Spänd trav?!

Stalltjej111

Trådstartare
Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i traven?? Givetvis GÅR det, men det tar lång tid samt att han blir spänd av minsta lilla i trav, vilket såklart leder till att jag får svårt att sitta avslappnat och så blir det en ond cirkel. Traven blir kort och spänd, till skillnad från galoppen som är avspänd, luftig och bärig redan från första fattningen. Någon mer som har problem just med traven?🤯 Några bra lösgörande övningar som är basic som man kan värma upp med? Till saken hör att jag alltid skrittar fram ordentligt samt låter honom trava fram ordentligt och ”ostört” på lite längre tygel innan vi börjar jobba. Han är frisk, pigg och fräsch i övrigt.
 
Kanske rida lätt om det underlättar. Så han verkligen ostört får trava på.

Travar han på bättre på uteritt?

Spänner du dej?
Är sadeln ok?
Franåtbjudningen? (I trav)
 
@Stalltjej111 ta hjälp av tränare 👍

Trav är svårare än galopp att få kvalitet i. Ofta beror det på ryttaren som spänner emot rörelsen. Om du lär dig sitta utan att spänna dig får du även en bra trav 😄 Det är vanligt att en lite obalanserad ryttare spänner sig i traven.
 
Behöver verkligen hjälp nu! Rider på LB/LA nivå i dressyr och vill åtminstone prova på MSVC framöver. Men hur får jag min häst avspänd i traven?? Givetvis GÅR det, men det tar lång tid samt att han blir spänd av minsta lilla i trav, vilket såklart leder till att jag får svårt att sitta avslappnat och så blir det en ond cirkel. Traven blir kort och spänd, till skillnad från galoppen som är avspänd, luftig och bärig redan från första fattningen. Någon mer som har problem just med traven?🤯 Några bra lösgörande övningar som är basic som man kan värma upp med? Till saken hör att jag alltid skrittar fram ordentligt samt låter honom trava fram ordentligt och ”ostört” på lite längre tygel innan vi börjar jobba. Han är frisk, pigg och fräsch i övrigt.

Ta allt travarbete i slutet av passet och rid till största delen lätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 814
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp