Sommarjobb

OliviaLillans

Trådstartare
Vill veta lite om hur ni fick ert första sommarjobb.. Då jag inte är över 18 tycker jag det är svårt att hitta något, därför undrar jag hur gamla ni var, hur ni fick jobbet osv.. :)
 
Sv: Sommarjobb

Fick mitt första sommarjobb i år (blir 22 år) som laborant, och att jag fick det är för att jag läser till kemiingenjör. :)
Har iof jobbat lite nån sommar innan men då när jag jobbade som dagisvikarie.

Annars har jag aldrig lyckats fått något sommarjobb när jag var yngre, tror man måste ha kontakter eller tur (i min kommun lottas det vilka som får vissa sommarjobb)
 
Sv: Sommarjobb

Jag har fått sommarjobb genom kontakter då jag var yngre. Jag var bla på Arbetsförmedlingens kontor, suttit i reception, inventerat butiker, suttit i telefonväxel, båtvakt(nattvakt), stalljobb etc.

Kompisar har också fått genom kontakter främst. Men man får ju ligga i en del för att hitta även genom kontakter.
De hade liknande jobb. Och en del som butikspersonal, lagerarbetare, städare, kyrkogårdsjobb, parkarbete, kioskbiträde etc..
 
Sv: Sommarjobb

Tack för svaren.. :)
Min pappa driver eget, dock så funkar det inte så bra..Då
jag främst inte klarar av att göra "byggnings saker" måla går an men
kan inte sammarbeta med min egna pappa. Ska se runt lite ifall jag
skulle komma på någon som jag kan jobba hos..
 
Sv: Sommarjobb

Jobbade under två helger på mammas jobb under julbordstiderna och sedan i April året efter så sade mamma till mig att chefen på hennes arbete hade gett mig ett sommarschema - och jag som inte ens bad om det :D.
 
Sv: Sommarjobb

Jag fick ett via kommunen när jag var typ 18. De flesta kommuner brukar väl ha feriejobb för ungdomar. Frågat dem?
 
Sv: Sommarjobb

Jag fick mitt första sommarjobb på ridlägret jag gått på under ett par somrar. De tyckte jag skulle passa som ledare, började som 14-15åring och jobbade ett par somrar. Där var det alltså kontakter eftersom jag gått på läger där tidigare.

Andra sommarjobbet fick jag förra sommaren, som 17-åring. Fyra veckors feriejobb på min skola (naturbruksgymnasium, skötte lagård + hagar och andra områden), de har feriejobb för alla årskurs tvåor.

Nu i sommar har jag fått jobb på ett äldreboende, jag skickade in en intresseanmälan genom ett formulär på kommunens hemsida. Sedan kallade de mig till intervju, där jag förmodligen gjorde ett bra intryck då de ringde och gav mig jobbet ett par dagar senare. Har redan börjat jobba vissa skift där men kommer gå på schema under sommaren.

De flesta av mina vänner har fått jobb genom kontakter, då många kommer från bondefamiljer. De har alltså jobbat på familjegården eller gårdar runt om. Andra har fått slita häcken av sig genom att söka varenda jobb som är sökbart. Jag själv hade tur!
 
Sv: Sommarjobb

Fick mitt första som 15 åring, solflicka (underhållare) på en avdelning inom äldreomsorgen
dom var så nöjda med mig att året där efter som 16 åring fick jag jobba igen fast som uska (förutom att jag inte medicinerade eller nått sånt, fick äran att vara första rumptorkare helt enkelt)
året där efter var jag i timpoolen på samma avd. och jobbade på en grisgård hemma till som jag fått genom praktik tidigare på vårterminen.
sen fick jag fast anställning :)
 
Sv: Sommarjobb

Mitt första jobb hade jag när jag var 14 mammas fixade så jag fick städa på ett vandrarhem hon jobbade på.

Mitt andra sommarjobb fick jag när jag var 15, gick till chefen på äldreboendet i samhället och nästan krävde ett jobb. Fick då sommarjobba som frukostvärdinna :)
 
Sv: Sommarjobb

14 år gammal sommarjobbade jag inom kommunen, på en förskola.

Varje sommar efter det jobbade jag sedan i pappas stora stall.
 
Sv: Sommarjobb

Jag fick mitt första sommarjobb då jag var 18 år och precis hade tagit studenten. Det var mitt ex's syster som hade fått erbjudande om att sommarjobba som städare på ett större bussbolag och att de ville anställa två stycken så hon frågade mig, vilket jag uppskattar än idag!

De på bussbolaget blev dessutom så nöjda med oss att vi blev tillfrågade att komma tillbaka nästa sommar.
 
Sv: Sommarjobb

Jag fick mitt första sommarjobb när jag var 2011, då var jag 21. Jag fick det genom en annons antingen på platsbanken eller i tidningen, minns inte riktigt. Var i alla fall som städare på ett sjukhus. Var där året efter också. Att få genom kontakter var ingen möjlighet för mig.
 
Sv: Sommarjobb

Jag hade feriejobb genom kommunen under tonåren, på min egen ridklubb (klubben fick lämna in en lista med önskejobbare) och på olika typer av forskarskola (typ dagläger för att inspireras att plugga naturvetenskap på universitetet fast betalt :D). Sen krävdes det tyvärr att jag tog körkort för att få jobb, har inga kontakter alls på såna ställen där man kan få sommarjobb.
 
Sv: Sommarjobb

Började jobba som städerska inom kommunen som 12-åring tillsammans med min två år äldre syster. Vi städade trappor och tvättstugor i ett bostadsområde på orten vi bodde.
När jag blev äldre började jag städa andra kommunala inrättningar, som dagis, skolor, kontor.. Jobbade där under lov, kvällar och lite då och då tills jag var 18.
Var mamma som fixade in oss där, hon jobbar där själv och är väl någon slags inofficiell chef :D

När jag blev 18 knallade jag ner till en plastfabrik och lämnade in mitt cv. Blev anställd på studs och var där ett par somrar. Lyckades nästla in mig själv så mycket att jag i princip anställde mig själv på 75% efter gymnasiet (jag pluggade deltid under ett år efter studenten).
Har några kompisar som jobbar på samma fabrik, kanske bidrog det till att jag fick jobb, kanske inte. Jag tror det gjorde mycket att jag var där in person och lämnade cv.

Förra året, 24 år då, fick en kompis in mig på kyrkogården som grönyteskötare. Jag vart ganska impopulär hos översta chefen, men alla andra tyckte jag gjorde ett superjobb. Jag blev anställd på 4 veckor, men lyckades få förlängt till 9. Jag hoppas att få komma tillbaka dit i år.

Kontakter är det enklaste sättet att få jobb, då har man någon som kan lägga ett ord för en och "gå i god" för att man är en bra person. Har man inga kontakter får man skapa några. Genom att träffa arbetsgivare personligen visar man att man är engagerad och verkligen vill ha jobbet. Pratat med några arbetsgivare som sagt att de mer eller mindre undviker att anställa folk som bara skickar mail eller sms, de vill ha en mer personlig kontakt.
 
Sv: Sommarjobb

Jag var 16, fick det genom personliga kontakter.
Kolla ditt kontaktnät, eller sök som en galning, är du student kan det finnas något via academic work. Men skynda dig, de flesta jobben tillsätts tidigt.
 
Sv: Sommarjobb

Kontakter här också. Mitt första fick jag nog då jag var ca 13 år. Jag sommarjobbade då på dagiset min lillasyster gick på. Sedan hamnade jag inom omsorgen och jobbade som personlig assistent många somrar framöver. Där kom jag in då jag var 17 genom ett exs kusin som behövde stöd. Eftersom det gick bra blev jag sedan eftertraktad inom det.
I sommar kommer jag att jobba på extrajobbet jag haft sedan januari, med att värva månadsgivare till en humanitär organisation.
Men det är svårt att komma ut då man är ung och inte har några erfarenheter sedan tidigare. Tror de flesta kommer in på olika områden genom kontakter, men även som andra nämnt, genom jobb inom kommunen.
Lycka till!:)
 
Sv: Sommarjobb

Mitt första "riktiga" jobb fick jag när jag var sexton, stod i kassan på ett café. Pappa kände chefen, så på den vägen var det. Men de var nog nöjda eftersom jag fick vara kvar tre år. Tror det är ganska svårt utan kontakter i de åldrarna, då man inte har någon direkt utbildning att tala om. Men kommunen och landstinget brukar väl anordna sommarjobb för ungdomar?
 
Sv: Sommarjobb

Mitt första sommarjobb var sommaren innan jag skulle fylla 17. Ett callcenter (populärt på den tiden) annonserade i lokaltidningen har jag för mig och jag svarade på annonsen och fick jobbet.

Året efter fick jag sommarjobb via kommunen. Nu i vuxen ålder fick jag sommarjobb genom att ringa upp en arbetsgivare som jag tänkte nog kunde behöva sommarvikarier, vilket de gjorde och nu ska jag jobba där för andra sommaren i rad.

Dock är du kanske lite sent ute? Tycker de flesta annonserar efter sommararbetande runt feb-mars? Lycka till i alla fall!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 819
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 464
Senast: Lobelia
·
Fritid Är det någon som sitter på ett bra förslag? Ungdomen vill gärna läsa men tycker det är lite svårt. Hen har därför inte heller någon...
2
Svar
34
· Visningar
1 739
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp