Sommarhaglösning för häst med EMS - input önskas

phie

Trådstartare
Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :)

Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång. Provtagning gjordes, vilket påvisade EMS. Vid ny provtagning i våras (för EMS och PPID) var båda proven med säkerhet negativa. Med tanke på att denna arma krake inte bör gå på bete, har jag försökt med en hel del olika lösningar genom åren där fullständigt gräsfritt har varit linjen jag gått på. Årets upplaga kan ni se nedan i min väldigt taffliga illustration, han kommer att få sin vinterhage ihopsatt med en del av den befintliga lösdriften som är gräsfri. Fodring sker 5 gånger/dag i småmaskiga hönät, han kommer åt sina givor med hjälp av fodergrindar av olika slag och av mig när jag är i stallet. Platser där han fodras är utmärkta med ett "!".

Så, till problemet. För att han ska kunna ha mer yta och skydd för vänder och vind har ju vinterhagen och lösdriftsdelen byggts ihop med hjälp av en liten korridor på ca. 2x2.5 meter, tillräckligt stor för att han ska kunna vända sig i korridoren efter den har öppnats upp och han ätit klart. Dock så är den gräsfylld, iom att den är det naturliga mellanrummet mellan dessa två hagar och inga hästar kommer åt det utrymmet. Vågar man ha denna korridor på detta sätt eller är det som att be om elände? Som tilläggas bör är korridoren inte knökfull med gräs även om det finns en del, hästen motioneras och är i gott hull, dock muskelfattig p.g.a magsårsrelaterade komplikationer i början på året.

Tar varmt emot input gällande detta, fångest råder!


bild_hage.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp