Sova i rum där fönster målats? Med bebis?

cherie

Trådstartare
Vi tänkte åka ut till landet med vår 6 månaders bebis men fick precis höra att de IDAG har målat fönstrena i det rummet vi tänkt sova. Förvisso utvändigt (själva fönster och karmarna) men det är ett gammalt hus och inte tätt såklart utan det drar mycket från fönstrena även när de är stängda.
Det är färgen nedan som använts. Kan man sova med barnet i rummet helt utan någon fara? Eller sova i rummet bredvid där fönstrena målades för ca 5-6 dagar sen?
8049F80B-4C59-4DDE-B881-FAFD19F9206E.png
F
 
Senast ändrad:
Vi tänkte åka ut till landet med vår 6 månaders bebis men fick precis höra att de målat fönstrena i det rummet vi tänkt sova. Förvisso utvändigt (själva fönster och karmarna) men det är ett gammalt hus och inte tätt såklart utan det drar mycket från fönstrena även när de är stängda.
Det är färgen nedan som använts. Kan man sova med barnet i rummet helt utan någon fara? Eller sova i rummet bredvid där fönstrena målades för ca 5-6 dagar sen? Visa bifogad fil 54627F
Jag skulle inte tveka en sekund, den luktar inte ens när man målar med den. Jag har stått och målat med samma typ av färg de senaste dagarna i ett garage och inte ens känt någon lukt.
 
Ska tillägga att det är idag som fönstrena målats i det rum där bebis ska sova i natt. Men det är alltså helt lugnt med vattenbaserade färger även om det bara gått några timmar?
 
Ska tillägga att det är idag som fönstrena målats i det rum där bebis ska sova i natt. Men det är alltså helt lugnt med vattenbaserade färger även om det bara gått några timmar?
Jag hade utan problem sovit där med bebis även om det varit målat på insidan.
 
Kan meddela (ifall någon annan söker på tråden) att jag ringde två målarbutiler och de sa att den avger gifter fram till att den härdat färdigt. Ens butiken rekommenderade ej att bebis sover där på 7-8 dygn, det andra minst 14 dagar.
 
Kan meddela (ifall någon annan söker på tråden) att jag ringde två målarbutiler och de sa att den avger gifter fram till att den härdat färdigt. Ens butiken rekommenderade ej att bebis sover där på 7-8 dygn, det andra minst 14 dagar.
Bra gjort av dig! Att säga att målarfärg inte är farlig idag tycker jag är att ta i. Vi fick målat i lägenheten (tak och fönsterkarmar) i två rum och jag kunde inte vara där på två veckor så jag och min son bodde hos min mamma. Kände också starkt av när mina föräldrar precis målat fasaden på sitt hus, alltså ute, när det var varma dagar.

Generellt gäller 6 månaders total torktid för färg innan de slutar ge ifrån sig något över huvud taget. Har också pratat med fackmän.
 
Att det inte luktar betyder knappast att färgen är giftfri. Jag hade frågat en fackman (särskilt som det gäller ett såpass litet barn - tänker att de är känsligare än de flesta vuxna), vilket du ju gjort.
 
@bettysmatte @tanten Ja, jag sa att det är karmarna utanpå/”inuti” och fönstrena på utsidan och att det är ett gammalt hus med otätheter och drag. De verkade dock inte tycka det var några bekymmer att en vuxen sov där, för de rekommenderade att vi skulle byta rum med någon vuxen person. Så kanske känsligare för spädisar helt enkelt, eller att de vill ta det säkra för det osäkra? Ena måleributiken sa att färgen egentligen inte härdar fören efter 6 veckor och att den avger gifter under hela den tiden, men eftersom det är mest i början och det dessutom var målat på utsidan tyckte de 14 dagar räckte... De erbjöd sig dock att ringa till Alcros labb på måndag för att undersöka saken mer exakt, så de skulle återkomma då 😊
 
Har en släkting som är målare. När hon blev gravid vände hon sig till sin arbetsgivare för råd och gick där rådet att hålla sig till vattenlöslig färg. Släktingen tog då kontakt med tillverkaren av färgen och fick då svaret att ingen färg kan tillskrivas vara ofarlig för foster då forskning saknas så de rekommenderade helst andra arbetsuppgifter under graviditeten.
 
Jag blir så trött när jag hör att färg är giftfri, att den inte luktar och är helt ofarlig. Jag känner av det, jag mår illa av det och får i många fall svårt att andas. Det räcker att jag går förbi någon som målar utomhus. Jag skulle aldrig utsätta en bebis för målarfärg som inte har härdat. Jag utsatte inte mina hästar för det när stallet hade målats om invändigt heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·
Småbarn Renoverar alla människor ett eget rum till barnet? Jag tänker, barnet är väl inte knappt ens i rummet överhuvudtaget? Jag tänker att det...
2
Svar
38
· Visningar
2 711
Senast: Bubble
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp