Sommarmammornas fortsättningstråd!

Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Delvis kl:

Hej på er, jäklar vad långt bak denna lilla tråd hamnat :p Vi är bra på att skriva vi gamla sommarmammor *inte* :angel: ;)

Hur går det för er?

Här går det jättebra :D

Emil 9,5 månad kryper runt hela dagarna, det går verkligen fort nu! Han äter och sover superbra och igår fick han sin första spruta, lilla stackaren så nu är han lite grinig - vilket är helt förståeligt såklart....

Vi har flyttat och trivs suuuuuuuperbra, det var inga som helst problemos med Emil, och det är underbart med en massa plats :banana:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Åh grattis till flytten. Vad fort det gick :D

Här går det också bra.
Sonen är 8 mån och 1 vecka. Han kryper som en galning och när maken kommer hem är jag helt slut efter att ha jagat honom :p
Vi är ute och går varje dag om det inte hällregnar och idag kommer hans farmor hit och är barnvakt så jag kan åka och rida i det vackra vårvädret. (Imorrn ska det ju bli snö igen :mad:)

Han åkte på en redig förkylning i påskhelgen och det var troligtvis därför han var så lös i magen.

Hans hår växer som ogräs så jag har varit tvungen att klippa bort hårtester som föll ner i ögonen på honom (blev sådär snyggt, det var galet svårt :angel:) och över öronen.

Jag har introducerat ägg vilket han älskar :d men nu har han börjat visa vilken mat han verkligen inte gillar och det är allt (burkmat som hemlagat) som man blandat potatis i. Portionsfrysta potatisbitar som jag har gjort själv kan jag blanda med det som finns och det äter han, men inte annars, då åker maten ut igen.
Annars äter han det mesta. Han gillar min broccoli pasta med vitlök (ja, det mesta med vitlök) och banan är verkligen :d
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Tackar, jo det gick fort - dock har vi urstädning av gamla huset kvar, suck och pust :crazy: Vi ska dit imorgon och kanske på Lördag...Sen är det klart :)


Hur gjorde du när du började med ägg? Kanske snart dags härhemma med... :d
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Nej urk flyttstädning skulle kunna vara det jobbigaste...

Angående ägg. Läste att det är bäst att börja med äggula och vänta med vitan eftersom det tydligen är den dom kan reagera mest på om dom är allergiska.

Vispa äggula med en matsked mjölk i en kopp som du sen ställer i en kastrull med vatten i. Koka vattnet tills ägget har stannat, tar drygt 5 minuter. :d
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vi är fruktansvärt dåliga på att hålla igång tråden :crazy:

Ville bara skryta lite - idag har Ludwig ätit ett helt mål hemlagad mat för första gången! (Och det var fan på tiden - ungen är 11 mån nu :p)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vi är fruktansvärt dåliga på att hålla igång tråden :crazy:

Jag vet :grin: Jag tycker inte att det händer så mycket just nu :angel: (eller hinner jag bara inte uppdatera)
Sonen kryper runt som en galning och reser sig mot ALLT, ramlar och slår sig hela tiden.
Han älskar att vara ute och krypa runt på gräsmattan, jagade våra hyresgästers katt häromdan :D
I lördags var vi på 40-års fest och där på "tomten" hade dom en islandshäst och en shettis. Det var lajbans och han blev helt till sig, så givetvis fick han sitta på shettisen, vilket han tyckte var HUR kul som helst. Nu har han "ridit" 2 ggr :p

Han är alldeles för mammig just nu, jag tycket det är fruktansvärt jobbigt, men det går väl över, bara fortsätta ha barnvakt i form av morfar och farmor.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

*Hugger sista*

Nu när tråden kom upp igen och jag tänkt väldigt mycket på att uppdatera så verkar detta vara ett bra tillfälle.

Vi har fått konstaterat att sonen är mjölkallergisk. Han ska undvika all mjölk, även dolt i maten tills han är 2 år. Sedan ska vi på besök igen och utreda om han ska börja med mjölk.
Känns ok. Blir lite annorlunda men jag tror vi vänjer oss.
Har hämtat ut Nutramigen ett antal gånger nu och eftersom jag har recept kostar en kartong med 6 burkar 120 kr. Räcker ungefär en månad. Om vi inte hade haft recept så skulle samma kartong kosta 1075 kr. Ganska glad för subventionering i det läget :)

Härom dagen fick sonen 3 nya tänder samtidigt. Stackarn, då hade han ont men nu är det ok. Nu har han totalt 6 små vassa gaddar. Går lite under namnet "Kannibalen" just nu eftersom han bits hela tiden, ont som fanken gör det.

Till skillnad från er andra så har vi det hyfsat lugnt på rörelsefronten. Han sitter där man sätter honom. Nu glider han i och för sig runt så han kan vända sig runt ett helt varv sittandes på rumpan. Han tar sig framåt om han verkligen är ute efter någont men det är sällan han orkar engagera sig :D Han sitter och fnular med sitt. Hittar en tråd eller ett hårstrå eller en leksak. Väldigt praktiskt. Misstänker att det kommer en tid när jag inte kommer kunna sitta och äta min frukost i lugn och ro med sonen sittandes på golvet. Hmm den tiden den sorgen :D

Har beställt ett par solbrillor åt sonen! Han kommer bli så cool! (ursäkta att bilden är på en liten tjej, de hade ingen annan på hemsidan)
Kidsbanz Retro

Hur gör ni andra med solen? Solkräm? Vantar och mössa? Skugga HEEEELA tiden?

Ha det bra!
Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

KL

Lill-tjejen ar fortfarande liten, 10 mander och bara 7kg. Daremot ar det en valdans fart pa henne, kryper som bara den och har borjat dra sig upp pa mobler etc. Dagis gar jattebra for henne, helt utmattad nar hon kommer hem pa kvallen. Diarren forsvann nar vi slutatde med yogurt, sa nu blir hon inte hemskickad langre. Far val ta och introducera mjolk produkter sakta framover, dvs en tesked yoggi da och da.

Hon ater som en hast, kan slanga i sig en hel burk pa kvallen plus 2 isbitar frukt :eek:. Till lunch sa galler minst 6 isbitar mat. Hon ater dessutom allt vi ger henne burk som hemlagad mat :d. Daremot vill hon inte ge upp amningen, hon ar valdigt bestamd pa den fronten. Men nu ar vi nere pa 3ggr dagligen.

Sova pa dagen gar jatte bra, ofta 2x 1,5hr. Ga och lagga sig pa kvallen inga problem, somna om nar hon vaknar pa natten vid 2-4 STORA problem. Just nu ger vi upp efter kl4 och jag ammar henne da. Skulle helst vilja skjuta pa denna amning till efter kl 5 men det ar svart med ett hysteriskt barn som inte vill sova. Hur gor ni :confused:?

Hon har fortfarande bara 2 tander i underkaken, men tror att fler ar pa gang i overkaken. Hon dragglar som bara den sa jag hoppas att de kommer snart...

Har nere gar det mot vinter sa jag har inhandlat fleece overall, mossa och vantar till henne. Solglasogon har vi redan och kan rekomendera Babybanz! Tjejen har ett par i fargen "classic purple", jattefracka.

Ha det bra i solen.

Krusan
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Åh kul att det skrivs lite här!!

Ang. solen så har jag inte riktigt funderat på hur vi ska göra...solbriller har vi, men de åker bara av hela tiden...blir väl nån form av solhatt och kläder som täcker så gott det går...vi ser, det löser sig nog ;)

Här går det himla bra faktiskt, Emil är dryga 10 månader nu :love: Äter hemlagat med goood aptit, gröt som redig mat med grönsaker och lax och ja, allt typ :d Det är så himla roligt när vi kan äta samma mat!!

Sover 2 ggr/dag - 1-1,5 timme åt gången.
Somnar sen vid 20 - 21 på kvällen och sover till 8 ungefär.
Passar mig superbra! :)

Ja...kryper i en väldans fart nu, och reser sig mot - tja allt! Roligast är saker man inte får röra (såklart) som lampor, eluttag, hundmaten och diverse växter ;)
Pratar mycket och gärna, dock inga "riktiga" ord. "Mamma" säger han, och "baba" (pappa) men det är allt än så länge...

Ja det var lite från oss...hoppas ni alla njuter av vårsolen :)
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Stackars Ludwig - han skrämde nästan livet ur sig själv innan och hans pappa bara skrattade :mad: (Hans mamma är mest sur över att missa alltihop...)

Ludwig brukar ofta klättra och känna på dammsugaren. Idag var den dock inkopplad för första gången... Så gissa vem som helt oförberett startade den :eek: Min sambo sa att han aldrig sett L krypa så fort innan :rofl:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Ha ha ha! Jag skrattar högt! Stackars liten, men väldigt komiskt!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

KL
Sova pa dagen gar jatte bra, ofta 2x 1,5hr. Ga och lagga sig pa kvallen inga problem, somna om nar hon vaknar pa natten vid 2-4 STORA problem. Just nu ger vi upp efter kl4 och jag ammar henne da. Skulle helst vilja skjuta pa denna amning till efter kl 5 men det ar svart med ett hysteriskt barn som inte vill sova. Hur gor ni :confused:?

Vi hade lite samma problem för några veckor sedan när jag bestämde mej för att sluta amma. Då tänkte vi att vi i samma veva skulle sluta mata på natten. Vi höll ut i nästan 2 veckor. Det var som du beskriver. Försöka få att somna om i nästan 2 timmar och sen la vi honom i vår säng med resultat att ingen sov speciellt gott.
Nu gör vi en flaska ersättning på kvällen och ställer i kylen och sen när sonen vaknar mellan 2-6 så får han flaskan och somnar om direkt efter. Mycket mer praktiskt för oss alla. Istället för 2-3 timmar av omsomningskamp så blir det istället 15 minuter flaskvärmande och matande.

Lycka till
Miks
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Jag har inte heller löst solproblemet än. Han tar av sig allt jag sätter på skallen så ett par solglasögon kommer nog väldigt fort åka av.

I övrigt har han börjat sova en gång om dan. Är vaken 4-5 timmar (idag 6, men var då jääättetrött) på morgonen förmiddagen sover sen i 2-3 timmar och är vaken ca 5 timmar innan nattningen.
Jag tycker det är skönt för då går han och lägger sig mycket tidigare. Å andra sidan så blir det tokigt om vi ska göra nåt på em. Han sover ju till tidigast kl.14. Men jaja, vissa dagar får väl bli så bara!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

*kl*

Vad roligt att tråden vaknat igen!!

Här har jag äntligen fått en ny bärbar dator så det kanske blir någon minuts surfning då och då så jag kan titta in i tråden, innan var det lönlöst, den stationära är fööööör rolig för lillen, oavsett hur många gånger vi säger "Nej!"....;)

Jag har börjat jobba nu, för ca 3 veckor sedan och det har varit en omställning men ändå gått bättre än förväntat och lillen blev en pappa-gris på 2 dagar... Jag saknar att vara hemma med lillen samtidigt som jag är väldigt glad för sambons skull att han nu får vara hemma, det känns bra att vi delar.

Om en vecka har det gått ett helt år sen lillen kom!! Helt osannolikt, det känns som igår. Jag skickade aldrig något kort till förlossningen och tackade efteråt, så jag funderar faktiskt på att göra det nu lagom till ettårsdagen för jag tänker ofta på det fantastiska jobb de gjorde (jag hade en komplicerad förlossning). De är översållade med kort där, och de har haft måååånga förlossningar under det här året, men alltid glädjer det väl någon kanske! Jag tror i a f att barnmorskan definitivt kommer ihåg oss (så pass komplicerat blev det..) och hon var så gullig att jag gärna vill tacka, även om det är så långt efteråt nu!

Nåväl - lillen är fortsatt en otroligt aktiv liten kille som undersöker allt och är uppfinningsrik som få. Han "pratar" och skrattar hela dagarna men säger ännu inga tydliga ord, det är fortfarande mest "mammammamma" och "dadada". Han kan några enkla "var är .....(tex lampan)?" men inte mer än så, han är fullt upptagen med att skratta åt oss när vi försöker lära honom saker ;)

Han går med lära-gå vagnen och längs med möbler/väggar och står själv, men det tar nog ett litet tag till innan han går helt själv, han vill fortfarande hålla stadigt, helst i båda händerna (om han inte går utmed möblerna, då nöjer han sig oftast med bara en hand). För vår del får han dock gärna vänta lite med att gå för han är högt och lågt ändå, snabb som en räserbil och klättrar enkelt upp på saker utan att blinka...:p

Han äter otroligt bra och har gjort hela tiden, det är verkligen superskönt!!! Jag är väldigt glad för det, många bekanta får kämpa mycket med sina små så jag är jättetacksam att vår lilla åter så bra! Han är extra glad i vår mat, och det är så himla skönt nu när man kan ge de små exakt samma mat som vi själva äter tycker jag! (nåja - han får inte det allra mest vitlöksstinna osv, men ja, ni förstår ;) ).

Om några veckor flyttar vi, så småningom till hus, men vi har inte hittat rätt ännu, så det blir till en hyresrätt sålänge. Vi fick nämligen ett bra pris på vår bostadsrätt så vi sålde fast vi ännu inte hittat vårt hus! :laugh:

Jag skall börja fölvaka på min avelsmärr vilken dag som helst. Förra fölningen gjorde jag det höggravid - ett år går så fort!! Men samtidigt så långsamt.

Ta hand om er allihop!
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Det där med att skicka kort till förlossningen tänkte jag också göra, men det blev aldrig av! Bra idé att göra det till 1-årsdagen.
Jag blir helt gråtfärdig när jag tänker på barnmorskan som förlöste mig, hon var helt fantastisk!
Spännande att fölvaka!
Jag längtar innerligt efter att köpa häst, men det får vänta till jag börjar jobba någon gång efter årsskiftet när sonen är inskolad på dagis. Tur att det finns gott om hästar att rida här sålänge :D
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Nu puttar jag upp denna.
Vad dåliga vi är på att uppdatera :)

Hur många har haft 1 årskalas?
Berätta om dom!

Och så undrar jag om nån har börjat gå än?

Jag tror det är nära för sonen som blir tio månader idag.
Det rullar på som vanligt här hemma.
En tredje tand har spruckit fram, denna var också i underkäken som de andra två.
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vi är nog sämst på Buke med att uppdatera :o

Vi hade 1-års kalas 28 och 29 maj. Gick kanon! På fredagen hade vi ca 20 gäster hemma, Ludwig var en god värd och pratade med alla :D Åt tårta själv, men var inte helt förtjust i det så det mesta hamnade på golvet. Väldigt lyckat kalas!

L går inte än, han är för feg :p Ibland glömmer han sig och står själv JÄTTESTADIGT. Men så fort han kommer på det så sätter han sig ner... Fegisen :love:
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Kul med kalas! Jag ser fram mot sonens första :love:

Min kille går inte heller än, men han står själv stadigt korta stunder och vill gärna gå när man håller honom i händerna. Han står ofta på tårna så när han sätter ner hela foten blir det ganska stadigt :D
 
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Vi hade 1-årskalas 15 maj :)

Det blev jättelyckat, vi var 19 personer och sonen trivdes som fisken i vattnet.

Han har en period just nu där han blir lite blyg i början, så går det över sedan, så även på kalaset.

Hans bästa kompis som är 9 dagar äldre var med, och de hade jättekul ihop.

Lillen fick blåbärsbulle och fick sempers pärondryck till och pärondrycken var nog det bästa med hela kalaset - han blev alldeles förtrollad! Så nu skall vi köpa pärondryck och ge honom i kyrkan när vi gifter oss om 1 månad, så sitter han kanske still :angel: Bullen var också god f.ö :D

Det var superväder på kalaset så vi var ute hela tiden och myste. Hade "bara" fika med 2 sorters tårtor, bullar och kakor (annars har vi ofta mat vid födelsedagar) och hade kalaset på em - allt för att det skulle vara optimalt för sonen och inte de vuxna, det var ju hans födelsedag. Det blev mycket lyckat alltihop!

I övrigt så går han nu, men inte mer än max 15-20 steg ännu sålänge, och det går inte fort inte :p Men supersöt är han! Och snart går det nog undan, minst sagt.

Vi har varit väldigt nöjda med att han har låtit sig matas med "vanliga maten" fortfarande - det gick över idag kan man säga. Sambon skickade ett mms nyss med en bild på lillen där han konstaterade att nu vill han bara äta själv, vilket medförde en fullständigt nersölad unge ;) Men ett skitigt barn är ett lyckligt barn eller hur är det ;) ? Tur att det finns tvättmaskin!

Sambon tog över föräldraledigheten för snart 2 månader sedan och de verkar ha det toppen under dagarna där hemma. Jag själv jobbar och jobbar...

Lillen är annars en "marodör" av sällan skådat slag just nu. ALLT skall plockas ur skåp och lådor och sedan läggas tillbaka igen (han är helt otroligt söt när han omsorgsfullt plockar tillbaka igen :love:). Det tar 10 min så ser det ut som ett bombnedslag i precis hela lägenheten. Det blir mycket plocka, men härligt är det att se hans utveckling - han är himla stabil, glad, nöjd - och aktiv! Och tack och lov tålig, så han ytterst sällan blir ledsen när han kraschar i sina försöka att klättra och gå. Han är en klätterapa... skruttungen!

Och om inte allt för lång tid är det SEMESTER! Som jag längtar till att vi får vara hela familjen tillsammans i flera veckor! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Sommarmammornas fortsättningstråd!

Jag känner igen det där med klätterapa :D min älskar det och roligast är att klättra uppför trappan :crazy:
Han gillar också att plocka ur saker ur lådan men är inte helt med på att plocka ner det igen.
Däremot är han väldigt duktig att låta bli att öppna lådorna faktiskt.

Kul med bröllop, hoppas ni får en fantastisk dag!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 559
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 804
Senast: Nota
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp