Sorg och dessa skuldkänslor!

Skrottiskrott

Trådstartare
Min älskade hund dog i tisdags, 14 år gammal. Sorgen är helt enorm men jag har fastnat i ett tänkande med skuldkänslor.

När det hände var jag helt förkrossad men grät och sörjde på ett slags befriande sätt - mitt uppe i det fruktansvärda var jag också oerhört tacksam över att hon hade fått må så bra nästan helt in i det sista och att jag var med henne när hon somnade in. Jag var också tacksam över att hon dog "av sig själv", det var inget jobbigt avlivningsbeslut utan allt gick väldigt fort och innan vi hunnit någonstans hade hon somnat in.

Men. Nu efteråt är de känslorna helt utbytta av skuldkänslor. Vad var dödsorsaken? Kunde jag gjort något annorlunda? Kunde jag ha gjort mer? Tänk om hon fortfarande hade funnits här i så fall. Tänk om det är mitt fel att hon är död. Det var ju jag som skulle ta hand om henne, se till att inget ont skulle hända henne. Hon litade till 100% på mig. Vad missade jag? Jag ältar och ältar så att jag inte kan gråta och sörja "normalt", utan allt kretsar kring dessa skuldkänslor som ger mig panik!

Jag har mist djur förr, älskade hästar. Även hundar under uppväxten. Jag vet hur vansinnigt jobbigt det brukar vara, men jag känner inte igen dessa skuldkänslor som är så starka och inte går att släppa. Hon hade lite problem som var under behandling och det är väl bland annat det jag ältar, kunde jag ha gjort mer? Ja, såhär i efterhand är jag förstås övertygad om det. Men där och då har jag förstås alltid gjort det jag trott varit bäst för min älskade vän.

Någon som känner igen sig? Hur tog ni er igenom det? Jag är egentligen inte intresserad av att diskutera vad dödsorsaken kan ha varit och vad jag kunde ha gjort annorlunda, för jag förstår någonstans att det ju är för sent och inte kommer att hjälpa någon. Jag är mer ute efter hur jag kan försöka släppa de värsta skuldkänslorna och "bara" få sörja och sakna henne. En som henne träffar jag bara en gång i livet. Älskade, älskade lilla hund. :heart
 
Min förra hund föll död ner i mars 2020, 14 år och nio månader gammal. Jag tog inte reda på dödsorsaken. Vad skulle det leda till, tänker jag? Hunden var riktigt gammal för sin ras. Hon hade ett bra liv, det vet jag och om hon kände någon smärta var den väldigt kort.

Jag förstår att du inte slutar anklaga dig själv för att jag säger det, men jag tycker verkligen inte du ska göra det. Liksom min Myrten bestämde din hund själv att det var dags. Det finns inget någon av oss kunde göra.

Stor kram!
 
Men du - 14 år är ett långt liv för en hund, det är normalt att dö då. Hur väl du än tagit hand om din hund så kommer det inte att ge den evigt liv och att dö som du beskriver - att ha fått vara frisk nästan till slutet efter ett långt, fint liv - det är faktiskt allt man kan begära. ❤️
 
Min älskade hund dog i tisdags, 14 år gammal. Sorgen är helt enorm men jag har fastnat i ett tänkande med skuldkänslor.

När det hände var jag helt förkrossad men grät och sörjde på ett slags befriande sätt - mitt uppe i det fruktansvärda var jag också oerhört tacksam över att hon hade fått må så bra nästan helt in i det sista och att jag var med henne när hon somnade in. Jag var också tacksam över att hon dog "av sig själv", det var inget jobbigt avlivningsbeslut utan allt gick väldigt fort och innan vi hunnit någonstans hade hon somnat in.

Men. Nu efteråt är de känslorna helt utbytta av skuldkänslor. Vad var dödsorsaken? Kunde jag gjort något annorlunda? Kunde jag ha gjort mer? Tänk om hon fortfarande hade funnits här i så fall. Tänk om det är mitt fel att hon är död. Det var ju jag som skulle ta hand om henne, se till att inget ont skulle hända henne. Hon litade till 100% på mig. Vad missade jag? Jag ältar och ältar så att jag inte kan gråta och sörja "normalt", utan allt kretsar kring dessa skuldkänslor som ger mig panik!

Jag har mist djur förr, älskade hästar. Även hundar under uppväxten. Jag vet hur vansinnigt jobbigt det brukar vara, men jag känner inte igen dessa skuldkänslor som är så starka och inte går att släppa. Hon hade lite problem som var under behandling och det är väl bland annat det jag ältar, kunde jag ha gjort mer? Ja, såhär i efterhand är jag förstås övertygad om det. Men där och då har jag förstås alltid gjort det jag trott varit bäst för min älskade vän.

Någon som känner igen sig? Hur tog ni er igenom det? Jag är egentligen inte intresserad av att diskutera vad dödsorsaken kan ha varit och vad jag kunde ha gjort annorlunda, för jag förstår någonstans att det ju är för sent och inte kommer att hjälpa någon. Jag är mer ute efter hur jag kan försöka släppa de värsta skuldkänslorna och "bara" få sörja och sakna henne. En som henne träffar jag bara en gång i livet. Älskade, älskade lilla hund. :heart
Beklagar din förlust ❤

Jag tänker att det är naturligt att det blir väldigt omtumlande när ens älskade hund dör utan att en varit alls förberedd och att det ger utrymme för hjärnan att skapa egna scenarier som det inte alls behöverfinnas minsta lilla belägg för. Ungefär som vi när vi oroar oss för något kan skapa otaliga katastrofer som sannolikt aldrig kommer inträffa.

Med det sagt så kanske du skulle vara hjälpt av att läsa lite om sorgeprocessen, vad händer mer eller mindre med oss alla? Det finns olika faser i sorgen och bara att känna igen sig i det kan göra det lättare att hantera sina egna tankar och känslor.

Försök att fokusera på att du vet att din hund hade ett långt och fint liv med dig ❤
 
Det är en del av livet. Allt levande dör så småningom. Även vi.
Gläd dig åt det fina ni hade och att hunden fick sluta utan långt lidande. Tack vare en ansvarsfull ägare som du!
14 år är ett långt hundliv. Jag har hittills inte haft nån hund som blivit så gammal.
 
Kanske det kan hjälpa dina skuldkänslor om du tänker på att döden är en helt normal händelse som alltid inträffar. Ingen lever för evigt och det går inte att skjuta upp döendet när det väl är dags. Det var dags för din hund och du gav henne ett långt liv ihop med dig. Det var en jättebra artikel i DN om att vi lever i en dödsfobisk kultur vilket leder till att vi får så svårt att hantera döden. Vår kultur är inte bra på det. Väldigt sorgligt eftersom alla dör och få vet hur man ska hantera det på ett sätt som blir bra för alla inblandade.
 
Jag tänkte lika med min Ija på avataren
kanske jag hade missat nåt , kanske jag kunde….
Men veterinären var tydlig och hon visste hur jag resonerade.
Men det är iaf asjobbigt. Jag var på väg att ångra mig när hon fått lugnande, men jag visste ju att beslutet var rätt.
Har man väl landat i beslutet så har man gjort nog.
Så tänker jag
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2
Svar
35
· Visningar
1 680
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 721
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp