Sommarregntäcke?

Lydia

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett regntäcke att ha när det är sådär "på gränsen mellan att behöva ha täcke eller inte", och på sommaren om det blir mkt regn.
Förut hade jag ett termo master (var flera år sen det såldes), som var väldigt ljusblått, och hade nät på insidan av täcket. Det var superbra! Inget skav, och det blev inte för varmt under.
Bucas sun shower har jag funderat på, men vet inte om det passar min häst. Hon har ca 140 i täcken (135 i horseware hade nog varit perfekt.., och 140 i vanliga täcken. Så hon ligger precis mellan två täckesstorlekar, och har rätt liten bog och behöver mer täcke på längden istället..).

Hon har horsewaretäcken som sitter bra på henne, men de är inte supersvala även om man köper lite, tycker jag?
Har ett rambo wug lite 140 men om det blir horseware som sommarregntäcke så blir det ju med originalskärning.
 
Sv: Sommarregntäcke?

Har ni inte börjat fundera på vår/försommartäcken än? :)

Funderar på ett rambo iaf, men vore bra med lite hjälp ;)
 
Sv: Sommarregntäcke?

Det jag tycker är viktigast med sommarregntäcken är att de är ljusa i färgen. Tunna givetvis men har själv ett par Rambo Supreme och de går inte använda om det är minsta "risk" för sol. Har inte märkt av samma sak på de ljusare.
 
Sv: Sommarregntäcke?

Ja det är mest därför jag velar om jag ska köpa horseware eller inte, för jag tycker inte att de är tillräckligt ljusa.
Så synd att hööks inte har kvar det ljusblåa med nätinsida!
Hur är bucas storlekar? Är rädd att hon ska få skav på bogarna av bucas..
 
Sv: Sommarregntäcke?

Jo förstår det. Men det är skillnad även mellan de svarta supreme och de marinblå amigo. Rambo original är grönt det funkar nog.

Förra sommaren var den som hade Supreme svettig ganska många gånger men de som hade Amigo (marinblå,grå) var bara varma under. En av dem hade ett ljusblått och den var ok under. Svårt det där....


Vet ej hur bucas är i storleken då alla jag testat dem på har fått bogskav så jag köper ej Bucas.
 
Sv: Sommarregntäcke?

Ja jag har också dålig erfarenhet av bogskav av bucas, har inte köpt bucas på många år.
Ja rambo är grönt. Hade rhinot inte varit så mörkt hade det nog blivit ett sånt. Jag förstår inte varför alla envisas med att göra så mörka täcken! mellangrått eller ljusgrått hade funkat bättre än mörka rhinot..
 
Sv: Sommarregntäcke?

Har ett bucas sun shower till min, som funkar riktigt bra. Han har 6,6" i HW och 140 i bucas. Annars så fínns det ju lite tunnare Amigo täcken.
 
Sv: Sommarregntäcke?

Min har 6,3 i horseware. Det är lite för stort, men storleken mindre är alldeles för litet.
Jag såg bara vanliga storlekar på bucas? 135, 145 etc?
 
Sv: Sommarregntäcke?

Bucas har halvstorlekar, dvs de har 140, däremot tar inte alla ÅF hem de. Men det finns 140 cm utan problem. Dock är deras 135 cm i Buzz Off och Sunshower ganska stort, Disse om ju var en 140 cm horsewarehäst som du vet passade utmärkt i båda Bucastäckena ovan.

Och för mig finns det bara ett enda sommarregntäcke, och det är just Bucas Sunshower. Alla andra jag sett har varit för tjocka/varma/mörka.


Två (dåliga) bilder. Det är 135 cm alltså, och Disse som synes

blandat027.jpg


blandat028.jpg
 
Sv: Sommarregntäcke?

alex: tack! Tror att Disse hade rätt lik storlek som Ica, så då borde 135 passa för Ica också! Tror jag ska "chansa" på ett bucas :)
 
Sv: Sommarregntäcke?

Ja det är mest därför jag velar om jag ska köpa horseware eller inte, för jag tycker inte att de är tillräckligt ljusa.
Så synd att hööks inte har kvar det ljusblåa med nätinsida!
Hur är bucas storlekar? Är rädd att hon ska få skav på bogarna av bucas..

Jag har ett ljusblått thermo master från hööks. Det är nog ett sådant du efterfrågar? Det är lite sönder och mina tankar är att köpa ett annat. Du menar alltså att det inte finns kvar liknande på hööks nu?:eek: Vad dumt!
 
Sv: Sommarregntäcke?

det jag hade var nät på insidan. Jag har inte sett det täcket på länge på hööks, men jag kan ha fel?
 
Sv: Sommarregntäcke?

Jag har ännu inte kollat så noga på hööks då jag tänkt köpa täckena under sommaren (vintertäcke, regntäcke, ny sadel och nytt träns står på programmet :D), men tog för givet att de var kvar. Mitt är några år gammalt, köpt våren 06, i januari för att vara exakt. Har du bild på ditt täcke? Fudnerar på om det är samma ändå? Mitt är vit nät på insidan.
 
Sv: Sommarregntäcke?

nej tyvärr har jag ingen bild. Hade det till min appaloosa, och henne sålde jag för snart 4 år sen, och så hade jag haft täcket minst ett par år. mitt var ljusblått, tror det var svart nät på insidan.
 
Sv: Sommarregntäcke?

bucas har ju oxå 140.
jag gillar deras skal, de som är som ett galonöverdrag dock kan det bli rätt nasty på sommaren om det är varmt och regn.
jag har ofodrat regntäcke från mark todd på sommaren, suveränt. de har också halvstrl.
 
Sv: Sommarregntäcke?

Nu har jag inhandlat Bucas Sun Shower, storlek 135. Jag ska prova det i morgon, så håll tummarna ;)
 
Sv: Sommarregntäcke?

jag kör med sommarregntäcken från shires och amigo. är det jättevarmt och regnar innebär det enormt insektstryck, dvs hästen behöver även flugtäcke! horseware har den perfekta lösningen, waterproof rug liner, ett jättetunnt regntäcke som man fäster på insidan av flugtäcket. håller hästen torr om ryggen utan att den blir för varm om solen skulle komma fram.

sommartäcken måste även vara ljusa, det är jätteviktigt!!!
 
Sv: Sommarregntäcke?

Ang insekterna, så har jag faktiskt kört ett buzz off över ett sunshower just för att hindra den massiva insektsinvasion som blir så snart det slutar regna.

Men HW:s lösning är riktigt smart tycker jag, iaf i teorin (har ju inte testat den själv)
 
Sv: Sommarregntäcke?

jo det täcket (rug liner) står på listan över saker att köpa när jag får råd etc. Jag har HW flugtäcke.
Men, bucastäcket är tänkt att ha mest på våren/försommaren, och början av hösten.
 
Sv: Sommarregntäcke?

Det är för våran del redan inhandlad. :bump: Blev ett HW Amigo brunt med ljusbrun kant. Excalibur/Khaki tror jag den färgen heter. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Förutom lite skav på den tjocka sommarmagen tycker jag att Rambo Protector har suttit bra på min häst (hade dock önskat att flughuvans...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 373
Senast: Ace
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 610
Utrustning Har lite frågor om strl, slitstyrka, horseware eller bucas! Har en häst som drar 135 i vanliga täcken som går på lösdrift med naffsiga...
2
Svar
32
· Visningar
3 438
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp