Soundlesshuvor

Kristall10

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en soundless huva till min nya. Jag vill få bort det värsta prasslet från buskarna vid ridbanan och i skogen samt lite allmänt mer fokus på mig i stället för omgivningen. Han gör egentligen inte några stora saker men jag är så ringrostig efter att inte ridit på fyra år samt att jag märker att jag fått sämre balans pga min utmattning. Så jag vill undvika skutt åt sidan och liknande så mycket jag bara kan tills jag känner mig mer säker i sadeln igen.
Så nu undrar jag om det är skillnad på olika huvor hur pass ljuddämpande de är?
Jag behöver ingen fancy utan vill ha en vanlig enkel svart då jag bara rider hemma i skogen just nu.
Funkar de lite billigare eller är det de dyra som gäller?
 
Det är ganska olika hur tjockt tyget i öronen är och vilket material som används så jag gissar att effekten också kan variera lite. Men framförallt så är storlek och passform väldigt olika, det kan nog vara den största utmaningen beroende på hur hästen ser ut.
 
Det är ganska olika hur tjockt tyget i öronen är och vilket material som används så jag gissar att effekten också kan variera lite. Men framförallt så är storlek och passform väldigt olika, det kan nog vara den största utmaningen beroende på hur hästen ser ut.
Jag har två vanliga ovadderade huvor som jag använder nu då han inte gillar knott i öronen. En från ES och en från Fairfield båda i stl full och båda sitter bra så jag vill tror att han är rätt okomplicerad att hitta huvor till.
Jag behöver ju inte stänga ute ”tävlingsljud” som hög musig, högtalarröst mm men samtidigt vill jag ju att den ska ge effekt…
 
Jag har två vanliga ovadderade huvor som jag använder nu då han inte gillar knott i öronen. En från ES och en från Fairfield båda i stl full och båda sitter bra så jag vill tror att han är rätt okomplicerad att hitta huvor till.
Jag behöver ju inte stänga ute ”tävlingsljud” som hög musig, högtalarröst mm men samtidigt vill jag ju att den ska ge effekt…
Ljuddämpande huvor kan vara svårare eftersom de oftast inte är elastiska på samma sätt i tyget, men det behöver ju inte bli ett problem. Är nog mest om man har häst med långa öron som det kan bli kinkigt :)
 
Ljuddämpande huvor kan vara svårare eftersom de oftast inte är elastiska på samma sätt i tyget, men det behöver ju inte bli ett problem. Är nog mest om man har häst med långa öron som det kan bli kinkigt :)
Ja just det ja, bra att tänka på.
Har aldrig behövt använda huvor förut så är liksom ny på det området 😅
Ska se vad den lokala hästbutiken har för utbud när jag ska in till stan. Tycker inte att det står så mycket om materialet i huvorna i butikerna på nätet.
 
Ja just det ja, bra att tänka på.
Har aldrig behövt använda huvor förut så är liksom ny på det området 😅
Ska se vad den lokala hästbutiken har för utbud när jag ska in till stan. Tycker inte att det står så mycket om materialet i huvorna i butikerna på nätet.
Du kan ju mäta öronen på din häst (utsida och insida) + avståndet mellan öronen så bör det gå lite lättare iaf. Annars får man mest prova sig fram..
 
Jag har travbollar i öronen på min under en vanlig huva. Funkar utmärkt.
Kan ju testa med bollar eller bomull först och se om det blir någon skillnad innan jag ev köper en huva. Jag vill gärna ha det så enkelt som möjligt så därför känns det ändå som att jag föredrar att bara ha en huva, men blir det ingen skillnad på hästen så är det ju ingen ide att köpa en dyr huva.
 
Kan ju testa med bollar eller bomull först och se om det blir någon skillnad innan jag ev köper en huva. Jag vill gärna ha det så enkelt som möjligt så därför känns det ändå som att jag föredrar att bara ha en huva, men blir det ingen skillnad på hästen så är det ju ingen ide att köpa en dyr huva.
Tips: stoppa ner bomullen i tån på en nylonstrumpa och knyt ihop. Slipper löst ludd, man får ut allt och har en käck liten knopp att dra i.

Obs: klipp såklart av överflödig del av strumpan :D
 
Jag har två vanliga ovadderade huvor som jag använder nu då han inte gillar knott i öronen. En från ES och en från Fairfield båda i stl full och båda sitter bra så jag vill tror att han är rätt okomplicerad att hitta huvor till.
Jag behöver ju inte stänga ute ”tävlingsljud” som hög musig, högtalarröst mm men samtidigt vill jag ju att den ska ge effekt…
Fairfield har en med tjockare vaddering utan att vara soundless, den funkar på min med jätteöron.

Nu har jag äntligen hittat en vadderad med kardborrfäste vilket gör att huvan inte åker av när han slänger med huvudet. Den huvan har text på öronen och är beställd från en mindre internethandel.

B2E2B21A-8A6A-4CB6-8E01-16E967CC87CC.jpeg
 
Har en från Waldhausen som "hemmahuva". Soundless med neopreneöron. Kostade bara drygt 250kr och fungerar jättebra.
 
Så det finns de som säljs som soundless som bara är med vanligt tyg på öronen?
Jag vill gärna ha neopren för att det är tjockare = mera ljuddämpning. Mina hästar är ju travhästar så det har både neopren, ull osv i sina huvor. Hade en ponny huva ala trav modell med gummi tutor i till min ponny.
Har även gummi tutor jag kan sticka i huvorna. Men även skumgummi bollar jag kör med. Tycker mest bomull fastnar om man inte klipper öronen 😅 Vilket jag inte gör när det inte startar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 189
Senast: MML
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 450
Senast: fejko
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 086
Senast: AbCdE
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 829
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp