Sova med öronproppar?

MiniLi

Trådstartare
Störs en hel del framförallt tidig morgon av ljud. Vi har gärna fönstret öppet på nätterna pga värmen nu på sommaren, men nästan varje morgon flera timmar innan jag vill gå upp (semester) så störs jag av antingen högljudda barn eller byggarbetare (vårt bostadsområde är fortfarande aktiv byggarbetsplats).

Vi har extremt bra ljudisolering - sålänge fönster hålls stängda. What to do.. Svettas hela natten eller väckas tidigt.

Överväger öronproppar men har nog aldrig använt det någonsin. Hur funkar det att sova m öronproppar? Vilken typ ska man välja?
Jag är lite rädd att få ont i öronen..
 
Jag jobbar natt och fick använda öronproppar mot slutet i min gamla lägenhet. Stor renovering, de lade om taket, gick in i lägenheterna och borrade för ventilation genom betongväggar. Jag hörde allt. de började i oktober förra året, höll på tills jag flyttade i mars, då började de med grannhuset. Jag sov med öronproppar: både de man klämmer ihop och de av silikon. Tyckte silikon fungerade bäst.
Det var inte särskilt varmt eller annat besvär av dem. Kändes lite första gångerna men det vande jag mig snabbt vid
 
Om du är rädd att få ont i öronen så skulle jag rekommendera sån i silikon som man täpper för hörselgången med istället för såna du stoppar i i hörselgången.
Det bästa är förstås formgjutna hörselproppar som är gjorde för att användas vid sömn men det blir ju en helt annan kostnad.
 
Sover alltid med öronproppar, trots att vi bor ute på landet utan störande ljud. Har sånna vanliga gula, finns i olika storlekar. Får bara ont om jag verkligen trycker in dom i öronen.
Har testat silikon med, men jag gillar inte dom. Tyckte inte det blev lika tyst, dom kändes klumpiga och så trillade dom mest av. Då är dom där i rosa vax mycket bättre, tycker jag.
 
Testa, de gula fungerade perfekt i mitt vänstra öra, mitt högra öra ville det nästan aldrig fungera i, verkade som om hörselgången var extra sned, ojämn. När båda satt rätt hörde jag ingenting förrän de borrade och hamrade rakt ovanför mig.
 
Jobbar natt och sover alltid med öronproppar på dagen och även ibland om jag är ledig. Jag rekommenderar att du köper olika modeller och storlekar och testar vilka du tycker är skönast för dig då de flesta är billiga i inköp. Just nu sover jag med små gula som är lite formade och de märker jag knappt av. Första gångerna så känner man såklart av öronpropparna oavsett men jag vande mig inom ett par dagar.
 
Har också de gula. Varje natt. Kan inte somna utan, min egna andning stör mig till sömnlös natt.
Har små små bebis öron så även de minsta sorlekarna är lite för stora medans barnstorlekarna är lite för små.
Men de gula storlek S på apoteket går bra. De finns bara på vanliga apoteket, inte kronans eller något annat. De som finns på kronan är lite knittriga på utsidan vilket gör riktigt ont efter ett par nätter.

Är det någon annan som ibland får små ''sårskorpor'' eller vad det nu är i öronen pga propparna? Det gör så sinnesjukt ont men jag kan inte vara utan.
 
Jag sover nästan jämt med öronproppar för jag är så otroligt ljudkänslig. Jag använder silikonöronproppar vilket funkar sjukt bra, det blir verkligen helt tyst med dem.

man får inte ont i öronen av dem så länge man inte överanvänder ett par för länge utan ser till att byta ut dem så fort det behövs.
 
När jag jobbat natt i olika perioder har jag sovit med öronproppar, första/andra vattenhål bra sen får jag ont i öronen, bytte till några som är mjukare och ”lenare” än de vanliga gula, men helt bra blev inte de heller. Men de är ju mycket möjligt att de funnits ytterligare nån sort som passar bättre.
 
Jag får lätt ont i öronen av proppar, modellen Happy ears funkar för mig. Såna silikonproppar som sitter utanpå har jag inte fått att sitta kvar ordentligt.
 
Hur är era erfarenheter: Vaknar man utan problem av alarm när man har öronpropppar? Jag har länge tänkt att jag borde testa öronproppar när jag sover eftersom jag sover ganska dåligt, men jag är livrädd för att inte höra alarmet (eller larmet och larmet; jag ställer alltid minst sju larm ;)) men hör man tillräckligt för att reagera/vakna av det ändå? Jag har både ljud och vibration på mobilen, samt en wake up light med lampa plus ljudsignal.
/mvh morgontrött
 
Jag sover med öronproppar ibland utan problem. Jag har dock fel form på mina öron för vanliga gula, de faller ut vad jag än gör. Men såna rosa vaxöronproppar som någon nämnde är perfekta, man formar efter örat och det blir verkligen tyst! Inte särskilt dyra heller.
 
Hur är era erfarenheter: Vaknar man utan problem av alarm när man har öronpropppar?

Ja, jag gör det men ställer alltid minst dubbla larm för säkerhetsskull för jag är rätt duktig på att råka stänga av den första i sömnen :p. Öronpropparna tar ju inte bort ljuden helt, det mer dämpar ljuden och mindre ljud hör man såklart inte, mest tycker jag att det tar udden av skarpa plötsliga ljud som annars gör att jag vaknar.
 
Sover med öronproppar bara på helgerna då min gubbe snarkar så in i.... så illa att de går igenom öronpropparna och väcker mig
 
Hur är era erfarenheter: Vaknar man utan problem av alarm när man har öronpropppar? Jag har länge tänkt att jag borde testa öronproppar när jag sover eftersom jag sover ganska dåligt, men jag är livrädd för att inte höra alarmet (eller larmet och larmet; jag ställer alltid minst sju larm ;)) men hör man tillräckligt för att reagera/vakna av det ändå? Jag har både ljud och vibration på mobilen, samt en wake up light med lampa plus ljudsignal.
/mvh morgontrött

Svar ja . Du vaknar /hör .
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 740
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 206
Senast: Pilot
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 708
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp