Spänd axel ger öppen hand

Zpunk

Trådstartare
Ridit för ny tränare några gånger i vinter som gav en ny infallsvinkel på problemen jag har med mina händer. Dels tippar den ena omkull och dels så är jag urdålig på att sluta handen om tygeln. Påminner mig själv men så fort jag börjar tänka på annat så rymmer händerna igen. Nu diskuterade jag med nya tränaren om händerna egentligen är symptom på att jag spänner axlarna och då öppnar handen för att ”bli mjukare” i kontakten.

Om det nu är så, finns det någon som sitter inne på tips hur jag kan tänka kring detta vid t.ex. avsutten träning?
 
Ofta spänner man ju sig för att man är för svag för att orka vara dynamiskt stabil. Hur är din axelstyrka och skulderbladskontroll? Kan det vara läge att träna mer avsuttet?

Jag tycker att just styrka i övre rygg, skuldror och axlar är bland det som gör mest skillnad för min ridning (jag har annars lätt för att antingen bli låst i armbågen eller ha alldeles för raka armar, båda två med öppen hand som effekt).
 
Ofta spänner man ju sig för att man är för svag för att orka vara dynamiskt stabil. Hur är din axelstyrka och skulderbladskontroll? Kan det vara läge att träna mer avsuttet?

Jag tycker att just styrka i övre rygg, skuldror och axlar är bland det som gör mest skillnad för min ridning (jag har annars lätt för att antingen bli låst i armbågen eller ha alldeles för raka armar, båda två med öppen hand som effekt).

Jag har nyligen börjat träna överhuvudtaget och tycker rygg/axlar orkar med ganska bra men det knäpper och krasar ibland i en del övningar :o men även om det känns ganska bra så finns det nog mycket kvar att önska. Men kanske ska försöka lägga in lite mer fokuserad träning i det området.
 
Ofta spänner man sig ju pga obalans och brist på följsamhet i sitsen. Det brukar vara lämpligt att kolla på hela sitsen vid ”dålig hand”.

Sen handlar det ju om att bli medveten om sin kropp och få kroppskontroll. Det kan du träna avsuttet. Så enkelt som att lära sig mocka lika bra ”åt båda håll” eller sopa/dammsuga hemma etc. Med fokus på hand kan du tex göra saker med ”fel” hand, skriv på datorn, mobilen, borsta tänder, öppna dörrar/skåp etc etc.

När man har en korrekt tygelkontakt med hand/arm etc i rätt position och man inte längre är spänd kan man arbeta med att ”stänga till” armvecket baksida armhåla sas. Det görs via att skulderbladen kommer ihop och nedåt ngt och att du lätt aktiverar muskeln som fäster i skulderblad och baksida arm.
Är du korrekt där får du lättare en snabbare hand som inte faller omkull och som är lättare att hålla stängd.

Tänk också att din hand ska vara still i förhållande till hästens mun. Och det är armbågen som ska flexa fram/tillbaks och inte handen.

Kan ju också vara så att du rent fysiskt har besvär som gör det svårare för dig.
Ett besök till en bra kiropraktor kan ge väldigt mkt gott för ridningen. 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 984
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp