Sopsortera jacka

Magiana

Trådstartare
Hur sopsorterar man en jacka? Jag har en jacka som måste slängas med det är ju dragkedja i metall och tryckknappar i metall på den.
 
Eftersom det inte är någon förpackning så är det brännbart, oavsett om den hade varit gjord av plast eller metall. Det är än så länge endast förpackningar som återvinns.

Jag har länge hoppats på någon form av allmän textilåtervinning, eftersom man kastar alldeles för mycket textilier i form av kläder som det gått hål i, är utslitna eller kanske fått stora fläckar. Det finns nån enstaka klädbutik som tar emot kläder för återvinning, men jag vet inte riktigt hur det används.
 
Eftersom det inte är någon förpackning så är det brännbart, oavsett om den hade varit gjord av plast eller metall. Det är än så länge endast förpackningar som återvinns.

Jag har länge hoppats på någon form av allmän textilåtervinning, eftersom man kastar alldeles för mycket textilier i form av kläder som det gått hål i, är utslitna eller kanske fått stora fläckar. Det finns nån enstaka klädbutik som tar emot kläder för återvinning, men jag vet inte riktigt hur det används.
Här finns det textilåtervinning vid någon sortergård tror jag.
 
Eftersom det inte är någon förpackning så är det brännbart, oavsett om den hade varit gjord av plast eller metall. Det är än så länge endast förpackningar som återvinns.

Jag har länge hoppats på någon form av allmän textilåtervinning, eftersom man kastar alldeles för mycket textilier i form av kläder som det gått hål i, är utslitna eller kanske fått stora fläckar. Det finns nån enstaka klädbutik som tar emot kläder för återvinning, men jag vet inte riktigt hur det används.
Fast bränner de verkligen glödlampor, lysrör, metallskrot, elektronikskrot, kemikalier och allt annat som de tar emot på återvinningsstationer där allt samlas i stora containrar?
 
På anläggningarna i norra Stockholm finns textilinsamling där du kan lämna alla sorters textilier - fina saker som kan återbrukas, som kan skickas i hjälpsändningar, och sådant som kan bli exv trasor i sjöfarten eller isolering i bilar. Allt samlas in på återvinningscentralerna och sorteras sedan i upp till 300 olika fraktioner. Se exempel här: https://www.sorab.se/sorteringsguiden/ - sök på textil. Sen är det ju olika beroende på var nånstans i landet man bor.
 
Fast bränner de verkligen glödlampor, lysrör, metallskrot, elektronikskrot, kemikalier och allt annat som de tar emot på återvinningsstationer där allt samlas i stora containrar?
du har rätt, såna prylar går till materialåtervinning.
På anläggningarna i norra Stockholm finns textilinsamling där du kan lämna alla sorters textilier - fina saker som kan återbrukas, som kan skickas i hjälpsändningar, och sådant som kan bli exv trasor i sjöfarten eller isolering i bilar. Allt samlas in på återvinningscentralerna och sorteras sedan i upp till 300 olika fraktioner. Se exempel här: https://www.sorab.se/sorteringsguiden/ - sök på textil. Sen är det ju olika beroende på var nånstans i landet man bor.
Återbruk är en sak. Det är inte återvinning.
Och i min del av landet har det inte funnits någon möjlighet att lämna in trasiga, utslitna kläder någonstans. Kanske finns det nu?
 
Hur sopsorterar man en jacka? Jag har en jacka som måste slängas med det är ju dragkedja i metall och tryckknappar i metall på den.
Det enklaste är att kolla vad som gäller på det lokala återvinningsstationen, hos oss ska man antingen slänga det i textilinsamling eller om det är kraftigt nersmutsat med brännbart så som tapeter, läder osv. Men det skiljer sig åt mellan olika ställen så är man osäker är det alltid bäst att fråga. Sen kan man få olika svar, maken skulle slänga några ringpärmar och fick till svar att det skulle vara på metall, sen skulle jag slänga några andra ringpärmar en vecka senare och den killen tyckte att jag skulle lägga dem på brännbart.
 
Ja, textilinsamlingen på återvinningsstationen (här finns också en typ myrornas-låda vid de gröna containrarna också som tar även utslitna kläder).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Sist jag köpte lampa till jacka så köpte jag på stadium dessa var jätte bra. Köpte fyra nya i år. Har en oanvänd kvar. Den jag bytte...
Svar
2
· Visningar
304
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hur hanterar ni er irritation kopplat till hästen? Har haft min häst sedan februari i år och hon är så fruktansvärt pillig med mulen...
2
Svar
27
· Visningar
2 313
Senast: SkorpSmulan
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
829
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp