sommartider...

ameo

Trådstartare
Moderator
Nattens fundering...
Vissa delar av vårt land svämmar över av turister sommartid. De flesta turisterna är från olika delar av Sverige.
Jag bor själv nära Öland, vars befolkning säkert minst 10-dubblas på somrarna (jag har ingen statistik att backa det med, ser bara skillnaden i antalet människor som rör sig...). Och Kalmar har röstats fram till "årets sommarstad" för fjärde året i rad. Jag bor således i en landsände som befolkas betydligt mer i semestertider.

Jag är mest bara nyfiken på om det finns delar av vårt land som tydligt "avfolkas" på somrarna?
För, jag tänker att turisterna som svämmar över här måste ju komma nånstans ifrån...
 
Där jag bor (Södermalm, Stockholm) så är det väl visserligen fler turister och besökare men jag tror ändå det är färre människor netto eftersom många åker utomlands, till landet osv. Det är definitivt mindre folk i huset iaf.
 
Nattens fundering...
Vissa delar av vårt land svämmar över av turister sommartid. De flesta turisterna är från olika delar av Sverige.
Jag bor själv nära Öland, vars befolkning säkert minst 10-dubblas på somrarna (jag har ingen statistik att backa det med, ser bara skillnaden i antalet människor som rör sig...). Och Kalmar har röstats fram till "årets sommarstad" för fjärde året i rad. Jag bor således i en landsände som befolkas betydligt mer i semestertider.

Jag är mest bara nyfiken på om det finns delar av vårt land som tydligt "avfolkas" på somrarna?
För, jag tänker att turisterna som svämmar över här måste ju komma nånstans ifrån...

Stockholm. Särskilt vissa delar, det är lite roande att många villaområden avfolkas just under de perioder när det faktiskt är bäst att bo i hus. Man märker det på att det är så få pendlare. Och det är därför det alltid byggs/underhålls under sommaren. Förr brukade en del affärer/restauranger faktiskt stänga över sommaren eller ha kortare öppettider, men det händer inte numera. En av mina absoluta favorestauranger i Stockholm, Arirang, stänger alltid i juli/augusti :arghh: Runt storhelger som midsommar och 6 juni tex är det folktomt.
 
Nattens fundering...
Vissa delar av vårt land svämmar över av turister sommartid. De flesta turisterna är från olika delar av Sverige.
Jag bor själv nära Öland, vars befolkning säkert minst 10-dubblas på somrarna (jag har ingen statistik att backa det med, ser bara skillnaden i antalet människor som rör sig...). Och Kalmar har röstats fram till "årets sommarstad" för fjärde året i rad. Jag bor således i en landsände som befolkas betydligt mer i semestertider.

Jag är mest bara nyfiken på om det finns delar av vårt land som tydligt "avfolkas" på somrarna?
För, jag tänker att turisterna som svämmar över här måste ju komma nånstans ifrån...

Stockholm.
Roslagen där jag växt upp, är en rätt stor kommun med mycket sommarhus på vichan (som mer och mer görs om till permanentbostäder numer).

Jag tror jag läst nån statestik på att Roslagen har ca 200 000 boende sommargäster, flesta från Sthlm, som flyttar ut några månader sommartid.

Samtidigt kommer ju då många turister och även från utlandet, till Sthlm samma månader så hur mycket det märks på gatorna vet jag inte :)
 
Nattens fundering...
Vissa delar av vårt land svämmar över av turister sommartid. De flesta turisterna är från olika delar av Sverige.
Jag bor själv nära Öland, vars befolkning säkert minst 10-dubblas på somrarna (jag har ingen statistik att backa det med, ser bara skillnaden i antalet människor som rör sig...). Och Kalmar har röstats fram till "årets sommarstad" för fjärde året i rad. Jag bor således i en landsände som befolkas betydligt mer i semestertider.

Jag är mest bara nyfiken på om det finns delar av vårt land som tydligt "avfolkas" på somrarna?
För, jag tänker att turisterna som svämmar över här måste ju komma nånstans ifrån...
Turisterna kommer väl ganska jämnt från hela landet och koncentreras till turistområden så effekten blir inte att vissa områden avfolkas?

Lund brukar vara ganska tomt på somrarna när studenterna åker hem :)
 
Uppsala. I Sthlm åker de boende bort men turisterna kommer dit istället.
Annars tänker jag städer som inte har mkt turism avbefolkas dvs boende åker bort och ingen kommer dit.
 
Turisterna kommer väl ganska jämnt från hela landet och koncentreras till turistområden så effekten blir inte att vissa områden avfolkas?
Fast vissa turistområden svämmar ju över, inte bara Öland, väl?
Jag menar, hade det bara varit Öland folk vallfärdat till så hade det inte märkts i resten av landet. Men jag har svårt att tänka mig att det är bara Öland.
 
Annars tänker jag städer som inte har mkt turism avbefolkas dvs boende åker bort och ingen kommer dit.
alldeles säkert så
och då är min fråga - finns det städer som inte har så mycket turism?
Jag har liksom ingen koll på annat än min egen landsände - som är bortglömd resten av året men svämmar över på somrarna...
 
Fast vissa turistområden svämmar ju över, inte bara Öland, väl?
Jag menar, hade det bara varit Öland folk vallfärdat till så hade det inte märkts i resten av landet. Men jag har svårt att tänka mig att det är bara Öland.

Samma här (mitt i knätofsrike), det blir mycket mer folk under sommaren vilket märks väl på ICA. Deras omsättning ökar rejält under sommaren (har jobbat där som student).
 
Mja, tycker det är fullt på varenda uteservering på dagtid och kvällstid.
Möjligen att Ryd och andra studentdelar avfolkas.
Jag får ge dig rätt i att det blivit mer liv sen uteserveringarna kom men i jämförelse med andra städer tycker jag nog fortfarande att Linköping är rätt så avfolkad på sommaren. Jag bor dock inte inne i stan längre så jag kan ha några år gamla uppgifter.
När jag flyttade till Linköping var det heltomt inne i stan andra halvan av juni och framåt.
 
Jag får ge dig rätt i att det blivit mer liv sen uteserveringarna kom men i jämförelse med andra städer tycker jag nog fortfarande att Linköping är rätt så avfolkad på sommaren. Jag bor dock inte inne i stan längre så jag kan ha några år gamla uppgifter.
När jag flyttade till Linköping var det heltomt inne i stan andra halvan av juni och framåt.

Det är det inte nu.
Ikanos parkering är konstant full och vill du ha plats på Storan får du vara där tidigt :p
 
Men beror inte det på att ALLA som befinner sig i Linköping är på exakt de två ställena då? ;)

Så kan det ju våra, men upplever det inte som avfolkat. Rör mig i stan både dagtid och kvällstid och gott om folk är det alltid.
I Kalmar märker jag bara skillnad på hotellet, ute på stan är det likvärdigt med linkan.
 
Har inga siffror att backa upp med, men upplever att Umeå avfolkas under sommaren. Jag vet inte om det kanske beror på att studenter åker hem över sommaren och att de som slutar lämnar staden som sedan fylls på när terminsstart närmar sig till hösten. :D
 

Liknande trådar

Äldre Vilka delar av landet har tillgång till ambulanshelikopter? Vilka har det inte? Hur ser avståndet till akutsjukhus ut? (förvirrade...
2
Svar
34
· Visningar
2 277
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp