Sommarföräldrar 2021

Nu har E fått sin första förkylning, som tur är verkar det dock vara en mildare sort. Rinnig näsa och lite hosta ett par dagar men redan mycket bättre. Gissar att detta bara är den första i en lång rad höst-förkylningar.

Jag tror att jag behöver försöka minska min mjölkproduktion lite. Har varit lite problem det senaste med att stackarn får svårt att hänga med i drickandet, han sätter i halsen, sväljer luft och blir därför ledsen och arg. Kan gå lite bättre om vi liggammar då men det kan man ju inte göra överallt. Kunde hända även med storebror men den här lille är inte riktigt lika matglad så nu kan det gå längre tid mellan tillfällena= sprängfyllda bröst. Hoppas de anpassar produktionen snart så han kan få äta lite lugnare igen.
 
Nu har E fått sin första förkylning, som tur är verkar det dock vara en mildare sort. Rinnig näsa och lite hosta ett par dagar men redan mycket bättre. Gissar att detta bara är den första i en lång rad höst-förkylningar.

Jag tror att jag behöver försöka minska min mjölkproduktion lite. Har varit lite problem det senaste med att stackarn får svårt att hänga med i drickandet, han sätter i halsen, sväljer luft och blir därför ledsen och arg. Kan gå lite bättre om vi liggammar då men det kan man ju inte göra överallt. Kunde hända även med storebror men den här lille är inte riktigt lika matglad så nu kan det gå längre tid mellan tillfällena= sprängfyllda bröst. Hoppas de anpassar produktionen snart så han kan få äta lite lugnare igen.
Det där med amning och mängden mjölk är ganska fascinerande, tycker jag som ju mest förlitat mig på ersättning :p
Och det är intressant att det kan skilja så. Stora barnet delammades ju i sex veckor. När han ratade bröstet tog det bara drygt ett dygn innan brösten blivit "normala" igen, utan tecken på att de haft någon mjölk.

Denna gång ammade jag i två dygn, slutade för 1.5 vecka sedan. Hade spända bröst som gjorde ont i runt en vecka och läcker fortfarande mjölk. Intressant, tycker jag :D
 
Lilltjejen fortsätter vara en ganska nöjd bebis. Två veckor gammal nu och har gått upp till nästan 3,5 från födelsevikten 3250. Ikväll knorrar hon lite och har svårt att komma till ro för nästan första gången, knappt så jag vet vad hon är missnöjd över när man har så lite tillfälle att träna :p
 
Mjölk och amning är fascinerande 😅😅
När babyn inte ätit på några timmar räcker det med att han piper så blir det översvämning 🙀
Kanske en av anledningarna till att jag har en STOR baby.

vi har oxå haft vår första förkylning. Så sista veckan har varit lite jobbig. Nu börjar vi äntligen bli piggare igen. Men det är ju tråkigt när man inte vågar träffa några andra :(
 
Nu har E fått sin första förkylning, som tur är verkar det dock vara en mildare sort. Rinnig näsa och lite hosta ett par dagar men redan mycket bättre. Gissar att detta bara är den första i en lång rad höst-förkylningar.

Jag tror att jag behöver försöka minska min mjölkproduktion lite. Har varit lite problem det senaste med att stackarn får svårt att hänga med i drickandet, han sätter i halsen, sväljer luft och blir därför ledsen och arg. Kan gå lite bättre om vi liggammar då men det kan man ju inte göra överallt. Kunde hända även med storebror men den här lille är inte riktigt lika matglad så nu kan det gå längre tid mellan tillfällena= sprängfyllda bröst. Hoppas de anpassar produktionen snart så han kan få äta lite lugnare igen.

Jag har samma problem, när bebis försovit sig och brösten är sådär spända sätter jag på mjölkuppsamlingskupor innan jag ammar. Upplever att det gör utdrivningen lite lugnare när brösten fått läcka av sig lite och bebis håller inte på att drunkna 🙈😂
 
Jag har samma problem, när bebis försovit sig och brösten är sådär spända sätter jag på mjölkuppsamlingskupor innan jag ammar. Upplever att det gör utdrivningen lite lugnare när brösten fått läcka av sig lite och bebis håller inte på att drunkna 🙈😂
Det låter smart! Jag har köpt en mjökkopp från mjölkkoppen.se nu, hoppas att den ska kunna hjälpa mig att lätta lite på trycket innan amningen ibland.
 
Det låter smart! Jag har köpt en mjökkopp från mjölkkoppen.se nu, hoppas att den ska kunna hjälpa mig att lätta lite på trycket innan amningen ibland.
En sån har jag kikat på också! Ska börja jobba en dag i veckan om några veckor och behöver pumpa ur till bebis de dagarna. Den känns onekligen mycket smidigare än den traditionella pump jag har.. priset är ju överkomligt också!
 
Bebis är 14 veckor nu (tror jag, har inte hundra koll på veckorna 😁) och är en nöjd och lugn bebis. Ogillar ordet snäll som vissa använder, det implicerar att andra bebisar skulle vara bråkiga.

Vi var på ultraljud i veckan och hålen i hjärtat är små, mer skönhetsfläckar utan betydelse. Blir dock en sista kontroll i vår.

Storasyster började förskolan igen i mitten av augusti och är hemma varje fredag, då brukar vi träffa min mamma eller någon mammaledig vän. Vabbade 6 dagar häromveckan och efter 10 dagar med båda barnen kände jag mig ganska agiterad, då mannen blev sjuk också. Bebis höll sig dock frisk trots nysningar i ansiktet och mängder av snor hos storasyster, tack antikroppar i bröstmjölken!

Bebis sover för övrigt från 21-8 cirka, vi samsover så antar att hon ammar någon gång på natten men märker inte det. Ganska nice! 😄 På dagarna myser vi, jag pluggar till doula och jobbar med illustratören till min bok som kommer ut i vår.
 
Ja vi försöker göra någon lightversion av blockamning :)
Bebis är 14 veckor nu (tror jag, har inte hundra koll på veckorna 😁) och är en nöjd och lugn bebis. Ogillar ordet snäll som vissa använder, det implicerar att andra bebisar skulle vara bråkiga.

Vi var på ultraljud i veckan och hålen i hjärtat är små, mer skönhetsfläckar utan betydelse. Blir dock en sista kontroll i vår.

Storasyster började förskolan igen i mitten av augusti och är hemma varje fredag, då brukar vi träffa min mamma eller någon mammaledig vän. Vabbade 6 dagar häromveckan och efter 10 dagar med båda barnen kände jag mig ganska agiterad, då mannen blev sjuk också. Bebis höll sig dock frisk trots nysningar i ansiktet och mängder av snor hos storasyster, tack antikroppar i bröstmjölken!

Bebis sover för övrigt från 21-8 cirka, vi samsover så antar att hon ammar någon gång på natten men märker inte det. Ganska nice! 😄 På dagarna myser vi, jag pluggar till doula och jobbar med illustratören till min bok som kommer ut i vår.
Jag tappade räkningen någon gång efter v 9 :p Tiden rusar fram!

så skönt med beskedet från ultraljudet! Är det något som kommer växa igen helt eller kommer det vara kvar, men inte påverka något?

Så jobbigt med förkylningar! Men så skönt att bebis klarat sig. Jag är lite nervös inför hösten och att stora ska bli långvarigt hemma från förskolan. Har sagt till maken att även om han inte kan ta ut vab när jag är ledig så får han försöka vara hemma och ta delar av dagarna då ändå. Har tur att han kan jobba ikapp på kvällar och helger i så fall.
 
Ja vi försöker göra någon lightversion av blockamning :)

Jag tappade räkningen någon gång efter v 9 :p Tiden rusar fram!

så skönt med beskedet från ultraljudet! Är det något som kommer växa igen helt eller kommer det vara kvar, men inte påverka något?

Så jobbigt med förkylningar! Men så skönt att bebis klarat sig. Jag är lite nervös inför hösten och att stora ska bli långvarigt hemma från förskolan. Har sagt till maken att även om han inte kan ta ut vab när jag är ledig så får han försöka vara hemma och ta delar av dagarna då ändå. Har tur att han kan jobba ikapp på kvällar och helger i så fall.
Det kan växa igen helt men kommer inte ge några besvär oavsett. 😊

Ja, långvarigt vab är inte så kul, hoppas ni slipper! Men lät bra och rimligt att din man kan vara hemma delar av dagarna. 😊
 
Här börjar vi med sjuk storebror, idag som annars skulle vara första dagen på höstterminen för oss. Sambon börjar jobba och storebror skulle äntligen (!) få börja förskolan. Men så är både barnet och jag horribelt magsjuka, bara att stanna hemma :(

Undrar dels hur jag ska orka rodda båda barnen när jag knappt orkar stå på benen, men tycker framförallt så himla synd om stora som verkligen saknar sina kompisar...
 
Här börjar vi med sjuk storebror, idag som annars skulle vara första dagen på höstterminen för oss. Sambon börjar jobba och storebror skulle äntligen (!) få börja förskolan. Men så är både barnet och jag horribelt magsjuka, bara att stanna hemma :(

Undrar dels hur jag ska orka rodda båda barnen när jag knappt orkar stå på benen, men tycker framförallt så himla synd om stora som verkligen saknar sina kompisar...
Nä, vad jobbigt med magsjuka! Hur har dagen gått för er?
 
Nä, vad jobbigt med magsjuka! Hur har dagen gått för er?
Sambon fick faktiskt rycka in, jag har inte kunnat stå på benen ens :o Och lillasyster har börjat sitt första utvecklingssprång och krävt en massa vaggning och närhet, hade aldrig orkat. Nu ikväll är jag mycket piggare (har sovit större delen av dagen) så imorgon kan jag förhoppningsvis ta barnen. Lite rädd att smitta lillasyster bara, får hoppas det räcker med handsprit och mycket handtvätt...
 
Sambon fick faktiskt rycka in, jag har inte kunnat stå på benen ens :o Och lillasyster har börjat sitt första utvecklingssprång och krävt en massa vaggning och närhet, hade aldrig orkat. Nu ikväll är jag mycket piggare (har sovit större delen av dagen) så imorgon kan jag förhoppningsvis ta barnen. Lite rädd att smitta lillasyster bara, får hoppas det räcker med handsprit och mycket handtvätt...
Fy vad tufft! Hoppas innerligt ni får det lättare imorgon och att bebis slipper bli sjuk.
 
Fy vad tufft! Hoppas innerligt ni får det lättare imorgon och att bebis slipper bli sjuk.
Tack!
Jag är mycket bättre idag, hoppas jag fått en snabbvariant jämfört med sonen som blev sjuk redan i söndags.

Sambon har tagit lilltjejen två nätter nu också, igår sov jag ju nästan ingenting av förklarliga skäl, men inatt har jag sovit sammanhängande från 22.30-6.30 :love:
Minns INTE när det hände sist, måste ju vara långt innan jag ens blev gravid.
 
Idag var det treveckorskoll på BVC, skruttan har gått upp ett halvkilo från födelsevikten och väger nu drygt 3,7kg. Det mesta sitter på kinderna och magen :love:

Förutom ett smärre bryt på vägen dit pga alldeles för varm (så svårt att klä bebis i det här varma höstvädret, tycker jag!) har hon haft en riktigt bra dag. Hon sover fortfarande mest hela tiden, jag minns ju hur vi kämpade med storebror från början så njuter av lugn, samtidigt som jag saknar henne när hon knappt är vaken, och lika gärna (nästan hellre!) sover i vagnen som på mig :o
 
Lite förkyld lilltjej här, men hon slapp magsjuka. Längesen näsfrida och koksalt användes här i huset för storebror, men skönt att det redan fanns hemma. Tösen är av förklarliga skäl grinig på dagen och har lite svårt att komma till ro med både mat och sömn, men sover igen på natten. Igår la vi oss vid 22 med en flaska, sen åt hon två gånger innan vi klev upp vid niotiden imorse. Himmelskt skönt :love:
 
Nu beställde jag oxå en mjölkkopp :)
Har massor med mjölk över på morgonen och den såg ju tillräckligt enkel ut för att jag ska klara av det även när jag är trött :o
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 469
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 451
Senast: orkide
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 401
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp