Sova middag?

Kratus

Trådstartare
Någon mer än jag som har en häst som sover middag?

PÅ stället där han stog innan så gjorde han det hela vintern och våren... :D
De brukade komma in vid 13-14 (vet det är tidigt) och när han ätit så lade han sig ner och låg och sov i ett par timmar om det inte var för livligt i stallet... Hade jag bråttom och behövde rida "nänä, jag sover ser du väl" verkade det som han sa till mig, det gick inte att få upp honom. :D Så himla bestämd äta lunch, sova, ridas, äta, tigga godis, äta, sova, äta, ut i hagen, in igen, äta lunch osv... Det enda som hjälpte var om jag ställde mig i boxöppningen och knaprade på en morot! Då var han intresserad :smirk: men väl ute på stallgången "snark"...
Så ofta så fick han sova... jag kom ändå inte hem förrän efter 17-fodringen eftersom det var mammas stall...
Sen hela kvällen fram till nattfodringen så var han pigg som en mört och skulle se vad alla i hela stallet höll på med... :rofl:
På sommmaren var det bättre då gick dom ute hela dan och jag försökte rida på morgonen... Och nu när familjen flyttat till gård så går de ute så länge det är ljust.
Men sova middag gör han nog ibland fortfarande. :)
 
Jag har en som lägger sig ifall dom ätit eftermiddagsmaten inne, men det är bara dom dagar som hon inte känner sig i form. Hon har problem med musklerna i ett bakben.
 
Jag hade en B-ponny som när det var sommar sov som en STOCK i hagen mellan 12 - 13. Han reste sig ICKE om man kom då och man kunde kratsa hovarna när han låg där utan att han ens rörde ett öra.

Unghästarna brukar också ofta sova middag liggande, men de äldre hästarna gör det stående. Valacken och åringen står osvikligen i vilogläntan i hagen och sover stående om man går ut vid ettiden. Dock lägger de sig inte heller inne så, utan liggande sovning sköts under den andra halvan av dygnet. Samma sak på betet, de ligger inte på dagtid (undantag växande unghästar).
 
På helgerna händer det att jag går in o somnar om efter att jag morgonfodrat vid 7, och inte går ut och släpper ut dem förrän framåt 9.30 (mot 7.30 på vardagar). Tre av de fyra pållarna (2 st åringar, en 7- åring) gör ibland då precis som jag - tar en tupplur efter frukost och ser yrvakna och spåniga ut när jag kommer för att släppa ut.

På vardagarna hinns inte sådant med- då får de mat halv sju o åker ut halv åtta, o varken de eller jag får snarka vidare ;)
 
Våra islandshästar går på lösdrift och de sover, eller rättare sagt vilar, "middag" efter både frukosten och lunchen. En av de vuxna står alltid och vaktar, vilket de turas om med.
 
Min häst tar ofta "siesta". Men det är inte på ngn speciell tid, han kan lägga sig vilken tid på dagen som helst.
Nu i nya stallet har jag märkt att om jag har ridit och gjort klart honom på em, och sedan kommer tillbaka och kvällsfordrar sent på kvällen, så har han legat ner och "sussat".

När jag flyttade till nuvarande stall i juli förra året, så var han ensammen i hela stallet när han kom dit första gången. Dessutom kom han då inte från sitt gamla stall, utan från kompisens stall, för hon hade haft honom en vecka.
Jag ställde in honom, och åkte för att hämta gammelpållen.
Väl tillbaka med gammelpållen efter en stund, så hade han legat ner och vilat! :D
Inte rullat, för så är det spån lång upp på väggarna, utan han hade tagit sig en tupplur! :cool:
Inte SÅ nervös av att byta miljö min pålle! :D
 
Min åring och hennes kompis sover alltid middag, då ligger de inne i lösdriften och snarkar så sött så :love: Man kan gå in och sitta hos dem i halmen om man vill, de är så trygga med oss :)
 
Mitt hbl sover också ofta middag,när de har fått komma in på eftermiddagen äter han först maten,sen lägger han sig och sover nån timme,han har gjort så i alla år och jag har fått för mig att han faktiskt är trött,för han ska ju alltid hålla ordning och reda på de andra i hagen och fösa omkring de.
 
Om de fått vara ifred så sover de vid tio-elva på vintern och sju-åtta på sommarbetet.

Sen sover de som tre små grisar på nätterna, alla tre samtidigt i ladan :love:

Patsy sover alltid ute på dagtid. Ibland ligger hon i leran så hon inte syns men hon är inte smutsig när hon reser sig...?? Men som sagt, hon är helst ute.
 
Kan du vara snäll och fråga HUR din häst klarar det?! Att sova i leran utan att bli skitig menar jag.

Min GRIS till häst blir fasiken skitig bara han TITTAR på leran han vill ligga i i hagen! :mad:
 
Min pålle sover alltid en stund på maten. Sen vill han gosa. :love:
Oftast ligger han inte ner mitt på dagen, men det händer om det är lugnt och släckt i stallet.
Nästan alltid somnar han när man sadlar honom också. :o
På kvällen är han däremot alltid pigg och vill busa lite. :p
 
jag tycker att hästarna ska få gå ute så länge som möjligt i hagen. sova kan dem göra på natten och i hagen. inte går väl du och lägger dig mitt på dan???
 
Min islandshäst sov förmiddagsvila varje dag när det var någorlunda torrt i hagen i höstas... Mellan 10 o 11 sov hon liggande varje dag... Vilka sura blickar o seg häst man fick när man hämtade henne vid de tiderna...

/Linda
 
Hon tycker inte om att vara smutsig. Är mkt renlig och lättskött. De gånger hon står inne så skiter hon med stor noggrannhet längs med ena väggen. Troligen är hon noggrannare med var hon bajsar i lösdriften också men eftersom de är tre och föredrar att bajsa på olika ställen så hjälper det inte så mkt där.

Lite rolig på det sättet :)
 
Hmm? Vad har människors sovtider med hästars att göra? Vi är rovdjur och de bytesdjur och har helt olika mönster.

Och jo, JAG sover gärna en timme mitt på dagen :)
 
Jadå, min sover efter lunchen, samt efter middagen, för då är det som lugnast i stallet.
 
Jag blev väldigt orolig i dag.. 3 av 4 hästar låg och sov i hagen.. Två st är ju snart åringar och dom brukar ju ligga, med den tredje har aldrig legat i hagen men inte heller i boxen.. Och sen fick jag höra att alla fyra hade legat ner dagen innan.. Jag kollade tempen men det var ok..
Så dom är nog bara sömntutor nu.. ;)
 
Min ena pålla är dräktig i månad 8 nu. Ju längre hon har kommit i n i dräktigheten, ju mer har hon legat. Hon börjar bli stooor nu. Nu ligger hon alltid och sover i sin box mellan em och kvällsfodringen. :)
En kväll då en tjej hade varit där och min pålla låg o sov blev hon orolig... För hon snarkade så högt och ljudligt att hon trode hon hade ont i magen. Men sedan vaknade hon och reste sig uoo o åt. :D
Det kallas att njuta av livet. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 890
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp