Sömnlös över klimatet - Mad Max?

Urigurien

Trådstartare
Jag har oroat mig länge, men nu känns det som om allt jag befarar faktiskt har börjat, och jag sover dåligt om nätterna. Ja jag vet att man "inte kan koppla väder till klimat", men jag ser så många fler tecken. Tänk om vi redan passerat the point of no return?

Hur blir det då? Har vi en Mad Max- inspirerad framtid att se fram emot, eller ser ni något ljusare scenario...? Det vore skönt att se hopp vid horisonten, men det mesta går åt fel håll tycker jag.

Eller är jag bara i fel filterbubbla?
 
Jag orkar inte tänka på det.

Precis som jag ju inte heller kan veta hur det blir. Får vi det väldigt kallt här i landet eller väldigt varmt. Vänder golfströmmen, blir det extremväder åt bägge hållen?

För egen del inser jag att det finns så väldigt mycket att oroa sig för om man vill hänge sig åt det. För våld, tjuvar, bränder, nazism, övergrepp - i stort sett vad som helst.

Så för att orka leva vettigt försöker jag se det goda i tillvaron. Det finns så oändligt gott om goda fina människor, goda krafter, starkt engagemang för medmänniskor m.m.
 
Jag har oroat mig länge, men nu känns det som om allt jag befarar faktiskt har börjat, och jag sover dåligt om nätterna. Ja jag vet att man "inte kan koppla väder till klimat", men jag ser så många fler tecken. Tänk om vi redan passerat the point of no return?

Hur blir det då? Har vi en Mad Max- inspirerad framtid att se fram emot, eller ser ni något ljusare scenario...? Det vore skönt att se hopp vid horisonten, men det mesta går åt fel håll tycker jag.

Eller är jag bara i fel filterbubbla?

Vi har väl sen länge passerat "point of no return", vad gäller utsläpp? De har ju sagt i 30 år att detta kommer hända, ändå pratade de på TV här om dagen vart man ska flyga för att komma undan värmen :up:

Mad Max är en utopi. Ingen kommer kunna bränna runt i stora tunga fossilbränslefordon och skjuta varandra med projektiler av värdefull metall på det där viset. Det är dags att lära sig bygga slangbellor och konservera mat utan el! ;)

/Prepper
 
Mad Max är en utopi.[/QUOTE]

Nej det fattar jag ju, men syftade mer på att de starka eller elaka kanske klarar sig bäst.

Så ja överlevnadskunskaper krävs, men frågan är hur långt det räcker...
 
Jag har oroat mig länge, men nu känns det som om allt jag befarar faktiskt har börjat, och jag sover dåligt om nätterna. Ja jag vet att man "inte kan koppla väder till klimat", men jag ser så många fler tecken. Tänk om vi redan passerat the point of no return?

Hur blir det då? Har vi en Mad Max- inspirerad framtid att se fram emot, eller ser ni något ljusare scenario...? Det vore skönt att se hopp vid horisonten, men det mesta går åt fel håll tycker jag.

Eller är jag bara i fel filterbubbla?

Point of no return passerar vi hela tiden.

Vägen är framåt. Ju fler goda människor vi uppbringar för att skapa den vägen desto bättre kommer det att utvecklas. Ju fler konservativa puckon som sätter käppar i hjulen och vill tillbaka till svunnen tid, desto svårare blir det.

Nya lösningar, nya tider, nya utmaningar. För varje generation. Högst normalt.
 
Nej det fattar jag ju, men syftade mer på att de starka eller elaka kanske klarar sig bäst.

Så ja överlevnadskunskaper krävs, men frågan är hur långt det räcker...
Inte långt alls, utan antibiotika. Jag tror tyvärr att urbaniseringen har lett till att vi har en enorm mängd människor som är inkapabla att förse sig med mat/bygga hus/hålla sig varma/osv...

Jag tänker att jag är värdefull för nån ond skurkboss som ska hålla sig vid liv efter katastrofen, eftersom jag kan föda upp köttdjur på naturbetesvillkor, kan slakta, klippa får, förädla ull, jaga, odla, bygga hus, fixa ved/bygga kaminer osv :D
 
Nya lösningar, nya tider, nya utmaningar. För varje generation. Högst normalt.[/QUOTE]

Fast den situation vi verkar ha nu, när hela jordens levnadsvillkor står på spel har väl ändå inte varje generation stått inför...?
 
Fast den situation vi verkar ha nu, när hela jordens levnadsvillkor står på spel har väl ändå inte varje generation stått inför...?

Njae, inte orsakat av oss - men klimatförändringar (av annan art, så klart) och väderförändringar har mänskligheten varit med om många gånger. Inte helt oväntat har det ofta varit drivande inför stora folkvandringar och liknande.
 
Jag har oroat mig länge, men nu känns det som om allt jag befarar faktiskt har börjat, och jag sover dåligt om nätterna. Ja jag vet att man "inte kan koppla väder till klimat", men jag ser så många fler tecken. Tänk om vi redan passerat the point of no return?

Hur blir det då? Har vi en Mad Max- inspirerad framtid att se fram emot, eller ser ni något ljusare scenario...? Det vore skönt att se hopp vid horisonten, men det mesta går åt fel håll tycker jag.

Eller är jag bara i fel filterbubbla?

Jag har sjuk klimatångest. Riktig. Är helt förstörd ibland. Sover dåligt och oroar mig. Vill inte att mina barn ska få barn.
 
Jag har sjuk klimatångest. Riktig. Är helt förstörd ibland. Sover dåligt och oroar mig. Vill inte att mina barn ska få barn.

Inte bara jag alltså... Men det är ett svårt samtalsämne, inget man tar upp till fikat gärna. Jag vet inte hur jag ska hantera rädslan...
 
Inte bara jag alltså... Men det är ett svårt samtalsämne, inget man tar upp till fikat gärna. Jag vet inte hur jag ska hantera rädslan...
...Eller så är det precis det samtalsämnet som man SKA ta upp vid fikat...

För att vända diskussionerna inför valet, till att röra något riktigt viktigt, istället för att älta om invandrare, köer i vården, eller om hur man ska få några få kronor mer i plånboken.

Därmed inte sagt att andra frågor är oviktiga, men den här frågan rör vår, och våra barns, överlevnad på ett mer direkt sätt.

Vi behöver ändra en hel del av vårt sätt att leva nu.

Ingen ny mobiltelefon varje år, inga weekend resor för shopping med flyg, köpa mindre kläder, inte byta kök innan det gamla är ordentligt utslitet...

Och istället lära oss att odla, att ta hand om maten, och låta våra val styras av klimatnytta istället för kortsiktiga konsumtions kickar.

Fy fan så präktigt det låter.
 
...att röra något riktigt viktigt....

Precis exakt så!!! Men hur, jag känner mig så desillusionerad, de flesta verkar fokusera på de vardagliga akuta problemen. Klimatet kommer ju aldrig upp när tidningarna frågat folk vad som är de viktigaste frågorna....

Jag lovar att så fort torkan och värmen går över är klimatfrågan glömd igen. 😑
 
Vi behöver ändra en hel del av vårt sätt att leva nu.

Ingen ny mobiltelefon varje år, inga weekend resor för shopping med flyg, köpa mindre kläder, inte byta kök innan det gamla är ordentligt utslitet...

Och istället lära oss att odla, att ta hand om maten, och låta våra val styras av klimatnytta istället för kortsiktiga konsumtions kickar.

Fy fan så präktigt det låter.
I så fall är jag superpräktig och större delen av min bekantskapskrets också.

Vi finns och vi är många. Med större medvetenhet (som kommer hela tiden) så blir det ännu fler.
Jag tror på det goda.
 
Och förresten - Det där med att det låter präktigt - varför är vi så rädda för det?? Det är ju precis det som krävs!
 
Och förresten - Det där med att det låter präktigt - varför är vi så rädda för det?? Det är ju precis det som krävs!

Nej, utbredd självhushållning (dvs amatörer som odlar åt sig själv) är inte ens en del av lösningen på problemen. Det är ett av de absolut mest ineffektiva odlingssätten.

@skogaliten har rätt i mycket i sitt inlägg men där faller det. Alla ska inte bli bönder, det är fel väg.

I övrigt, alla lever inte så. Jag byter mobiltelefon/dator när den går sönder, har aldrig köpt kök, köper kläder ett par gånger om året (ibland på second hand), åker aldrig för weekendshopping med flyg. Så jäkla unikt och omvälvande är det inte.

Sedan ett par år tillbaka jobbar jag aktivt med matsvinnet och det är bara roligt. Att utvecklas i sin matlagning.
 
Nej, utbredd självhushållning (dvs amatörer som odlar åt sig själv) är inte ens en del av lösningen på problemen. Det är ett av de absolut mest ineffektiva odlingssätten.

@skogaliten har rätt i mycket i sitt inlägg men där faller det. Alla ska inte bli bönder, det är fel väg.

I övrigt, alla lever inte så. Jag byter mobiltelefon/dator när den går sönder, har aldrig köpt kök, köper kläder ett par gånger om året (ibland på second hand), åker aldrig för weekendshopping med flyg. Så jäkla unikt och omvälvande är det inte.

Sedan ett par år tillbaka jobbar jag aktivt med matsvinnet och det är bara roligt. Att utvecklas i sin matlagning.

Med en sån klimatkalkylator hamnar vi på ca 3 jordklot. Och klart dominerande är transporter med bil som inte går att komma ifrån när man bor i glesbygd.
 
Så vad är din lösning? Hur borde vi göra?

På alla andra fronter utom transporter så låg resultaten inom 1 jordklot. Och jag anser inte att vi lever på något konstigt och spartanskt sätt.

Lösa transportproblemet. Med teknisk utveckling, inte mindre efterfrågan. (Egentligen behövs båda så att mindre nödvändigt resande minskas , men fokus får inte bli på mindre efterfrågan)
 
Min första tanke när jag läste var :(:cry: Inte ska du behöva känna så.

Samtidigt: klimatet var väljarnas topp fråga i USA när Reagan blev president. Jag som är medelålders har valt bort barn delvis pga klimatkrisen. Jag är jefligt arg på hur lite som hänt.

Men det val vi har är att tuffa på och göra det bästa vi kan av situationen.

Jag tror på att stödja de goda krafterna.
Jag tror på att dra mitt strå till stacken - tänka många gånger innan jag flyger, vara noga med klädinköp, begränsa mängden animalier i maten (men toppa kvaliteten i hur de produceras), köpa grönsaker i säsong, lappa och laga. Jag tror att rösta med plånboken är ett sätt att visa politiker att miljöfrågan är viktig (så kravmärkt, svanenmärkt, närproducerat etc kanske inte är objektivt bäst ur ett klimat/miljöperspektiv, men att välja dem är ett sätt att signalera)
Jag tror på att försöka göra något - men jag är inte optimist

PS jag tror inte att mänskligheten kan göra slut på livet på jorden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp