Sömnlös över klimatet - Mad Max?

(Egentligen behövs båda så att mindre nödvändigt resande minskas , men fokus får inte bli på mindre efterfrågan)

Men varför egentligen? Är det helt tabu att faktiskt fundera på att minska vårt resande, både i jobb och privat? Om nu en fungerande livsmiljö står på spel?
 
Men varför egentligen? Är det helt tabu att faktiskt fundera på att minska vårt resande, både i jobb och privat? Om nu en fungerande livsmiljö står på spel?

Därför att det inte är en lösning att isolera sig mer.

Nej, det är inte tabu och diskussionen behövs. Vad jag menar är att vi inte får fastna i den diskussionen, då det inte är en lösning.
 
Inte bara jag alltså... Men det är ett svårt samtalsämne, inget man tar upp till fikat gärna. Jag vet inte hur jag ska hantera rädslan...
När ngn beklagar sig över vädret brukar jag lyfta vikten av kloka val och att rösta för klimatet i höst. Och ibland säger jag att jag har sjuk klimatångest. Vet inte heller hur jag ska hantera ångesten. Jag gick till läkare men fick ingen hjälp. De kallade det stress och bad mig varva ner. Snor sonens sömntabletter ibland. Det har också hänt att jag tagit en stadig grogg så jag kan somna. Skitdåligt sätt att hantera det på. Utomlands kan man köpa melatonin men i Sverige är det svårt att få utskrivet om man inte går på bup (är min och andras erfarenhet). Annars försöker jag leva i förnekelse och hålla mig igång med ett nytt ämne att läsa in mig på.
 
Jag har oroat mig länge, men nu känns det som om allt jag befarar faktiskt har börjat, och jag sover dåligt om nätterna. Ja jag vet att man "inte kan koppla väder till klimat", men jag ser så många fler tecken. Tänk om vi redan passerat the point of no return?

Hur blir det då? Har vi en Mad Max- inspirerad framtid att se fram emot, eller ser ni något ljusare scenario...? Det vore skönt att se hopp vid horisonten, men det mesta går åt fel håll tycker jag.

Eller är jag bara i fel filterbubbla?
Jag tror man ska skilja på att se att det finns problem som behöver åtgärdas, och att låta dem oroa en så att det förstör livet för en här och nu.
Jag har noll ångest/stress eller oro över klimatet. Jag hålls inte heller vaken av hoten mot demokratin och den fria pressen, risken för förestående krig eller invasion eller behov av att "preppa". Jag kan givetvis notera att vi står inför en rad utmaningar, men hot mot vår existens av den kalibern har alltid funnits. Världskrig, kärnvapenolyckor eller rädsla för domedag, aliens eller annat. Jag tänker att jag lever nu, jag gör så gott jag kan och resten av tiden tänker jag inte låta oro över saker jag inte ensamt kan råda över förstöra min livskvalitet. Istället sparar jag den energin till att göra de insatser jag förmår, de val jag är kapabel att göra på ett välunderrättat sätt osv.
 
Jag tänker att jag lever nu, jag gör så gott jag kan och resten av tiden tänker jag inte låta oro över saker jag inte ensamt kan råda över förstöra min livskvalitet. Istället sparar jag den energin till att göra de insatser jag förmår, de val jag är kapabel att göra på ett välunderrättat sätt osv.
Så bra formulerat!
:bow:
 
Det är bara en tidsfråga innan människan kommer att flytta på sig. Vi kommer att behöva kolonisera minst en till planet. Det arbetas för fullt för att få det till en verklighet så inom 100 år är det förmodligen möjligt. Det finns potentiella planeter för det, varav en mest rimlig, med tanke på avståndet.

Självklart behöver jorden tas on hand betydligt bättre än den har gjorts men oavsett räcker inte denna planen till.
 
Det är bara en tidsfråga innan människan kommer att flytta på sig. Vi kommer att behöva kolonisera minst en till planet. Det arbetas för fullt för att få det till en verklighet så inom 100 år är det förmodligen möjligt. Det finns potentiella planeter för det, varav en mest rimlig, med tanke på avståndet.

Självklart behöver jorden tas on hand betydligt bättre än den har gjorts men oavsett räcker inte denna planen till.
Planeten räcker gott o väl till för att försörja samtliga med mat, problemet är den bristande politiska viljan hos makthavarna.
 
Tro vad du vill. Visst lever större delen av befolkningen på ett minimum, men så skulle det inte behöva vara om den politiska viljan fanns.
Du tror att det handlar om tro men nej tyvärr det är inte så. Jag skulle gärna vilja tro att människor är villiga att ändra på sig men bara att läsa historien och nuvarande forskning på ämnet att jordens resurser inte räcker. Det handlar alltså inte öht om tro.
Vi är för många helt enkelt. Och även OM resurserna skulle fördelas jämt över jordens befolkning skulle det inte räcka med tanke på hur befolkningen hela tiden växer. Dessutom hotas vi liksom de som innan oss befolkade jorden med tex en meteorit. Eller svåra sjukdomar. Det är inte säkert att ha allt i en korg som talesättet säger. Eller samma med aktier. Inte bra att bara satsa på en och samma. Samma sak med människorna. Vi kan inte oavsett hur gärna vi än vill förutse allting. Människan kommer att göra misstag. Alldeles för många dessutom. Har heller inte tillräckligt långsiktigt tänk, även det finns det rön på. Så även om alla hade de godaste totalt osjälviska ambitionerna och hade det slutgiltiga ordet så kommer något att ske förr eller senare. Och som jag skrev tidigare är inte jorden bra skött. Utan under alldeles för lång tid använts som en slit och släng produkt. Vilket nu fått konsekvenser som vi nu får se mer av. Ett av de största miljöbovarna är att skaffa barn men samtidigt går det inte att tvinga en befolkning till att inte skaffa barn.
 
Du tror att det handlar om tro men nej tyvärr det är inte så. Jag skulle gärna vilja tro att människor är villiga att ändra på sig men bara att läsa historien och nuvarande forskning på ämnet att jordens resurser inte räcker. Det handlar alltså inte öht om tro.
Vi är för många helt enkelt. Och även OM resurserna skulle fördelas jämt över jordens befolkning skulle det inte räcka med tanke på hur befolkningen hela tiden växer. Dessutom hotas vi liksom de som innan oss befolkade jorden med tex en meteorit. Eller svåra sjukdomar. Det är inte säkert att ha allt i en korg som talesättet säger. Eller samma med aktier. Inte bra att bara satsa på en och samma. Samma sak med människorna. Vi kan inte oavsett hur gärna vi än vill förutse allting. Människan kommer att göra misstag. Alldeles för många dessutom. Har heller inte tillräckligt långsiktigt tänk, även det finns det rön på. Så även om alla hade de godaste totalt osjälviska ambitionerna och hade det slutgiltiga ordet så kommer något att ske förr eller senare. Och som jag skrev tidigare är inte jorden bra skött. Utan under alldeles för lång tid använts som en slit och släng produkt. Vilket nu fått konsekvenser som vi nu får se mer av. Ett av de största miljöbovarna är att skaffa barn men samtidigt går det inte att tvinga en befolkning till att inte skaffa barn.
Jag har inte yttrat ett pip om att lägga alla ägg i en korg, så varför tar du mitt inlägg som avstamp för den debatten? "KL" vore på sin plats innan du börjar predika.
 
Du tror att det handlar om tro men nej tyvärr det är inte så. Jag skulle gärna vilja tro att människor är villiga att ändra på sig men bara att läsa historien och nuvarande forskning på ämnet att jordens resurser inte räcker. Det handlar alltså inte öht om tro.
Vi är för många helt enkelt. Och även OM resurserna skulle fördelas jämt över jordens befolkning skulle det inte räcka med tanke på hur befolkningen hela tiden växer. Dessutom hotas vi liksom de som innan oss befolkade jorden med tex en meteorit. Eller svåra sjukdomar. Det är inte säkert att ha allt i en korg som talesättet säger. Eller samma med aktier. Inte bra att bara satsa på en och samma. Samma sak med människorna. Vi kan inte oavsett hur gärna vi än vill förutse allting. Människan kommer att göra misstag. Alldeles för många dessutom. Har heller inte tillräckligt långsiktigt tänk, även det finns det rön på. Så även om alla hade de godaste totalt osjälviska ambitionerna och hade det slutgiltiga ordet så kommer något att ske förr eller senare. Och som jag skrev tidigare är inte jorden bra skött. Utan under alldeles för lång tid använts som en slit och släng produkt. Vilket nu fått konsekvenser som vi nu får se mer av. Ett av de största miljöbovarna är att skaffa barn men samtidigt går det inte att tvinga en befolkning till att inte skaffa barn.
Kinas enbarns-politik gick väl ganska bra? Alltså går det att minska på antalet barn.
 
Kinas enbarns-politik gick väl ganska bra? Alltså går det att minska på antalet barn.
Jag tror inte att det är rätt väg att gå även om det rent teoretiskt är möjligt är det ändå mot vår natur (eller hur man nu ska säga) att rent politiskt avgöra hur många (eller snarare hur få) barn i befolkningen som får födas.
 
Inte långt alls, utan antibiotika. Jag tror tyvärr att urbaniseringen har lett till att vi har en enorm mängd människor som är inkapabla att förse sig med mat/bygga hus/hålla sig varma/osv...

Jag tänker att jag är värdefull för nån ond skurkboss som ska hålla sig vid liv efter katastrofen, eftersom jag kan föda upp köttdjur på naturbetesvillkor, kan slakta, klippa får, förädla ull, jaga, odla, bygga hus, fixa ved/bygga kaminer osv :D

Du menar väl industrialiseringen och inte urbaniseringen? För det är ju inte så att man kan slakta djur och förädla ull mm bara för att man bor på landsbygden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp