar kring amningen innan. Får gå in med öppet sinne helt enkelt och se om det ger mig något, fick inte tid förrän i maj så hinner iaf fundera på vad jag vill prata om... :p
 
50% avklarat idag enligt gravidappen. Känns supermärkligt, fast jag varit med om det innan har jag så svårt att fatta hur bebis ska hinna växa färdigt på den tiden som är kvar :p
Senaste veckan har jag känt rörelser varje dag, tycker det är ganska bestämda knuffar och inte så fladdrigt, undrar vad det ska bli av detta...

Min kropp har bestämt sig för att 04:20 är en bra tid att vakna på, slår upp ögonen punktligt vid det klockslaget varje "morgon". Är sådär kul med sömnbrist, men det var likadant sist (och egentligen har jag sovit dåligt mer eller mindre konstant sen stora barnet föddes trots att sambon tagit huvuddelen av nätterna där...) så antar jag får vänja mig.

Annars mår jag hyfsat, iallafall fysiskt. Var hos bm i onsdags och ska få kallelse till dels kurator eftersom jag haft en del humördippar under graviditeten, samt tid hos "amningsaurora" eftersom amningen med första var ganska misslyckad och jag känner mig osäker på hur jag ska göra denna gång. Vet inte om något av det kommer hjälpa men skadar väl aldrig att prata om det, tänker jag...

Hur mår ni andra? :)

Min app säger ju över 60% avklarat. Känns helt overkligt och obegripligt faktiskt. Jag känner honom en del nu, men mer som fladder än direkta puffar. Men det är ganska tydligt samma rörelser. Känns både lite knepigt men ändå mysigt :)

I övrigt mår jag bra. Jag blir lite trött, känner mig lite tjock och kroppen får lättare ont/blir öm/sliten. Har en del ont/ömmande rygg på kvällarna vilket är lite jobbigt men jag har egentligen sedan länge haft en sämre rygg även om den inte brukar ge sig till känna så ofta. Smärtan/tröttheten försvinner dock efter vila under natten :up: så väldigt överkomligt. Sover ibland en del sämre och vaknar ofta, drömmer en del men inte så att det är kris direkt. Så ska inte klaga ☺️

Annars kör jag på med att ta hand om gård och djur på eftermiddagarna, promenerar fortsatt ganska flitigt och rider en del! Så det rullar på. Hoppas det tänker göra det ett bra tag till 😁
 
Vad har ni för appar? Ännu har jag bara läst på 1177 en gång i veckan, men börjar kanske bli dags för en app oxå.

Jag har knappt tio veckor kvar, vilket är rätt skönt. Tjock och trött är inte så roligt :o

Känns jättetråkigt men oxå skönt, har hittat en bra köpare till hästen. Besiktigade hästen utan anmärkning och förhoppningsvis kör vi honom till hans nya ägare i helgen. De nya ägarna verkar jättebra och hästen har helt klart lite för tråkigt nu. Om jag säljer så kommer jag ju lättare kunna arbeta deltid så länge jag vill. Istället för att stressa med dagishämtningar, heltidsjobb och egen häst. Så logiskt känns det helt rätt. Men sjuuuuukt tråkigt.
 
Vad har ni för appar? Ännu har jag bara läst på 1177 en gång i veckan, men börjar kanske bli dags för en app oxå.

Jag har knappt tio veckor kvar, vilket är rätt skönt. Tjock och trött är inte så roligt :o

Känns jättetråkigt men oxå skönt, har hittat en bra köpare till hästen. Besiktigade hästen utan anmärkning och förhoppningsvis kör vi honom till hans nya ägare i helgen. De nya ägarna verkar jättebra och hästen har helt klart lite för tråkigt nu. Om jag säljer så kommer jag ju lättare kunna arbeta deltid så länge jag vill. Istället för att stressa med dagishämtningar, heltidsjobb och egen häst. Så logiskt känns det helt rätt. Men sjuuuuukt tråkigt.
Åh gud, blir nästan stressad av att ni är flera som har så kort tid kvar :o fast det är drygt 4 månader kvar för mig..

Tråkigt med hästen men skönt att ha bestämt sig och antagligen minst stressigt i längden :)

Gravidapp ja, jag har haft Preglife men efter mobilbyte testar jag Preggers. Båda bra tycker jag.
 
Vad har ni för appar? Ännu har jag bara läst på 1177 en gång i veckan, men börjar kanske bli dags för en app oxå.

Jag har knappt tio veckor kvar, vilket är rätt skönt. Tjock och trött är inte så roligt :o

Känns jättetråkigt men oxå skönt, har hittat en bra köpare till hästen. Besiktigade hästen utan anmärkning och förhoppningsvis kör vi honom till hans nya ägare i helgen. De nya ägarna verkar jättebra och hästen har helt klart lite för tråkigt nu. Om jag säljer så kommer jag ju lättare kunna arbeta deltid så länge jag vill. Istället för att stressa med dagishämtningar, heltidsjobb och egen häst. Så logiskt känns det helt rätt. Men sjuuuuukt tråkigt.

Jag använder samma som nämns ovan, Preglife och Preggers. Båda är bra. Ska inte säga att jag lusläser men jag gillar att det är så smidigt att kika in. :)

Skönt med bara 10 veckor kvar, jag har väl ca 14 veckor kvar... men det går ju inte snabbare än vad de gör.

Kan förstå att det är både skönt och trist att hästen är såld. Men skönt med en bra köpare. Jag har ju då 3 stycken hästar, men de står hemma på gården. Så känns lite enklare att anpassa sig. Den ena är en unghäst också som ska lämnas på inridning i sommar sedan är det först till senhösten jag tänker att hon behöver aktiveras mer igen. De andra två går ca 5-6 dagar i veckan beroende på min ork men de går i betydligt lugnare tempo än de gjort tidigare. Har en del hjälp också, både av fantastisk sambo och av en kompis. Så jag hoppas de ska reda sig. Men de går i stimulerande hagar på lösdrift så jag har inte så dåligt samvete även fast de går lite mindre intensivt än tidigare ☺️
 
Kan förstå att det är både skönt och trist att hästen är såld. Men skönt med en bra köpare. Jag har ju då 3 stycken hästar, men de står hemma på gården. Så känns lite enklare att anpassa sig. Den ena är en unghäst också som ska lämnas på inridning i sommar sedan är det först till senhösten jag tänker att hon behöver aktiveras mer igen. De andra två går ca 5-6 dagar i veckan beroende på min ork men de går i betydligt lugnare tempo än de gjort tidigare. Har en del hjälp också, både av fantastisk sambo och av en kompis. Så jag hoppas de ska reda sig. Men de går i stimulerande hagar på lösdrift så jag har inte så dåligt samvete även fast de går lite mindre intensivt än tidigare ☺️
Hade jag haft så nära till stallet hade jag absolut behållt hästen!

Nu har jag 30 min med bil enkel resa till stallet, så bara jag ska klappa på kusen tar det över 1h. Min sambo har ett barn sedan tidigare, så vi är rätt låsta till bostadsort. Det känns viktigare att barnet har gångavstånd till skolan och sin mamma, än att jag har nära till ett bra stall.

Om dina 3 går på lösdrift kan de ju lätt roa sig själva rätt länge :) Lösdrift är ju helt suveränt!
 
Hade jag haft så nära till stallet hade jag absolut behållt hästen!

Nu har jag 30 min med bil enkel resa till stallet, så bara jag ska klappa på kusen tar det över 1h. Min sambo har ett barn sedan tidigare, så vi är rätt låsta till bostadsort. Det känns viktigare att barnet har gångavstånd till skolan och sin mamma, än att jag har nära till ett bra stall.

Om dina 3 går på lösdrift kan de ju lätt roa sig själva rätt länge :) Lösdrift är ju helt suveränt!
Ja men det förstår jag verkligen. Hade nog också haft svårt att ha så pass lång pendling. Risken är ju att det tar mer än det ger och det är sällan värt det varken för en själv eller hästen. Så förutsättningarna är ju helt olika. Tror du resonerar klokt. Man kan ju alltid skaffa en ny när/om läget ser annorlunda ut i framtiden :)
 
Juni
9/6 Heulwen, andra barnet
21/6 astilbe, andra barnet

Juli
12/7 Miiikaela_, första barnet

Augusti
13/8 FeatherCloud, andra barnet
28/8 Jozze, tredje barnet

Jag trooor att jag fick tag på den senaste listan, annars får någon gärna rätta mig. :o Jag var på väg att skriva in mig för någon vecka sedan - jag klickade till och med gilla/skratta på någons inlägg för att jag ändå skulle lägga till mig själv - men så insåg jag att jag inte hade berättat för fler än de närmaste än, så jag avvaktade. Nu är jag i v. 19 och är sedan i söndags officiellt preggo eftersom det började bli alltför svårt att dölja magen. Jag ville kunna börja använda lite bekvämare kläder på jobbet, så då fick jag come clean helt enkelt. :D

Jag ska på RUL i nästa vecka - det skulle egentligen ha varit på torsdag men då ska mina elever skriva ett stort prov, så jag sköt upp det tråkigt nog. Jag känner i alla fall bebisen röra sig därinne, så jag har gått ur den här jobbiga fasen när man mår som vanligt men inte känner fosterrörelser.

Jag ska läsa ikapp lite!
 
Juni
9/6 Heulwen, andra barnet
21/6 astilbe, andra barnet

Juli
12/7 Miiikaela_, första barnet

Augusti
13/8 FeatherCloud, andra barnet
28/8 Jozze, tredje barnet

Jag trooor att jag fick tag på den senaste listan, annars får någon gärna rätta mig. :o Jag var på väg att skriva in mig för någon vecka sedan - jag klickade till och med gilla/skratta på någons inlägg för att jag ändå skulle lägga till mig själv - men så insåg jag att jag inte hade berättat för fler än de närmaste än, så jag avvaktade. Nu är jag i v. 19 och är sedan i söndags officiellt preggo eftersom det började bli alltför svårt att dölja magen. Jag ville kunna börja använda lite bekvämare kläder på jobbet, så då fick jag come clean helt enkelt. :D

Jag ska på RUL i nästa vecka - det skulle egentligen ha varit på torsdag men då ska mina elever skriva ett stort prov, så jag sköt upp det tråkigt nog. Jag känner i alla fall bebisen röra sig därinne, så jag har gått ur den här jobbiga fasen när man mår som vanligt men inte känner fosterrörelser.

Jag ska läsa ikapp lite!
Kul med någon mer i augusti! Och välkommen 😊
 
Ja, nu är vi två åtminstone. 😄 Tack!
Jag tycker sommartrådarna brukar vara fullproppade med blivande föräldrar, men vi är iallafall en liten skara :)
(Personligen tänkte vi lite kring att försöka få barn under Corona, iallafall förra året tycker jag det pratades en del om att det kunde vara onödigt... Men så är jag 36 i år och tyckte inte att vi hade tid att vänta längre, det tog tid att bli gravid nu med nr 2 och lite så är det ju, man väljer inte direkt när barnen kommer...)
 
Jag tycker sommartrådarna brukar vara fullproppade med blivande föräldrar, men vi är iallafall en liten skara :)
(Personligen tänkte vi lite kring att försöka få barn under Corona, iallafall förra året tycker jag det pratades en del om att det kunde vara onödigt... Men så är jag 36 i år och tyckte inte att vi hade tid att vänta längre, det tog tid att bli gravid nu med nr 2 och lite så är det ju, man väljer inte direkt när barnen kommer...)

Vi kände egentligen lite samma men efter att ha försökt i ett år kändes det inte som att vi ville göra ett avbrott faktiskt. Utan lite mer händer det så händer det. Skulle kanske inte starta en utredningsprocess och IVF (förstår dock fullt ut om man redan är i svängen eller har andra saker ex ålder eller likande som gör att man kör på ändå) men vi kände inte alls för att ta en paus med risk för att det skulle ta än längre tid. Så vi tänkte att det är något vi får ta om det händer. Vilket det ju då gjorde. Vilket vi är glada för :) får ju stå mitt kast lite nu då när partner inte får vara med på bb etc men ja det får hanteras för vad det är. Allt löser sig tänker jag!
 
Nu är det bara 8 veckor kvar. Känner mig lugn och trygg i kroppen, lyssnar varje kväll på en förlossningspodd och känner att jag får bra tips att förbereda mig. Börjar känna ett behov att boa in mig ocj ta det lugnare, förra graviditeten körde jag med jobb och stall fram till dagen innan jag födde. .

Har dock riktigt ont i ryggen när jag sitter och jobbar så ska till läkaren på tisdag och diskutera sjukskrivning. Jag går på regelbunden massage och stretchar utan förbättring. Ska till sjukgymnast nästa vecka också. Var precis så här förra graviditeten och blev då sjukskriven på halvtid vecka 34 och framåt.

Om jag oroar mig för något är det hur vi ska klara två barn, hur stort ansvar jag måste ta (pappan har NPF-diagnos). Men det löser sig med tiden hoppas jag. Just nu tar pappan mer ansvar än alla andra pappor i omgivningen, när han mår bra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 404
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 398
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp