Bukefalos 28 år!

Sorglig hantering

A

ankans

Är på tjänsteresa i paris, har varit här många gånger och älskar staden, men efter en promenad igår, där jag passerade flera djuraffärer, blev jag ledsen.

Flera av valparna var max 3 veckor, det var 20 grader ute, och de flåsade, ingen aircon. Lite dåliga bilder, men man får inte ta bilder i butikerna så jag fick smyga...

http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1693

http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1694

http://groups.msn.com/olikafotografier/minadjur.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1695
 
Sv: Sorglig hantering

Usch, ja. Det ska inte finnas hundar och katter i djuraffärer som ska behöva sitta i små burar. Hemskt!

När jag var i spanien så såg jag en ursöt liten stackars boxervalp på 6-7 v ensam i en bur. Då var jag för första gången i mitt liv på väg att köpa boxer. :crazy: Vilket jag aldrig skulle gjort annars. Tack vare sambon kom vi hem utan, men ack så många gånger jag tänkt på vad som hänt den lille.

Men på bilderna såg de i alla fall ut att ha det rent och fräsch, dock kanske varmt när de har glas istället för galler som boxväggar.
 
Sv: Sorglig hantering

jo rent var det definitivt, jag reagerar mest på åldern och värmen. Vissa valpar var i egna burar, måste vara hemskt för en 4-5 veckors valp, inga syskon ingen mamma...

Vissa av valparna kostade 35 000!
 
Sv: Sorglig hantering

Ja, det är trist att se. Man blir så ledsen av att se dessa valpar utan sin mamma. Jag går inte in i djuraffärer längre när jag kommer utomlands.
 
Sv: Sorglig hantering

Tycker det vore EU-standars med ngn slags djurpolis i var land!

Men det har väl inte staten råd att bekosta, eftersom alla politiker ska ha så hög lön, fallskörmar osv osv :devil: :mad:
 
Sv: Sorglig hantering

det kan väl både bli bättre och sämre. som ni andra säger så var det ju rent o fint iaf.

var i italien i våras. gick förbi en djuraffär där. första gången var det tre små vita fluffiga valpar i en bur som var max en kvadratmeter stor, inte ens det. en liten skål med vatten hade de och bara tidningspapper på golvet. det var inte heller mer än knappt 40 cm i tak för dem eftersom det stod en annan bur ovanpå denna.
nästa gång jag gick förbi var det bara en vit valp kvar, men då fanns det också en dvärgpischervalp i buren.
de hade även en bur med små kattungar. en liten kaninbur om jag itne minns fel...

en som bodde där i närheten hade haft en hund i bilen, en liten terrrier tror jag det var, inte hennes egen. bilen stod utanför stallet, där det normalt inte rör sig särskilt mycket folk. och när hon kommit tillbaka till bilen, efter att ha varit borta bara en liten liten stund, hade hunden varit borta, stulen. det satt lappar i hela staden om den stulna hunden. vet inte om de hittade den. men jag var där en eller ett par veckor efter det hände och då hade de inte hört något...
 
Sv: Sorglig hantering

Jag sager som manga andra, att hundarna sag ut att ma bra. De bilderna du tog ar i alla fall pa hundar som ar val i hull och som har rent vatten att dricka och en ren badd att sova pa.
Det handlar ju faktiskt inte om att dessa valpar ska sitta dar i flera ar, utan ett par dagar max. Jag forstar inte varfor sa manga skulle reagera pa en sadan sak...det ar val samma att valparna ligger dar an att de ligger hemma i en korg hos uppfodaren?

Att valparna sag unga ut ar en helt annan femma. Oftast ser sma lurviga saker mycket yngre ut av vad de egentligen ar. Tex en chihuahua pa 12 veckor, ser mycket yngre ut an vad en labrador pa 6 veckor gor...enligt mej i alla fall.
 
Sv: Sorglig hantering

nja, samma som att ligga i en korg hemma är det inte, det är glasburar och hundratals människor som stirrar på dem, dessutom väldigt varmt, alldeles för varmt enligt mig.

Javisst, vissa av valparna var definitivt inte under 8 veckor, men flera av dem var det, det kan vara svårt att se på utseendet, men är ganska lätt att se på motoriken.

Jag har sett mycket värre exempel i t ex indien eller andra outvecklade länder, men jag tycker att ett land som Frankrike och inom EU, borde kunna ha bättre standard i djurhållningen än så. De hade även katter, djurmarknad med fåglar och smådjur på en marknad vid notredame, överlag tyckte jag inte om vad jag såg.
 
Sv: Sorglig hantering

Det handlar ju faktiskt inte om att dessa valpar ska sitta dar i flera ar, utan ett par dagar max. Jag forstar inte varfor sa manga skulle reagera pa en sadan sak...det ar val samma att valparna ligger dar an att de ligger hemma i en korg hos uppfodaren

Nja, riktigt samma sak är det inte. Hemma hos uppfödaren har valparna kvar tiken. Det är en lugn miljö där valparna kan känna sig trygga.

Många gånger är dessa valpar även på tok för unga för att vara utan sin mamma.

Men visst, det finns andra valpar/hundar som har sju resor värre.
 
Sv: Sorglig hantering

ramonarunds skrev:
Det handlar ju faktiskt inte om att dessa valpar ska sitta dar i flera ar, utan ett par dagar max. Jag forstar inte varfor sa manga skulle reagera pa en sadan sak...det ar val samma att valparna ligger dar an att de ligger hemma i en korg hos uppfodaren?

Att valparna sag unga ut ar en helt annan femma. Oftast ser sma lurviga saker mycket yngre ut av vad de egentligen ar. Tex en chihuahua pa 12 veckor, ser mycket yngre ut an vad en labrador pa 6 veckor gor...enligt mej i alla fall.

Nä nu reagerar jag starkt på det här! det är ABSOLUT inte samma sak som att valparna ligger hemma hos uppfödaren!!! :mad: Blir verkligen jättearg när jag läser sånt här.. ursäkta men jag blir det.
Sånt här med att ha hundar i zooaffär bidrar till impulsköp!! Det ska inte vara så, en hund är en levande varelse som är mer krävande än en liten undulat som man köper på zooaffären!
Vi uppfödare kan välja exakt vilka vi vill ha som valpköpare och vilka vi inte vill, det gör inte de på zooaffärerna utan de säljer bara. EN MYCKET STOR SKILLNAD! ! ! ! ! ! !
 
Sv: Sorglig hantering

När jag var i Florida.. vilket är ett bra par år nu.. Jag var där 2000 så kommer jag ihåg hur vi gick förbi en djuraffär och i skyltfönstret hade de klämt in några valpar, sen när man gick in hade de klämt in en eller två valpar i en rätt så liten (för deras strl) bur högt uppe bland alla andra burar och maddrasser och God knows what..

Det jag kommer ihåg starkast är hur jag lämnade affären tårögd och ville ha med mig alla valpar.
NEJ USCH. Är ruksigt glad att vi inte får sälja valpar i våra djuraffärer. Det är hemskt!
 
Sv: Sorglig hantering

Bellocean skrev:
Nä nu reagerar jag starkt på det här! det är ABSOLUT inte samma sak som att valparna ligger hemma hos uppfödaren!!!
Sånt här med att ha hundar i zooaffär bidrar till impulsköp!! Det ska inte vara så, en hund är en levande varelse som är mer krävande än en liten undulat som man köper på zooaffären!
Vi uppfödare kan välja exakt vilka vi vill ha som valpköpare och vilka vi inte vill, det gör inte de på zooaffärerna utan de säljer bara. EN MYCKET STOR SKILLNAD! ! ! ! ! ! !

Jag skrev ingenting om att valparna skulle fa lika bra kopare som om de koptes hos uppfodaren - utan jag menade bara att valpens valmaende nar den ar i buren i djur-affaren ar inte sa langt ifran nar den ar hemma hos uppfodaren. Hos vissa uppfodare kanske valparna far ga omkring i hela koket, men jag har varit hos manga uppfodare dar de har valparna i en bur (eller annan mindre inhagnad) nagonstans i huset. Jag menar att valparna har det precis lika bra nar de ligger i djuraffaren, an vad de har nar de ar hemma hos uppfodaren.

Visst sa kanske tillgangligheten pa dessa valpar bidrar till impulskop, men vem har sagt att alla impulskop ar nagonting daligt?? Vem har sagt att en ansvarstagande person inte kan gora ett lyckat impulskop??
Den forsta hunden jag och sambon hade var ren impuls (dock inte fran en djuraffar), och vi spenderade manga underbara ar tillsammans, vann flertalet stora utstallningar och han brukades till avel.
Visst var han ett impulskop, men det var ingenting mer an ett lyckat sadant. Jag alskade den hunden jattemycket och han saknades otroligt mycket nar han gick bort.

Dessutom ar en undulat ocksa en levande varelse som behover vard och omtanke!! Jag ar dessutom helt saker pa att de personerna som foder upp undulater ar lika mana om att deras bebisar kommer till lika bra hem som du ar nar du har kunder pa dina valpar.

Det finns rotagg i alla former, och det gar inte att garantera att du kommer ha "battre" kunder till dina valpar for att de saljs hemma, an om valpen kops i en djuraffar.
 
Sv: Sorglig hantering

ramonarunds skrev:
Jag skrev ingenting om att valparna skulle fa lika bra kopare som om de koptes hos uppfodaren - utan jag menade bara att valpens valmaende nar den ar i buren i djur-affaren ar inte sa langt ifran nar den ar hemma hos uppfodaren. Hos vissa uppfodare kanske valparna far ga omkring i hela koket, men jag har varit hos manga uppfodare dar de har valparna i en bur (eller annan mindre inhagnad) nagonstans i huset. Jag menar att valparna har det precis lika bra nar de ligger i djuraffaren, an vad de har nar de ar hemma hos uppfodaren.

Visst sa kanske tillgangligheten pa dessa valpar bidrar till impulskop, men vem har sagt att alla impulskop ar nagonting daligt?? Vem har sagt att en ansvarstagande person inte kan gora ett lyckat impulskop??
Den forsta hunden jag och sambon hade var ren impuls (dock inte fran en djuraffar), och vi spenderade manga underbara ar tillsammans, vann flertalet stora utstallningar och han brukades till avel.
Visst var han ett impulskop, men det var ingenting mer an ett lyckat sadant. Jag alskade den hunden jattemycket och han saknades otroligt mycket nar han gick bort.

Dessutom ar en undulat ocksa en levande varelse som behover vard och omtanke!! Jag ar dessutom helt saker pa att de personerna som foder upp undulater ar lika mana om att deras bebisar kommer till lika bra hem som du ar nar du har kunder pa dina valpar.

Det finns rotagg i alla former, och det gar inte att garantera att du kommer ha "battre" kunder till dina valpar for att de saljs hemma, an om valpen kops i en djuraffar.

Inte alla impulsköp är lyckade ska du veta! Tyvärr så är det sanningen..
Ja jag håller med om att en undulat ska också ha samma vård och omtanke. Men det finns en STOR skillnad mellan en undulat och en hund!
Ja det är en annan sak om du har varit på besök hos en uppfödare som har sina valpar i bur osv. MEN alla uppfödare är inte såna som de du har träffat!
Dessa valpar i zooaffärerna, får de miljöförändringar? Nä inte för det mesta.

Nä jag kan inte garantera att mina valpkpare kan vara bättre än de som går runt i zooaffärerna. MEN EN SAK SOM JAG KAN GARANTERA som inte zooaffärerna kan.. Jag säljer inte en valp till de som kommer först med visakortet eller plånboken. Det gör zooaffärerna! Hur kan de veta om valpen kommer att ha det bra senare? Spåra upp kortnummret på kvittot?????

Du skriver: Jag ar dessutom helt saker pa att de personerna som foder upp undulater ar lika mana om att deras bebisar kommer till lika bra hem som du ar nar du har kunder pa dina valpar.

Eh... är du verkligen helt säker på hur de är? De som jag vet säljer undulater säljer till de zooaffärerna som vill köpa de. Nu pratar jag inte om privatpersoner då. Följer de sedan undulatens liv? näää
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund Oj oj, har varit framme med digital kameran och fotat våra vovvar i helgen... Och j...r i min låda vad arg Joy ser ut på detta kort...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: BlondisStajna
·
Övr. Hund Här hoppas jag att ni kan hitta en bild på Totte. :love: http://groups.msn.com/olikafotografier/totte.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=264
Svar
6
· Visningar
1 003
Senast: Mysgrisen
·
  • Låst
Övr. Barn Utöver kläder...och nallar...för det har hon fått en drös av redan! Finns det öht något vettigt man kan ge en knappt 3-mån bebis första...
Svar
6
· Visningar
2 453
Senast: Lupin
·
F
  • Låst
Övr. Barn Var äntligen och hälsade på familjens nytillskott, min lilla brorsdotter Linnea, som föddes den 30/9, i lördags. Vi har inte kunnat åka...
Svar
6
· Visningar
1 167
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp