Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett sent Grattis till @Poison-heart ! :bump: :heart Hade han hållt sig en dag till hade han kommit på min födelsedag. :D

--------------------------------------------------
Vad kul att det verkar vara mer aktivitet i tråden (även om jag är kass på att bidra själv :o)! Här har V hunnit bli 8 veckor i dag. De nya saker han har lärt sig är framför allt att ta ordentlig ögonkontakt och le med hela ansiktet. Jag läste någonstans att en bebis leende är som en drog för föräldrarna och det stämmer banne mig. :D Och din beskrivning av leenden och skratt vid matbordet @hemlig gjorde en ju alldeles varm i hjärtat. :love:

I övrigt har han börjat ha kläder i stl 62 sedan kanske en vecka. Vissa plagg i 56 funkar fortfarande men de flesta är trånga. Inte så konstigt när han var 59 cm lång för två veckor sedan... Jag hoppas att vi kommer iväg till bvc nu i veckan för att väga och mäta - jag var sjuk när vi skulle dit senast. Jag har inga tvivel om att han växer iaf! :D
 
Nu i veckan blir det klart också med om jag ska jobba nu i höst eller inte. Det lutar åt att jag ska det och börjar då troligtvis den 1 november eller några dagar tidigare. Känns bra att få jobba hos den arbetsgivaren, men känns lite konstigt att lämna över föräldraledigheten när jag var inställd på att vara hemma först den här gången (med storasyster var jag inte ledig förrän hon var ca 20 månader).

Hur ser era föräldraledighetsplaner ut?
 
Nu i veckan blir det klart också med om jag ska jobba nu i höst eller inte. Det lutar åt att jag ska det och börjar då troligtvis den 1 november eller några dagar tidigare. Känns bra att få jobba hos den arbetsgivaren, men känns lite konstigt att lämna över föräldraledigheten när jag var inställd på att vara hemma först den här gången (med storasyster var jag inte ledig förrän hon var ca 20 månader).

Hur ser era föräldraledighetsplaner ut?
Tänkte nog börja jobba 1-2 dagar i veckan från mars nästa år. Jobbar 50-60% så 2-3 dagar i veckan i vanliga fall.
Jag har alla dagar i och med att jag måste vara sysselsatt minst 75% om sambon ska ta ut dagar. Han har 3-dagars veckor och 20 veckor ledigt om året ändå så han är hemma rätt mycket i alla fall.
Dagis planerar vi först vid 2 års ålder för liten.
 
Hur känns det nu? Hade du ont länge?
Det har blivit mycket bättre tack :) det tog ungefär en vecka innan jag kände mig någorlunda rörlig. Det är fortfarande jobbigt att resa sig upp ur sängen så bebis har fått sova mellan oss på natten. Idag ska vi ta av plåstret tänkte jag.. känns lite läskigt nästan haha.
Känner du något av snittet nu?
 
Det har blivit mycket bättre tack :) det tog ungefär en vecka innan jag kände mig någorlunda rörlig. Det är fortfarande jobbigt att resa sig upp ur sängen så bebis har fått sova mellan oss på natten. Idag ska vi ta av plåstret tänkte jag.. känns lite läskigt nästan haha.
Känner du något av snittet nu?
Kliar en del ibland. Och så saknar jag känsel på ett ställe precis intill snittet, väldigt märklig känsla när jag tar där. Men det gör aldrig ont.
Jag behöll också plåstret på tills de tog mina klamrar. Tyvärr hade de inte klamrat så snyggt, det låg lite omlott, så köpte hudtejp sen och fortsatte tejpa nån vecka.
 
Kliar en del ibland. Och så saknar jag känsel på ett ställe precis intill snittet, väldigt märklig känsla när jag tar där. Men det gör aldrig ont.
Jag behöll också plåstret på tills de tog mina klamrar. Tyvärr hade de inte klamrat så snyggt, det låg lite omlott, så köpte hudtejp sen och fortsatte tejpa nån vecka.
På mig satte dom inga klamrar. Verkar vara väldigt olika det där. Satte du tejpen rätt på snittet?
 
Jim har till min shora glädje börjat sova 6-8 timmar i sträck första passet de flesta nätterna. Det gör rejäl skillnad mot 3-4 som det varit innan. Men brösten hänger inte med riktigt. De läcker aldrig annars så jag har ju fortsatt sova utan bh. Idag vaknade jag när Jim vaknade efter att ha sovit i 8 timmar och hör att det droppar, ett lätt regelbundet plask. Fattar först ingenting, så märker jag att det är blött där jag ligger på sidan. Dropparna kom från det övre bröstet. 😱

Får nog sova med bh iaf ett tag😂
 
Det har blivit mycket bättre tack :) det tog ungefär en vecka innan jag kände mig någorlunda rörlig. Det är fortfarande jobbigt att resa sig upp ur sängen så bebis har fått sova mellan oss på natten. Idag ska vi ta av plåstret tänkte jag.. känns lite läskigt nästan haha.
Känner du något av snittet nu?
Jag tyckte det var jätteläskigt att ta bort plåster och strips. Var orolig att allt skulle ramla ut typ! Hade köpt kirurgtejp som jag provade någon gång men det var också lite jobbigt att ta bort. Satt så hårt ju! Fortfarande konstig känsel nedom naveln men annars tycker jag inte att snittet känns så mycket längre.

Idag blir mitt lilla hjärta 3 månader :love:
 
Jim har till min shora glädje börjat sova 6-8 timmar i sträck första passet de flesta nätterna. Det gör rejäl skillnad mot 3-4 som det varit innan. Men brösten hänger inte med riktigt. De läcker aldrig annars så jag har ju fortsatt sova utan bh. Idag vaknade jag när Jim vaknade efter att ha sovit i 8 timmar och hör att det droppar, ett lätt regelbundet plask. Fattar först ingenting, så märker jag att det är blött där jag ligger på sidan. Dropparna kom från det övre bröstet. 😱

Får nog sova med bh iaf ett tag😂
Åh vad jag längtar tills han sover såna pass. Vi kör fortfarande 3-4 timmar första delen och sen äta var 90-120 min. Måste bli bättre på att lägga mig tidigare.
 
Om man passar på när han är lagom trött kan man faktiskt ta honom i vagnen på hundpromenaderna :).

Även här känns hundpromenader med vagn som något som sker mer på tur. Innan liten tittade ut, tog jag för givet att det skulle gå jättesmidigt och såg fram emot dessa. Tänk vad fel man kan ha. Gått bättre sista veckan och selen är med som reserv. I början gick det ju rätt smidigt att bära liten och köra vagn, det är det inte längre. 😇
 
Även här känns hundpromenader med vagn som något som sker mer på tur. Innan liten tittade ut, tog jag för givet att det skulle gå jättesmidigt och såg fram emot dessa. Tänk vad fel man kan ha. Gått bättre sista veckan och selen är med som reserv. I början gick det ju rätt smidigt att bära liten och köra vagn, det är det inte längre. 😇
Ja jag såg nån romantisk dröm om hur jag skulle vara ute flera timmar om dagen med liten i vagnen (för enligt min mamma somnade jag alltid som en stock i vagnen). Kanske tom åka till klubben och träna medan ingen nöjt skulle sova i vagnen.... Vet inte hur jag tänkte :p.
Brukar också ha med selen i varukorgen, för säkerhets skull.
 
Tvåmånaderskoll och rotavaccin på BVC idag och han fortsätter att gå upp massor i vikt, drygt 6,7 kg nu så över ett kilo upp igen senaste månaden :o:D nu hade han även ökat på längden, 58 cm, så tre cm sedan sist.

Han kräks jättemycket fortfarande så vi pratade lite om det, men än så länge verkar det vara inom vad som räknas som normalt och han går ju upp väldigt bra i vikt. Troligen är han helt enkelt en matglad unge och kräks för att det blir lite mycket av det goda ibland :o

Fick även fylla i en enkät om mitt mående. Kändes bra, väldigt stor skillnad mot när jag fyllde i det efter första barnet då jag fick igenom en väldigt tuff period.

Rotavaccinationen gick bra, han glufsade i sig det och tyckte väl inte det va superkul, men fick i sig det utan problem :) han visade allt han kan för bvc-sköterskan, log och pratade massor och kräktes ett par gånger för att liksom demonstrera hur det brukar gå till :D
 
Ja jag såg nån romantisk dröm om hur jag skulle vara ute flera timmar om dagen med liten i vagnen (för enligt min mamma somnade jag alltid som en stock i vagnen). Kanske tom åka till klubben och träna medan ingen nöjt skulle sova i vagnen.... Vet inte hur jag tänkte :p.
Brukar också ha med selen i varukorgen, för säkerhets skull.

Skönt ändå att vi delar samma krossade bild 😇
Enligt min mor vägrade jag vagnen och sov inte några längre stunder. Ibland tycker jag mig se vissa likheter
 
Ja jag såg nån romantisk dröm om hur jag skulle vara ute flera timmar om dagen med liten i vagnen (för enligt min mamma somnade jag alltid som en stock i vagnen). Kanske tom åka till klubben och träna medan ingen nöjt skulle sova i vagnen.... Vet inte hur jag tänkte :p.
Brukar också ha med selen i varukorgen, för säkerhets skull.
Tänk så olika det kan vara. Man tar nästan för givet att alla bebisar ska älska att åka vagn. Hittills gillar bebisen här både vagnen och åks bil, hoppas det håller i sig!
 
Tremånaderskoll idag. Längden 63 cm och vikten 7995 (har nästan fördubblat vikten från födseln) :angel:

Hon var fundersam över huvudet. 44,9 cm (de hade storebror som 6 månaders) så får se om vi måste kolla tätare pga det. Han är proportionerlig och har rätt långsmalt huvud. Tror det är de som påverkar storleken.

Ännu väldigt ojämn i kroppen så får träna att titta till höger nu då. Annars remiss till fysio.

Massa vaccin och han har sovit sedan vi kom hem (nästan tre timmar) åkte dock redan 8 och han brukar stiga upp 9-9:30
 
Premiär för Mamma-barngympa för vår del idag. Det blir helt klart att vi fortsätter. Inte så många med idag, positivt men samtidigt tråkigt då jag har en förhoppning att vi ska utöka vårt mamma-barnumgänge. Vill ju ha prat, promenad och-eller fikasällskap på vardagarna 😇
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 816
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 094
Senast: Sirap
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 658
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp