MCP

Trådstartare
Jag borde investera i en ny sovsäck, och trots att jag någon gång läst om olika märkningar så känner jag mig nu lite för trött i huvudet för att orka tänka riktigt, så nu hoppas jag få lite hjälp med vad man ska kolla efter och sånt.

Vad jag söker är en vår/sommar/höstsovsäck. Jag är en ca.160 cm lång kvinna. Vill gärna att det ska vara en ganska så okomplicerad och tålig sak, har ingen större lust att behöva fundera jättemycket på specific skötsel. Lätt/liten är ju självklart en fördel.

Är beredd på att kanske ha liner på vår/höst.
Från vilka priser är det värt att kolla? Vill inte gärna spendera multum, men förstår ju att de billigaste oftast går bort.

Vet att det bästa vore att gå till en vildmarksbutik, men tyvärr kryllar det inte av sådana här, så nätet är långt det man får gå till.
 
Jag borde investera i en ny sovsäck, och trots att jag någon gång läst om olika märkningar så känner jag mig nu lite för trött i huvudet för att orka tänka riktigt, så nu hoppas jag få lite hjälp med vad man ska kolla efter och sånt.

Vad jag söker är en vår/sommar/höstsovsäck. Jag är en ca.160 cm lång kvinna. Vill gärna att det ska vara en ganska så okomplicerad och tålig sak, har ingen större lust att behöva fundera jättemycket på specific skötsel. Lätt/liten är ju självklart en fördel.

Är beredd på att kanske ha liner på vår/höst.
Från vilka priser är det värt att kolla? Vill inte gärna spendera multum, men förstår ju att de billigaste oftast går bort.

Vet att det bästa vore att gå till en vildmarksbutik, men tyvärr kryllar det inte av sådana här, så nätet är långt det man får gå till.
Vår/sommar/höst var någonstans?
 
Denna https://www.marmot.com/womens-trestles-elite-eco-30-sleeping-bag-38300.html har jag. Jätteskön och mysig! Är ungefär din längd, och valde därför en women's-varför bära på extra vikt jag inte använder? Så gillar jag detaljen att den har en extra, kort dragkedja på höger sida, så man kan vika ned övre delen av soväcken. Så du kan ha armarna fria för din bok och din öl, men ändå ha bröstkorgen under sovsäcken.
 
Denna https://www.marmot.com/womens-trestles-elite-eco-30-sleeping-bag-38300.html har jag. Jätteskön och mysig! Är ungefär din längd, och valde därför en women's-varför bära på extra vikt jag inte använder? Så gillar jag detaljen att den har en extra, kort dragkedja på höger sida, så man kan vika ned övre delen av soväcken. Så du kan ha armarna fria för din bok och din öl, men ändå ha bröstkorgen under sovsäcken.

Den där såg ju bra ut, gillar det där med två dragkedjor, kan ju vara praktiskt om det är varmt, så kan man öppna upp lite mer :)
 
Efter mycket stötande och blötande föll valet härom året på ett par Snugpak Softie 12 Osprey med komforttemp -10. Tålig och populär, även militärt, och kostar bara runt 1600-1700 på nätet. Hade jag behövt något nytt för bara vår/sommar/höst hade jag tittat på andra modeller från Snugpak.
 
Efter mycket stötande och blötande föll valet härom året på ett par Snugpak Softie 12 Osprey med komforttemp -10. Tålig och populär, även militärt, och kostar bara runt 1600-1700 på nätet. Hade jag behövt något nytt för bara vår/sommar/höst hade jag tittat på andra modeller från Snugpak.

Ska kolla in den. Den som @kanelsvans tipsade om var tyvärr slut där jag skulle ha fått tag i den billigast, så avvaktar och kollar runt lite mera.
 
Jag har en Marmots wave 3 (womans)till vår, sommar och höst. Jag brukar inte behöva någon liner och då är jag rätt bra frusen av mig.
Den är syntet så den tål väta bättre än dun och har ett bra pris.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Vad tror ni om denna då? Hittade den till ett ganska bra pris på en sida, men där står den också klassad som vintersovsäck. Dock så är andra säckar med de temperaturgränserna klassade som vår/sommar/höst :confused:
Om "bag temperature" -1 skall översättas till komforttemperatur (vilket jag iofs är osäker på) så får man nog vara rejält köldtålig för att kalla den för vintersovsäck. Visserligen är ju vintertemperatur rätt varierande och kan innefatta allt från +5 till -25 samma dag beroende på var i landet man är... men skulle jag leta efter en vintersovsäck skulle jag vilja se åtminstone -10 angiven komforttemperatur.
 
@Snubbelfot @Smulu
Så tror ni att denna fungerar som vår/sommar/höst då? Tänker att om det är varmt på sommaren så kan man ha upp den (och så har jag ju den billiga, tunna också :p)
 
Jag har Marmot woman angel fire. Köpte den för två år sen efter att ha läst om massa olika sovsäckar och sidor om hur man väljer sovsäck. Är jättenöjd med den! Den finns i två längder: för de som är max 168 cm och en som kallas "long" som är för längre personer. Jag har den som är för max 168 cm, är själv 167-168 cm och den passar super. Kan nämnas att jag är frusen av mig.
Rekommenderar sovsäcken om man önskar en i dun.
 
@Acto
Jag kollar nog mera på syntet, få de verkar vara tåligare, men alla tips är välkomna.
Angående längden, du upplever den inte för kort någongång då, med tanke på att du når upp till maxlängd? Jag är ju kortare än dig, så jag skulle ju ha ännu lite mer spelrum iofs.
Flera som tipsat om marmot, så det verkar vara ett ganska så säkert märke då :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 823
Senast: linnsan
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 356
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 658
Senast: cirkus
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp