Soran Ismails försvarstal i SVT

Så du ser ingen som helst nyansskillnad mellan att vara dömd för våldtäkt eller vara ett misogynt arsle? Och att den ev skillnaden inte spelar någon roll, bara för att gemene man inte orkar sätta sig in i vad begreppen innebär?

Den spelar ingen roll för om epitetet ”misogynt arsle” passar eller inte. Slut på spelar ingen roll.

Som jag skrev förut så skulle jag ha större respekt för någon som erkänner, tar straffet och vare sig förringar handlingarna eller misstänkliggör offret. Än dessa misogyna arslen som det handlade om i just dessa inlägg.

Det handlar inte ens lite lite grann om att orka det ena eller det andra. Juridiskt resultat är helt enkelt inte det som är avgörande för bedömningen.
 
Den spelar ingen roll för om epitetet ”misogynt arsle” passar eller inte. Slut på spelar ingen roll.

Som jag skrev förut så skulle jag ha större respekt för någon som erkänner, tar straffet och vare sig förringar handlingarna eller misstänkliggör offret. Än dessa misogyna arslen som det handlade om i just dessa inlägg.

Det handlar inte ens lite lite grann om att orka det ena eller det andra. Juridiskt resultat är helt enkelt inte det som är avgörande för bedömningen.
Nä men det är i högsta grad avgörande för förtal, exempelvis. Vilket inte användare i den här tråden verkar förstå riktigt, utan man häver ur sig lite det som faller en in. Man baxnar över bristen på källkritik, självrannsakan, förståelse för pressetik, juridik och en mängd andra saker.
 
😅😅😅Du hänvisar alltså till en fälld artikel hos konkurrenten. Bra där. Den är alltså inte sann, och expressen tvingas publicera fällningen. Men läs den gärna - PON:s fällning, alltså.
"Besluten, som just har kommit, ska förstås läsas och analyseras noga, men relevant för Expressen i våra fyra fällningar är att PON inte förefaller påvisa några som helst faktafel i vår rapportering. Kritiken, i dessa metoo-backlashens tider, handlar istället om att tidningarna inte borde namngivit och inte borde skrivit så detaljerat."
https://www.expressen.se/blogg/thom...ant-i-veckan-svenska-dagbladet-och-arbetaren/
 
KL Väldigt underhållande utveckling på den här tråden.
"Besluten, som just har kommit, ska förstås läsas och analyseras noga, men relevant för Expressen i våra fyra fällningar är att PON inte förefaller påvisa några som helst faktafel i vår rapportering. Kritiken, i dessa metoo-backlashens tider, handlar istället om att tidningarna inte borde namngivit och inte borde skrivit så detaljerat."
https://www.expressen.se/blogg/thom...ant-i-veckan-svenska-dagbladet-och-arbetaren/
Tycker konkurrentens chefredaktör, nej, som själv skrev en av de fyra (4!!) fällda artiklarna. Nu orkar jag inte med fler pinsamheter.
 
Senast ändrad:
Exakt så. Du sprider lögner. Du har inga källor. Du hittar på.
Jag har källor du accepterar dom bara inte som källor eftersom de inte är trovärdiga enligt dig. Vad skulle vara trovärdigt enligt dig. Det finns bilder på flickans kommentar och hans svar, det stämmer att hon INTE sökte praktik utan bara skrev att hon avgudade honom och han svarade "Så pass mycket att du vill ligga med mig?..."

DN intervjuade 20 medarbetare på aftonbladet som upplevde arbetsmiljön problematisk, något som man sedan tog upp med chefen på sagda avdelning och det i sig skrev hon en artikel som jag länkade till om.

Vilken typ av källa skulle få godkänt i dina ögon?
 
Jag har källor du accepterar dom bara inte som källor eftersom de inte är trovärdiga enligt dig. Vad skulle vara trovärdigt enligt dig. Det finns bilder på flickans kommentar och hans svar, det stämmer att hon INTE sökte praktik utan bara skrev att hon avgudade honom och han svarade "Så pass mycket att du vill ligga med mig?..."

DN intervjuade 20 medarbetare på aftonbladet som upplevde arbetsmiljön problematisk, något som man sedan tog upp med chefen på sagda avdelning och det i sig skrev hon en artikel som jag länkade till om.

Vilken typ av källa skulle få godkänt i dina ögon?
Ingen av dina källor stöder ditt påstående om Virtanen. Det är precis så här falsk ryktesspridning sker. Du hittar på något som du sedan försöker hitta underlag till. Det underlaget finns inte, för det är falskt. Du har själva vävt ihop det narrativet. Det fanns säkert problem i arbetsmiljön. Vilket företag har inte det? Men det är ju verkligen en helt annan sak!
 
Jag har källor du accepterar dom bara inte som källor eftersom de inte är trovärdiga enligt dig. Vad skulle vara trovärdigt enligt dig. Det finns bilder på flickans kommentar och hans svar, det stämmer att hon INTE sökte praktik utan bara skrev att hon avgudade honom och han svarade "Så pass mycket att du vill ligga med mig?..."

DN intervjuade 20 medarbetare på aftonbladet som upplevde arbetsmiljön problematisk, något som man sedan tog upp med chefen på sagda avdelning och det i sig skrev hon en artikel som jag länkade till om.

Vilken typ av källa skulle få godkänt i dina ögon?
En som säger att kvinnorna är hemska och att det är synd om de gråtande bebismännen, är min gissning.
 
Ingen av dina källor stöder ditt påstående om Virtanen. Det är precis så här falsk ryktesspridning sker.

Jag tycker det känns som om ryktesspridningen aldrig riktigt biter fast på den nivån de uppfört sig. Det är liksom inte oskyldiga män du sitter och försvarar, de har bara -som de flesta- lyckas klara sig undan genom att mena på att livet är ju inte så lätt alltid med så mkt villiga kvinns överallt, och inte nog med det hur ska de veta att ett nej är ett nej för ett nej är inte det ett ja?
 
Jag hade haft mera sympati för en man som ärligt ångrat och erkänt sitt beteende och sedan haft svårt att få jobb. Än för en man som snarare ryckt på axlarna och påpekat att de faktiskt inte våldtagit någon (🙄) och sedan jämrat sig över svårigheten att få jobb.
De senare saknar ju tydligt något som högst troligen inte är något attraktivt hos arbetsgivare rent allmänt också. Det gör ju inte att man blir mera villig till att anställa dem.
 
Det finns en liten ironi i att man utmålar det som att bli anklagad automatiskt leder till total utfrysning samtidigt som man ger personerna i fråga detta utrymme, deras version kablas ut via statlig television, böcker och annan media, och på så vis motbevisar man till viss del att de skulle vara helt och hållet utkastade i kylan. Ofta blir det konsekvenser även för den som anklagar men det som alltid framhålls i dessa diskussioner är männens sveda och värk och man gör långtgående antaganden om hur hårt detta kommer drabba dem, något jag sällan sett konkreta exempel på. Därför frågade jag hur det faktiskt stod till med dessa män som det tycks synd om, lever de nu faktiskt på samhällets absoluta botten? Eller är det en föreställning snarare än ett faktum?

Virtanen som togs som exempel sa i en intervju, det kan ha varit i samband med bokmässan eller efteråt, att många kom fram och uttryckte sitt stöd till honom. Att offentliga personer kanske inte kan ha exakt samma roll som tidigare i en bransch där varumärket har stor betydelse är en sak, det händer med jämna mellanrum, men sådant som att de aldrig mer kommer ha någon försörjning kan ha mindre förankring i verkligheten och framstår mer som försök att omdefiniera vem som blir lidande och vem som måste skyddas i den här frågan (de anklagade männen, inte kvinnorna som blir utsatta för sexualbrott). Hur man än vänder och vrider på det har både Soran, Göran och Fredrik själva erkänt ett dåligt och gränslöst beteende mot kvinnor, så för att allt ska fortsätta som vanligt i offentligheten efter det krävs det en nivå av sexism hos samhället som många idag inte är beredda att acceptera. Inte heller företag, eftersom det ej är lönsamt. Utanför den offentligheten finns det säkerligen arbeten som både Fredrik och Soran och andra anklagade män är lämpliga för och kapabla att utföra, och där någon av alla de som alltjämt försvarar dem eller som bara vill ha arbetskraft är villiga att anställa dem.
 
Hur man än vänder och vrider på det har både Soran, Göran och Fredrik själva erkänt ett dåligt och gränslöst beteende mot kvinnor, så för att allt ska fortsätta som vanligt i offentligheten efter det krävs det en nivå av sexism hos samhället som många idag inte är beredda att acceptera. Inte heller företag, eftersom det ej är lönsamt. Utanför den offentligheten finns det säkerligen arbeten som både Fredrik och Soran och andra anklagade män är lämpliga för och kapabla att utföra, och där någon av alla de som alltjämt försvarar dem eller som bara vill ha arbetskraft är villiga att anställa dem.

Precis, det är som vissa i samhället anser sig ha rätt att arbeta med just det de arbetar med oavsett. Uppför man sig illa och blir illa sedd så får man väl jobba med något annat utanför kändisskapet.
 
Precis, det är som vissa i samhället anser sig ha rätt att arbeta med just det de arbetar med oavsett. Uppför man sig illa och blir illa sedd så får man väl jobba med något annat utanför kändisskapet.

Men ja, buhu liksom, det finns gott om branscher som behöver arbetskraft så det är väl bara att kavla upp ärmarna som alla andra. Att göra ett leverne på sin image och sen sabba sin egen image.. ja sorry?!
 
Det var ju samma med Paulo. Han sitter i TV och erkänner att han köpt sex av någon som ”förmodligen är dittvingad, hon är ju inte där för att det är jättetrevligt” och ”det är det vidrigaste, smutsigaste man kan göra mot en annan människa”.
Och så skyllde han det på självskadebeteende och det är så synd om honom.
Då skulle han ju arbeta med sig själv och han sa att han var hemsk etc.
Ett mkt kort tag senare tyckte han väl att det var för ansträngande att tänka på andra och förändra sig och gnällde istället på sociala om hur folk svikit honom(efter vad han gjort).

Bara för att man är medelålders mansbebis korsat med kränkt man så kan man inte göra vad för skit som helst mot kvinnor och tro att alla bara ska glömma att man visat att man är ett empatilöst, egoistiskt, misogynt as.
Vissa handlingar är inte misstag etc utan visar på vem man är som människa.
Är man ett varumärke så att säga får man sköta sitt varumärke. Det går inte att sabba varumärket och sen bara kräva att allt ska fortsätta.

Även om Soran inte är dömd så känns det ju otroligt märkligt med så många våldtäktsanmälningar om han nu inte alls behandlar kvinnor illa.
Hade jag haft en person med så mycket anklagelser från olika personer i min närhet hade det verkligen gjort att jag inte umgås eller vill att andra ska umgås hur som helst med personen.
Tänk att som våldtagen kliva in hos ny psykolog och möta Soran liksom..
 
Jag tänker att det kan vara dags med djupintervjuer med sociala medier-dömda som varit i gråzonen, dummat sig och blivit kraftigt drabbade MEN då absolut inte den här typen av brott. Detta för att många ska förstå konsekvensen, både på individ- och samhällsnivå, av att föregå rättegångar i ett demokratiskt samhälle.

Sen är det ett problem att polisen har så förbaskat svårt att hantera våldtäkter och kvinnovåld. Det är liksom inte rimligt att poliser och advokater ska få mangla, kränka och så grovt ifrågasätta de som utsatts. Det hade varit mkt intressant att läsa forskning/domar om ev skillnader i olika typer av förhör riktat mot anmälda kvinno-offer och nerslagna män på gatan. Jag kill-gissar vilt här, men jag tror inte män utsätts för den typen av ifrågasättande.
 

Liknande trådar

Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 699
Senast: manda
·
Kultur Någon mer som hunnit se första delen? Vad tyckte ni? Det har ju gjorts reklam i flera månader om detta stora projekt från SVT, har de...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
9 480
Senast: yennork
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 328
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp