Sonen ser så konstig ut...

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Enar

...i halsen!
I onsdags (efer julafton) lekte jag och minstingen "doktor". Jag lyste i hans öron och hals med en liten ficklampa då jag upptäcker att han har en enorm svullnad i halsen.
Om det är ena halsmandeln (den högra) som är så stor så täcker den halva svalget och gomspenen sitter fast snett till höger i sidan av halsen, strax framför svullnaden...:eek: Det är inte speciellt rött, men blodkärl är starkt röda och väl synliga på "knölen".

Han har varit lite förkyld och snorig i några dagar, samt att han kräks väldigt lätt. Får starka kväljningar så fort jag ber honom titta uppåt; tillexempel när vi ska knyta mössan. Detta var förekommande även innan förkylningen bröt ut.

Han har inte ont, verkar det som, men det är ju svårt att säga när han inte är två år än... Han har ju inga direkta utlägg om nåt;)
När jag frågar om han har ont i halsen och stryker honom över den så säger han nej.

Jag ringde förstås till VC direkt jag upptäckte detta och sköterskan där sa att jag skulle avvakta en vecka minst... (inte speciellt förvånadne, är liksom standardfrasen de använder där, ju...):mad:

Men nu vill ja inte vänta längre! I morgon bitti ska jag ringa dit igen och be om att få en tid så nån kan kika i hans hals.

Visst kan jag vara paranoid, men nån stans ligger det och gror en oro om att det kan vara nåt allvarligare...
Min morbor och min kusin har haft cancer kring halsen bägge två och de har opererats som barn.
Men på grund av att jag aldrig har kikat honom i halsen tidigare så kan jag ju inte säga om det sett ut så här länge, eller om det är en följd av hans förkylning.

Han har alltid haft lätt för att kräkas och varit extremt känslig för koncistenser på maten... Men som sagt, har ju aldrig sett efter förut.
 
Sv: Sonen ser så konstig ut...

Så där ser mina oftast ut när de är förkylda, halsmandlarna svullnar lätt upp på ena eller andra sidan.

Förkylningar med svullen tonsill har varannan 2-åring just nu, tonsillcancer är en vuxensjukdom.

Så att avvakta är inget konstigt råd ;)

Under tiden kan du ta reda på mer exakt vad dina släktingar hade för sjukdom så du inte skärrar upp dig i onödan.
 
Sv: Sonen ser så konstig ut...

Släpper inte svullnaden efter förkylningen så sök hjälp.

Dottern hade förstorade körtlar, både polyper och tonciller vilka senare togs bort då de störde henne för mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 459
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp