Sommarföräldrar 2022

Just precis nu är vi faktiskt friska men vi har inte heller åkt till öppna förskolan, storebror är fortfarande hemma från 15-timmars osv... och jag börjar klättra lite på väggarna här!

Bebis blir snart 7 månader och drar sig fram i raketfart på golven. För första gången börjar storebror protestera lite när lillebror tar sig fram till honom och välter tornet han byggt eller drar i leksaken han håller i. Men lillebror är ju faktiskt också en väldigt rolig en som älskar att få storebror att skratta. Trodde att det skulle vara mer tvärtom men det är bebis som provar olika ljud och tar i länge och väl tills storebror kiknar av skratt! Överlag verkar bebis ha mycket humor. 😄

Sömnen är dock total katastrof. Bebis går inte att lägga ifrån sig överhuvudtaget och på kvällarna kämpar han emot sömnen till varje pris, trots att han är supertrött. Vi har försökt att ändra hur han sover på dagarna, lägga honom tidigare innan han blir övertrött, ha honom i selen hela kvällen, men oavsett vad vi gör blir han spänd som en fjäder och grinig hela kvällen tills han till slut slocknar av utmattning vid 23. Så kvällarna nu består av att försöka titta på något dumt på tv tillsammans, samtidigt som bebis gnäller och skriker medan vi växlar mellan att bära, gunga, amma, klappa osv... Och in emellan vaknar storebror så då får någon av oss springa upp till honom och trösta. På nätterna hade jag tänkt att vi kunde dela upp oss så att min man kunde ta uppvaken med storebror och jag bebis, men just nu duger bara jag såklart. Så de turas om med att väcka mig hela nätterna och hur mycket jag än älskar tiden just nu så börjar det såklart kännas riktigt tufft med dessa kvällar och nätter.

För mig som har sådan panik över att tiden går fort är det säkert någon mening med det. Något jag kan påminna mig om när barnen är större och jag längtar tillbaka. Fast då har jag väl säkerligen glömt det och tänker vadå, så dåligt sov de väl ändå inte? 😆
 
Lillan ramlade ner från sängen i morse 🙃 Hon sover ju i sängen med oss under morgontimmarna och i morse så lyckades hon först knuffa ner amningskudden vi har som barriär, sedan rulla ned och landa på kudden 😅 Gick väldigt fort och hörde ingen duns av hårt mot hårt, så blev inte så stressad.

Bebis blev lite förvånad och rädd men återhämtade sig snabbt (typ 10 sekunder med hjälp av lite amning) och har varit som vanligt hela förmiddagen, så jag hade tur i oturen! När vi kommer hem till Sverige i mitten på april så blir det dags för henne att sova i sin egna säng hela nätterna så vi slipper en repris. Tills dess får hon ligga mellan mamma och pappa under morgontimmarna för säkerhets skull 😊
 
Min lille plutt har feber och är lite snorig och hostig. Antingen är det bara en vanlig förkylning eller så är det pga en tand som tittat upp.

Annars är hans favoritsyssla just nu att gå längs med möbler. Han kommer ganska långt för ibland går han och håller sig i väggarna 😄 Han har gått ett par steg mellan mig och sambon på egen hand så förmodligen är det på gång att han lär sig att gå snart!
 
Min lille plutt har feber och är lite snorig och hostig. Antingen är det bara en vanlig förkylning eller så är det pga en tand som tittat upp.

Annars är hans favoritsyssla just nu att gå längs med möbler. Han kommer ganska långt för ibland går han och håller sig i väggarna 😄 Han har gått ett par steg mellan mig och sambon på egen hand så förmodligen är det på gång att han lär sig att gå snart!
Vilken atlet! Hur gammal är han nu?
 
Atlet ja, inte morsarv 😂 Han är drygt nio månader 😊
Häftigt! Här hemma älskar hon att stå upp mot saker, men har inte ens lärt sig krypa än, än mindre ställa sig upp utan hjälp 😂 Inte alls orolig eller stressad, den här icke-atletiska morsan gick inte förrän typ 18 månader, så det kommer när det kommer 😂 Älskar hur olika bebisar är!
 
Häftigt! Här hemma älskar hon att stå upp mot saker, men har inte ens lärt sig krypa än, än mindre ställa sig upp utan hjälp 😂 Inte alls orolig eller stressad, den här icke-atletiska morsan gick inte förrän typ 18 månader, så det kommer när det kommer 😂 Älskar hur olika bebisar är!

Håller med, så häftigt hur olika de kan vara. Alla våra tre barn (eller ja, de två som kan gå än så länge) har gått tidigt men annars är de väldigt olika 😊 Hittills ser jag mest likheter mellan bebis och äldsta storasyster medan mellanbarnet har helt andra egenskaper. Ska bli så kul att följa dem alla tre i livet 😍
 
Jag har ju ett barn som sover väldigt korta intervaller.. på nätterna vaknar han från varje till varannan timma.. händer att han sover kortare än så också.
Vilket borde resultera i en mamma som är däckad på nätterna. Men nej då! Den senaste tiden har jag fått så otroligt svårt att somna om och ligger då vaken 2-3 timmar om natten istället.. less man blir på sig själv.:banghead:

Så nu har jag fått klaga av mig!
 
Jag har ju ett barn som sover väldigt korta intervaller.. på nätterna vaknar han från varje till varannan timma.. händer att han sover kortare än så också.
Vilket borde resultera i en mamma som är däckad på nätterna. Men nej då! Den senaste tiden har jag fått så otroligt svårt att somna om och ligger då vaken 2-3 timmar om natten istället.. less man blir på sig själv.:banghead:

Så nu har jag fått klaga av mig!
Carl har samma i perioder, vi har sovit hos min mamma inatt, hon är nästan förtvivlad över hur många gånger han vaknat och skriker rätt ut! Och så vaknar ju Cajsa också, men ofta inte samtidigt som Carl (konstigt nog). Så inatt hade jag också svårt att somna om, när man borde passa på att sova!
Vi tog mitt blodtryck, mamma sa att det borde vara högt så ofta som jag blir väckt på nätterna. Och ja, det var lite högre än vad jag brukar ha normalt!
 
Lillan sover väldigt varierande på natten här. Kan sova upp till 4 h utan uppvak men sen vakna varje timme. Är orolig hur det ska gå med sömnen när vi slutar amma på natten.

Matintro går segt. Hon är 7 mdr idag men är inte intresserad av varken plockmat eller pure. Tar heller inte flaska. Känner mig lite stressad av det.
 
Lillan sover väldigt varierande på natten här. Kan sova upp till 4 h utan uppvak men sen vakna varje timme. Är orolig hur det ska gå med sömnen när vi slutar amma på natten.

Matintro går segt. Hon är 7 mdr idag men är inte intresserad av varken plockmat eller pure. Tar heller inte flaska. Känner mig lite stressad av det.
Peppar med att när vi slutade liggamma och samsova så började våran sova längre perioder än tidigare, och vår HATADE flaskan till en början men nu tycker hon den är toppen (tog 2 månader för henne att fatta grejen) 😊

Här sov vi borta med bebis i egen säng för första gången. Läggningen gick toppen (med hennes pappa som är mer framgångsrik på läggningsfronten än vad jag är 😂), sedan sov hon 4h. Vid midnatt vaknade hon och HADE ÅSIKTER. Det var nog lite läskigt med nytt rum och ny säng. Vi kämpade på med att trösta i en timme med stressen av att hon väckte resten av huset, sedan fick vi kapitulera och låta henne samsova och liggamma 3h tidigare än hon brukar 😅 Vi får fortsätta träna, för här hos sina farföräldrar lär hon sova både en, tio och hundra gånger längre fram 😊
 
Sömnen är väldigt varierande här med.. en bra natt somnar han runt 19, vaknar en gång på natten för välling och somnar sen om till 06-08. Men en dålig natt är han omöjlig att lägga om efter vällingen på natten och stökar resten av natten. Han har dock potential till att sova riktigt bra bara vi kommer runt det där mitt-i-natten-stöket.
 
Våra nätter är helt okej! Molte sover ofta 22-03 i egen säng. sambon är utomlands en vecka till och jag är själv med tre barn . Är de struligt får han sova hos mig direkt eller så När han vaknar lyfter jag över honom till mig och han liggammar/ samsover resten av natten. Förstår inte riktigt hur de ska fungera utan tutten men de får blir pappans problem framöver.

Vi har behöver gått upp med honom en handfull nätter sen han kom. Väldigt tacksamt mot storebror som vi inte sov en enda hel natt med utan vandrade omkring om nätterna tills han blev 1,5 år
 
Ligger och väntar på att bebis ska komma till ro, förutom hög feber, snor och hosta är det 2 tänder som spricker igenom. 9(!!) Bajsblöjor idag och konstant gnäll/gråt dygnet runt sen i måndags.

Barnen kör fortfarande runt nåt virus, och ena barnet hade 40,9 i temp häromdagen. De hostar så de kräks emellanåt och har gjort i flera veckor. Senaste 3-4 veckorna har bebis haft typ 2 feberfria dagar. Har aldrig varit med om nåt liknande? Detta har alltså gått runt mellan dem sen slutet av januari.

Fruktansvärt opeppiga inlägg från mig just nu, men är inte på topp av att gått runt i huset med sjuka barn så länge. Hela tiden är någon för sjuk för att vi ska kunna ge oss ut, förutom helgerna när pappan är hemma då.

Men idag tog min mamma barnen så jag kunde åka på något som kallas trygghetscirkeln och anordnas av familjecentralen. Det är 8 träffar. Kort fattat så handlar det om ett förhållningssätt i föräldraskapet. Någon mer som varit på det eller hört om det?
Helt underbart att få dricka kaffe och prata med vuxna människor ett par timmar 😍
 
Ligger och väntar på att bebis ska komma till ro, förutom hög feber, snor och hosta är det 2 tänder som spricker igenom. 9(!!) Bajsblöjor idag och konstant gnäll/gråt dygnet runt sen i måndags.

Barnen kör fortfarande runt nåt virus, och ena barnet hade 40,9 i temp häromdagen. De hostar så de kräks emellanåt och har gjort i flera veckor. Senaste 3-4 veckorna har bebis haft typ 2 feberfria dagar. Har aldrig varit med om nåt liknande? Detta har alltså gått runt mellan dem sen slutet av januari.

Fruktansvärt opeppiga inlägg från mig just nu, men är inte på topp av att gått runt i huset med sjuka barn så länge. Hela tiden är någon för sjuk för att vi ska kunna ge oss ut, förutom helgerna när pappan är hemma då.

Men idag tog min mamma barnen så jag kunde åka på något som kallas trygghetscirkeln och anordnas av familjecentralen. Det är 8 träffar. Kort fattat så handlar det om ett förhållningssätt i föräldraskapet. Någon mer som varit på det eller hört om det?
Helt underbart att få dricka kaffe och prata med vuxna människor ett par timmar 😍

Fy vad kämpigt det låter! Jag blir trött mentalt bara av tanken.. vi har också varit sjuka men inte sådär länge så vi har ju hunnit återhämta oss. Hoppas ni kan få bli friska snart!

Låter himla trevligt och nyttigt, inte hört om det men skulle gärna gå något liknande.
 
Ligger och väntar på att bebis ska komma till ro, förutom hög feber, snor och hosta är det 2 tänder som spricker igenom. 9(!!) Bajsblöjor idag och konstant gnäll/gråt dygnet runt sen i måndags.

Barnen kör fortfarande runt nåt virus, och ena barnet hade 40,9 i temp häromdagen. De hostar så de kräks emellanåt och har gjort i flera veckor. Senaste 3-4 veckorna har bebis haft typ 2 feberfria dagar. Har aldrig varit med om nåt liknande? Detta har alltså gått runt mellan dem sen slutet av januari.

Fruktansvärt opeppiga inlägg från mig just nu, men är inte på topp av att gått runt i huset med sjuka barn så länge. Hela tiden är någon för sjuk för att vi ska kunna ge oss ut, förutom helgerna när pappan är hemma då.

Men idag tog min mamma barnen så jag kunde åka på något som kallas trygghetscirkeln och anordnas av familjecentralen. Det är 8 träffar. Kort fattat så handlar det om ett förhållningssätt i föräldraskapet. Någon mer som varit på det eller hört om det?
Helt underbart att få dricka kaffe och prata med vuxna människor ett par timmar 😍
Jag ska gå en ABC kurs, kanske något liknande. Men fyra träffar och tvillingarna får följa med :)
Hoppas verkligen ni blir piggare snart ❤️
 
Fy vad kämpigt det låter! Jag blir trött mentalt bara av tanken.. vi har också varit sjuka men inte sådär länge så vi har ju hunnit återhämta oss. Hoppas ni kan få bli friska snart!

Låter himla trevligt och nyttigt, inte hört om det men skulle gärna gå något liknande.

Fråga på nästa bvc-besök om de kör den kursen hos er med, det var vår sköterska där som tipsade och vet att det körs på fler orter!
 
Jag ska gå en ABC kurs, kanske något liknande. Men fyra träffar och tvillingarna får följa med :)
Hoppas verkligen ni blir piggare snart ❤️

Det är nog något liknande! Tanken var att bebis skulle hänga med här också, om han varit frisk 😅 men blev lite nervös nu bara av tanken då de andra barnen som var med sov igenom allt och känner jag min unge rätt kommer han mest fokusera på att riva stället 😂
 
Ligger och väntar på att bebis ska komma till ro, förutom hög feber, snor och hosta är det 2 tänder som spricker igenom. 9(!!) Bajsblöjor idag och konstant gnäll/gråt dygnet runt sen i måndags.

Barnen kör fortfarande runt nåt virus, och ena barnet hade 40,9 i temp häromdagen. De hostar så de kräks emellanåt och har gjort i flera veckor. Senaste 3-4 veckorna har bebis haft typ 2 feberfria dagar. Har aldrig varit med om nåt liknande? Detta har alltså gått runt mellan dem sen slutet av januari.

Fruktansvärt opeppiga inlägg från mig just nu, men är inte på topp av att gått runt i huset med sjuka barn så länge. Hela tiden är någon för sjuk för att vi ska kunna ge oss ut, förutom helgerna när pappan är hemma då.

Men idag tog min mamma barnen så jag kunde åka på något som kallas trygghetscirkeln och anordnas av familjecentralen. Det är 8 träffar. Kort fattat så handlar det om ett förhållningssätt i föräldraskapet. Någon mer som varit på det eller hört om det?
Helt underbart att få dricka kaffe och prata med vuxna människor ett par timmar 😍
Usch vad tufft. Vi har också varit sjuka varannan vecka sen februari men inte så mycket feber som tur är.

Jag ville gå något sådant men det funkade inte riktigt med barnvakt
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 966
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 783
Senast: jemeni
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 795
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 608
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp