Sommarvila eller ej?

Linda_A

Trådstartare
Jag är lite tveksam när det gäller årets sommarbete/vila för min häst. Normalt sett vilar hon ihop med de andra ridskolehästarna i tre veckor i juli. Men hon är ju 18 i år och har kissing spines samt lite låsningar i bäckenet som kiropraktor jobbat på under våren. Han tycker att det bästa för henne är att arbetas åtminstone sex dagar i veckan. Jag känner ju också själv att den stora vändningen under vårens igångsättning var när hon utöver min ridning också började gå sina lektioner varannan dag. Det håller henne smidig och pigg.

Hur brukar ni som har lite äldre hästar göra? Jag vet ju att hon älskar att gå på bete och vara i fred i några veckor, matvrak som hon är, så att inte vila henne alls känns lite elakt. Å andra sidan lägger hon på sig ganska rejält, vilket ju inte heller är optimalt.
 
Ända hästar som vilar hos oss på sommaren ett par tre veckor är unghästar upp till tre år sen tränar det och tävlar som vanligt förutom när vi själva är iväg på semester. Skulle jag låta min vallack vila för mycket skulle han dels bli tjock som en tunna eller explodera av energi 😳😅 Han fixar inte flera veckors bara gå på gröngräs i hagen.
 
Tack för svar! Jag är ju mest van vid hur vi gör på ridskolan och då får ju hästarna vila helt. :) Då ska jag höra mig efter om någon är sugen på att rida ut henne åt mig under sommaren. Är tyvärr uruselt med ridvägar hos oss, men en eller två små rundor finns i alla fall.
 
Jag tävlar på sommaren och det var bara som unghäst min fick sommarledigt. Annars brukar det typ bli lite extra ledigt om jag känner att jag vill ha lite semester och vill åka iväg. Lägger in ledighet lite när som under året istället.
 
Jag som bara rider ut och inte har tillgång till ridhus rider fullt ut på sommaren. På vintern blir det ändå automatiskt lite mer vila då det är mörkt på kvällarna, halt, fruset och hårt. På sommaren går hon på bete dygnet runt i ca 4 månader men rids ändå.
 
Jag har haft egna hästar eller foderhästar de senaste 25 åren - alla har gått på bete sommartid (vissa dygnet runt, andra på stall på natten), men ingen har haft viloperiod på sommaren. Man minskar bl.a. risken för fång rätt mycket när man håller igång även under betesperioden, och jag själv tycker mer om att rida i juli än i november, om man säger så :D
 
Jag som bara rider ut och inte har tillgång till ridhus rider fullt ut på sommaren. På vintern blir det ändå automatiskt lite mer vila då det är mörkt på kvällarna, halt, fruset och hårt. På sommaren går hon på bete dygnet runt i ca 4 månader men rids ändå.
Samma här med mina två.
 
Vill du inte rida på sommaren?
Jag red som mest på sommaren när jag hade häst tror min häst vilade en gång var 14e dag eller så medans vintertid kunde hon stå 14 dagar på rad istället :)
 
Tack för svar! Jag är ju mest van vid hur vi gör på ridskolan och då får ju hästarna vila helt. :) Då ska jag höra mig efter om någon är sugen på att rida ut henne åt mig under sommaren. Är tyvärr uruselt med ridvägar hos oss, men en eller två små rundor finns i alla fall.
Det är då dom flesta ridskolehästarna har sin semester skulle jag tro :)
 
Vill du inte rida på sommaren?
Jag red som mest på sommaren när jag hade häst tror min häst vilade en gång var 14e dag eller så medans vintertid kunde hon stå 14 dagar på rad istället :)

Tills jag köpte min häst från ridskolan för tre år sen så hade jag bara ridit på ridskolan och då är det ju alltid sommaruppehåll. Sen fortsatte jag med det eftersom hon står kvar i stallet och går på bete med lektionshästarna. Det har dessutom passat bra då vi brukar vara bortresta i 2-3 veckor i juli eftersom vi har sommarstället 80 mil från där vi bor. Men eftersom det ser ut att vara bättre för henne att inte vila helt på betet så ska jag försöka hitta nån som vill rida under juli. :)
 
Jag vilar mycket hellre hästen på vintern, om alls. Sommaren är ju den tid man ska få njuta av fantastiska långritter och vackert väder tillsammans! Tror verkligen inte hästen sätter något särskilt "värde" i sin "semester".... det enda som händer är ju egentligen att de faller ur kondition. :)
 
Min häst vilar när jag känner att det behövs, oavsett när på året det är :) enda gången jag brukar planera in vila är december för då är det mörkt och tråkigt och mycket annat som ska hinnas med.

Nu ska han vila några veckor eftersom han känns trött i kroppen.

Tycker det känns sundare att anpassa sig efter hästen än att köra strikt schema :)

Och om hästen pga sin historik mår bättre av att inte vila helt hade jag anpassat mig efter det.
 
Har man en häst som lätt lägger på sig så är sommarvila på bete inget bra alternativ.
Håller hästen hullet så ser jag inga problem med sommarbete om det passar bäst.
Jag kör korta vilor om jag är bortrest eller vid dåligt väder. Vinter är ju tråkigt för hästen om dom inte går i stora hagar dygnet runt.
 
Den enda gång min häst haft aktiv, planerad vila över sommaren var sommaren när hon var tre och precis hade ridits in. Dels så har jag aldrig stått i stall med ridhus, så ridningen på vintern har kunnat bli lite si och så (=kan bli längre perioder med vila och/eller enbart skritt under perioden december-mars) och dels så ser livet till att det blir vilopauser ändå ibland.

Nu är min häst vuxen sen länge och jag planerar inte vila för henne överhuvudtaget längre. Det blir vilopauser ändå. På sommaren/varmare årstiderna är ju verkligen då man vill rida. Nu vilade min mer eller mindre hela december förra året för att det var isgata konstant. Med en äldre häst hade jag prioriterat att hålla igång. När jag hade äldre häst (26 år) så red vi inte renodlade träningspass i paddock men vi red ut i alla tre gångarterna typ fyra gånger i veckan till det bittra slutet. Hon blev mycket mer stel om hon inte reds regelbundet, och då hade de ändå lång utevistelse.
 
Jag får inte riktigt till det varför hästar ska vila på sommaren?

Bättre att hålla igång dem när dem är ute på betet. Så dem inte lägger på sig för mycket.
Sommaren i sig är det ju skönare att kunna rida.

Bättre att hästen får sin vila under en tid på vintern. Då det är mörkt och kallt och man har kontroll över foderstaten.
Inte den roligaste tiden att ha häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
4 982
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp