Sommarföräldrar -25

strawberrysylt

Trådstartare
Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall!

Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag se om någon har intresse av att följa mig iaf. :)

Idag har vi varit på första besöket hos barnmorskan. Jag är i vecka 6 (5+6) nu, går in i vecka 7 imorgon, håller tummarna för att allt ska gå bra. Fått tid för KUB- blodprov samt besök 2 hos bm och sen får vi tid för ultraljud lite senare, det skulle bli i mitten av januari.
Jag mår bra eller lite konstigt mår jag, men det är ju förkylningstider så vet inte riktigt vad som är vad. Har inte kräkts något.

Vi har berättat för närmaste familj och vänner typ, sen ska vi nog försöka vänta lite, beror på när jag behöver berätta på jobbet.

🌷🌻❤❤

Hur mycket har ni lyft när ni varit gravida? Någon som jobbat/jobbar inom vården?
Jag hade en förhållandevis enkel graviditet men jobbade fram till v.35. Mobiliserade och vände patienter som vanligt fram till typ v. 28 eller nåt. Därefter mer anpassat, tog tex huvud och respirator när det var möjligt. Jag jobbar på intensiven och vi är alltid 3 personal när vänder patienter i respirator. Plus att vi har alla tänkbara hjälpmedel.

Mockade i stallet till v. 38 😁 man får känna efter. Känns det bra så är det bra sa min barnmorska så jag gick på det.

Jag hade en förhållandevis enkel graviditet men jobbade fram till v.35. Mobiliserade och vände patienter som vanligt fram till typ v. 28 eller nåt. Därefter mer anpassat, tog tex huvud och respirator när det var möjligt. Jag jobbar på intensiven och vi är alltid 3 personal när vänder patienter i respirator. Plus att vi har alla tänkbara hjälpmedel.

Mockade i stallet till v. 38 😁 man får känna efter. Känns det bra så är det bra sa min barnmorska så jag gick på det.
Tack för ditt svar.
Jag har känt/känner att jag inte vill lyfta, då det vanligtvis inte förekommer lyft hos mig utan bara nu tillfälligt i förhoppningsvis bara några veckor. Känns onödigt att ta risker då, särskilt som jag är snart 38.
Samtidigt har jag ingen erfarenhet. Men man har ju alltid hört att man inte ska lyfta tungt.

Nu pratade jag precis med en barnmorska på telefon iaf och hon sa att känns det inte bra för mig så ska jag inte lyfta. :)
Känns bra. Om jag behöver kan jag få läkar-stöd för det :).

Jag tar gärna emot fler svar! Min chef tycker att jag bara är nojig och jag vet inte, är jag det?
Nu är det riktigt längesen jag var gravid, min dotter fyllde nyss 24! :D Jag hade en okomplicerad graviditet med henne och fick inga specifika råd att undvika något särskilt egentligen, utan att allt som känns bra också är okej att göra. Jag red till exempel hela min graviditet (eller nästan - red inte sista 4v) och gjorde alla normalt förekommande stallsysslor - mocka, fodra etc. Tunga lyft lär inte påverka fostret (det ligger väldigt väl skyddat därinne), men anstränger såklart DIN bäckenbotten och rygg - därav att du ska låta bli om det inte känns bra. Såhär tidigt lär det dock inte påverka dig heller, utan det är mer längre fram när graviditeten faktiskt är tung (och ivägen - skitsvårt att lyfta vettigt ergonomiskt med en stor mage!!). När graviditeten gått lite längre så blir också ledband lite "slappa" och fogar i bäckenet luckras upp (båda delarna för att förbereda inför förlossningen) och då kan du ha lite lättare att skadas om du anstränger dig i ytterlägen. Men återigen - känns det bra så är det antagligen det! Jag hade en fysiskt aktiv graviditet och kände att jag hade många fördelar av det - måttlig viktuppgång, bibehållen kondition och riktigt snabb återhämtning!

Nu är det riktigt längesen jag var gravid, min dotter fyllde nyss 24! :D Jag hade en okomplicerad graviditet med henne och fick inga specifika råd att undvika något särskilt egentligen, utan att allt som känns bra också är okej att göra. Jag red till exempel hela min graviditet (eller nästan - red inte sista 4v) och gjorde alla normalt förekommande stallsysslor - mocka, fodra etc. Tunga lyft lär inte påverka fostret (det ligger väldigt väl skyddat därinne), men anstränger såklart DIN bäckenbotten och rygg - därav att du ska låta bli om det inte känns bra. Såhär tidigt lär det dock inte påverka dig heller, utan det är mer längre fram när graviditeten faktiskt är tung (och ivägen - skitsvårt att lyfta vettigt ergonomiskt med en stor mage!!). När graviditeten gått lite längre så blir också ledband lite "slappa" och fogar i bäckenet luckras upp (båda delarna för att förbereda inför förlossningen) och då kan du ha lite lättare att skadas om du anstränger dig i ytterlägen. Men återigen - känns det bra så är det antagligen det! Jag hade en fysiskt aktiv graviditet och kände att jag hade många fördelar av det - måttlig viktuppgång, bibehållen kondition och riktigt snabb återhämtning!

Tack för ditt svar :)

Ja, jag vet inte... Jag tycker alltid man hört att man inte ska lyfta tungt, för bäbisens skull. 🤷‍♀️
Men jag får väl fråga runt mer också hur de jag vet har barn har gjort.
Jag har inte fått några specifika råd, men barnmorskorna har inte tyckt det låtit konstigt heller det jag sagt. Suck.

Tack för ditt svar :)

Ja, jag vet inte... Jag tycker alltid man hört att man inte ska lyfta tungt, för bäbisens skull. 🤷‍♀️
Men jag får väl fråga runt mer också hur de jag vet har barn har gjort.
Jag har inte fått några specifika råd, men barnmorskorna har inte tyckt det låtit konstigt heller det jag sagt. Suck.
Om det hade funnits någon som helst vetenskaplig grund för att man inte ska lyfta tungt som gravid så hade du fått det rådet av mödravården, helt garanterat. Precis som du t.ex. får råd att undvika alkohol, vissa sorters fisk osv.

Däremot så blir det ju, när graviditeten gått lite längre, svårt, otympligt och obekvämt att lyfta tyngre och har man dessutom problem med ryggsmärtor och/eller foglossning ska man givetvis låta bli! Men då i första hand för sin egen skull!

Om det hade funnits någon som helst vetenskaplig grund för att man inte ska lyfta tungt som gravid så hade du fått det rådet av mödravården, helt garanterat. Precis som du t.ex. får råd att undvika alkohol, vissa sorters fisk osv.

Däremot så blir det ju, när graviditeten gått lite längre, svårt, otympligt och obekvämt att lyfta tyngre och har man dessutom problem med ryggsmärtor och/eller foglossning ska man givetvis låta bli! Men då i första hand för sin egen skull!

Fast då borde de sagt till mig att jag är helt ute och cyklar? Jag har ju en dialog med barnmorskorna. Då borde de ha sagt att jag bara är nojig.
Suck. Tycker det blev svårt nu.
Men ska till bm imorrn, vi får väl prata mer om det då.

Fast då borde de sagt till mig att jag är helt ute och cyklar? Jag har ju en dialog med barnmorskorna. Då borde de ha sagt att jag bara är nojig.
Suck. Tycker det blev svårt nu.
Men ska till bm imorrn, vi får väl prata mer om det då.
Nu är det som sagt längesen jag var gravid, så saker kan ju ha ändrats, men min erfarenhet av mödravården är att de generellt är rätt bekräftande gentemot de blivande mammorna - dvs de skulle aldrig gå emot dig och säga att "jooo, men upp till 15 kilo kan du lyfta utan risk" utan de är mer "känns det inte bra så låt bli". Och det kan jag tycka är helt rätt - de vet ju inte om du är en sån som aldrig tränat i ditt liv (då ska du ju liksom inte börja med tyngdlyftning som gravid...) eller om du tar 100 kilo i marklyft (då kan du säkert lyfta en hel del även som gravid utan risk). Det är ju ingen exakt vetenskap eftersom människor är olika och jag kan väl tycka att man väljer sina risker. Personligen tyckte jag att ridningen var så viktig att den var värd den lilla risken, medan maken faktiskt jättegärna fick bära de tunga matkassarna även om de säkert inte var så farliga :D

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 027
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 947
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 568
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 535
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17