Sonen kom hem piercad igår

cewe

Trådstartare
Inte nog med att mitt blonda 17,5 åriga "barn" förra veckan beslutade sig bli svarthårig, i går hade han varit och gjort hål i ansiktet :o
Inga större grejer, ett i ögonbrynet och ett örat.
Jag misstänker att det är tjejerna i hans klass som har ett dåligt inflytande :mad::rofl:
Varken jag eller min man gjorde nåt större väsen av det, sa bara att jag inte ville han gjorde nån tungpiercing eller nån sån där tänjnings-grej i örsnibben :cool: men det sa han att han inte ville iallafall

Hur hade ni reagerat, om er 17 åring kom hem piercad?
(Själv har jag alltid velat ha en i ögonbrynet men varit för feg :angel: )
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Jag kom hem piercad som sjuttonåring. :o

Min mamma sa bara att jag fick skylla mig själv, hon hade redan innan klargjort att hon inte tyckte att det var någon bra idé.
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Jag fick snällt vänta och gjorde det också, till jag va arton. Tom då tvekade jag och lyssnade på mamma ett bra tag. Sen piercade jag mig i tungan :cool: Dumheter säger jag bara... Ett smycke i tungan eller hela tänder? Lätt tänderna resten av livet. så den åkte ut fort. Hur snyggt är det sen :p den syns ju aldrig. Så piercingar går bort för min del nu. Alla.
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Jag kom också hem som piercad som 17 åring, då i tungan.
När jag gick i 7an tog jag hål i naveln, tog om det i 9an.
Mina päron brydde sig inte mycket, med tanke på att min mamma var med när jag pierca mig i navel. När jag skulle ta hål i tungan ringde jag till mamma och sa att "nu ska jag åka och ta hål i tungan."
När jag kom hem var frysen proppad med piggelin och isbitar. :p
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Dottern och jag är helt överans om att tänjnings-grej i örsnibben är skitfult och att man ska vara rädd om tänderna. För övrigt är det hennes kropp så vill hon pierca sig så var så god. Hon är dock bara 15 ännu så hon behöver min tillåtelse, men som sagt, helt ok. Jag har dessutom lovat att betala en speciell tatuering då hon fyller 18.

Piercingar läker ihop om man tröttnar.
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Är det inte 18-års gräns på tatueringar och piercing på seriösa salonger?? Jag har en dotter som vill pierca navlen, och mitt svar är att " din navel är min tills du är myndig och jag vill inte ha någon"
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Det finns ingen lagstadgad åldersgräns men den inofficiella är väl 15-18år tror jag
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Tja vid den åldern så är det ju inte mycket man har med det att göra.
Men det blir faktiskt fult med ögonbrynspiercing om den börjar att vandra ut.

Min egen 17åriga dotter bör vara mycket försiktig med sådant då hon som liten hade stora problem med eksem.
Huden mår ju bäst av att vara operforerad.
Så henne råder jag att låta bli för effekterna på lite längre sikt kan bli så tråkiga.
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

jag kom hem me hål i läppen som 17 åring och när jag själv får barn kommer jag inte göra någe större väsen av de !

Värre tycker ja de är med tattueringar... de får dom inte göra innan dom är 18 minst
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Lillesyrran hamnade lite på glid ett tag och hade kompisar med dåligt inflytande när hon var 15-16. Hon kom en dag hem med en piercing i underläppen. Både mamma, pappa och jag var rörande överens om att det inte skulle öka hennes kommande chanser att hitta rätt i livet och erbjöd henne 500 kronor var om hon tog ut den och lovade att aldrig göra om något liknade.
1500:- lockade tydligen rätt så bra och nu 4-5 år senare är hon mycket nöjd med sitt beslut eftersom hon nu kan se vad konsekvenserna hade kunnat bli.

Vill du inte att sonen ska se ut eller bete sig på ett visst sätt så sätt dig med honom och försök förklara för honom att synliga tatueringar och piercingar KAN (jag säger kan för att inte uppröra onödigt) medföra konsekvenser senare i livet. Då tänker jag på arbete, utbildning, representation osv. Färga håret är väll ok men att ta hål och dylikt är ju svårare att rätta till.

Mvh Miks
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Själv kom jag hem med navelpiercing som 13 åring, mamma var inte alls nöjd med ingreppet :o

Hade min snart 18 åriga dotter/son kommit hem med piercing så tja då är det ju så, tror inte att man i efterhand vinner något på att gå i taket.

Man får prata om piericing/tattueringens baksida innan barnet gör något åt det istället och berätta sin syn på det hela :)
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Jag gjorde en piercing i naveln i samma ålder utan att mina föräldrar godkände det. Dock anade mamma detta ändå, men sa aldrig något till mig. Det tog ett år innan jag sa något, för det är inte så svårt att dölja den med en tröja.
Men för några år sedan skrattade min mamma när hon tänkte tillbaka på detta. Jag hade innan tjatat att jag ville ta hål i naveln och helt plötsligt så slutade jag tjata. Inte så svårt att lista ut vad jag gjort :rofl:
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Vill du inte att sonen ska se ut eller bete sig på ett visst sätt så sätt dig med honom och försök förklara för honom att synliga tatueringar och piercingar KAN (jag säger kan för att inte uppröra onödigt) medföra konsekvenser senare i livet. Då tänker jag på arbete, utbildning, representation osv. Färga håret är väll ok men att ta hål och dylikt är ju svårare att rätta till.

Mvh Miks

Vad för konsekvenser kan det ha att ha haft en piercing i unga år för när man ska skaffa jobb och utbildning senare, under förutsättning att det inte infekterats och blivit stora kratrar? Det blir en liten prick när man tar ur en piercing, så länge man inte låter den sitta om den börjar vandra förstår jag inte hur du menar? Det läker ju ihop? Skaffar man ett arbete där det inte är önskvärt med piercingar så kommer man ju plocka ur dem, och då blir det endast en prick kvar?
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

*kl*

Jag skulle nog inte gjort nån stor affär av det personligen. Jag är ju själv piercad och hennes pappa har också några piercingar i ansiktet så det är vad hon är uppväxt med. Hennes pappa har tatueringar och både han och jag var Gothklädda/sminkade under hennes småbarnsår.
Så vad ska jag kunna säga liksom? Dessutom tycker jag det är snyggt. :o

När hon är stor nog om hon känner att hon vill ha en piercing i näsan eller läppen så är det helt okej för mig. Ögonbrynet är inte snyggt om den börjar dra sig utåt och tungan är ingen höjdare direkt.
Helst inte nedanför halsen heller ska det piercas, men jag kan ju inte styra henne efter hon är 18 år. Men jag kommer att berätta för och nackdelar med de olika sakerna och låta henne själv bestämma sen.

Jag hoppas bara hon kommer att komma till mig och prata om sådana saker. :)
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Det jag inte hade uppskattat är att piercingen då är gjord på en studio som jag kategoriserar som oseriös. Utan målsman som närvarar och godkänner piercingen så är det 18-årsgräns. Punkt. (Målsman godkänner så 15 eller 16 år som gräns, undantaget surface-to-surface och intimpiercings.)
Tatueringar alltid 18 år.

Jag fick inte pierca eller tatuera mig för mina föräldrar så länge de var tvungna att godkänna det hela. På min 18-årsdag piercade jag tungan. Därefter har det blivit labret, mouche, nostril och navel. Idag bara tunga och nostril som är kvar.
Tatueringar har också kommit.

Nu skulle jag i vilket fall som helst godkänna en piercing för mitt 17-åriga barn om barnet ifråga är medvetet om ansvaret och riskerna samt att en bra studio valts ut.
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Jag har förbjudit mina att göra sånt tills de är myndiga/torra bakom öronen.
Förhoppningsvis så hinner de besinna sig en aning då.

//mimmipigg, sipp morsa.
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

Alltså, det är väl inte så mycket att göra åt om de kommer hem och det redan är gjort och de dessutom är nöjda med det hela.

Däremot har vi pratat mycket hemma om att om man vill vara lite unik och speciellt, då ska man ju INTE skaffa sig nån piercning eller tatuering. Var och varannan tonåring har ju det! Så jag försöker lite försiktigt påverka mina ungar att inte vara mainstream utan vara sig själva och unika. Förstår inte vitsen med att vilja vara och se ut som alla andra...

Men inte skulle jag kola vippen om de kom hem med någon (mindre) tatuering eller piercning.
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

nån sån där tänjnings-grej i örsnibben :cool: Hur hade ni reagerat, om er 17 åring kom hem piercad?
//
(Själv har jag alltid velat ha en i ögonbrynet men varit för feg :angel: )

Är det redan gjort är det väl inte mycket att säga.
Ögonbrynet har jag också funderat på, men i mitt jobb som församlingsvärdinna är jag inte säker på att det varit så uppskattat;) Ena dottern har en i naveln, men det är ok, hon var 27 när hon gjorde det. Hon svimmade för övrigt...

Såg en grabb på tv som hade örontänjning - han såg ut som en teletubbie med de utstående örsnibbarna:D Tror inte det var det han ville uppnå
 
Sv: Sonen kom hem piercad igår

ja de läker ihop men det blir inte vidare vackert :crazy: har en navelpiercing som läkt ihop nu, skitfult!
 

Liknande trådar

Hästvård .. är min kompis häst... För att göra en historia lite kort: Min kompis köpte en häst som har gått lättare ridning och ja, hobby...
2
Svar
28
· Visningar
3 915
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 904
Senast: Yrja
·
L
Hästmänniskan Hej hyr sedan ca 15 månader ett stall med tillhörande hagar. Vi har inte fått ihop något skriftligt kontrakt trots att vi velat men vi...
Svar
7
· Visningar
1 248
Senast: livius
·
  • Låst
Övr. Barn Jag deppar ihop snart Ingenting jag gör verkar vara rätt längre,har på väldigt kort tid gått upp och ner hela tiden i humöret,ner när...
Svar
17
· Visningar
1 502
Senast: maiagull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp