Sommarponny!?

Julixzi

Trådstartare
Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem.

I sommar ska jag i en månad förmodligen, om allt går som det ska, hyra mig en ponny! Hon är en C-ponny som är välutbildad men framåt, vilket känns bra då jag inte haft "egen häst" tidigare. För tillfället rider jag på ridskola med välutbildade ridlärare 3 ggr/veckan, och även själv på bana/ut i skogen 3 ggr/veckan. Rider främst ungponnyer, sötnosen jag rider just nu är 5 år och blev klar med inridningen innan sommaren. Jag hjälper till på lektioner och sköter om 2 hästar i stallet också, så hantering från marken och teori kring hästen ängar jag minst lika mycket tid till som själva ridningen.

Så, det jag undrar är vad man bör tänka på när man får HELA ansvaret själv? Har turen att bo ca 20 m från ett litet stall med väldigt fina hagar, och jag bor inte på landet utan ca 10 min från centrala Borås. Det är verkligen inget lyxigt stall, men det är precis så jag vill ha det! Litet och mysigt. Det står endast 3 hästar i stallet, jag känner hästägarna väl och dom finns där om jag undrar om något. Jag äger redan borstprylar, täcken, grimmor, transportskydd, flughuvor, schabrak, benskydd och allt sånt där vanligt som behövs till ponnyn, men finns det något jag behöver som man kanske inte tänker på direkt? Och vad bör jag ha i sjuklådan?

Det var nog allt jag ville skriva haha^^ Skriv så mycket ni bara kommer på, jag vill verkligen vara redo på allt (även om det är omöjligt, antar jag)! ;)

Kram!
 
Lugna dig!

Ska du bara ha ponnyn nån månad så lär nog ägarna skicka med vad du behöver - och de lär se till att du vet det du behöver och att du vet vart du ska vända dig om du behöver hjälp.

Nåt enstaka kunde du för ditt höga nöjes skull skaffat bara för att - men för övrigt följer nog hästens grejjer med och det är de som ska användas i första hand.

En ska ska du komma ihåg - ta dig tid att umgås med hästen - bara vara. Det måste inte pysslas och härjas utan mycket av kontakten får man av att vara med hästen på hästens villkor.
 
Lugna dig!

Ska du bara ha ponnyn nån månad så lär nog ägarna skicka med vad du behöver - och de lär se till att du vet det du behöver och att du vet vart du ska vända dig om du behöver hjälp.

Nåt enstaka kunde du för ditt höga nöjes skull skaffat bara för att - men för övrigt följer nog hästens grejjer med och det är de som ska användas i första hand.

En ska ska du komma ihåg - ta dig tid att umgås med hästen - bara vara. Det måste inte pysslas och härjas utan mycket av kontakten får man av att vara med hästen på hästens villkor.
Ja det stämmer nog att jag är lite väl nervös haha! :D Jag vet ju att jag har koll på det viktigaste och tror nog att allt ska fungera bra. Får med sadel och träns till henne, resten har jag hand om själv. Tack för ditt svar! :)
 
Instmmer med ptr.
plus en flaska flugspray är ett måste på sommaren, det lär de inte skicka med.
Se till att du får med dig iaf två schabrak (Eller köp ngt billigt) på sommaren svettas hästarna mkt och man kan behöva byta och tvätta schabraken ofta.
 
Instmmer med ptr.
plus en flaska flugspray är ett måste på sommaren, det lär de inte skicka med.
Se till att du får med dig iaf två schabrak (Eller köp ngt billigt) på sommaren svettas hästarna mkt och man kan behöva byta och tvätta schabraken ofta.
Japp, flugspray ska det bli!

Tycker det är roligt att byta schabrak allt som oftast, så jag har samlat på mig en hel del schabrak nu under åren.. ;) Men tack för tipset!
 
Ett bra kontrakt där allt står, vem står för vad och ev uppsägningstid. Allt ska stå med även fast det bara gäller en månad tycker jag :)
 
När jag var ny hästägare köpte jag på mig en del, annat fick jag osv. Är inget jag använder idag - jo täckena är bra att täcka snickerimaskiner med så att de inte rostar.

Och du ska bara ha en häst tillfälligt! Dessutom någon annans häst - och där är det hästägarens ord som gäller i mångt och mycket. Så lägg funderandet på det som är viktigt istället. Färgen på borsten eller hovkratsen är bra viktigt om hästägaren tycker det (färgkod till olika hästar tex).

Kontrakt och ansvarsfördelning med självrisker m.m. samt hur hästen är försäkrad, om där är några restriktioner på betet eller är hästen kvar i sin hemmiljö.

Allt övrigt annat, förutom att ha roligt med hästen, kan du spara på att bekymra dig om till den egna hästen i framtiden.
 
Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem.

I sommar ska jag i en månad förmodligen, om allt går som det ska, hyra mig en ponny! Hon är en C-ponny som är välutbildad men framåt, vilket känns bra då jag inte haft "egen häst" tidigare. För tillfället rider jag på ridskola med välutbildade ridlärare 3 ggr/veckan, och även själv på bana/ut i skogen 3 ggr/veckan. Rider främst ungponnyer, sötnosen jag rider just nu är 5 år och blev klar med inridningen innan sommaren. Jag hjälper till på lektioner och sköter om 2 hästar i stallet också, så hantering från marken och teori kring hästen ängar jag minst lika mycket tid till som själva ridningen.

Så, det jag undrar är vad man bör tänka på när man får HELA ansvaret själv? Har turen att bo ca 20 m från ett litet stall med väldigt fina hagar, och jag bor inte på landet utan ca 10 min från centrala Borås. Det är verkligen inget lyxigt stall, men det är precis så jag vill ha det! Litet och mysigt. Det står endast 3 hästar i stallet, jag känner hästägarna väl och dom finns där om jag undrar om något. Jag äger redan borstprylar, täcken, grimmor, transportskydd, flughuvor, schabrak, benskydd och allt sånt där vanligt som behövs till ponnyn, men finns det något jag behöver som man kanske inte tänker på direkt? Och vad bör jag ha i sjuklådan?

Det var nog allt jag ville skriva haha^^ Skriv så mycket ni bara kommer på, jag vill verkligen vara redo på allt (även om det är omöjligt, antar jag)! ;)

Kram!
Grattis, kul, det går nog bra. Lyssna på ägaren. Kolla försäkringar, vad som gäller.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag håller med dom andra i tråden, flugspray kan vara bra men resten av utrustningen som hästen behöver bör ägarna skicka med. Det som är absolut viktigast är att hästen har försäkring, vem betalar om nåt händer? Självrisk/veterinärvård/tappskor osv. Ha det tydligt i kontraktet. Också vad som händer om hästen skulle visa sig vara halt när du lämnar tillbaka den, vem står för rehab/veterinärvård då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp