Sovrutiner och allt det där

Emtherlia

Trådstartare
Hur får man ett barn att somna? 😁

Jag har en 2-åring som vi inte riktigt vet hur vi ska söva vettigt. Har läst en massa om att RUTINER ska man ha! Och det kan vi fixa, typ gröt, pyjamas, borsta tänderna och läsa bok. Men hur går man från det till att få barnet att faktiskt sova? Sista steget känns ju omöjligt?

Lägger vi henne i spjälsängen så står hon och hoppar tills hon tycker det är trist och vill upp. Får hon inte komma upp blir hon jätteledsen. Försöker vi lägga henne med oss i vår säng med oss så börjar hon hoppa och busa och sedan gå ner och tända i taket. Försöker vi läsa bok så vill hon vara med och titta på bilderna och blir piggare då hon ska peka på olika saker. Får hon titta på tv så blir hon piggare. Ligger vi tillsammans på madrass på golvet så går hon och och tänder i taket. Hon ska INTE sova, det finns så mycket annat som är roligare. Hon springer ju bara iväg och ska vara vaken!

Det går inte att hålla fast henne eller att lyfta henne tillbaka hela tiden, då blir hon ledsen. Vi kan absolut lägga tid på att verkligen få in en rutin men vi måste veta hur man gör sista steget, annars spelar det ju ingen roll liksom.

Vi vill inte bara lägga henne i spjälsängen (som hon ännu inte kommer ur själv) och låta henne skrika och vara ledsen.

I dagsläget söver vi henne genom att ta en (lång) promenad med vagnen eller köra en tur med bilen.

Hur tar man sista steget i rutinerna, alltså från alla förberedelser till att verkligen få barnet att sova? Det står inga tips om det liksom, bara vad man ska göra innan.

PS. Hon är trött så det är inte problemet.
 
Hur får man ett barn att somna? 😁

Jag har en 2-åring som vi inte riktigt vet hur vi ska söva vettigt. Har läst en massa om att RUTINER ska man ha! Och det kan vi fixa, typ gröt, pyjamas, borsta tänderna och läsa bok. Men hur går man från det till att få barnet att faktiskt sova? Sista steget känns ju omöjligt?

Lägger vi henne i spjälsängen så står hon och hoppar tills hon tycker det är trist och vill upp. Får hon inte komma upp blir hon jätteledsen. Försöker vi lägga henne med oss i vår säng med oss så börjar hon hoppa och busa och sedan gå ner och tända i taket. Försöker vi läsa bok så vill hon vara med och titta på bilderna och blir piggare då hon ska peka på olika saker. Får hon titta på tv så blir hon piggare. Ligger vi tillsammans på madrass på golvet så går hon och och tänder i taket. Hon ska INTE sova, det finns så mycket annat som är roligare. Hon springer ju bara iväg och ska vara vaken!

Det går inte att hålla fast henne eller att lyfta henne tillbaka hela tiden, då blir hon ledsen. Vi kan absolut lägga tid på att verkligen få in en rutin men vi måste veta hur man gör sista steget, annars spelar det ju ingen roll liksom.

Vi vill inte bara lägga henne i spjälsängen (som hon ännu inte kommer ur själv) och låta henne skrika och vara ledsen.

I dagsläget söver vi henne genom att ta en (lång) promenad med vagnen eller köra en tur med bilen.

Hur tar man sista steget i rutinerna, alltså från alla förberedelser till att verkligen få barnet att sova? Det står inga tips om det liksom, bara vad man ska göra innan.

PS. Hon är trött så det är inte problemet.

Det trista svaret är att det nog inte går. Det går som du säger att ta kontroll över omständigheterna runt omkring med rutiner osv, men inte över när sömnen kommer.

Om det inte är ett allt för stort problem för er så skulle jag fortsätta söva i vagnen eller i bilen. Förr eller senare så kommer hon över den här perioden och ni kan söva på annat sätt.

Annars skulle jag nog försöka lyfta tillbaka henne till sängen, att ni försöker natta henne i er säng. Det är ingen fara att hon blir ledsen så länge ni finns där. Bara lugnt och mjukt lyfta tillbaka och förklara att ni förstår att hon blir ledsen, men nu måste kroppen få vila och sömn för att orka med nästa dag.

Vet hur skitjobbigt det kan vara när nattningarna tar en halv evighet :heart
 
Är hon verkligen trött? Hur länge sover hon på dagen?

Annars mörkt rum ligga bredvid stryka över ryggen.

Göra det lugnt och tråkigt.

Ja, hon är trött, inget snack om saken. Sover 1,5 timmar mitt på dagen, finns inte en möjlighet att plocka bort den vilan då hon behöver den. Sover hela nätterna när hon väl somnat och jag får väcka henne på morgonen med musik och bus så hon ska vakna. 😂 :D

Vi försöker göra det tråkigt men då går hon som sagt och tänder/släcker lampan konstant...:arghh: Men kanske försöka släcka ner mer innan så hon får lite sömnpulver i ögonen.
 
Vi lägger våran snart tvååring i spjälsängen (annars springer hon runt i rummet) och ligger i en säng vi har bredvid tills hon somnar. Ibland tar det 10min och ibland dryga 2h 😩

Ibland förut blev hon arg/ledsen men då låg vi bara kvar bredvid och nynnade en sång. Nu blir hon i princip aldrig arg/ledsen men har svårt att slappna av och somna ibland trots att hon är trött. Hon sover också 1-1,5h mitt på dagen och behöver det, tänker att svårt att slappna av och somna går i släkten då jag är likadan själv.

Så har ingen mirakelmetod här utan för oss gäller tålamod.
 
Tycker att tvåårsåldern är en rätt stökig period när det gäller sömnen. Så har det varit med min 4,5-åring och är så nu med 2-åringen. De behöver vilan på dagen, men blir piggare på kvällen.

Med äldsta har jag för mig att vi la honom sent. Runt kl 21. Annars tumlade han bara runt och läggningen kunde bli timslång.

Med yngsta ligger vi bredvid och sjunger eller har på lugn musik. Det kan ta tid innan han somnat men vi får vänta ut honom.
 
Kör tydliga rutiner i några veckor. Även om det inte genast innebär att hon sover direkt så gör tydliga rutiner att kroppen vet vad som ska hända och faktiskt reagerar "rätt", dvs. i det här fallet med att somna även om det kan ta ett tag innan det faktiskt blir så med automatik. För att göra det enkelt för sig är det smart att lägga in rutinerna men ta själva insomnandet som vanligt, dvs. genom att gå en promenad eller ta en tur med bilen och när rutinerna sitter kan man varsamt gå över till att lägga sig i sängen. Jämför med om du börjar laga mat trots att du inte är hungrig eller känner god matlukt trots att du inte är hungrig, visst blir du ändå sugen? Kroppen vet och ställer in sig på det den vet ska komma härnäst även om man inte är medveten om det själv. Det är därför rutiner är så god hjälp på vägen :)
 
Hur får man ett barn att somna? 😁

Jag har en 2-åring som vi inte riktigt vet hur vi ska söva vettigt. Har läst en massa om att RUTINER ska man ha! Och det kan vi fixa, typ gröt, pyjamas, borsta tänderna och läsa bok. Men hur går man från det till att få barnet att faktiskt sova? Sista steget känns ju omöjligt?

Lägger vi henne i spjälsängen så står hon och hoppar tills hon tycker det är trist och vill upp. Får hon inte komma upp blir hon jätteledsen. Försöker vi lägga henne med oss i vår säng med oss så börjar hon hoppa och busa och sedan gå ner och tända i taket. Försöker vi läsa bok så vill hon vara med och titta på bilderna och blir piggare då hon ska peka på olika saker. Får hon titta på tv så blir hon piggare. Ligger vi tillsammans på madrass på golvet så går hon och och tänder i taket. Hon ska INTE sova, det finns så mycket annat som är roligare. Hon springer ju bara iväg och ska vara vaken!

Det går inte att hålla fast henne eller att lyfta henne tillbaka hela tiden, då blir hon ledsen. Vi kan absolut lägga tid på att verkligen få in en rutin men vi måste veta hur man gör sista steget, annars spelar det ju ingen roll liksom.

Vi vill inte bara lägga henne i spjälsängen (som hon ännu inte kommer ur själv) och låta henne skrika och vara ledsen.

I dagsläget söver vi henne genom att ta en (lång) promenad med vagnen eller köra en tur med bilen.

Hur tar man sista steget i rutinerna, alltså från alla förberedelser till att verkligen få barnet att sova? Det står inga tips om det liksom, bara vad man ska göra innan.

PS. Hon är trött så det är inte problemet.
Uhm jag stod upp och vaggade honom i famnen tills han somnade.. men det är ganska jobbigt (alltså vi pratar 40 minuter ibland), kröp ned i spjälsängen en gång eller två. Senare kunde man stå bredvid och putta lite. (men jag är lite vag på ålder)
 
Läs bok utan bilder, då finns inget att titta och peka på. Lyssna på ljudbok från Storytel/Spotify. Hmm vår unge har alltid varit lättsövd, men brukar slockna på max 10 min om man läser eller lyssnar på ljudbok.
 
Hur funkar det att bära i sele eller sjal? Nu har vi ett tag kvar till tvåårsåldern, men vet att många söver sina större barn i ett bärdon för att sedan lyfta över i sängen. Med fördel kan man ha värmt upp sängen med vetekudde så det inte blir så stor skillnad att läggas där.
 
För oss funkade det att killa på ryggen eller i handflatan, det hjälpte henne att slappna av och ligga still när hon fick något att fokusera på. Sen somnade hon hyfsat fort oftast, det gällde "bara" att hitta rätt incitament för att hon skulle ligga stilla ;) vi gör fortfarande så nu när hon är 4, mest för att hon tycker det är mysigt.
 
Har ni testat att slå igång någon lugn bakgrundsmusik eller liknande avslappnande ljud?

Min erfarenhet, som dock inte har egna barn men många år inom förskola, är att det enklaste är mörkt och svalt rum, lite bakgrundsljud, och ligga bredvid barnet och stryka med lugna rörelser över rygg/mage på barnet. Kan också fungera att försiktigt stryka med handen över barnets ögon, man blir trött av att blinka :)

Och att barnet kliver upp och tänder lampan, där skulle jag tydligt sätta stopp. Förklara att nu är det kväll, och lampan ska vara släckt. Barnet ska inte ges en chans att kliva upp ur sängen när ingen anledning egentligen finns. Ge det några kvällar att det verkligen är förbud att röra lampan, så brukar dom släppa det ganska snabbt.

Och som du själv säger är en bra grund att barnet är mätt, trött och erbjuds en lugn stund med en bok innan det är dags att somna.
 
Hur får man ett barn att somna? 😁

Jag har en 2-åring som vi inte riktigt vet hur vi ska söva vettigt. Har läst en massa om att RUTINER ska man ha! Och det kan vi fixa, typ gröt, pyjamas, borsta tänderna och läsa bok. Men hur går man från det till att få barnet att faktiskt sova? Sista steget känns ju omöjligt?

Lägger vi henne i spjälsängen så står hon och hoppar tills hon tycker det är trist och vill upp. Får hon inte komma upp blir hon jätteledsen. Försöker vi lägga henne med oss i vår säng med oss så börjar hon hoppa och busa och sedan gå ner och tända i taket. Försöker vi läsa bok så vill hon vara med och titta på bilderna och blir piggare då hon ska peka på olika saker. Får hon titta på tv så blir hon piggare. Ligger vi tillsammans på madrass på golvet så går hon och och tänder i taket. Hon ska INTE sova, det finns så mycket annat som är roligare. Hon springer ju bara iväg och ska vara vaken!

Det går inte att hålla fast henne eller att lyfta henne tillbaka hela tiden, då blir hon ledsen. Vi kan absolut lägga tid på att verkligen få in en rutin men vi måste veta hur man gör sista steget, annars spelar det ju ingen roll liksom.

Vi vill inte bara lägga henne i spjälsängen (som hon ännu inte kommer ur själv) och låta henne skrika och vara ledsen.

I dagsläget söver vi henne genom att ta en (lång) promenad med vagnen eller köra en tur med bilen.

Hur tar man sista steget i rutinerna, alltså från alla förberedelser till att verkligen få barnet att sova? Det står inga tips om det liksom, bara vad man ska göra innan.

PS. Hon är trött så det är inte problemet.

Mörkt i rummet, tryggt och mysigt i sängen och ge er inte. Gå fram och tillbaka och låt henne hålla er i handen osv men hon ska stanna i sängen.
Så som ni håller på nu låter ni ju henne vinna varje gång.

Jag skulle aldrig köra med 5 minuters metoden eller låta ett barn gråta sig till sömns men däremot vara tråkig och hela tiden jobba mot sömnen genom lugna rörelser, viska, vara nära men utan alldeles för mycket ögonkontakt, JA! :)

Beroende på ålder så välling, borsta tänder, läsa bok och sen sova UTAN att tända och stanna i sängen. Ett sovdjur med mysbelysning och lugnande ljud/musik kanske kunde vara något.
 
Mörkt i rummet, tryggt och mysigt i sängen och ge er inte. Gå fram och tillbaka och låt henne hålla er i handen osv men hon ska stanna i sängen.
Så som ni håller på nu låter ni ju henne vinna varje gång.

Jag skulle aldrig köra med 5 minuters metoden eller låta ett barn gråta sig till sömns men däremot vara tråkig och hela tiden jobba mot sömnen genom lugna rörelser, viska, vara nära men utan alldeles för mycket ögonkontakt, JA! :)

Beroende på ålder så välling, borsta tänder, läsa bok och sen sova UTAN att tända och stanna i sängen. Ett sovdjur med mysbelysning och lugnande ljud/musik kanske kunde vara något.

Tänk om alla bara kunde inse att de där prestigematcherna man ska "vinna" bara finns i förälderns huvud...

Men om vi bortser från det, hur menar du att TS låter sitt barn enligt dig vinna? Vad är det barnet har vunnit?
 
Tänk om alla bara kunde inse att de där prestigematcherna man ska "vinna" bara finns i förälderns huvud...

Men om vi bortser från det, hur menar du att TS låter sitt barn enligt dig vinna? Vad är det barnet har vunnit?

Vadå prestigematch?

Ja barnet tillåts få en dålig sömn av TS. Vinst kanske var fel ord men tyckte det beskrev situationen och därför jag också la till andra stycket för att förtydliga, men det räckte inte för dig tydligen.

Förövrigt så ska inte barn få lov att bestämma om basala behov, det är föräldrarnas uppgift att se till att rutinerna finns från början så att barnet bara kan hänga på, anpassade efter ålder osv givetvis.
 
Vadå prestigematch?

Ja barnet tillåts få en dålig sömn av TS. Vinst kanske var fel ord men tyckte det beskrev situationen och därför jag också la till andra stycket för att förtydliga, men det räckte inte för dig tydligen.

Förövrigt så ska inte barn få lov att bestämma om basala behov, det är föräldrarnas uppgift att se till att rutinerna finns från början så att barnet bara kan hänga på, anpassade efter ålder osv givetvis.

Din idé om att du ska "vinna" över en tvååring är inget annat än en prestigematch i ditt eget huvud. En tvååring är här och nu och reagerar på instinkt och impuls.

Var någonstans står det att barnet sover dåligt? Jag läser att TS söver barnet i vagn eller bil, men gärna skulle hitta en annan rutin utan att ha lyckats.

Att det är förälderns uppgift att se till att barnet får tillräcklig nattsömn är en sak. Ditt påstående om att barn inte ska få bestämma över basala behov vet jag knappt ens hur jag ska svara på..
 
Din idé om att du ska "vinna" över en tvååring är inget annat än en prestigematch i ditt eget huvud. En tvååring är här och nu och reagerar på instinkt och impuls.

Var någonstans står det att barnet sover dåligt? Jag läser att TS söver barnet i vagn eller bil, men gärna skulle hitta en annan rutin utan att ha lyckats.

Att det är förälderns uppgift att se till att barnet får tillräcklig nattsömn är en sak. Ditt påstående om att barn inte ska få bestämma över basala behov vet jag knappt ens hur jag ska svara på..

Fast jag har sett bland vänner att man inte har någon uthållighet. Typ testar att natta barnet i spjälsäng/whatever men om det inte funkar inom 15 min första gången blir man hysterisk (säger inte att du blir det ts!) och ba ”det funkar inteeeee” och testar inte igen.

Man måste ju vara lite tråkig. Första gången hon skulle sova i spjälsäng (bredvid vår) så låg jag bredvid och killade henne på ryggen. Hon var väldigt arg över att inte få amma sig till sömns men genom att konsekvent bara prata lugnande och fortsätta killa henne på ryggen (och magen, skiftade lite vad hon ville) så somnade hon till slut och dagen efter var det noll problem. Och så har det fortsatt. En ”dryg nattning” (45 min kanske?) och sen dess 5-10 min. Skulle jag erbjuda vår snart fyraåring roligare alternativ vid läggdags så nä då skulle inte hon heller vilja lägga sig.
 
Vi har haft liknande bekymmer med vår dotter som ju är lika gammal som din. Hon är kvällsmänniska helt enkelt. När hon var nyfödd var hon som piggast och gladast mellan 22-01 och sen har det fortsatt i samma anda.

I våras och somras gick vi på promenad så barnen fick somna i vagnen nästan jämt. Det var enklast för oss och de är vana med det. Win-win. Ser inget fel alls med det så länge alla trivs med situationen.

Nu efter sommaren har vi provat och sova i sängen istället och det funkar mycket bättre nu än för ett par månader sedan. Det som funkat för oss är att ligga bredvid henne i sängen. Antingen vår säng eller en gästsäng. Det måste vara en säng som står mot en vägg så att hon kan ligga mellan föräldern och väggen och är "instängd". Vi läser en kort saga, sen släcker vi och sjunger tyst och saaaakta "en elefant balanseerade, på en liten liten spindeltråd". Det är olika hur många elefanter vi kommer till innan hon somnar, men många är det :p

Vissa dagar ligger hon bredvid och kramas, andra ligger hon och snackar järnet. Andra skriker hon och försöker ta sig därifrån. Vi har varit konsekventa med att vi är där, vi kan kramas hur mycket hon vill och sjunga hur mycket hon vill men annars är vi "tråkiga". Hennes spjälsäng står intill vår och ibland vill hon vara där istället för i vår säng. Hon somnar aldrig där själv men efter att ha varit där ett tag med oss bredvid brukar hon vilja komma tillbaka upp i vår säng och brukar då somna ganska snabbt.

Att natta henne tar mellan 30 minuter (riktigt snabbt!) och 1,5 timme. Oavsett om hon somnar i vagnen eller i sovrummet.
 
Fast jag har sett bland vänner att man inte har någon uthållighet. Typ testar att natta barnet i spjälsäng/whatever men om det inte funkar inom 15 min första gången blir man hysterisk (säger inte att du blir det ts!) och ba ”det funkar inteeeee” och testar inte igen.

Man måste ju vara lite tråkig. Första gången hon skulle sova i spjälsäng (bredvid vår) så låg jag bredvid och killade henne på ryggen. Hon var väldigt arg över att inte få amma sig till sömns men genom att konsekvent bara prata lugnande och fortsätta killa henne på ryggen (och magen, skiftade lite vad hon ville) så somnade hon till slut och dagen efter var det noll problem. Och så har det fortsatt. En ”dryg nattning” (45 min kanske?) och sen dess 5-10 min. Skulle jag erbjuda vår snart fyraåring roligare alternativ vid läggdags så nä då skulle inte hon heller vilja lägga sig.

Alltså igår sjöng jag om 53 elefanter som balanserade på en spindeltråd. Vågar påstå att det är både uthålligt och tråkigt så det räcker och blir över :p

I mitt perspektiv är din beskrivning av en "dryg nattning" på 45 minuter att inte ha provat att vara uthållig. Vi har de senaste två åren tyckt att 45 minuters nattning är snabbt och smidigt ;)

Vi har testat att hon bara är i spjälsängen, vi har testat att natta i annat rum, vi har testat att inte sjunga, vi har testat killa på ryggen. Vi har testat det mesta, kanske en vecka i taget. Så inte att vi byter metod om det inte funkat på en kvart...

Hennes storebror var för övrigt liknande i tvåårsåldern. Idag är han 4,5 och ber om att få gå och lägga sig när han är trött vid 19-19:30 och somnar på en kvart efter en kort saga. (eller på 10 minuter i vagn, det tycker han fortfarande är mysigt). Det finns hopp även bland de hopplösa :p

Men det här var ju inte mig det handlade om egentligen. Men jag vände mig inte mot att man ska vara uthållig i att barnet ska somna, utan att man skulle se det som något där man ska vinna över barnet.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp