sova hela natten..

H

Hopphopp

min dotter vaknar 2-3 ggr ungefär och vill äta när hon sover. hon somnar för natten runt halv 7-7 och sover till 7-8 på morgonen men vaknar vid 11. 3. och ibland 5-6 men inte alltid.

hon vaknar bara för att äta..

hon vill bara äta ungefär 160-200 åt gången. hon får mild havrevälling som är för natten..

hur ska jag göra för hon ska äta mer eller bli mättare så hon sover längre?
kan ju inte tvinga i henne maten.

runt 6 tiden får hon gröt med men vill inte äta en hel portion. äter en halv ungefär sen vägrar hon äta mer..

hon är 7 månader nu..
vissa nätter sovar hon hela natten men vill gärna hon gör det varje natt.
inte roligt för killen att vakna hela tiden när han ska upp och jobba och sen jobba 12 timmar ungefär:p
 
Sv: sova hela natten..

Alla barn är unika individer som fungerar olika, min dotter sov en hel natt första gången då hon var två år, vissa e mätta och nöjda genom hela natten redan vid ett halvår. Om femton år kommer ditt barn sova dygnet runt! Ta det lugnt allt löser sej till sist!
 
Sv: sova hela natten..

Ni får väl sova i separata rum kanske om han blir så störd av att ni kliver upp, när han ska jobba så mycket?

( så löser nog många det )

Jag tror nog att det är högst normalt för en 7 månaders att vakna 2 ggr ( ibland 3 ) på natten för att inta mat så..
 
Sv: sova hela natten..

Säger som de andra, det är nog fullt normalt. Tror t o m hon sover ganska bra om hon sover obrutet så långa pass och från tidig kväll och till nästa morgon.

Ha vällingflaskan laddad vid sängen och en liten nattlampa så slipper ni gå upp och sambon blir knappt störd heller.

Lycka till!
 
Sv: sova hela natten..

160-200 ml välling tre ggr per natt är väl jätte mycket?? :O Hur mycket äts det på dagarna?
Min dotter kan jag nog inte jämföra med, hon har sovit hela nätter i princip varje natt sen hon var 2 månader, ätit på natten har hon nog inte gjort på lika länge.
Men jag tycker du ska se över hur mycket hon får i sig på dagarna!
 
Sv: sova hela natten..

kl

Sådär har våran lilla också hållit på.
När hon var kring 7 månader så vaknade hon och åt 3-4 gr per natt. Vi försökte med allt men hon var ändå hungrig.

Vi fick ett tips att man skulle ge bara små portioner åt gången så hon skulle vänja sig vid att inte behöva så mycket mat, och det fungerade väl sådär..

Nu äter hon en gång per natt, och det som har fungerat för oss är att vi har givit henne gröt vid 20-tiden. Sen somnar hon vid 21 ungefär. När klockan blivit 22-23 så ger vi henne en flaska med fullkornsvälling i sömnen. Sen håller hon sig mätt till morgonsidan.

Men som sagt är det så olika. En del barn äter aldrig på natten medan en del behöver mer.
Jag tycker att det har varit så att när vi nästan har gett upp, så har det ordnat sig av sig självt.

Sen så blev nattsömnen tusen ggr bättre här ihuset sedan lillan flytad till eget rum.

Lycka till!
 
Sv: sova hela natten..

Mintt första barn åt nattmål till 6,5mån mitt andra är bara 4,5 mån nu och äter allt från 1-3 ggr /natt.

Jag har hört att barn från 6mån inte behöver nattmål, att dom ska kunna sova hela natten ändå.
En kompis till mig har en nu 8mån bäbis som hon vande av med nattmål vid 6mån, han fick snutta på nappen när han vakna och skrek han så körde hon 5 min metoden, behövdes i 2 nätter sen sov han!

Säkert olika från barn till barn, men ofta är dom säkert bara snuttiga när dom vaknar och kanske behov av lite närhet!
 
Sv: sova hela natten..

Egentligen ar ju inte 7 manader sa varst gammalt :laugh: och alla barn ar ju olika, en del tar lang tid pa sig att sova hela natter. Men jag maste halla med ovanstaende som tyckte att det ar mkt mat nattetid... Dricker hon verkligen 600 ml per natt?! Hur mycket far hon i sig pa dagarna utover det da, och hur mycket "vanlig" mat ater hon?

Mina ar sma i maten, det har alltid varit lite av en utmaning att fa i dem tillrackligt med mjolk. Mellan 6-12 manader behover barn 500-600ml mjolk/valling per dag. Nar mina var 7 manader at de tre mal "vanlig" mat plus 3 flaskor med ersattning per dag, 6 mal/dag alltsa, da var det inte riktigt 600ml mjolk totalt sa vi fick lagga till yoghurt, ost och andra mjolkprodukter. Men vi har aven varit lyhorda for deras behov; ibland har de varit i vaxtfas och kravt mer mat (nattetid) och da har de fatt det. Men det har inte varit konstant.

Jag har fatt truga mina som sagt, men det later ju knappast som om du har samma problem :p

Har du provat att erbjuda vatten pa natten ist for valling? Eller bara en napp?
Har hon alltid atit sahar?
 
Sv: sova hela natten..

Jag tycker att det låter helt vansinnigt mycket med mat. Jag har fått lära mig att de ska ha max tre gröt eller vällingmål pre dygn, ni är ju uppe i minst 4 så som du skriver. Är det mer välling/gröt också under dagen?

När min kille inte äter ordentligt på dagarna är han hungrig på natten. Äter han fem mål under dagen klarar han sig. Nu är han något äldre, men har ätit så här i några månder:
200 ml välling
1 stor burk mat
1 portion gröt + ½ burk frukt
1 stor burk mat
200 ml välling

Utöver det något rån och så plockar han av vår middag.

Efter att han varit sjuk och gått ned mycket i vikt vaknade han 1-2 ggr per natt och behövde mer mat. Sen när han ätit ikapp igen så började han sova utan mat igen.
 
Sv: sova hela natten..

Hanna började sova hela nättar när hon var 3-3,5 år :p:angel: (slutade med välling när hon var 2 år precis)
 
Sv: sova hela natten..

Fast vad spelar det för roll hur mycket välling hon ger ? Är barnet hungrigt så är det ju. Finns väl inga regler hur mycket man ska ge och inte heller hur många ggr/dag/dygn. Det måste man väl själv få avgöra.
 
Sv: sova hela natten..

Jag tolkade det som att TS tyckte att det var lite mat, kanske därför folk reagerar ?

Men jag vet inte alls, mer än att det är ganska vanligt att barn som är så pass unga fortfarande vaknar under natten ..
 
Sv: sova hela natten..

Jo men det är därför jag undrar hur mycket barnet äter på dagarna??? Om barnet har sådant matbehov under natten kanske barnet kompenserar för att han/hon äter dåligt på dagarna?

Sen undrar jag varför jag fått råd om max tre gröt/vällingmål per dygn? Fungerar magarna på barn som dricker välling till alla mål?
 
Sv: sova hela natten..

Rasmus åt lagad lunch och middag vid 7 månader.

Men jag är väl inte rätt mamma för tråden, Rasmus börja sova 8h när han var 2 veckor och sover idag (14 mån) 19-09.
Ibland kunde han vakna för han tappat nappen, men det försvann när han fick eget sovrum, vi störde helt enkelt varandra.

Sen undrar jag varför jag fått råd om max tre gröt/vällingmål per dygn? Fungerar magarna på barn som dricker välling till alla mål?
Jag fick lära mig att det blir för mycket gluten för deras små kroppar med fler än 3 mål om dagen.
 
Sv: sova hela natten..

Min dotter på 8 mån vaknar mellan 1-3 gånger/natt, och äter ordentligt typ 1 av gångerna, och kanske snuttar lite de andra två. Jag tror det är normalt, och jag och min sambo har bestämt oss för att vänta ut det. Känner hon att hon vill äte och/eller tanka trygghet på natten, så får hon det, tills hon är redo att sova mera. Jag tror personligen inte på att stressa fram det.

Min dotter är iofs dålig på att äta mat, gröt vill hon inte ha, och hennes struktur ser just nu ut såhär

Vaknar mellan kl 6-8
200-260 ml välling
1/2 storburk mat + 1/2 med frukt
150 ml ersättning
fruktstund
150 ml ersättning
260 ml välling
Lägger sig vid 7-8-tiden
150 ml ersättning på natten

Ska börja med vanlig mat till middag också nu den här veckan. Förutom det ovan får hon att plocka med när vi äter, men det går sådär bra :p
 
Senast ändrad:
Sv: sova hela natten..

kl

Oj, jag inser att vår lilla äter rätt lite om man jämför.

På morgonen när hon vaknr äter hon en tallrik gröt (hon vägrar välling på morgonen)
Sen äter hon en stor burk mat till lunch.
Om man har tur kan man truga i henne en frukt eller lite fruktpuré innan det är dags för middag.
Sedan äter hon gröt igen på kvällen.

Nikki äter ungefär var 3e timme, och vi får inte i henne mer. Hon gillar helt enkelt inte att äta om hon inte är hungrig.

Sorry för lite trådkap.
 
Sv: sova hela natten..

Min tjej är snart 8 månader och hon har sovit hela nätter utan nattmål sedan hon var 1½ månad gammal. Med undantag för några nätter när hon var 4 månader, då ville hon ha käk en gång mellan 02-04 och fick då ersättning. Det är väldigt individuellt hur/vad de små äter.
Maja äter såhär om dagarna:
8-8.30: frukost, gröt
11-12: lunch, ½ barnmatsburk + 1/3 fruktdessertburk (köpt eller hemmagjord)
14.30-15: mellanmål, ½ mosad banan eller rivet päron/äpple med turkisk yoghurt eller färdiggröt
16.30-17.30: middag ½ barnmatsburk (köpt eller hemmagjord)
19-20: kvällsgröt
 
Sv: sova hela natten..

Det är svårt att hindra dem från att vakna tyvärr. Hon somnar ju tidigt och sover länge, iallafall om man jämför med hur min sov då. Hen är tjugo månader nu och vaknar fortfarande minst 2-3 ggr/natt. Och att hon sover några hela nätter överhuvudtaget är ju jättebra :) Men man blir himla sänkt av att bli väckt hela tiden själv. Säg åt pappan att skaffa såna här öronproppar eller få honom att sova i ett annat rum ibland.
 
Sv: sova hela natten..

Jag fick också lära mig att det blir för mycket gluten med fler än 3 mål om dagen. Men det finns ju majs-ris gröt/välling.
 
Sv: sova hela natten..

* KL*

Min pajas på dryga 5 månader sover hela natten sedan ett par veckor tillbaka. Han började självmant, utan ngt försök från vår sida.

Slutades att ammas vid 3½ månad, men när han ammades åt han 2-3 ggr/ natt, när han fick ersättning blev det 1 ggr/ natt, & nu ingen.

Hans mat" schema" ser ofta ut såhär.

Vaknar vid 6.30, äter 150- 180 ml ersättning
sover en stund till, vaknar ca 9.00
Äter gröt vid 10.00, Än så länge dubbel smakportion, med lite katrinplommon på för magens skull.
Äter 150-180 ml ersättning vid 12- 12.30.
Äter 150- 180 ml ersättning vid 15- 16 tiden.
Ibland ett litet mål ersättning till om hunger uppstår här emellan,
annars 150- 200 ml majsvälling vid 19- tiden.
Somnar för natten runt 20- tiden & sover sen gott till fram på morgonkvisten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 410
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 026
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 695
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp