Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns som alla har så himla stora bebisar om jag jämför med våran. En kompis till mig var på 4 månaders kontroll idag, bebisen vägde 8 kg och var 87 cm lång. 😮 Vår lilltjej vägde 5280 och var 60 cm på 3 månaders kontrollen för snart en månad sen, tror inte hon kommer att ha passerat 6 kg på nästa veckas BVC besök.

Hur stora är era?

Det ska inte vara 67 ? Mina två yngsta pojkar har alltid legat på 3 kurvor över medel sedan födseln och de låg på runt 89,5 samt 87,3 när de var 18 mån. Då är det rejält stora barn med vikter på över 15 kg dessutom.
 
Det känns som alla har så himla stora bebisar om jag jämför med våran. En kompis till mig var på 4 månaders kontroll idag, bebisen vägde 8 kg och var 87 cm lång. 😮 Vår lilltjej vägde 5280 och var 60 cm på 3 månaders kontrollen för snart en månad sen, tror inte hon kommer att ha passerat 6 kg på nästa veckas BVC besök.

Hur stora är era?
Vi ska till BVC imorgon, men på 6-månaders kontrollen vägde han 7560g och var 65 cm.
Vid tre månader låg han på 4380g och 53 cm. Vid korrigerade 3 månader var det lite över 6 kg och lite över 60 cm. Han fick ju tas ut 7 veckor tidigt. Ligger lite under medel på kurvan, men följer sin egen kurva bra. På prematurkurvan ligger han en kurva över medel.
 
Det ska inte vara 67 ? Mina två yngsta pojkar har alltid legat på 3 kurvor över medel sedan födseln och de låg på runt 89,5 samt 87,3 när de var 18 mån. Då är det rejält stora barn med vikter på över 15 kg dessutom.

Var tvungen att fråga och hon hade skrivit fel 😄👍🏼 69 var rätt längd! Tänkte väll att jag hade en minibebis 😅
 
Var tvungen att fråga och hon hade skrivit fel 😄👍🏼 69 var rätt längd! Tänkte väll att jag hade en minibebis 😅

Haha, jaa det förklarar saken, det låter mer rimligt till både vikt och ålder :D
Minibebis vet jag inte, vissa barn är rejält stora. Jag ser min systerdotter på drygt 9 kg vid 11 månaders ålder, det vägde mina pojkar bus redan vid 2-3 månader. Det är så olika, men snarare en fördel att vara lite nättare för marknaden är inte gjord för dessa vikter. Tex min 2,5 åring väger 20 kg till 1 meter längd, vilket sliter på min kropp när man ska bära samtidigt som det är svårt att hitta bra vagn, bra bilbarnstol etc.
 
Jim var på 4-månaders kontroll idag. Han är 66 cm och 7,18 kg tung. Han är precis lika lång som storebror var så gammal men väger 600g mindre.
 
Min tjej var igår på femmånaderskontrollen 63'5 cm och väger 6500. Så det verkar variera väldigt mycket :) Hon följer sin kurva. En ganska liten bebis. När hon föddes var hon 51 cm och vägde 3020.

Tycker det är kul med variationen 😊
 
Det känns som alla har så himla stora bebisar om jag jämför med våran. En kompis till mig var på 4 månaders kontroll idag, bebisen vägde 8 kg och var 87 cm lång. 😮 Vår lilltjej vägde 5280 och var 60 cm på 3 månaders kontrollen för snart en månad sen, tror inte hon kommer att ha passerat 6 kg på nästa veckas BVC besök.

Hur stora är era?
Min kille är också relativt pluttig. 62 cm och 5350 g 4 mån och 1 vecka gammal. Han följer sin egen lilla kurva, vilket är viktigast, men senaste veckorna har han velat tutta mer och det verkar som att det inte heller räcker riktigt så vi har ökat upp med ersättning och ska börja smaka mera mat så smått. I samråd med bvc-sköterskan såklart. Det kanske är en tillväxtfas. Hoppas att han iaf fyller ut sin lilla pepparkakedräkt på 74 cm något bättre när julen närmar sig. Lillskrutten :heart
 
Det känns som alla har så himla stora bebisar om jag jämför med våran. En kompis till mig var på 4 månaders kontroll idag, bebisen vägde 8 kg och var 87 cm lång. 😮 Vår lilltjej vägde 5280 och var 60 cm på 3 månaders kontrollen för snart en månad sen, tror inte hon kommer att ha passerat 6 kg på nästa veckas BVC besök.

Hur stora är era?

Vår är tre månader och väger 7940 och är 62 cm lång. Väger med andra ord typ samma som fyramånadersbebin du skriver om men dryga 2 decimeter kortare :o:D

Men de växer olika. Alla våra tre har haft en rejäl ”amningspuckel” och gått upp mycket i början (även om minstingen här är extremast) men sedan sjunkit ner till någon kurva under medel på både längd och vikt när de börjat röra sig mer och värsta amningsperioden gått över.
 
Har varit på efterkontroll idag. Kändes väldigt skönt att gå igenom min journal med BM. Hon såg väldigt allvarligt på hur min förlossning blev med tanke på mina rädslor, aurorasamtal osv. Läkaren jag träffade på överburenhetskontrollen har skrivit i journalen efter ultraljudet: ”Fosterhuvudet över medel för tiden, enas om induktion med särskild noggrann bedömning av förlossningsförlopp. Det är ökad risk för att huvudet inte tränger ner i bäckenet”
Min barnmorska hade aldrig varit med om att en läkare skrivit så förut, med att det skulle va ökad risk för att bebis inte skulle komma ner i bäckenet.. Dom lovade ju dessutom att inte låta det fortgå utan framsteg, vilket dom gjorde ändå. BM skulle gå vidare med detta och dessutom flagga för att jag ska få ett planerat snitt nästa gång (jag skulle ju vilja ha fler barn:heart) vilket kändes skönt.
 
Vår är tre månader och väger 7940 och är 62 cm lång. Väger med andra ord typ samma som fyramånadersbebin du skriver om men dryga 2 decimeter kortare :o:D

Men de växer olika. Alla våra tre har haft en rejäl ”amningspuckel” och gått upp mycket i början (även om minstingen här är extremast) men sedan sjunkit ner till någon kurva under medel på både längd och vikt när de börjat röra sig mer och värsta amningsperioden gått över.

Samma mått som vi hade på 3 månaders.

4 månader var han 8750g och 66 cm. Huvud 46,5 cm :angel: (vi skall och kolla upp det med ultar nästa vecka)
 
Alltså jag har så dåligt samvete över min kost nu när jag ammar. När jag var gravid var jag bara sugen på frukt, grönt och fräscht! Men lika snabbt som ungen ploppade ut (30 min ish) blev jag som besatt av choklad. Alltså jag vräker i mig choklad, flera gånger i veckan.
Idag har jag satt i mig 250 g nutella :angel:
Känns som jag ger ungen chokladmjölk typ :nailbiting:
Utöver all choklad äter jag klart vanlig frukost, husmanskost etc så jag byter liksom inte ut mål mat med choklad.
Men jag är rädd att Nora får i sig massa socker :nailbiting:
 
Alltså jag har så dåligt samvete över min kost nu när jag ammar. När jag var gravid var jag bara sugen på frukt, grönt och fräscht! Men lika snabbt som ungen ploppade ut (30 min ish) blev jag som besatt av choklad. Alltså jag vräker i mig choklad, flera gånger i veckan.
Idag har jag satt i mig 250 g nutella :angel:
Känns som jag ger ungen chokladmjölk typ :nailbiting:
Utöver all choklad äter jag klart vanlig frukost, husmanskost etc så jag byter liksom inte ut mål mat med choklad.
Men jag är rädd att Nora får i sig massa socker :nailbiting:
Du kan inte ha magnesiumbrist? Tänker eftersom det kom så plötsligt. Iaf rätt ofarligt att testa något tillskott om du vill.
 
Alltså jag har så dåligt samvete över min kost nu när jag ammar. När jag var gravid var jag bara sugen på frukt, grönt och fräscht! Men lika snabbt som ungen ploppade ut (30 min ish) blev jag som besatt av choklad. Alltså jag vräker i mig choklad, flera gånger i veckan.
Idag har jag satt i mig 250 g nutella :angel:
Känns som jag ger ungen chokladmjölk typ :nailbiting:
Utöver all choklad äter jag klart vanlig frukost, husmanskost etc så jag byter liksom inte ut mål mat med choklad.
Men jag är rädd att Nora får i sig massa socker :nailbiting:

För Noras skull behöver du inte oroa dig. Bröstmjölken blir inte sämre på något vis för att du äter mycket socker. Det är väl snarare ditt eget mående som kan bli sämre om blodsockret åker berg och dalbana :)
 
Lille K höll sig till planen idag på fm, att vara nöjd hos momor en stund... Klippnaskinen var framme så hästen ser inte längre ut som en korsning förvuxen Shetlandsponny/får. (En stallkamrat kom in och sjöng ”jag ser det snöar”, gissa pålles färg...)

Tur vi har bästa mormorn som dessutom fungerar som kombinerad barn/hästskötare. Hon brukar fint fråga om jag tänker att hon ska rida eller sysselsätta den lille idag 😍

Inatt försov sig liten, både en och två ”normala mattider” passerade. Underbart med en natt med mer sammanhängande sömn. Men ja, det visste ju inte mjölkproduktionen - men mjölkbad är säkert hälsosamt för kroppen 😂 och ikväll kan vi krypa ner i nybäddad säng. Lite av en favoritkänsla!
 
Idag kom N över på mage nääääästan helt utan assistans :p 4 mån och 9 dagar gammal. Han smakade också lite på min potatis. Det verkar vara en väldigt matglad liten kille det här.
4 månader och 10 dagar: success!
Och jag missade det :( han låg och sprattlade på mattan och jag skulle bara gå och lägga fram hans jacka då vi var på väg ut. Kom tillbaka efter typ 3 sekunder och då låg han på mage! Duktiga skruttunge :heart sen har han visat upp sina nya färdigheter flera gånger under dagen :D
 
Alltså jag har så dåligt samvete över min kost nu när jag ammar. När jag var gravid var jag bara sugen på frukt, grönt och fräscht! Men lika snabbt som ungen ploppade ut (30 min ish) blev jag som besatt av choklad. Alltså jag vräker i mig choklad, flera gånger i veckan.
Idag har jag satt i mig 250 g nutella :angel:
Känns som jag ger ungen chokladmjölk typ :nailbiting:
Utöver all choklad äter jag klart vanlig frukost, husmanskost etc så jag byter liksom inte ut mål mat med choklad.
Men jag är rädd att Nora får i sig massa socker :nailbiting:
Jag ville också vara ha fräscha saker (frukt och grönt) som gravid. Tyvärr har det försvunnit för mig med och jag har också stoppat i mig mängder choklad ett tag. Börjar dock gå över nu. Det värsta i alla fall :angel:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 699
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 443
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
512
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp