Sovrutiner och allt det där

Vi har kört på med väldigt fasta rutiner. Här gäller lagt barn ligger
Vår dotter fyller 2 i december.
Börjar förbereda vi 19. Berättar att nu ska vi snart lägga oss, oavsett trötthet eller inte. 19 gäller om vi inte är iväg eller har besök.

Tvättar/duschar, välling, tandborstning, ren blöja på med pjamasoch sen i säng. Hon vill gärna dricka välling i sängen och det får hon lov.
När flaskan är tom så säger vi godnatt, hon tar sin napp och sina två favoritnallar, en i varje arm, sen slocknar hon nästan tvärt.
Ibland är hon vaken en stund efter vi sagt godnatt, då kan hon antingen ligga och snacka med sig själv, hoppa i sängen, tända och släka sin sänglampa, men hon går inte ur sängen.

I somras bytte vi till vanlig säng. Kände att spjälsängen blev för liten

Första kvällen gick hon inte ur sängen, andra kvällen gjorde hon, men åkte bums i säng igen. Och så höll vi på några gånger den kvällen till hon somnade.
Hon har inte gått ur sängen efter läggning sen dess.
 
Uppdatering!

Vi började i lördags med ny rutin och det har gått super! :) Vi valde att göra såhär:
Gröt kl 20:00 samtidigt som vi släcker ner lite, sedan tandborstning och erbjuder pottan. Efter det går vi till hennes rum där hon får lägga ett pussel medan hon väljer mellan två pyjamaser.

Efter det får hon filt och napp och vi lägger ner henne i hennes spjälsäng med två gosedjur. Vi sätter även på "kaninen som inte kunde somna" som ljudbok och lägger oss i våra sängar bredvid.

Första två nätterna lekte hon lite och blev lite ledsen. Men vi visade att vi var där och pratade med henne och sedan lade hon sig och somnade. Resten av nätterna har hon inte ens rest sig upp utan bara legat och vilat tills hon somnat.

I kväll skulle jag och mannen iväg så farmor kom och nattade enligt rutinen och barnet visade själv att hon skulle sova efter hon fått på sig pyjamasen, så nog har det gått in. :)

Från att vi har lagt ner henne till att hon har somnat har det tagit 20-30 min. Helt fantastiskt!

Tack igen för alla tips, nu hoppas vi detta funkar länge. :D
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
542
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 999
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 943
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp