Spackla igen hål i garderobsdörr?

Wysiwyg

Trådstartare
Ska måla om några äldre garderober här hemma och tänkte passa på att byta ut handtagen till dem till lite tunnare handtag (de som sitter på är fula tjocka trähandtag). Dock har den gamla ägaren borrat extra hål i garderobsdörren som inte syns med de grövre trähandtagen men som kommer synas med de nya smalare handtagen.

Hur får jag bort hålen så jag kan måla över dem? Antar att spackel ska användas men vill ju få igen hela hålet. Finns det något material man kan stoppa in i hålen och sen spackla över?
 
Hållen pluggas enkelt med en träpinne som du täljer till att passa precis i hålet och sedan doppar du den i vanligt trälim innan du trycker in den. När limmet torkat skär du av änden på träpinnen så att det blir helt jämnt. Ev slipar du lite också innan ytan spacklas för att bli perfekt jämn.
 
Ska måla om några äldre garderober här hemma och tänkte passa på att byta ut handtagen till dem till lite tunnare handtag (de som sitter på är fula tjocka trähandtag). Dock har den gamla ägaren borrat extra hål i garderobsdörren som inte syns med de grövre trähandtagen men som kommer synas med de nya smalare handtagen.

Hur får jag bort hålen så jag kan måla över dem? Antar att spackel ska användas men vill ju få igen hela hålet. Finns det något material man kan stoppa in i hålen och sen spackla över?
Du kan trycka in lite bomull först i hålet, och sedan spackla över.
 
Hållen pluggas enkelt med en träpinne som du täljer till att passa precis i hålet och sedan doppar du den i vanligt trälim innan du trycker in den. När limmet torkat skär du av änden på träpinnen så att det blir helt jämnt. Ev slipar du lite också innan ytan spacklas för att bli perfekt jämn.

Oj det kändes avancerat! 😬 Har tyvärr varken kniv eller slip..
 
Oj det kändes avancerat! 😬 Har tyvärr varken kniv eller slip..
Det är alltså bara helt vanliga hål efter en borr? I så fall bör det inte vara några problem alls att bara trycka in en bomullstuss och spackla över. Annars finns det ju säkert specialprodukter som du kan köpa i byggvaruhandeln/färgaffären, tänker jag.
 
Det är det enklaste och bästa sättet att få det bra, tar bara några minuter per hål. Och en vass kökskniv har du väl? Annars kostar en bra hantverkarkniv inte många tior. Slippapper och slipkloss måste du ändå köpa om dörrarna skall spacklas.

Blomsterpinne, kökskniv och sandpapper. Sandpapper behöver du oavsett, du ska ju hur som helst spackla.

Jaaa, jag tänkte först slip som i slipmaskin typ. Men ja, slippapper och slipkloss står på inköpslistan så det är ju sant. Har skrivit upp blompinnar och hantverkarkniv nu! :) Tack för tips!

Det är alltså bara helt vanliga hål efter en borr? I så fall bör det inte vara några problem alls att bara trycka in en bomullstuss och spackla över. Annars finns det ju säkert specialprodukter som du kan köpa i byggvaruhandeln/färgaffären, tänker jag.

Jajjemen! Jag tänkte att jag ska fråga någon som jobbar i butiken också men ville komma lite förberedd ändå, hatar att stå som ett fån i såna där butiker medan nån Gubbe ska Förklara för mig hur jag ska göra (även om det för det mesta behövs som ni hör 😂). Tack för tips!
 
Jajjemen! Jag tänkte att jag ska fråga någon som jobbar i butiken också men ville komma lite förberedd ändå, hatar att stå som ett fån i såna där butiker medan nån Gubbe ska Förklara för mig hur jag ska göra (även om det för det mesta behövs som ni hör 😂). Tack för tips!
Tycker det är sällan man ens får någon förklaring/hjälp i butiker numera, även om man vill ha det. När jag stegade in på Byggmax i somras och frågade efter en kittkniv, och var jag kunde hitta en sådan, blev det STOR förvirring bland personalen. Ingen visste ens vad det var.... O_o (Ja, det finns i deras sortiment.)
 
Tycker det är sällan man ens får någon förklaring/hjälp i butiker numera, även om man vill ha det. När jag stegade in på Byggmax i somras och frågade efter en kittkniv, och var jag kunde hitta en sådan, blev det STOR förvirring bland personalen. Ingen visste ens vad det var.... O_o (Ja, det finns i deras sortiment.)

Gick in på en måleributik och fick hjälp av en supertrevlig äldre man som verkade ha koll på läget. Så nu har jag handlat på mig massa grejer och färg samt spacklat igen hålen. Nu ska alltihop torka, ska slipa ev sent ikväll om jag är vaken eller imorgon bitti och spackla igen. Och sen tvätta och måla. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 580
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp