sommarhage och stolpar

Moppa123

Trådstartare
jag ska bygga en tillfällig sommarhage och tänker blanda plaststolpar (som man bara stampar ner i backen) men trästolpar. Nu försöker jag räkna på hur många stolpar jag ska köpa, så hur långt har ni MELLAN era stolpar i hagen?
 
5-6 meter emellan i genomsnitt. Plaststolpar kan sitta tätare.

Du bör ha trästolpar i hörnen, och gärna en e trästolpe bland plaststolparna med. Säg trästolpe - fyra plaststolpar - trästolpe.

Ju mer trästolpar du blandar in dessto mindre är risken att om de går igenom så ligger hundratals meter av stängselsektioner och knäckta (dyra plaststolpar).

Varf ska du blanda? Det är dyrare med plaststolpar och de böjer sig lättare, knäcks lättare och är svåra att spänna tråd mot (dvs inte bara låta tråden löpa). Däremot är de ju mycket lättare att sätta upp/ner.

Jag har trästolp överallt där det inte är för stenigt. Finns ett par sträckor där det är omöjligt att få ner trästolp så där är det plast. Jag har bytt ut (det är permanenta hagar) mer än en gång, och de små rackarna är ju inte billiga.
 
hmmm jag hittade plast som var billigare än träet.
Börjes (små smala 155 höga) hade för 18,95 kr styck.... trä får jag för ca 23 kr på granngården....(ok inte så stor skillnad men stor skillnad när det gäller många många stolpar.... )
har du tips på andra ställen att köpa trästolpar så blir jag överlycklig :)

Helst vill jag bara ha trä av anledningen du nämnde = säkerhet :) (nu fick jag dock tillträde till en skog så då kanske jag kan göra lite stolpar själv!)

hur höga har ni era stolpar ungefär?
 
Trästolpar köpte jag direkt av Bitus www.bitus.se

Jag betalade 16,75 kr + moms för 8cmX175cm men jag fick billigare för jag hade beställt 7cm som de inte kunde leverera. Jag köpte dock rätt många annars kör de nog inte ut dem.

Jag gillar inte Börjes vita plaststolpar. Det är så väldigt långt mellan översta och näst översta stället att ha banden på. De håller inte länge heller men funkar till tillfälliga stängsel.

Om du skall göra egna pinnar så funkar nog bara en eller ek. De flesta andra träslag ruttnar för snabbt om de inte är tryckimpregnerade.
 
Allt utom Granngården *s* Granngården är DYRA. IOfs, om man köper en hel pall får man 15% rabatt...

Men surfa runt på nätet, Bitus har stolp, Nordpost (www.nordpost.se) har stolp, de flesta stängselfirmor har.

Här har dels lokala foderfirman, och faktiskt brädgården med. Båda långt under Granngårdenpris.

Sen blir det oavsett billigare i LÄNGDEN att köpa trä, de hållerlängre. Men man ska ju ha råd att hosta upp pengarna där och då med =/

Jag har 180 cm stolp, innan de är nedslagna alltså. Sen slås de ju ner en bra bit med.
 
haha, det kan vara sant iof, Granngården är kanske inte mest känd för att vara billigast :) Tror jag ska surfa runt lite och titta :) Tack för tipsen!!!!
ska se om jag får fara ut i skogen i helgen och kapa träd för att sedan doppa dem i någon fantastisk lösning så de står ett tag :)
 
ska se om jag får fara ut i skogen i helgen och kapa träd för att sedan doppa dem i någon fantastisk lösning så de står ett tag :)

Nja det hjälper inte så mycket att doppa stolparna i något tyvärr. De stolpar man köper är TRYCK-impregnerade och håller mycket längre. Som jag skrev innan så kan man använda tex ek eller en helt utan att måla eller impregnera. Gran eller tall tex ruttnar allt för snabbt.

Men har du gott om ekar eller enar så kan du såga egna stolpar.
 
hmmmm aha, jag måste nog "inventera" skogen :)
känns inte som om jag har full koll :) men nu vet jag iaf vad jag ska leta efter i skogen.

Det är en tillfällig sommarhage så ska jag iaf få det att hålla denna sommar. Men med min trä-kundskap kanske jag ska gå och handla redan tryckimp. stolpar ... så kanske jag slipper samma huvudbry nästa år... :banana:
 
Det är mycket jobb med att göra egna stolpar! Först hugga träd, så kapa och klyva, sen såga, mycket jobb för lite ull, sa fan när han klippte grisen.

Köp färdiga trästolpar, klart prisvärt. Plaststolpar går ju dock mycket snabbt att få upp. Nog tycker jag att dom håller? Om man bara skall ha en tillfällig hage, så är det ju ett alternativ.Även om jag tycker att det är bättre med trästolpar. Jag brukar tänka att jag skall hålla ungefär 10 meter mellan, men det bukar nog snarare bli 5!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 584
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 579
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
646
Senast: Askur2017
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 531
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp