Hm....Jag tycker snarare att folk ska vara mer försiktiga när dom träffar hästar(och andra djur) ute tex på festivaler.
Den snällaste häst kan ju bli skrämd.
Vi har haft med vår ena nordsvensk på diverse historiska marknader och liknande. Det är hemskt att se att folk verkar tro att hästarna är uppstoppade eller av sten....
Har varit med om att min sambo satt på vår hingst och hållit ganska god koll på folk som har velat prata och klappa. Dvs de som kommer framifrån...medan jag som varit med till fots har fått se till att hålla folk på såpass avstånd att hästen har en komfortzon. En familj satte barnvagnen UNDER hingstens mage (jag lovar det
är sant), med lilla bäbisen i vagnen för att de skulle gå runt till framsidan med det äldre barnet och klappa hästen!!! Detta hände när jag tittade bort en halv sekund för att säga till en annan familj att inte parkera SIN barnvagn en halvmeter bakom hästen, när DOM skulle fram och klappa med sitt äldre barn!
Gissa om jag fick undan den barnvagnen snabbt....
Nu är vår hingst väldigt väldigt van vid marknader, stohej, barn och liknande, blir inte rädd om han trasslar in sig i benen etc. (Han kan tom stå ett par meter när det avfyras medelytida kanoner utan att bli det minsta orolig). Dvs han är i princip lika lugn som en polishäst....
Men ändå han är en LEVANDE varelse och kan därför bli skrämd oavsett hur lugn och tränad han är....
Därför borde arrangörer av marknader etc tex sätta upp info skyltar, eller trycka i programmet som delas ut någon form av notiser hur besökaren ska agera gentemot djuren...
Info i skolor?
/Kung Tulle