Sotning - blir det mycket sotigt?

Philosophia

Trådstartare
Jag har bokat tid för sotning för första gången. Brukar man behöva skydda omgivningen från sot och aska (t.ex. rulla undan matta och flytta undan möbler som står nära?
 
Rensa runtomkring och även se till att det är fritt fram till skorstenen om sotaren får för sig att kolla runtom.

(Sotaren ville kolla skorstenen på vinden en gång, hade precis knäckt revbenet så han fick rensa sig fram själv, kostade mig en gammal japansk servis -_-.. han har iofs aldrig velat kolla bakom där igen.)
 
Aldrig nånsin blivit smutsigt eller så. Aldrig skyddat något. Brukar tömm askan innan så att det blir lättare. Fast det är väl ganska självklart.
 
Aldrig varit med om att det blir så smutsigt att man måste flytta sina prylar.
Kanske på golvet av skorna eller just kring spisen på nåt handtag eller så men inte något runt omkring.
I öppna spisen kan det kanske ligga lite aska/sot på golvet precis framför efter han har varit uppe på taket men golvet har ju skydd där framför ändå så bara att dammsuga upp.

Sotar två gånger om året.
 
Jag har aldrig behövt plocka undan annat än så att det är fritt tillträde till eldstäder och sotluckor. Har "alltid" bott med vedspisar och kaminer.

Tar bort mattorna så blir golvet lätt att torka elelr bara dammsuga. Sotaren går ju in med skor. Har man stora springor vid spjäll så kan man hänga en handduk över bara. Så dammar det inte in.

Hink för askan instrueras vi att ha, i aviseringen.

Minns inte ur det funkade med öppna spisen - det var länge sedan. Misstänker att vi hade stängt spjäll när han sotade
 
Jag har bokat tid för sotning för första gången. Brukar man behöva skydda omgivningen från sot och aska (t.ex. rulla undan matta och flytta undan möbler som står nära?
Jag brukar ta undan mattor just för att sotaren går in med skorna på, vid kaminen blir det inte särskilt dammigt runt, vid öppna spisen kan det bli lite mer eftersom det är öppnare. Men vi använder sällan öppna spisen så den sotas bara när vi säger till.
Sist blev det lite missförstånd, jag trodde att maken hade ställt fram stegen och sotaren trodde att jag inte hade någon stege så han sotade inifrån, lite dammigare men han ville inte störa för jag hade just sagt att jag satt på kontoret och jobbade.
 
Till oss går inte sotaren in (sambon sköter insidan) men ser alltid till att spjällen till kamin är stängda. Aldrig plockat undan nåt :)
 
Det är som med allt annat. Endel skitar ner något infernaliskt medans andra inte gör det. Vid ett tillfälle såg det ut som en hel drös med sotare hade haft party, dvs. det var skitigt överallt och då inte bara sot utan också lera från ytterdörren till kaminen medans andra gånger har det inte ens synts att sotaren har varit där, skorna har tagits av på trappan och de har dammsugit minutiöst efter sig.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi eldar med ved för värme. Har en vedspis i köket som värmer upp vattnet i ackumulatortanken. Vi eldar i stort från det vi vaknar till...
Svar
18
· Visningar
1 685
Senast: em-pirre
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 548
Senast: Wille
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·
Mat Nästa vecka kommer jag behöva äta en rejäl måltid lite snabbt på eller alldeles i närheten av centralstationen i Stockholm. Jag har...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp