Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som fått TUL om ni bett om det?
Jag skrev ju i torsdags om när BM kände på min mage och gissade på en stor bebis (detta var inte ”min” bm då min ordinarie var sjuk) och jag har gått på aurorasamtal om min förlossningsskräck där rädslan för att föda en jättestor bebis varit en av sakerna jag tagit upp och varit rädd för (min sambo vägde 5 kg när han föddes) och nu har min rädsla blossat upp rätt kraftigt efter att hon sa detta till mig. Hon kan ju inte ha förstått min rädsla ordentligt med tanke på det hon sa...
Jag har suttit hemma och googlat om detta med stora barn och känner mig nu räddare än någonsin och har bara 2 veckor kvar t BF :cry::arghh: kan man be om TUL och då - förhoppningsvis - få lugnat nerverna lite grann?

Åh, vilken osmidig BM :mad:. Det är väl ingen som behöver få höra att det kan vara ett stort barn? Jag är tacksam att alla höll truten nu med dottern. Inte så att hon var enorm, men jag hade inte riktigt väntat mig en 4275g klump, fast det gick bra ändå.
Be om ett UL, det enda du riskerar är väl att de säger nej? Annars kanske du kan prata med Auroran igen?
 
Är det någon här som fått TUL om ni bett om det?
Jag skrev ju i torsdags om när BM kände på min mage och gissade på en stor bebis (detta var inte ”min” bm då min ordinarie var sjuk) och jag har gått på aurorasamtal om min förlossningsskräck där rädslan för att föda en jättestor bebis varit en av sakerna jag tagit upp och varit rädd för (min sambo vägde 5 kg när han föddes) och nu har min rädsla blossat upp rätt kraftigt efter att hon sa detta till mig. Hon kan ju inte ha förstått min rädsla ordentligt med tanke på det hon sa...
Jag har suttit hemma och googlat om detta med stora barn och känner mig nu räddare än någonsin och har bara 2 veckor kvar t BF :cry::arghh: kan man be om TUL och då - förhoppningsvis - få lugnat nerverna lite grann?

Födde en större gosse på 4190g. Gick smidigare än med lillebror på 3635g (fick andra gradens bristning då) nu syddes ett stygn mer för kosmetiken. Hon var osäker om det behövdes eller inte så sydde för att vara säker.

Skulle barnet vara extra stort borde det ha synts tidigare (tycker jag) har själv fått en massa extra ultraljud pga min sjukdom och har fått höra att han var för stor för sina veckor.

Vill inte föringa dina känslor och tycker du skall be om ett extra ultraljud. Kan du göra ett privat vid behov?
 
Är det någon här som fått TUL om ni bett om det?
Jag skrev ju i torsdags om när BM kände på min mage och gissade på en stor bebis (detta var inte ”min” bm då min ordinarie var sjuk) och jag har gått på aurorasamtal om min förlossningsskräck där rädslan för att föda en jättestor bebis varit en av sakerna jag tagit upp och varit rädd för (min sambo vägde 5 kg när han föddes) och nu har min rädsla blossat upp rätt kraftigt efter att hon sa detta till mig. Hon kan ju inte ha förstått min rädsla ordentligt med tanke på det hon sa...
Jag har suttit hemma och googlat om detta med stora barn och känner mig nu räddare än någonsin och har bara 2 veckor kvar t BF :cry::arghh: kan man be om TUL och då - förhoppningsvis - få lugnat nerverna lite grann?
Min bm-mottagning var väldigt generös med att erbjuda allt möjligt, bla TUL. Fråga! Om du förklarar varför borde det ju inte finnas någon anledning att neka dig liksom.
 
Åh, vilken osmidig BM :mad:. Det är väl ingen som behöver få höra att det kan vara ett stort barn? Jag är tacksam att alla höll truten nu med dottern. Inte så att hon var enorm, men jag hade inte riktigt väntat mig en 4275g klump, fast det gick bra ändå.
Be om ett UL, det enda du riskerar är väl att de säger nej? Annars kanske du kan prata med Auroran igen?
Nej precis, jag förstår verkligen inte varför hon sa så. Det är så onödigt att gissa. Jag har ju följt kurvan osv men hon sa att jag har ert ganska långt överliv och ”Därinne gömmer sig mer än man tror. Jag skulle gissa på 4 kg redan nu! Men har man bara ordentliga värkar så fixar man det” sa hon. Det skulle ju innebära att bebisen skulle väga väl över 4 kg när den är klar.
Ja, om dom inte lyssnar på mig på fredag när jag ska dit så kommer jag ringa min aurora.
 
Födde en större gosse på 4190g. Gick smidigare än med lillebror på 3635g (fick andra gradens bristning då) nu syddes ett stygn mer för kosmetiken. Hon var osäker om det behövdes eller inte så sydde för att vara säker.

Skulle barnet vara extra stort borde det ha synts tidigare (tycker jag) har själv fått en massa extra ultraljud pga min sjukdom och har fått höra att han var för stor för sina veckor.

Vill inte föringa dina känslor och tycker du skall be om ett extra ultraljud. Kan du göra ett privat vid behov?
Ja precis, rimligen borde man ju anat det innan kan man tycka. Jag ska verkligen böna och be om ett extra och får jag inte det så borde man väl kunna ordna ett privat. Frågan är ju hur lätt det är att få en tid, det är ju inte så långt kvar till BF...
 
Är det någon här som fått TUL om ni bett om det?
Jag skrev ju i torsdags om när BM kände på min mage och gissade på en stor bebis (detta var inte ”min” bm då min ordinarie var sjuk) och jag har gått på aurorasamtal om min förlossningsskräck där rädslan för att föda en jättestor bebis varit en av sakerna jag tagit upp och varit rädd för (min sambo vägde 5 kg när han föddes) och nu har min rädsla blossat upp rätt kraftigt efter att hon sa detta till mig. Hon kan ju inte ha förstått min rädsla ordentligt med tanke på det hon sa...
Jag har suttit hemma och googlat om detta med stora barn och känner mig nu räddare än någonsin och har bara 2 veckor kvar t BF :cry::arghh: kan man be om TUL och då - förhoppningsvis - få lugnat nerverna lite grann?

Vad osmidigt av henne att säga så där. Klart du börjar fundera i efterhand när just det varit något du varit rädd för. Ring och prata med din bm, det borde väl inte vara omöjligt att få ett tul!

Som flera andra fick jag ju också ett rätt stort barn nu, 4215 g, och allt gick jättesnabbt men behövde ändå bara sy två stygn! Med de två tidigare som vägde 3390 och 3800 gick jag sönder mer. Så som flera här också redan intygat behöver det inte vara värre med ett stort barn, om det kan vara till någon tröst!
 
Är det någon här som fått TUL om ni bett om det?
Jag skrev ju i torsdags om när BM kände på min mage och gissade på en stor bebis (detta var inte ”min” bm då min ordinarie var sjuk) och jag har gått på aurorasamtal om min förlossningsskräck där rädslan för att föda en jättestor bebis varit en av sakerna jag tagit upp och varit rädd för (min sambo vägde 5 kg när han föddes) och nu har min rädsla blossat upp rätt kraftigt efter att hon sa detta till mig. Hon kan ju inte ha förstått min rädsla ordentligt med tanke på det hon sa...
Jag har suttit hemma och googlat om detta med stora barn och känner mig nu räddare än någonsin och har bara 2 veckor kvar t BF :cry::arghh: kan man be om TUL och då - förhoppningsvis - få lugnat nerverna lite grann?
Hoppar in från vårtråden. Förstår din rädsla för jag satt lite i samma sits som dig, min farmor har 5 barn och alla vägde över 4,5 kg och ett av barnen vägde upp emot 6 kg. Så när min BM i sista veckan uttryckte de att jag var "välfylld" fick jag ju lite panik. Men då sa hon att de spelar ingen roll hur stora de är om man bara krystar rätt och jag kände bara släng dig i väggen kärring :o Ja, jag var väll inte på mitt bästa humör sista veckorna av graviditeten ;) Men det jag vill komma till iallafall är att min son vägde lite drygt 3,8 när han kom vilket inte jag upplever som jättestort men han var däremot rätt lång så var väll det som mest fyllde upp magen. Men förklara läget att ni haft stora barn i släkten och att du gärna vill ha TUL, kan ju lugna dina nerver och om de faktiskt skulle vara så att bebisen är stor så kan de ju ta ställning till om du eventuellt ska bli igångsatt lite tidigare :) Håller tummarna för dig!
 
Hoppar in från vårtråden. Förstår din rädsla för jag satt lite i samma sits som dig, min farmor har 5 barn och alla vägde över 4,5 kg och ett av barnen vägde upp emot 6 kg. Så när min BM i sista veckan uttryckte de att jag var "välfylld" fick jag ju lite panik. Men då sa hon att de spelar ingen roll hur stora de är om man bara krystar rätt och jag kände bara släng dig i väggen kärring :o Ja, jag var väll inte på mitt bästa humör sista veckorna av graviditeten ;) Men det jag vill komma till iallafall är att min son vägde lite drygt 3,8 när han kom vilket inte jag upplever som jättestort men han var däremot rätt lång så var väll det som mest fyllde upp magen. Men förklara läget att ni haft stora barn i släkten och att du gärna vill ha TUL, kan ju lugna dina nerver och om de faktiskt skulle vara så att bebisen är stor så kan de ju ta ställning till om du eventuellt ska bli igångsatt lite tidigare :) Håller tummarna för dig!
Tack för ditt svar! Varför säger BM egentligen så? 3,8 är ju inte speciellt stort nej.
Jag väntar på att hon ska ringa upp mig nu så får vi hoppas hon lyssnar ordentligt :)
 
Va inte så lätt att få TUL trots allt.. ringde bm idag och fick prata både med min ”riktiga” och den andra som sa att barnet var stort och hon försökte övertala mig att ta det lugnt och det viktigaste av allt är min inställning bla bla. Lite svårt att ta till sig det när man sitter hemma och gråter i panik. Hon menade att det är svårt att få ett bra resultat efter bara ett TUL och att det är stor felmarginal som kan visa att barnet är större än vad det är. Och så sa hon att ”Ja om barnet är stort, vad ska du göra då?” Öhhh:confused: ja fråga inte mej, inte jag som är BM och som tog upp det från början. Jag sa iaf att jag skulle bli lugnare om jag fick ett TUL men hon sa att dom skulle fundera sen får jag prata med min bm på fredag när jag ska dit....
 
Vi var också på kontroll idag. Jag hade gissat på 4,1 kg och hade rätt men han var längre än jag trodde och landade på 56 cm. Allt annat verkade bra fast han var inte så vidare glad precis! Innan träffade jag barnmorskan och då var han glad och nöjd och somnade till och med till medan vi pratade. Klart man blir upprörd av att sedan bli väckt och avklädd och petad på, lagd på mage, lyst i ögonen och annat hemskt! Mobilen med färgglada fiskar var det enda som möjligen var lite positivt... :D Lite berodde kanske på att vi normalt sett sover middag den tiden. Hela vår dygnsrytm blev också lite rubbad av att vi igår åkte och hälsade på en kompis i hennes nya hus så mamma fick umgås som en vuxen människa en stund. Det var jättekul och skönt att vi kan ta oss iväg själva nu och göra vad vi vill när vi vill! Än så länge innebär alltså det att sitta och amma i en helt annan soffa en stund :p
 
Vi var på kontroll igår, 7 veckor gammal. Han vägde 5,6 kg och mättes till 57,7. Det är 700 gram upp på 2 veckor. Men bara 0,4 cm. Det var dock inte samma BVC-sköterska så jag tror att den ordinarie vi hade idag inte sträckte på honom som vikarien förra gången.
 
Va inte så lätt att få TUL trots allt.. ringde bm idag och fick prata både med min ”riktiga” och den andra som sa att barnet var stort och hon försökte övertala mig att ta det lugnt och det viktigaste av allt är min inställning bla bla. Lite svårt att ta till sig det när man sitter hemma och gråter i panik. Hon menade att det är svårt att få ett bra resultat efter bara ett TUL och att det är stor felmarginal som kan visa att barnet är större än vad det är. Och så sa hon att ”Ja om barnet är stort, vad ska du göra då?” Öhhh:confused: ja fråga inte mej, inte jag som är BM och som tog upp det från början. Jag sa iaf att jag skulle bli lugnare om jag fick ett TUL men hon sa att dom skulle fundera sen får jag prata med min bm på fredag när jag ska dit....

Är det skador/smärta som oroar dig eller något annat?

Jag födde förvisso ett normalstort barn, men min upplevelse var att det var huvudet som banade väg och gjorde ont/orsakade bristningar. Resten av kroppen var sjukt följsam och gled liksom bara ut av farten.

Jag hoppas dock verkligen att du får hjälp, man ska kunna vila och se fram emot vad som komma skall - inte behöva oroa sig:heart
 
Är det skador/smärta som oroar dig eller något annat?

Jag födde förvisso ett normalstort barn, men min upplevelse var att det var huvudet som banade väg och gjorde ont/orsakade bristningar. Resten av kroppen var sjukt följsam och gled liksom bara ut av farten.

Jag hoppas dock verkligen att du får hjälp, man ska kunna vila och se fram emot vad som komma skall - inte behöva oroa sig:heart
Ja precis. Främst skador/smärta men även rädsla för att barnet inte ska komma ut som det ska och att det ska bli långdraget av den anledningen och att barnet skadas.
Jag försöker jobba med positiva tankar och läser boken ”Föda utan rädsla” som jag tycker är väldigt bra.
Tack :heart
 
Ja precis. Främst skador/smärta men även rädsla för att barnet inte ska komma ut som det ska och att det ska bli långdraget av den anledningen och att barnet skadas.
Jag försöker jobba med positiva tankar och läser boken ”Föda utan rädsla” som jag tycker är väldigt bra.
Tack :heart

Detta låter säkert helt skevt för dig, men njut av förlossningen, det är världens häftigaste känsla att föda barn! Jag hade gärna gjort om det! :angel:
 
Bvc idag, 6550 gram och 62,5 cm. Ny sköterska idag då hon vi gått hos slutat. Denna kändes väldigt trevlig, vi ska till henne nästa månad igen då det är dags för vaccination omgång två. Gången efter det tror jag vår förra sköterskas ersättare börjat.

Fick en broschyr om mat denna gång. Vi har dock ingen brådska med det, framförallt eftersom Benjamin inte visat minsta intresse än. Verkar som han är lite mellan korrigerad och okorrigerad ålder i utveckling just nu.
 
Lär få äta upp det här, men nu har han sovit i spjälsängen sen 21 :up:. Min lilla närhetstörstande älskade unge. Han hade somnat till i min famn, vaknade lite när jag la ner honom i spjälsängen. Jag höll hans ena hand lite, sa att jag var i rummet intill och gick och satte mig i tv-soffan. Hörde hur han sög lite om sina fingrar, provade ge nappen men den åkte ut fortare än kvickt (som vanligt :p). Lät honom vara ifred och han somnade.
Känner mig naken och rastlös :p.
 
Vi ska ut och åka med mormor och morfar idag och började med frukost hemma hos dem. Vid blöjbyte precis innan vi skulle åka lyckades plutten självklart kissa uppåt :p vi som hade så fina kläder på oss.. tur att vi har ombyte i skötväskan. Tre minuter in i bilfärden sover han nu djupt :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 689
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 419
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp