Sommarmammornas fortsättningstråd!

Tillit

Trådstartare
Hej alla sommarmammmor!

Hur går det för er? Tänkte det kunde vara roligt att ha en tråd där vi kan fortsätta skriva om våra små skatter, hur det går, med och motgångar osv.! Vad sägs?


Här hemma går det fint faktiskt :)

Emil är nu 4 månader lite drygt, och en helt underbart glad och positiv liten kille :love:
Visst har vi våra stunder av skrik och gråt, men dom har ofta en bra anledning - bara det att mamma och pappa inte alltid kommer på vad det är snabbt nog ;)

Vi har inte börjat med mat än, men är på g med det då Emil är otroligt nyfiken på vad vi vuxna äter, och med glädje smakar (ja han har fått suga på) på både äpple, melon, apelsin och gurka :d

2 tänder har han fått, min lilla vampyrbebis! Roligt var det inte när dom kom fram, men nu är han så stolt så och ler stora tandvisarleenden många gånger om dagen :D

Nätterna går bara bättre och bättre, han sover nu ungefär 11 timmar - med 3-4 matningar under natten.

Mamma och pappa är allra bäst, Emil är inte en bebis man sätter i famnen på vem som helst! Han säger ifrån, och är mycket bestämd.
Tycker jag känns bra, så liten men ändå så väldigt egen och bestämd!

Ja vi är helt enkelt väldigt nöjda och glada med vår lilla tillvaro just nu, det är hur underbart som helst att vara mamma :banana:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Wow vad härligt det låter :)

Min plutt blir 3 månader idag faktiskt och det känns just nu som att det blir jobbigare och jobbigare... Han är HYSTERISK flera ggr om dagen ffa allt när han ska äta och då ffa vid bröstet:confused: jättekonstigt eftersom det tidigare har varit tröst och mys, men sen 4-5 veckor har det hänt nåt. Han är under utredning kan man väl säga. Ska till barnläkarmottagningen på onsdag här i byn efter att Astrid Lindgrens barnsjukhus skickade remiss dit. Där var vi i måndags. Då trodde den läkaren att hans matstrupe kunde vara frätt av alla spyor och uppstötningar och hon föreslog att jag ska prova komjölksfri kost, så då har jag gjort det STRIKT sen i onsdags. I tisdags hade jag mjölk i kaffet på morgonen, men det var det enda. Men han har bara blivit värre för varje dag. Så jag tror inte att det är felet.
Just nu känner jag mig rätt så uppgiven och less och snuvad på att få ha det mysigt med min bebis.
Han är en underbar unge när han är pigg och glad och han älskar att prata och sjunga.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Men nej vad tråkigt att höra...stackars liten, och stackars dig! Hoppas ni hittar vad felet är. Jag antar att ni testat allt och lite till då, typ ersättning, byta ställning vid amningen, mata ofta, mata sällan alla sånna saker?
Du ska se att bara ni kommer på vad det är han mår dåligt av så får ni det säkert hur mysigt och kul som helst tillsammans :)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Min skrutta är snart 13 veckor och är världens goaste unge. Jag är så stolt :)
Hon gör oss så lyckliga här hemma, hon ler och är så glad. Har haft ont i magen, vilket läkaren var kolik, men jag tror inte det då hon är mer glad än ledsen och det blir bara bättre för var dag som går.
Hon är 62 cm lång och väger 6600 gram. stor tjej :)
Hon sover ungefär mellan 20.00-08.00 och vaknar melllan 1-4 ggr varje natt för att äta. Olika varje natt, men hon sover alltid bra och är aldrig vaken i onödan om nätterna. En go unge helt enkelt.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Härligt att höra!
Konstigt att läkaren säger kolik då, men tur för er att det inte är det - eller om det nu är det åtminstone är lindrigt! (oj så vimsigt det lät men hoppas du förstår vad jag menar, hm..:p )

Haha Emil vägde samma sist vi var till BVC, fast han var då 3 månader och 3 veckor ;) min lilla skrotis :love:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Jag har tidigare avfärdat kolik eftersom BVC har sagt att dom inte "är övertygade om det". Har nu precis googlat på gaser i magen och hittade att pojken min nästan är ett skolboksexempel på kolik.
JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!
:devil: BVC.
Ska byta efter imorgon (han får sin 3 månaders vaccination).

Annars sover han fantastiskt bra på nätterna och har alltid gjort. Somnar runt sju (plus minus nån timme) och sover oftast till sju (plus minus nån timme) UTAN att äta.
Man får tänka att det alltid kan vara värre :crazy:
Han är ju världens goaste unge när han inte har ont i magen! Så glad att han gärna skrattar högt (vilket han också gör i sömnen ibland) :D
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Jag är nog också en sommarmamma. Ludwig kom 28 maj (fast BF var 12 maj :mad:).

Han är nu alltså 5 mån och livet leker! Alla som pratar med honom är favoriter och han flinar upp sig så fort han får syn på någon. Oavsett vem det är. Häromveckan satt han och storlog åt en gubbe på ett fik, men han bara blängde tillbaka :crazy: Konstigt folk det finns...

Jaja. Ludwig håller iaf på att lära sig krypa, men än så länge kommer han ingenstans. Kan dock byta riktning sas, och det är ju alltid något :) Sitter själv korta stunder, men man får vara beredd på att ta emot honom. Det går fort när de stupar :D

Ludwig är glad i stort sett jämt, skrattar och ler hela dagarna och skriker nästan aldrig (skönt :angel:). På nätterna somnar han vid 21-22 ungefär och sover till 9-10 nångång. Inte dumt alls... :love:

Det är smidigt att vara mamma! :D
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Hej pa er!

Min lilla tjej ar oxa 4 manader nu, en liten go och glad plutt. Hon ar antligen fordubblat sin fodelsevikt och vager nu 5 kg.

Sover bra gor hon oxa, fran 7-tiden till 7 pa morgonen da hon blir vackt om hon inte vaknat sjalv. Har inte matat under natten de senaste 4 veckorna! Pa dagarna gar det ibland bra att sova och ibland inte, gar det daligt sa blir hon valdigt gnallig pa eftermiddagarna.

Hon har inte rullat annu och tycker inte om att ligga pa magen, men det kommer val hoppas jag... Mat har vi inte heller borjat med, hon verkar inte sa intresserad annu.

Pa torsdag ar det dags for andra omgangen av vaccinering, 2 sprutor och en oral dos. Stackars liten, forra gangen var det stora krokodiltarar.

Hur stora fontaneller har era bebisar? Fick kommentar av BVC att hennes var stor....

Ha det bra i vintriga Sverige fran Krusan i soliga Australien (+32 idag och over 30 resten av veckan)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Oscar är också en sommarbebis (16/8-08) och det har hänt mycket nu bara den senaste veckan. Han har varit sen när det gäller att resa sig, men nu reser han sig mot allt hela tiden och vill så gärna släppa taget för att bara springa i väg, men som sagt så har han varit försiktig av sig.

Roligast är badrummet - Har vi slarvat med att stänga dörren är han där direkt och river ner tvättkorgen, sliter ut blöjor som han stoppar ner i toaletten eller i badkaret - Dra toapapper från rullen är också kul!

Han började även på förskolan förra måndagen och det har gått jättebra - var bara lite försiktig första dagen! I dag ska han sova lunch där, få se hur det går.

//Linda
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Snyggve - Vad roligt att få lite uppdatering om Ludwig! :bump:
Eftersom vi väntade på våra samtidigt så borde ju jag också rymmas här även om min son kom precis i skarven mellan vår och sommar :idea:

Vår kille föddes 15 maj, BF var 1 juni. 6-månadersdagen närmar sig med stormsteg m a o!

Fram tills för ett par veckor sedan så var han fullständigt okomplicerad i princip hela tiden, så otroligt nöjd och glad i princip oavsett vad vi gjorde och charmade allt och alla hela tiden. Grät i princip aldrig och skrattade så det bubblade mest hela tiden! Nu har han kommit in i 26-veckorssprånget med buller och bång och det märks att hans lilla värld är alldeles upp och ner om man säger så...

Alla utvecklingssprång har märkts extremt tydligt på honom, och detta som i "Växa och upptäcka världen" beskrivs som det största hittills - ja det kan vi definitivt skriva under på...

Så nu väntar vi på att det snart skall vara över och vi skall få tillbaka vår lilla solskensunge ;)

I övrigt så har han kämpat med att lära sig krypa senaste 1,5 månaden och det går väl "sådär" :love: Men han tar sig framåt, om så bara ca en halvmeter åt gången, men har inte fått in den rätta tekniken utan skjuter upp rumpan och drar sig framåt med huvudet - lagom jobbigt och han blir mäkta frustrerad :angel: Men rätt som det är så ramlar väl poletten ner!

Han rullar runt hej vilt och har gjort sen han var 6 veckor (mage-rygg) resp knappt 4 mån (rygg-mage) och älskar att ligga på mage och speja omkring med rest överkropp på raka armar, eller stå upp (när någon håller i). Sitta däremot är han inte alls intresserad av sålänge inte någon håller i honom... så sitta själv tar nog ett tag innan han gör!

Han äter nu mer 1,5 mål gröt om dagen (0,5 på fm innan fm-sovningen och 1 på kvällen vid 19, ett par h innan nattningsamningen) samt att vi håller på och provar igenom allsköns smaker av rotfrukter och grönsaker för att inom några veckor ha ett helt mål mat vid lunchtid.

Han sover ca 21-08 men vaknar fortfarande ett par gånger på natten för amning. Han somnar dock om igen omedelbart, så det är inte så särskilt jobbigt. Jobbigare är de drömmar han senaste veckorna fått i samband med utv-språnget, de gör att han börjar gråta/skrika/låta mitt i natten utan att vakna, flera gånger per natt. Vi tycker så himla synd om honom :( och önskar att vi kunde göra mer än att "bara" trösta.

Om 1,5 vecka så skall vi åka utomlands hela familjen på bröllop, när han precis fyllt 6 månader, så nu skall jag ta och ringa BVC för att höra om han skall vaccineras mot svininfluensan innan dess.

Summa sumarum är i alla fall att det känns som ett privilegium att få följa denna så högt älskade lilla krabat genom livet - alldeles fantastiskt faktiskt :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Delvis kl:

Vad roligt att läsa om alla era små krabater, kul att så många skriver!

Gnarpis: Förstår att du blir arg på BVC, de om någon borde ju kunna se om det är kolik! Kanske ni kommer på en bra lösning nu, som underlättar för honom? Jobbigt när ens älskade lilla har det jobbigt och man inte kan hjälpa.. :(

Krusan: Ooh, härligt väder nere hos er :) Här har vi det tämligen mulet och grått just nu..men jag trivs rätt bra ändå!
Hm..ska kolla fontanellerna när han vaknar sen, har inte tänkt på det alls...

Snyggve: Kul att höra lite om Ludwig! Låter som en härlig liten kille :) Tänk vad det går, att han redan sitter själv och allt! Härliga sovtider också måste jag säga :D

Linda. B: Oj vad roligt, jag ser så fram emot när Emil börjar stå och så. Haha måste vara kul att inse att shiiiit, toadörren!! Och sen se förödelsen :D
Spännande med förskolan, hoppas det går bra!

Embe: Så stor kille redan? Tyckte han föddes nyss :eek: Men å andra sidan är ju Emil snart 4,5 månad också ;)
Låter som ni har det bra, men utvecklingssprången är ju lite jobbiga kan man förstå!
Hoppas han snart är klar så att säga :)
Och ja, visst är det fantastiskt att få vara delaktig i en liten människas liv på det här viset? Verkligen ett privilegium!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Ja, det är ju kanske bara lindrig kolik, men det är sjukt jobbigt ändå.
Igår började märka en klar förbättring, jag hoppas att det håller i sig längre än ett par dar nu :grin:
Vet inte om det beror på den komjölksfria kosten (börjar gnägga snart efter alla havrebaserade produkter :D), att vi passerat den berömda 3 mån gränsen, att vi passerat utv.språnget för 12 v, att jag rapar honom noggrant eller väntar in i det sista med att prova mat (oj, vad grymt det lät :crazy:) eller alla faktorer tillsammans.

Igår skrattade han högt åt sina "kompisar" i baby gymmet. Han är så underbar :love: å häromdagen rullade han över från rygg till mage. Han verkade bli lika förvånad som vi blev :D
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vad skönt att det går lite bättre!!

Efter att vår kille har haft ett par dagar och nätter med plötsligt otröstligt skrikande och fått känna på hur det är, så har jag om möjligt ännu mer sympatier med er som kämpar med kolikbarn!

Hoppas att det fortsätter bli stadigt bättre!

Tillit: Ja visst är det helt sjukt vad fort tiden går! :eek: Jag tycker att det var igår som han var sisådär 2 månader och lilla Emil föddes...!
Det är verkligen tudelat att önska att våren kommer snart så man slipper den bedrövliga vintern (fina vinterdagar är dock helt fantastiskt ;) ), för då är det snart dags att börja jobba igen :eek: :cry: (Jag ska "bara" vara hemma 10,5 månad, och sedan ska min sambo vara hemma nästan lika länge till - jag skulle gärna vara hemma längre, men han vill ju också...).

Hur länge ska ni andra vara hemma?
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Min tjej kommer att borja pa dagis 3 dagar i veckan i Mars nasta ar, tyvarr :(. Hade helst borjat i Juni nar min mammaledighet ar slut, men det gar inte. Har nere foljer de kalender aret, sa barn fodda i Juli som min tjej borjar antingen nar de ar 7-8 manader eller aret efter nar de ar 18 manader. Dessutom ar det valdigt svart att fa plats pa dagisen i vart omrade.

Som sagt ar inte jatteglad over situationen... men tom Juli sa tankte jag bara ha henne dar 2 dagar i veckan och sen resten av aret 3.

//Krusan
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Så dumt är det här också, alla barn "ska" börja i mars. Man kan ha tur att det finns någon ledig plats på andra tider av året, då kan man få börja då också men det är nästan omöjligt i praktiken.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Min Evelina är född den 23 Juli, en vecka efter mig ;)
Vi är båda sommarbebisar :p

Hon är 3½ månad nu, antagligen så går hon in i ett utvecklingssprång, från att sovit klockrent hela nätter förutom en matning, var vi uppe ca 4 gånger inatt för att trösta & mata henne.

Känner mig rejält sliten idag.... *gäspar*

Hoppas på hon sover hela natten inatt, jag har precis varit sjuk & inte riktigt återhämtat mig ännu. Blir att jag slocknar så fort hon lagt sig ikväll.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Hm, jag började jobba lite smått i början på sept :p Ludwig var alltså bara lite mer än 3 mån, men jag blir KNÄPP av att gå hemma. Nu är jag hemma ca 4 dgr/v och min sambo 3, något som passar oss båda kanonbra. Och på så sätt kan vi spara massa föräldradagar (tack vare lönen behöver vi inte ta ut så många dagar/mån) så vi kan vara hemma riktigt länge istället :banana:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Hur länge jag ska vara hemma är väl lite oklart i nuläget, har funderingar på att börja jobba 1-2 dagar/veckan redan efter nyår/i vår, när Emil slutat amma.
Skulle vara roligt, och kul även för pappan här i familjen att få vara hemma lite redan!
Men med Emil vill vi verkligen vänta in i det sista med att skicka honom till förskola, minimigränsen är väl vid 2 år tycker jag, men helst 3! Så vi får se hur det går...:)
Tanken är att vi ska spara undan så mycket pengar vi bara kan nu, så vi kan köpa eget hus om ett år eller så :love:

Emil har verkligen varit mammig idag, sovit i vagnen en liten stund och sen 2,5 timmar i sele! Tror det är en ny tand på g, eller kanske ett nytt utvecklingssprång..han blir 20 veckor på torsdag :banana:

Hur sover era små på dagen? Emil har aldrig sovit bra själv under dagtid, vagn som rullar eller sele är där han sover länge och bra...selen är bäst!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

minl lilla Lova är också född den 23 juli. växer så det knakar och är numera 61 cm lång och väger 5,8 kg.
Sessan är oftast på gott humör och charmar alla hon möter.
Hon är allmänt okomplicerad så vi har haft en väldig tur. Sover ca 11 timmar med ca 4 matningar per natt och det känns helt ok. Oftast vill hon bara ligga vid bröstet ett tag och gosa för att sedan somna om. Har försökt med napp men hon ratar den totalt.
Tog vaccinsprutorna härrom vecka. Sessan var såklart ledsen, kan man ju förstå men att jag skulle reagera så trodde jag aldrig. Lova gallskrek och Tårarna sprutade på lillan och själv hade jag inte långt till mina...
Bara att inse att man är en blödig hönsmamma:o


Att vara mamma är lätt det underbaraste som finns!:love:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

ang att sova på dagen så funkar vagnen kanon här. Allt som rör sig är poppis när Lovan ska sova :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 805
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp