Sommarföräldrar 2021

Min mage har exploderat sista veckan, märks att bebis växer därinne :eek:
Har stundtals lite spänd mage, och inte på ett sätt jag är van vid, dvs som går över, men på det stora hela går allt bra.

På torsdag är det bm-besök och första kollen av hjärtljud mm gissar jag. Känns som att jag går väldigt sällan jämfört med första barnet, men det blir ju tätare intervall nu på slutet förstås.
 
Min mage har exploderat sista veckan, märks att bebis växer därinne :eek:
Har stundtals lite spänd mage, och inte på ett sätt jag är van vid, dvs som går över, men på det stora hela går allt bra.

På torsdag är det bm-besök och första kollen av hjärtljud mm gissar jag. Känns som att jag går väldigt sällan jämfört med första barnet, men det blir ju tätare intervall nu på slutet förstås.

Jag tyckte det var så långa mellanrum i början, nu känns det som att jag springer där hela tiden. :D
 
Jag tyckte det var så långa mellanrum i början, nu känns det som att jag springer där hela tiden. :D
Ja så är det väl att det blir tätare på slutet, så det lär väl bli ännu oftare framåt sommaren för min del. Jag skrev ju in mig ganska sent, v10 tror jag, men utöver ultraljuden har jag bara varit en gång i v13 (tror jag) och ett extrabesök i v20 för att kolla av mitt mående. Med första vill jag minnas att jag gick ganska kontinuerligt typ var tredje vecka även i början men det kan ju vara en efterhandskonstruktion iofs.
 
Ja så är det väl att det blir tätare på slutet, så det lär väl bli ännu oftare framåt sommaren för min del. Jag skrev ju in mig ganska sent, v10 tror jag, men utöver ultraljuden har jag bara varit en gång i v13 (tror jag) och ett extrabesök i v20 för att kolla av mitt mående. Med första vill jag minnas att jag gick ganska kontinuerligt typ var tredje vecka även i början men det kan ju vara en efterhandskonstruktion iofs.
Det kanske är olika beroende på var man bor, men här har det varit få besök i början båda graviditeterna. Inskrivningssamtal, hälsosamtal och därefter nästa besök först vid v 25 (vi har ultraljuden på annan plats).
 
Ja så är det väl att det blir tätare på slutet, så det lär väl bli ännu oftare framåt sommaren för min del. Jag skrev ju in mig ganska sent, v10 tror jag, men utöver ultraljuden har jag bara varit en gång i v13 (tror jag) och ett extrabesök i v20 för att kolla av mitt mående. Med första vill jag minnas att jag gick ganska kontinuerligt typ var tredje vecka även i början men det kan ju vara en efterhandskonstruktion iofs.
Jag som ska få första upplever det nog som att det var ganska få besök i början. Inskrivning runt v.9-10 + ett i v.13. Sen UL på annan plats. Sen första "riktiga" besöket i v. 26. Efter det tycker jag det planerats in kontinuerligt vart 4 vecka hos oss :) Sen efter v.34 typ vart tredje vecka och sen var annan vecka/varje vecka! Men det varierar säkert beroende på region.
 
Jag som ska få första upplever det nog som att det var ganska få besök i början. Inskrivning runt v.9-10 + ett i v.13. Sen UL på annan plats. Sen första "riktiga" besöket i v. 26. Efter det tycker jag det planerats in kontinuerligt vart 4 vecka hos oss :) Sen efter v.34 typ vart tredje vecka och sen var annan vecka/varje vecka! Men det varierar säkert beroende på region.
+ @astilbe Ni har nog rätt, det är antagligen lika här och jag som minns fel från förra gången. :D
 
Ua på kontrollen idag. Bra blodtryck, hjärtslag, blodsocker. Sf-mått strax under medel men normalt.

Har nog gått upp mer än barnmorskan tycker att jag ska (6-7 kg hittills om jag minns rätt, vägde mig ju bara hemma innan inskrivning) men det känns inte som att jag kan göra så mycket åt det faktiskt...
Inga svar om vaccination dock (vilket jag nog heller inte väntade mig) eftersom regionen ännu inte tagit något eget beslut i frågan.
 
@Jozze kärlkramp låter superjobbigt och smärtsamt! Aldrig hört att man kan få i bröstvårtorna, hoppas det går över.
Det kallas tydligen kärlspasm också. Det är samma sak som för de som får vita fingrar/fingertoppar när det är kallt. Blodet kommer helt enkelt inte dit det ska och kroppsdelen blir vit och kan smärta. Det har blivit något bättre och förhoppningsvis ger det sig bsra värmen kommer.

Bortdomningar lät inte heller så roligt!
 
Smyger in från annan gravidtråd 😁 Om undervisningen skulle sluta vara på distans borde du kunna gå hem på graviditetspenning.
Jag jobbar som elevassistent och min rektor gav mig arbetsförbud efter att de nya riktlinjerna kom med att gravida som utsätts för risk för smitta ska omplaceras eller stängas av från arbetet..
Det hade jag kunnat göra om det inte gick att lösa så att jag jobbar hemifrån oavsett om eleverna är på plats eller inte. Fr.o.m. måndag, när vi börjar få tillbaka elevet igen, ska jag vara hemma. Elevassistentjobbet är ju lite svårare att sköta på distans. ;)

Edit: från vilken pott tas grav.penning?
 
Jag har gått in i vecka 37 nu. Igår var jag hos bm, SF måttet hade sjunkit 3 cm! Även om bebisen sjunkit är 3cm lägre inte normalt(han har legat på medel eller strax under hela tiden). Idag var jag på extra tillväxt ultraljud och allt såg bra ut! Så nu är jag glad och lättad :)
Bebisen var medelstor, hade bra med vatten och flödet i navelsträngen fick 10/10 poäng.
 
Jag har gått in i vecka 37 nu. Igår var jag hos bm, SF måttet hade sjunkit 3 cm! Även om bebisen sjunkit är 3cm lägre inte normalt(han har legat på medel eller strax under hela tiden). Idag var jag på extra tillväxt ultraljud och allt såg bra ut! Så nu är jag glad och lättad :)
Bebisen var medelstor, hade bra med vatten och flödet i navelsträngen fick 10/10 poäng.
Vad skönt att allt såg bra ut! Ligger han redo med huvet neråt? Jag börjar bli lite nervös här att lillen aldrig ska vända sig :crazy: V 35 nu så han får gärna göra det snart.
 
Vad skönt att allt såg bra ut! Ligger han redo med huvet neråt? Jag börjar bli lite nervös här att lillen aldrig ska vända sig :crazy: V 35 nu så han får gärna göra det snart.
Han är nu redo med huvudet nedåt och verkade vara fixerad.
däremot höll han på att vända sig länge, iaf fram till vecka 36 + :)
 
Vecka 38 i övermorgon och känner som kraftig mensvärk varje natt, idag även lite på dagen. Tror det kan bli dags snart!

Blev heltidssjukskriven förra veckan då mina armar domnade bort när jag skrev+jag hade konstanta sammandragningar. Väldigt skönt och ägnar nu dagarna åt att läsa psykologi, röstträna och praktisera mindfulness/hypnobirthing. Sedan är jag lagom stimulerad till F kommer hem och vi kan leka ihop. ❤
 
Jag har jagat VC sen i förra veckan för att få en vaccinationstid. Hittills inget svar, vet inte riktigt hur det funkar i andra regioner men här får man ju aldrig prata med en person utan bara lämna personnummer och sen blir man uppringd. Och budskapet var att jag blir uppringd om jag "kvalar in" i fas 3 men inte annars, så nu går jag här och undrar om jag inte är riskgrupp nog, eller om de fortfarande inte kommit till min tur på listan...

Annars rullar allt på, tycker bebis är lite lugnare men kan också vara att jag haft mer att göra, känner ändå flera gånger om dagen. Fortfarande mycket foglossning och magen växer men i övrigt känner jag mig inte så speciellt gravid :p Har gått en andra gång hos kurator och nu tycker jag att vi pratade om vettigare grejer, bland annat en hel del om hur jag upplevde graviditeten och första tiden med sonen + fick en del vettiga "hemuppgifter".

Känns märkligt att det närmar sig för så många av er! Jag tycker jag fortfarande har långt kvar, v28 nu...
 
Här tuffar det på, v.33 men det känns långt kvar. Kan vara för att jag är så sabla trött på att vara gravid 🙈 trött på att ha ont i ryggen, trött på att inga kläder passar, trött på att flåsa som en galning vid minsta backe, trött på sparkfesten i magen nattetid, trött på att vara kissenödig heela tiden... ja, ingen fara så att säga men bara trött. Önskar liten på utsidan och att få tillbaka min kropp. Men det kommer väl tids nog, så jag är sjukt avundsjuk på @Heulwen som redan är i v. 38 :D spännande att det börjar dra ihop sig!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 181
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 547
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 664
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 491
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp