Sommarpratare 2018

Har ni hunnit lyssna nåt på årets sommarpratare i P1?

Vad tycker ni? Vilka har varit bäst hittills och vad har ni funderat extra kring?
Jag har lyssnat på de flesta, var helt ikapp i lördags när vi betade av sista sträckan från Tyskland och hem.

Jag gillade tex Anna Sterner, Elin Olofsson, Markoolio, Anna Trone Holst, Arne Ljungqvist och Mouna Esmaeilzadeh.
Stängde av Mandelmanns, så jäkla präktigt och Gröna Vågen att jag fick feberutslag. Kaj Linna går mig lite stresspåslag också, han har för mkt av den där arga rättshaveristens argumentation för att jag ska palla det på min fritid.

Känner mig som en skurk som fick typ noll sympati för Stefan Ebbas pappa. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag fick lite kalla kårar. Så mkt fokus på elitskolor och henne som projekt och så lite fokus på vem hon var, och inte bara vad hon gjorde för att göra honom komplett, att jag lovar och svär att aldrig i livet sätta min dotter i någon form av sådan skola om det är sådan synen på barn är.
Med vänlig hälsning, Mest Empatilös 2018
 
Känner mig som en skurk som fick typ noll sympati för Stefan Ebbas pappa. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag fick lite kalla kårar. Så mkt fokus på elitskolor och henne som projekt och så lite fokus på vem hon var, och inte bara vad hon gjorde för att göra honom komplett, att jag lovar och svär att aldrig i livet sätta min dotter i någon form av sådan skola om det är sådan synen på barn är.
:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Stefan, pappa till Ebba: Sorgligt. Extra sorgligt på något sätt eftersom han verkade leva genom sin dotter. Allt kretsade kring henne. Missförstå mig inte nu, alla föräldrar sätter sina barn i centrum (nästan i allafall) men han hade ju sagt upp sig från jobbet för att kunna ägna all ledig tid åt henne.

Mandelmanns: Bara lyssnat på slutet men jag gillar dem!

David Eberhardt: Ingen höjdare

Jonas waltenius: Helt sjukt att något sådant ska kunna hända. Eller ja, klart det inte är omöjligt men ändå. Inte något man räknar med direkt.
 
Jag har lyssnat igenom följande:

Claes Månsson - Har inte vetat så mycket om honom tidigare, för mig kommer han alltid att förknippas med sina roller i Yrrol och som kalkon (?) i Pelle Svanslös.
Helt okej sommarprat, men inget jag fastnade för.

Bianca Ingrosso - Vad ville hon ha sagt egentligen?! Blev mest irriterad för egentligen noll anledning.

Kaj Linna - Hade inte hört talas om honom innan så nu vet jag vem han är. Typ så.

Stefan, pappa till Ebba - Kan inte mer än hålla med vad @SaraMara och @Ajda , fick liksom en sådan konstig känsla när jag lyssnade till hans prat. Självfallet känner jag sympati för någon som förlorat sitt barn, men det lät nästan mer som att han "förlorat sig själv" än någon annan (vet inte hur jag ska uttrycka mig på ett annat sätt).
 
Bianca Ingrosso: Lyfter viktiga ämnen men känns som en röd tråd genom hela programmet var att hon ska få försvara sig. En underton av hyllning till hennes pappa både nu och då. En karl jag får kväljningar av att se, vilken mansgris.
 
Jag har lyssnat på de flesta, var helt ikapp i lördags när vi betade av sista sträckan från Tyskland och hem.

Jag gillade tex Anna Sterner, Elin Olofsson, Markoolio, Anna Trone Holst, Arne Ljungqvist och Mouna Esmaeilzadeh.
Stängde av Mandelmanns, så jäkla präktigt och Gröna Vågen att jag fick feberutslag. Kaj Linna går mig lite stresspåslag också, han har för mkt av den där arga rättshaveristens argumentation för att jag ska palla det på min fritid.

Känner mig som en skurk som fick typ noll sympati för Stefan Ebbas pappa. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag fick lite kalla kårar. Så mkt fokus på elitskolor och henne som projekt och så lite fokus på vem hon var, och inte bara vad hon gjorde för att göra honom komplett, att jag lovar och svär att aldrig i livet sätta min dotter i någon form av sådan skola om det är sådan synen på barn är.
Med vänlig hälsning, Mest Empatilös 2018

Jag fick samma känsla av att lyssna i 40 minuter. Det blev på nåt sätt fokus på det som pappan valt att göra när han fick sin dotter och sedan inte kan göra mer. Något hemskt ryckte bort förutsättningarna att driva projekt Dotter vidare och projektledaren är nu vilse som glömde att man har ett eget liv utanför ”jobbet”. Samma trauma (projektledare utan jobb) hade förhoppningsvis med stor sannolikhet inträffat senare i tonåren av andra orsaker.

Men jag tror det är svårt att spela in ett sådant program, hittar man inte precis rätt tonfall och klang så kommer det att kunna uppfattas på olika sätt fel. Jag skulle inte ha klarat att genomföra det. Alls.
 
Jag fick samma känsla av att lyssna i 40 minuter. Det blev på nåt sätt fokus på det som pappan valt att göra när han fick sin dotter och sedan inte kan göra mer. Något hemskt ryckte bort förutsättningarna att driva projekt Dotter vidare och projektledaren är nu vilse som glömde att man har ett eget liv utanför ”jobbet”. Samma trauma (projektledare utan jobb) hade förhoppningsvis med stor sannolikhet inträffat senare i tonåren av andra orsaker.

Men jag tror det är svårt att spela in ett sådant program, hittar man inte precis rätt tonfall och klang så kommer det att kunna uppfattas på olika sätt fel. Jag skulle inte ha klarat att genomföra det. Alls.
Ja, precis så.
Sedan retade jag upp mig på diskussionen om skadestånd också. Har man råd att inte jobba har man nog råd med en och annan terapitimme också, utan att skattebetalarna ska pröjsa ett skadestånd. Framför allt som han dessutom hänvisade till Leif Östlings jävla citat också. Nej, inga sympatipoäng härifrån, snarare tvärtom.
Jag hade heller aldrig pallat, men inte haft något intresse av det heller i den formen. Sedan undrar jag vad han gör varannan vecka, eftersom han menar att han inget annat gjorde än hängde med dottern?
 
Jag har lyssnat på

Mark levengood - gillar honom sen innan, så tyckte att det var trevligt att lyssna på, och roligt!
Claes Månsson - helt okej, är inte så bekant med honom sen innan. Trevlig röst men inte så jätteintressanta ämnen.
Markoolio - lite hoppigt att lyssna på, men roligt att se en annan sida sv Markoolio. Roliga andektoter och viktiga ämnen.
 
Nu har jag laddat ner och lyssnat på nästan hela Peders sommarprat. För oss hästmänniskor som följt Peder är det inte så mycket nyheter. Men som vanligt är han trevlig att lyssna på, och förhoppningsvis får han folk att förstå lite mer om ridsporten.
 
Nu lyssnade jag också på Ebbas pappa efter recensionerna härifrån. Jag kände nog redan från början att det var för svart, och att det liksom är för mycket och det är för nära tidsmässigt för att det skulle kunna bli ens lite grann nyanserat. Om det någonsin kan bli nyanserat för någon vars barn har mördats. Så jag hade nästan valt bort att lyssna av den anledningen. Men nu hade jag ju lite förvarningar från er som lyssnat.

Men Peder! Förstås lika charmig som alltid med flera fina uttryck som visar både hans kärlek till Lisen och familjen och till sina hästar. :heart Det här om hur han drömt om att "hitta" en försummad och bortglömd Hilly Trip flera år efter att hon inte fanns längre grep tag om hjärtat alldeles extra, eftersom jag drömt precis den typen av drömmar om min förra häst efter att han avlivades. Tydligen en inte helt ovanlig typ av dröm, men ändå.
 
Två till prat lyssnade på!

Peder: Som hästälskare kunde jag relatera till mycket i hans prat, och jag hoppas att även icke-intresserade fick en inblick i vad det faktiskt handlar om. Gillade hans inledande där han berättade om olyckan med ponnyn, tycker att det faktiskt visar på vad ett hästintresse ger redan i ung ålder.

Viktoria Silvstedt: Helt klart min favorit hitintills, lämnade mig i tårar när avsnittet var klart. Fick en helt annan bild av henne än vad jag haft tidigare. Helt klart värt en lyssning!
 

Liknande trådar

Kultur Här är listan på årets sommarpratare! https://sverigesradio.se/artikel/sommarpratare-2022-hela-listan Vilka ser ni mest fram emot...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 970
Senast: Scata
·
Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
470
Senast: Jeffery
·
Samhälle Igår när jag körde hem från jobbet lyssnade jag på P1 om Vipeholmsanstanstalten och hemskheterna som hände där, så idag har jag googlat...
Svar
16
· Visningar
1 511
Senast: Ninnurur
·
Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp